Werk & Studie alle pijlers

Meer taken er bij, maar geen loonsverhoging.

18-09-2009 19:39 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen.

Ik werk binnen een instelling voor verpleeghuiszorg als verpleegkundige.(CAO verpleeg- en verzorgingshuizen)

Een half jaar geleden hebben een aantal verpleegkundigen, waaronder ik er extra taken bijgekregen.

De hoofdfunctie in deze extra taken is dat ik naast werkzaam te zijn op de afdeling ook oproepbaar ben voor calamiteiten op andere afdelingen en zaken van organisatorische aard (o.a. veiligheid en toegankelijkheid van het gebouw). Dus zeg maar dat je gerust de eindverantwoordelijkheid draagt.

Het gevolg hiervan is dat leidinggevenden de eindverantwoording niet meer hoeven te dragen, omdat wij dit nu doen; 24-uurs continuïteit, daarnaast zijn de leidinggevenden ook niet bekwaam in ‘de voorbehouden handelingen’



Nu is het geval dat wij hiervoor in functie niet extra worden beloond en daarnaast wordt ons contract ook niet aangepast.

De manager in onze instelling heeft aangegeven dat ons contract wordt ‘bevroren’.

Ik snap er helemaal niets meer van. Waarschijnlijk is het zo dat er door de kredietcrisis moet worden bezuinigd. Maar wij hebben er nu wel meer taken bij.

Maar mag dat allemaal maar zo? Als je ‘nieuwe’ functie niet meer overeenkomt met je huidige contract?
Alle reacties Link kopieren
Is er een half jaar geleden ook een contractswijziging gekomen n.a.v. de veranderde functie?

En zijn er toen afspraken gemaakt over loonsaanpassing?

Als dit allemaal niet het geval is, zou ik zelf die extra taken niet vervullen, voor wat hoort wat lijkt me. Ik ga er van uit dat die leidinggevende ook geen loon in heeft moeten leveren ondanks dat deze nu minder taken heeft...
Alle reacties Link kopieren
Palientje in welke schaal zit je nu ? 40 of 45 ?
Alle reacties Link kopieren
schaal 45
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me iets om te overleggen met de OR. Zij hebben volgens mij inspraak in structurele wijzigingen van functies. Als het management heeft besloten dat taken die voorheen bij het management lagen, nu worden gedelegeerd aan een aantal verpleegkundigen. Dan is dit een wijziging van jullie functie.



Het kan een lichte wijziging zijn, dan verandert er eigenlijk niet zo veel. Ook niet in de beloning. Of een forse. Je zou dan kunnen beargumenteren dat de functie opnieuw beschreven en gewaardeerd zou moeten worden. Pas na een waarderingsronde kun je beoordelen of er ook echt een schaal bij moet. Want dat is niet altijd het geval namelijk. Er zit een bandbreedte in functies. Het kan best zijn dat je huidige functie net in 45 is gewaardeerd en dat hij met de nieuwe taken erbij ruim in 45 wordt gewaardeerd, maar toch niet in 50.



Op naar de OR zou ik zeggen... Of als die er niet is, alle collega's die dezelfde taken hebben bij elkaar krijgen voor een collectief verzoek tot het opnieuw beschrijven van de functies en een herwaardering.
Alle reacties Link kopieren
Palientje, heb je wat aan de antwoorden?
Helemaal eens met Esfa
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel erg benieuwd wat je gaat doen palientje?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch nog steeds benieuwd
Alle reacties Link kopieren
hoi allen

Sorry dat ik wat laat reageer. Had niet verwacht nog een reactie te krijgen. Ik heb bovenstaande, jou antwoorden overlegt met een goede kennis van mij. En hij zegt dat ik wel naar de O.R. zou kunnen gaan, maar dit niet alleen moet doen.

Maar nou weet ik nog niet hoe ik de andere verpleegkundigen ook zover krijg om met mij hierin mee te gaan. Want we moeten dan wel allemaal op 1 lijn liggen. Blijft een lastige situatie dan
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je collega's eens informeel polsen en heb vragen of ze weleens aan een herwaarderingstraject hebben gedacht. Dan merk je gelijk of er interesse is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven