Welke spaarbuffer hebben jullie?

04-10-2009 20:26 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon erg nieuwsgierig. Ik las dat het Nibud bepaalde spaargeld buffers adviseert voor allerlei onvoorziene uitgaven. Voor iedere situatie een andere. Maar voor onze gezinssituatie, 2 kids, we werken allebei en hebben een eigen woning werd rond de ¤ 13.000.-- spaargeld geadviseert. Ik vind dat behoorlijk veel en we hebben dat ook niet. We hebben ongeveer de helft.

Willen jullie vertellen welke buffer jullie hebben en in welke situatie?
Spaarbuffer? Wat is dat?
Een buffer? Ik ben blij als alle rekeningen betaald zijn en ik niet (te diep) rood sta daarna.....
Met zijn tweeen, koophuis en auto. Spaargeld: nu behoorlijk wat omdat er komend jaar ons huwelijk en huwelijksreis naar Nieuw Zeeland op het programma staat. Daarna nog iets van 5000- 10.000 en dan gaan we wel weer aanvullen.
adviesbuffer 17000 van nibud. ( minimale buffer 4300)

we zitten er iets onder met spaargeld maar daar gaat volgend jaar wel vanaf voor vakantie ( niet alles maar zeker de helft)

4 personen, waaronder 2 pubers en 1x fulltime baan.

oja koophuis
vind dit trouwens meer iets voor op geld en recht..daar worden wel vaker dit soort dingen gepost overigens
Pfff, daar schrik ik wel van, hoor, een buffer van 17000 voor een gezin van 4 personen?

Wij zijn geen spaarders, maar door de recessie nu wel wat voorzichtiger geworden. Normaal deden we alle extra uitgaven gewoon van de lopende rekening (2x redelijk riant fulltime salaris), maar nu zijn we voor het eerst sinds we samen zijn (een jaar of 7) toch aan het sparen geslagen. De wintersport van volgend jaar is al gespaard en daarna gaan we gewoon door. Het voelt toch wel goed om een buffertje te hebben, al denk ik niet dat we ooit een buffer van 17.000 zullen hebben. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed waarom je zoveel geld achter de hand zou moeten hebben.

Edit: hier ook koophuis en 2 kleine kinderen.
anoniem_11932 wijzigde dit bericht op 04-10-2009 20:48
Reden: kleine aanvulling
% gewijzigd
Ik 4 kinderen, buffer: 110 euro
Ik schrik er eerder van dat 'n huishouden van 4 personen niet boven de 10.000 aan reserves heeft. Wat als je auto 't begeeft? Ik heb ruim voldoende voor 'n goede 2e hands en dan blijft er nog genoeg over voor andere calamiteiten.

Ik gebruik mijn spaarrekening overigens niet voor reizen en andere dure hobby's.
Wij hebben 1,5 salaris, een koophuis van 220.000 een auto en 2 kleine kindertjes. We leven normaal, gaan 1x per jaar op vakantie en af en toe een weekendje weg. Alles bij elkaar hebben we een spaarpot van rond de 30.000, die we nog steeds aanvullen (het gaat niet zo hard meer sinds we kinderen hebben). Toch proberen we vakanties e.d. er niet van te betalen. Wel 'grote' uitgaven zoals een nieuwe wasmachine, reparaties aan de auto of verbouwingen in huis.

Als ik het zo lees, schrik ik eigenlijk wel omdat ik zelf altijd vind dat we die 30.000 toch wel als minimum moeten houden. Maar jullie reacties lezend, hebben we kennelijk toch wel veel gespaard.
Takes a second for your life to change
quote:flint schreef op 04 oktober 2009 @ 20:46:

Pfff, daar schrik ik wel van, hoor, een buffer van 17000 voor een gezin van 4 personen?

Ik weet eigenlijk ook niet zo goed waarom je zoveel geld achter de hand zou moeten hebben.

Edit: hier ook koophuis en 2 kleine kinderen.Hier een huurhuis en 1 kind in de maak, maar wel iets meer spaargeld, zeker met een koophuis zou ik niet minder spaargeld willen hebben. Er zal maar iets essentieels (dak) gerepareerd moeten worden of je moet een nieuwe auto kopen of je raakt werkeloos... dan gaat het volgens mij wel heel hard met je spaargeld. Dus ik vind 17.000 niet echt overdreven.
wij doen niet aan sparen. Sommige mensen kunnen dat, sommige niet. Wel weten we dat als het moet we ongeveer 1100 in de maand kunnen sparen. (twee verdieners zonder kinderen). Tot op heden maken we dat geld op aan leuke dingen. Maar mocht 't nodig zijn dan lenen we en lossen we af.

Wel krijg ik jaarlijks van m'n werk 9000 euro bruto uitgekeerd ivm fiscale regeling. Ik realiseer me dat dat ook sparen is. Maar of 't genoeg is? Geen idee!
Mijn spaarbuffer is nul, maar ik heb ook nul schulden. Mijn salaris is gewoon op aan het eind van de maand en dan heb ik er goed van kunnen leven zonder echte extravagante dingen te hebben gedaan.

