Fulltime kolven en ik zie het even niet meer zitten
woensdag 7 oktober 2009 om 09:44
Ik moet even zeuren, want ik zie het even niet meer zitten. Nu bijna vier weken geleden ben ik moeder geworden van een heel mooi en lief kereltje. Hij is geboren met een spoed-ks, dus ik moest zelf met kolven een aanleggen de bv op gang brengen. Dat is, met veel vijven en zessen, goed gelukt (bijna te goed, want melk in overvloed). Aanleggen lukt alleen niet met hem. Waarschijnlijk is zijn tongriempje te kort, maar daar waren vk en kraam het niet over eens. Binnenkort ga ik dat bij de kinderarts, waar hij nog op controle moet, navragen.
Nu kolf ik dus fulltime. Dat krijgt hij dan in een fles, waar hij erg lang over doet. Tussentijds leg ik hem dan even weg of verschoon hem, zodat hij weer wakker wordt. Aanleggen met een tepelhoedje gaat wel, maar ook dan drinkt hij niet voldoende door en moet ik hem nog een halve fles na geven. Resultaat van dit alles is dat ik nu bijna de hele dag kwijt ben aan kolven en voeden. Ik vind het niet leuk meer!
Omdat ik zelf vroeger voor nagenoeg alles allergisch was wil ik de bv niet opgeven. Maar het valt me zo erg zwaar.
Ik weet eigenlijk niet wat ik nu met dit topic wil, maar ik moet even mijn verhaal kwijt. Misschien hebben jullie tips of wil je je ervaringen met mij delen?
Nu kolf ik dus fulltime. Dat krijgt hij dan in een fles, waar hij erg lang over doet. Tussentijds leg ik hem dan even weg of verschoon hem, zodat hij weer wakker wordt. Aanleggen met een tepelhoedje gaat wel, maar ook dan drinkt hij niet voldoende door en moet ik hem nog een halve fles na geven. Resultaat van dit alles is dat ik nu bijna de hele dag kwijt ben aan kolven en voeden. Ik vind het niet leuk meer!
Omdat ik zelf vroeger voor nagenoeg alles allergisch was wil ik de bv niet opgeven. Maar het valt me zo erg zwaar.
Ik weet eigenlijk niet wat ik nu met dit topic wil, maar ik moet even mijn verhaal kwijt. Misschien hebben jullie tips of wil je je ervaringen met mij delen?
woensdag 7 oktober 2009 om 15:07
Ach meid, ik ken het gevoel. Bij mij heeft een lactatiekundige geholpen. Mocht je in Utrecht wonen (je weet maar nooit), dan kan ik je haar naam geven. Eerste zes weken waren drama. Ik heb fingerfeeding gedaan (met spuitje langs je pink in het mondje), dat werkte goed, al is dat nog steeds wel arbeidsintensief. Kan iemand je helpen met het geven van het flesje? De lactatiekundige gaf me aan dat ze verwachtte dat het goed zou komen (ze weigerde de linkerborst en de rechter pakte ze niet goed, met als gevolg veel kloven) als ze groter was, en dat was ook zo. Misschien moet je met jezelf een periode afspreken tot wanneer je het in ieder geval wil vol proberen te houden. Ik had met mezelf afgesproken tot acht weken, en dan zie ik wel verder. Dat gaf me wel rust. Ze is nu ruim vijf maanden en het geven van borstvoeding gaat nog prima. Ik heb later bijgesteld tot drie maanden, toen tot zes maanden, en ik ben inmiddels zover dat ik er nog wel mee verder wil. Ik gun ook jou dit succes. En als je het echt niet meer ziet zitten, het is zoals het is, je hebt je beste gedaan meid.
woensdag 7 oktober 2009 om 15:13
Apricot, een dikke knuffel voor jou! Ook ik weet hoe zwaar het is. Mijn zoon was te vroeg, had daardoor de kracht niet om te drinken en ik ondanks dat ik hem (met hulp zo nu en dan) de eerste 10 weken regelmatig heb geprobeerd aan te leggen, is de bortsvoeding op die manier nooit gelukt. Ook fulltime kolven dus, 4 maanden lang en daarna afbouwen, dus zo'n 5 maanden. Ik wilde het zooooooooo graag blijven doen, (bij mij uit een soort van vreemd schuldgevoel omdat ie toch al zo vroeg mijn lichaam moest verlaten), dat ik er achteraf gezien veel te lang mee ben doorgegaan en ik daardoor veel langer bezig ben geweest met herstellen..... zowel geestelijk als lichamelijk. Het is echt allemaal dubbel werk en ik zeg ook niet dat je er mee moet stoppen (kun je alleen zelf bepalen), maar kijk of er binnen een aantal weken verbetering optreedt, benoem voor jezelf een deadline en zet er bij geen verbetering een punt achter. 1 of 2 maanden borstvoeding is ook gewoon borstvoeding. Je doet niets fout als je ermee stopt, al kan dat voor jezelf anders voelen. Achteraf had ik gewild dat ik meer naar mijn man had geluisterd en niet zo eigenwijs was geweest. Waarmee ik trouwens niet zeg dat JIJ eigenwijs bent, ik heb het nu alleen over mijn eigen situatie.
Sterkte!!!
Sterkte!!!
woensdag 7 oktober 2009 om 17:40
Hoi,
Supergoed van je dat je zo aan het kolven bent geslagen en al 4 weken volhoudt.Het is echt heel zwaar.
Idd schakel een lactatiedeskundige in. Ik heb mijn dochter ook niet aan de borst gekregen. Heb het na 3 weken 'opgegeven' en ben full time gaan kolven. Daar heb ik achteraf spijt van gehad. Ik heb voor Milena 8 maanden full time gekolfd en het werd steeds makkelijker. Tot 6 maanden zat ik op een 4 keer per dag schema en daarna 3 of 2 keer. Na 8 maanden ben ik gestopt om dat ik het spuugzat was. Maar ik had haar liever aan de borst gehad.
Nu ben ik 8 maanden geleden bevallen van een zoontje die meteen goed aanhapte en krachtig dronk. Veel fijner!
Magica, ik herinner me je topic. Gefeliciteerd met je zwangerschap. Mijn 2e heeft goed geluisterd en ging redelijk probleemloos (bij hem dan, bij mij deed het zdeer in het begin, maar alles beter dan kolven ). Dat kan dus!
Supergoed van je dat je zo aan het kolven bent geslagen en al 4 weken volhoudt.Het is echt heel zwaar.
Idd schakel een lactatiedeskundige in. Ik heb mijn dochter ook niet aan de borst gekregen. Heb het na 3 weken 'opgegeven' en ben full time gaan kolven. Daar heb ik achteraf spijt van gehad. Ik heb voor Milena 8 maanden full time gekolfd en het werd steeds makkelijker. Tot 6 maanden zat ik op een 4 keer per dag schema en daarna 3 of 2 keer. Na 8 maanden ben ik gestopt om dat ik het spuugzat was. Maar ik had haar liever aan de borst gehad.
Nu ben ik 8 maanden geleden bevallen van een zoontje die meteen goed aanhapte en krachtig dronk. Veel fijner!
Magica, ik herinner me je topic. Gefeliciteerd met je zwangerschap. Mijn 2e heeft goed geluisterd en ging redelijk probleemloos (bij hem dan, bij mij deed het zdeer in het begin, maar alles beter dan kolven ). Dat kan dus!
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
woensdag 7 oktober 2009 om 20:46
Help is on the way! Morgenmiddag heb ik een afspraak met de lk. Zij zag er nog wel heil in, dus heb weer een sprankje hoop.
Eierdoppie, er is me veel aan gelegen om dit te laten slagen. Ik wil hem zo graag dit meegeven. Allergieën uitsluiten doen het niet, maar het vermindert wel de kans aanzienlijk. Vooral omdat ik zelf nu van al mijn allergieën en cara af ben. Dus mijn grens ligt nog heel, heel ver weg. Gelukkig heb ik veel steun aan mijn vriend, die 's avonds het meeste voor hem zorgt.
Qwertu, ik zie op de site van Medela dat ze ook borstschilden in verschillende maten hebben. Kan ze ook gelijk even kijken of ik wel de goede maat heb. Weer wat wijzer geworden!
Eierdoppie, er is me veel aan gelegen om dit te laten slagen. Ik wil hem zo graag dit meegeven. Allergieën uitsluiten doen het niet, maar het vermindert wel de kans aanzienlijk. Vooral omdat ik zelf nu van al mijn allergieën en cara af ben. Dus mijn grens ligt nog heel, heel ver weg. Gelukkig heb ik veel steun aan mijn vriend, die 's avonds het meeste voor hem zorgt.
Qwertu, ik zie op de site van Medela dat ze ook borstschilden in verschillende maten hebben. Kan ze ook gelijk even kijken of ik wel de goede maat heb. Weer wat wijzer geworden!

woensdag 7 oktober 2009 om 21:25
Goed zo! Super dat de lactatiedeskundige meteen morgen al komt. Hopelijk kan ze je goed helpen. Laat je nog even weten hoe het was?
Ik heb weer een stukje van mijn eigen topic gelezen en ik weet meteen weer hoe zwaar ik het allemaal vond. En de hormonen helpen ook al niet mee, want je wil je kindje natuurlijk wel het allerbeheheste geven maar het is zo moehoeilijk . Tja, nu kan ik wel een beetje lachen om mijn fanatisme in combinatie met wanhoop, maar toen echt niet. Ik vind het knap dat je zo doorzet Apricot!
Frans en Q, bedankt voor de felicitaties! Frans, jouw verhaal en dat van Sarah geven me ook weer goede hoop voor de tweede keer. Plus dat ik gewoon echt niet van plan ben om nog eens zes maanden fulltime te gaan kolven (zeg ik nu, maar wat als de hormonen weer toeslaan...).
Ik heb weer een stukje van mijn eigen topic gelezen en ik weet meteen weer hoe zwaar ik het allemaal vond. En de hormonen helpen ook al niet mee, want je wil je kindje natuurlijk wel het allerbeheheste geven maar het is zo moehoeilijk . Tja, nu kan ik wel een beetje lachen om mijn fanatisme in combinatie met wanhoop, maar toen echt niet. Ik vind het knap dat je zo doorzet Apricot!
Frans en Q, bedankt voor de felicitaties! Frans, jouw verhaal en dat van Sarah geven me ook weer goede hoop voor de tweede keer. Plus dat ik gewoon echt niet van plan ben om nog eens zes maanden fulltime te gaan kolven (zeg ik nu, maar wat als de hormonen weer toeslaan...).
donderdag 8 oktober 2009 om 21:46
Ze is vanmiddag geweest en jawel: zoon is een geval apart... Maar het gaat ons lukken, volgens haar. Hij heeft ook tijdens deze "sessie" aan beide kanten gedronken en daarna twee uur tevreden liggen pitten. Beter!
Ik blijf wel voeden met tepelhoedje (wat is dat toch een raar woord), omdat hij dan beter hapt en heb een andere maat van haar gekregen. Even uitproberen wat het beste werkt.
Ook heeft ze me tips gegeven om de melktoevoer wat te verminderen, want ik heb echt teveel. Ga nu met beleid een beetje proberen af te bouwen. 120 cc per keer zou al mooi zat zijn (is nu 300 cc per kolfbeurt, die een halfuur duurt, want anders ben ik niet "leeg").
Ze gaat me vanaf nu elke dag bellen en coachen, totdat het lukt (of ik er genoeg van heb, maar daar wil ik nog even niet aan denken).
Wat fijn dat jullie me toch hebben aangezet om contact met haar op te nemen. Uit mezelf had ik waarschijnlijk veel langer doorgemodderd. Thumbs up voor jullie!
Qwertu, jou schade en schande helpen mij nu wel enorm. Voor jou niet fijn, maar ik ben er nu heel erg mee vooruit geholpen.
Ik blijf wel voeden met tepelhoedje (wat is dat toch een raar woord), omdat hij dan beter hapt en heb een andere maat van haar gekregen. Even uitproberen wat het beste werkt.
Ook heeft ze me tips gegeven om de melktoevoer wat te verminderen, want ik heb echt teveel. Ga nu met beleid een beetje proberen af te bouwen. 120 cc per keer zou al mooi zat zijn (is nu 300 cc per kolfbeurt, die een halfuur duurt, want anders ben ik niet "leeg").
Ze gaat me vanaf nu elke dag bellen en coachen, totdat het lukt (of ik er genoeg van heb, maar daar wil ik nog even niet aan denken).
Wat fijn dat jullie me toch hebben aangezet om contact met haar op te nemen. Uit mezelf had ik waarschijnlijk veel langer doorgemodderd. Thumbs up voor jullie!
Qwertu, jou schade en schande helpen mij nu wel enorm. Voor jou niet fijn, maar ik ben er nu heel erg mee vooruit geholpen.

vrijdag 9 oktober 2009 om 16:09
Stop de persen, bel het journaal! Ik heb er vandaag al 4 volledige voedingen op zitten!!! Hij komt nu om de twee uur en drinkt dan 15-20 minuten. Ik heb vandaag pas 1 keer gekolfd en dat was vanmorgen heel vroeg toen hij nog sliep. Een uurtje daarna meldde hij zich en heb ik 'm alsnog aangelegd.
Gisteren met de lk gingen alle sluizen open vanwege alle frustratie van de afgelopen dagen/weken. Vanmorgen hapte hij in een keer goed en kon ik huilen van blijdschap. Oh, als dit zo doorgaat heb ik echt de hoofdprijs!
Gisteren met de lk gingen alle sluizen open vanwege alle frustratie van de afgelopen dagen/weken. Vanmorgen hapte hij in een keer goed en kon ik huilen van blijdschap. Oh, als dit zo doorgaat heb ik echt de hoofdprijs!
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:21
Waaaauwww wat goed Apricot. En het is zo heerlijk he dat het dan lukt. Ik huilde tranen met tuiten.
Saba is nu bijna 5 weken en dronk na een bevalling met vaccuumpomp etc. pas met 1 week aan de borst voor de eerste keer. God, ik was zo blij! Helaas heb ik niet zo'n productie als jij. Mag ik niet een beetje Kan hem niet tevreden krijgen met mijn melk alleen.
Maar jij zo te horen wel! Wat goed zeg! Ik word er helemaal jubelig van
Saba is nu bijna 5 weken en dronk na een bevalling met vaccuumpomp etc. pas met 1 week aan de borst voor de eerste keer. God, ik was zo blij! Helaas heb ik niet zo'n productie als jij. Mag ik niet een beetje Kan hem niet tevreden krijgen met mijn melk alleen.
Maar jij zo te horen wel! Wat goed zeg! Ik word er helemaal jubelig van
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:49
vrijdag 9 oktober 2009 om 17:16
Aruba, ik wist nog niet eens dat jij bevallen was. Gefeliciteerd!
Heb zo nog anderhalve liter staan. Wanneer kom je het halen? En ik ben al de hele dag jubelig, maar vind het nog wel spannend. Ik hoop maar dat het goed blijft gaan.
Raffi, hij deed vrij lang over een fles, soms wel 40 minuten. Ik heb Avent-flessen en heb er nu een 2-speen in zitten, i.p.v. de nr. 1. Dat gaat wel beter. Nu gaat de fles er ook binnen 20-30 minuten in en dat is prima. Ik had op aanraden van het cb een drie-standenspeen op stand 1, maar daar verzoop het arme jonkje bijna in...
Hij ligt nu wel lekker te slapen. Toch een teken dat hij voldaan is, lijkt me. Kan ik ff lekker forummen de was doen en de strijk wegwerken.
Heb zo nog anderhalve liter staan. Wanneer kom je het halen? En ik ben al de hele dag jubelig, maar vind het nog wel spannend. Ik hoop maar dat het goed blijft gaan.
Raffi, hij deed vrij lang over een fles, soms wel 40 minuten. Ik heb Avent-flessen en heb er nu een 2-speen in zitten, i.p.v. de nr. 1. Dat gaat wel beter. Nu gaat de fles er ook binnen 20-30 minuten in en dat is prima. Ik had op aanraden van het cb een drie-standenspeen op stand 1, maar daar verzoop het arme jonkje bijna in...
Hij ligt nu wel lekker te slapen. Toch een teken dat hij voldaan is, lijkt me. Kan ik ff lekker forummen de was doen en de strijk wegwerken.
vrijdag 9 oktober 2009 om 17:22
vrijdag 9 oktober 2009 om 17:43
Ja, als je het kunt combineren is het ideaal! Ik kolf dubbelzijdig, dus ben letterlijk onthand dan. Mocht ik weer zo intensief moeten gaan kolven dan schaf ik deze aan:
http://www.borstvoedingto ... _te_kolven__N_art_76.html
Dan kan ik dat ook
http://www.borstvoedingto ... _te_kolven__N_art_76.html
Dan kan ik dat ook

vrijdag 9 oktober 2009 om 18:07
Kan wel hoor Apricot . Ik kolfde ook dubbelzijdig en klemde dan de flesjes zeg maar tegen het bureau aan zodat ik ze niet vast hoefde te houden. Kon ik prima forummen. Alleen met een laptop lijkt het me lastiger...
Hee maar wat een goede berichten! Super dat je mannetje ineens het licht gezien lijkt te hebben, hopelijk houdt hij het vol!
Hee maar wat een goede berichten! Super dat je mannetje ineens het licht gezien lijkt te hebben, hopelijk houdt hij het vol!
zaterdag 10 oktober 2009 om 17:27
Ik heb er ook al aan gedacht om zelf in een buikband, die ik toch niet meer gebruik, twee sleufjes te knippen en ze daar in te schuiven. Eens kijken.
Yamuna, even off topic, maar heb een draagdoekconsult aangevraagd. Binnenkort ben ik ook een draagdoekmama. Ik heb er zo'n zin in, want ik denk dat hij het geweldig zal vinden!
Yamuna, even off topic, maar heb een draagdoekconsult aangevraagd. Binnenkort ben ik ook een draagdoekmama. Ik heb er zo'n zin in, want ik denk dat hij het geweldig zal vinden!

zaterdag 10 oktober 2009 om 17:32
quote:Apricot schreef op 10 oktober 2009 @ 17:27:
Yamuna, even off topic, maar heb een draagdoekconsult aangevraagd. Binnenkort ben ik ook een draagdoekmama. Ik heb er zo'n zin in, want ik denk dat hij het geweldig zal vinden! :-)Oeh leuk En geloof me, je zult het zelf ook geweldig vinden.
Yamuna, even off topic, maar heb een draagdoekconsult aangevraagd. Binnenkort ben ik ook een draagdoekmama. Ik heb er zo'n zin in, want ik denk dat hij het geweldig zal vinden! :-)Oeh leuk En geloof me, je zult het zelf ook geweldig vinden.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.