Spiertje in oor aanspannen?
dinsdag 6 oktober 2009 om 10:49
Ik was gisteren voor een gehoortest bij de KNO arts. Alles was goed. Toen ik klaar was zei ik tegen hem dat ik een spiertje/spiertjes in beide oren aan kan spannen en dan een soort gerommel hoor dat het omgevingsgeluid overstemt.
De KNO arts lachtte dat hij hier nog nooit van gehoord had, maar zich voor kon stellen dat het trommelvlies iets vervormt als je 'iets' in je oor aanspant.
Nu kan mijn man dit ook en vragen wij ons af of wij raar zijn?
Het voelt alsof het achter het kaakgewricht zit, maar wel in het oor. Ik kan het niet lang volhouden trouwens. Kent iemand dit ook?
De KNO arts lachtte dat hij hier nog nooit van gehoord had, maar zich voor kon stellen dat het trommelvlies iets vervormt als je 'iets' in je oor aanspant.
Nu kan mijn man dit ook en vragen wij ons af of wij raar zijn?

dinsdag 6 oktober 2009 om 11:03
Ik zit me rot te oefenen meteen, maar tot nu toe kan ik alleen met mn oren wapperen (wat geen geluid maakt), en door mn onderkaak zijwaarts te bewegen heel even een wat hoger geluidje waarnemen.
Geen idee dus hoe je de boel aanspant.
Maarre, kan het zijn dat je iets doet met je buis van eustachius?
Als je daar druk (neus dicht en toch proberen te 'blazen' door je neus) op zet krijg ik namelijk wèl een 'ruis'.
Heeft te maken met drukverschil geloof ik.
Geen idee dus hoe je de boel aanspant.
Maarre, kan het zijn dat je iets doet met je buis van eustachius?
Als je daar druk (neus dicht en toch proberen te 'blazen' door je neus) op zet krijg ik namelijk wèl een 'ruis'.
Heeft te maken met drukverschil geloof ik.
dinsdag 6 oktober 2009 om 11:07
Er komt bij mij geen lucht aan te pas, ik span gewoon een spier aan in mijn oor, waarna ik ruis hoor. Ik denk dat het het verslappen of het spannen van het trommelvlies is.
Geen idee waarom een KNO arts er nooit van heeft gehoord. Misschien omdat er in de medische wetenschap niet zoveel aandacht is voor verschijnselen die geen kwaad kunnen en geen nut hebben (ze weten toch ook nog steeds niet precies waarom mensen de hik krijgen?).
Geen idee waarom een KNO arts er nooit van heeft gehoord. Misschien omdat er in de medische wetenschap niet zoveel aandacht is voor verschijnselen die geen kwaad kunnen en geen nut hebben (ze weten toch ook nog steeds niet precies waarom mensen de hik krijgen?).
dinsdag 6 oktober 2009 om 11:10
Ik studeer logopedie en heb aardig wat audiologische achtergrond.
Het is (waarschijnlijk) idd wat Wurmpje zegt. De buis van eustachius.
Deze zorgt ervoor dat je middenoor belucht wordt, en dat de druk (voor en achter je trommelvlies) gelijk blijft.
Als je slikt hoor je dit waarschijnlijk ook.
Als je gaapt, gaat deze buis ook even open.
plaatje van je buis van eustachius : http://img133.imageshack.us/img133/686/ ... oorlh0.jpg (nummer 10)
Edit: @ ArlettaJakobs: je voelt die lucht zelf niet, het is gewoon een proces waarvan je weinig merkt, je hoort alleen het opengaan van die buis, omdat het natuurlijk in je oor zit.
Het is (waarschijnlijk) idd wat Wurmpje zegt. De buis van eustachius.
Deze zorgt ervoor dat je middenoor belucht wordt, en dat de druk (voor en achter je trommelvlies) gelijk blijft.
Als je slikt hoor je dit waarschijnlijk ook.
Als je gaapt, gaat deze buis ook even open.
plaatje van je buis van eustachius : http://img133.imageshack.us/img133/686/ ... oorlh0.jpg (nummer 10)
Edit: @ ArlettaJakobs: je voelt die lucht zelf niet, het is gewoon een proces waarvan je weinig merkt, je hoort alleen het opengaan van die buis, omdat het natuurlijk in je oor zit.
dinsdag 6 oktober 2009 om 18:10
dinsdag 6 oktober 2009 om 18:18
Ik heb dat gekraak dus ook, maar dan zonder dat ik er controle over heb. Ik word er soms helemaal gek van, dat kraakt maar door de hele dag. Al naar de KNO-arts geweest, maar alles ziet er gewoon normaal uit. Bij hard geluid of geluid van dichtbij (telefoon), kraken mijn oren mee. Als ik moe ben, wordt het nog erger. Ik kan het trouwens soms ook expres, maar liever wil ik er gewoon van af!
dinsdag 6 oktober 2009 om 20:37
Bramble, bij mij klinkt het niet als het geluid bij gapen. Heb je nog een andere optie?
Aletta en Cat, is het bij jullie ook zo dat het als een soort spanning voelt, waardoor je het alleen lang vol kan houden als je je er goed op concentreert?
Doeps, dat lijkt me heel vervelend. Ik denk niet dat het hetzelfde is, want ik kan het altijd expres.
Aletta en Cat, is het bij jullie ook zo dat het als een soort spanning voelt, waardoor je het alleen lang vol kan houden als je je er goed op concentreert?
Doeps, dat lijkt me heel vervelend. Ik denk niet dat het hetzelfde is, want ik kan het altijd expres.
maandag 22 februari 2010 om 19:35