Maar ik heb er dan ook voor gekozen om parttime kantoorwerk te doen dat best goed betaalt en de rest van de tijd in de dierenwereld te werken dat waardeloos betaalt. Toen ik nog samenwoonde en we beiden fulltime werkten had ik veel meer geld te besteden en ook spaargeld, maar nu ben ik gelukkiger.

Als er ooit iets serieus gebeurt heb ik dus geen reserves, maar gelukkig wel een goed sociaal netwerk dat me wil helpen als dat nodig mocht zijn.
Auto's zijn in orde, huis is op orde, apparatuur is op orde, dus waarom moet je dan een buffer van minimaal 10.000 hebben?

We hebben het afgelopen jaar ruim 15.000 geïnvesteerd in het huis. Dat hadden we ook kunnen sparen, maar zit nu in het huis.
quote:flint schreef op 04 oktober 2009 @ 20:55:

Auto's zijn in orde, huis is op orde, apparatuur is op orde, dus waarom moet je dan een buffer van minimaal 10.000 hebben? .Dat kan allemaal heel snel veranderen, dat je auto nu in orde is zegt niet dat hij het niet over een maandje toch kan begeven.
quote:flint schreef op 04 oktober 2009 @ 20:55:

Auto's zijn in orde, huis is op orde, apparatuur is op orde, dus waarom moet je dan een buffer van minimaal 10.000 hebben? Omdat auto's en apparatuur aan slijtage onderhevig is en ze op 'n gegeven moment vervangen moeten worden. Zul je net zien dat je vaatwasser, auto en combi-magnetron in dezelfde maand de geest geven, dan is het toch wel handig dat je minstens 15.000 op je rekening hebt staan.
Ik heb ook niet veel buffer... 3.000 euro.

Sparen gaat hier niet zo hard, maar hier voel ik me prima bij...
Hier een eenoudergezin zonder spaargeld. Ik kan net m'n rekeningen betalen. Huurhuisje, gammel maar goedkoop autootje. Op vakantie gaan we eens in de vijf jaar, of zo, als er zich de gelegenheid voordoet dat we bij of naar vrienden kunnen.
Ik heb wel eens in een paar maanden tijd een nieuwe wasmachine, een nieuwe koelkast, een nieuwe combimagnetron, een nieuwe (ok, tweedehands) auto, een vloer en een crematie van een kat moeten betalen. Dan is het toch wel fijn als je iets achter de hand hebt. Helaas geven electrische apparaten niet aan dat ze binnen een half jaar kapot gaan en heeft een kat ook geen expiry date.

Ik heb nu een buffer van ongeveer 4 maandsalarissen waar we het wel een maand of 6 van uit zouden kunnen houden als de situatie daar om zou vragen.
Een combi-magnetron heb ik niet, dat scheelt alweer. Als de vaatwasser stuk zou gaan (of de wasmachine of iets in die categorie) dan kunnen we dat gewoon van de lopende rekening wel redden. De auto zou een ander verhaal zijn, maar zo lang ze als een zonnetje rijden, ben ik daar niet zo bang voor.

Neemt niet weg dat ik wel pro sparen ben, hoor! Ik baal er wel eens van dat man en ik allebei geen spaarders zijn, we hadden in de tijd dat we bij elkaar zijn allang een aardig kapitaal bij elkaar kunnen hebben. Maar ja, zoals iemand hier eerder al zei: sommige mensen zijn spaarders, andere mensen niet. Wij zijn het overduidelijk niet, hoe stom dat misschien ook mag zijn.
Ben alleen, koophuis (appartement) buffer 22.000,-
Voor die paar maanden dat alles kapot ging was ik ook echt geen spaarder, maar ik heb van mijn fouten geleerd.
Wij werken allebei fulltime, hebben geen kinderen en hebben een koopwoning en een auto.

Wij hebben nu 10.000 op de spaarrekening staan en dat blijven we aanvullen.

Ik vind het erg belangrijk om een buffer te hebben.

Je weet maar nooit wat er kapot gaat of dat een van ons zonder werk komt te zitten of dat er ooit nog kinderen gaan komen.
Gezin, 1 kind, 2e op komst. Koophuis. We hebben zo'n 6000 euro spaargeld. We zouden meer kunnen hebben, maar op dit moment investeren we bijna altijd het hele maandinkomen aan onszelf en het huis.

Mocht het zo zijn dat daadwerkelijk alles in 1 maand kapot gaat, dan kopen we wel tweedehands.
Hm, dit vroeg ik me ook al af...Hoor best vaak dat mensen ineens gaan shoppen als bijv. de kinderbijslag er is. Dat snap ik nooit zo goed; je hebt tog niet precies voldoende geld voor 1 maand..Maar blijkbaar is het per familie nogal verschillend.

(Owja, ik heb zo'n 8000 euro spaarbuffer. Ben student.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven