Slovenië in de zomer (2026)

12-09-2025 08:56 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de zomer willen we graag een rondreis door Slovenië maken. We hebben 3 weken de tijd (we = man, ik en 18-jarige zoon). Wat mogen we echt niet missen? Hebben jullie do's en don'ts?
Wij zijn er een paar jaar geleden geweest, de hoofdstad Ljubljana is echt een bezoek waard, Bled natuurlijk, de kleine kuststreek wat mij betreft wat minder (geen stranden, alleen kades aan het water). Grotten van Pivka, maar ook het park van militaire geschiedenis in Pivka - en het Triglav National Park is enorm groot, veel bergen, rivieren, kristal helder water, een prachtig gebied. Bezoek ook zeker het fantastisch gelegen plaatsje Kranjska Gora (ik ben er zelf helaas niet geweest, maar mijn ouders wel en die waren destijds lyrisch over dit plaatsje en de ligging).
Voor Slovenië moet je een vignet kopen.
Wij vonden het een vriendelijk (aardige inwoners) en zeer naturel land.
Piran aan de kust vond ik prachtig en echt heerlijk gegeten, ook leuk is om een stuk van de Parenzana Trail te fietsen.
Het riviertje de Soca is ook prachtig. Hier wordt veel op geraft en gekanood, maar je kunt ook mooi langs de rivier wandelen en erin zwemmen.
Het meer van Bohinj vond ik fantastisch, en Ljubljana ook absoluut.
Ik ben er zelf nooit geweest maar hoor van meerdere mensen dat ze Slovenië heel mooi vonden, maar klein en dat je het voor 3 weken beter kunt combineren met ook Kroatië.
Ik ben er twee jaar geleden geweest - eerst een kleine week in het zuidwesten (Cerknica) - heel rustig, weinig toerisme. Het is dan ook niet het mooiste gedeelte van Slovenië, maar wel een paar hele mooie wandelingen gemaakt en we zaten in een geweldig leuk pension. Als je het interessant vindt kun je ook de grotten bezoeken (wij hebben alleen de korte versie gedaan, je kunt er ook een hele of halve dag doorbrengen met boottocht etc.). Daarna een paar dagen Ljubljana - leuke stad, maar na 2 dagen heb je het wel gezien. Tenslotte zaten we aan het meer van Bohinj - iets toeristischer, maar nog goed te doen. Schitterend gebied om te wandelen! Al met al vond ik het een prima land om een paar weken door te brengen. Erg aardige mensen ook. Alleen het eten vond ik wat tegenvallen (zeker als je Italië gewend bent).
Nothing happens for a reason
Dankjulliewel voor de tips.

We gaan het inderdaad combineren Sakzburg en Venetië.
De natuur in Slovenië is echt prachtig (heel bosrijk). Hoofdstad Ljubljana is erg aangenaam om in rond te lopen. De Postojna grotten zijn adembenemend (wel toeristisch natuurlijk). Wandelen door de Tolmin kloof is ook een aanrader.
Wij gaan ook volgend jaar maar gaan voor camping bij Lake Bled.

Willen oa gaan raften, canyoing, dagje naar Ljubjana en naar Postonja geotten
Zebra tussen de paarden
Vanuit Piran kan je naar Venetië met een overzet. Heel leuk. Maar boek die op voorhand, want die is steeds volzet.

Slovenië is een zalig vakantieland. Ook de wijnstreek is mooi om te doorkruisen. De wijnboeren zijn heel fier op hun wijnkelders en zullen met plezier een rondleiding geven.
Druipsteengrotten! Meerdere met allemaal hun eigen karakter. Postojna alsof je met een treintje door Gringotts (Harry Potter) rijdt. Tip: ze sorteren binnen op taal van rondleiding, kies als je dat enigszins kunt de Duitse dan ben je met een kleiner groepje en zie je het beter.
Er zijn nog meer mooie grotten die weer heel anders zijn dus naar meerdere is nog steeds de moeite waard.

De loopgraven uit WO I rond Kobarid en het museum erbij vond ik indrukwekkend. En in de buurt van de Soca waar het mooi is en waar je kunt raften.
Het meer van Jasna in Kranskja Gora vonden mijn kinderen schitterend. Ouderwets met een roeiboot naar het eiland in Bled (wel echt vroeg komen). Wandelen bij Bohinj.
Wat me opviel: het is er prachtig, heel druk en je moet echt overal betalen voor parkeren.
Si abra la puerta hay lobos.
Solsol schreef:
12-09-2025 18:21
Ik ben er zelf nooit geweest maar hoor van meerdere mensen dat ze Slovenië heel mooi vonden, maar klein en dat je het voor 3 weken beter kunt combineren met ook Kroatië.
Ik ben er geweest en sluit me bij meerdere mensen aan. Een week is genoeg wat mij betreft. Bled vond ik overrated en bovendien stampend vol aan het meer in de zomer, amper een plekje te krijgen.
Ik zou het ook combineren met Triëst als je toch al in die hoek bent, mooie stad! Verder heb ik alleen Piran gezien (wat wel heel mooi was) dus ik kan verder weinig tips geven.
Stressed is just desserts spelled backwards

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven