Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd studie, werk en gezin

08-10-2009 10:58 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Is er misschien iemand in de zaal die ervaring heeft met bovenstaande? Ik ben sterk aan het nadenken om een deeltijd studie te gaan volgen op de Hogeschool. Een opleiding voor leraar 2e graads lijkt mij erg leuk, maar is het allemaal te doen?

Ik werk onder schooltijden, heb een kind van 6. Het is geen optie om minder te gaan werken, wel heb ik veel tijd in de avonduren om te studeren.

Qua financien zal ik het waarschijnlijk allemaal zelf moeten betalen omdat ik volgend jaar 30 wordt. Ik heb trouwens in mijn schooltijd maar 1 jaar Stufi gehad.

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes 30-
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ja ik heb ervaring, maar mijn baas heeft de opleiding betaald. En mijn zoon werd geboren toen ik in het 3e jaar zat. Ik hoefde nog maar anderhalf jaar. Ik heb wel een half jaar vertraging opgelopen en dat kwam omdat ik dacht dat ik na de geboorte meteen de studie kon oppakken en dat ik in mijn zwangerschapsverlof een heleboel aan school kon doen. Heel naief was ik toen nog haha.

Ik ben blij dat ik het gedaan heb, ik zal het ook iedereen aanraden, maar het is wel heel zwaar en het thuisfront moet ook meewerken. Ben je alleenstaand? Ik heb een man die achter me stond en ook veel geholpen heeft met het huishouden en de verzorging van de baby.

Veel succes!
Je krijgt bij deeltijd zowizo geen stufi.
Ik doe zelf ook een deeltijdstudie en veel studiegenoten hebben een gezin thuis en doen ook de studie. Het is dus best te doen, al moet je je wel volledig inzetten en zal het niet altijd even makkelijk gaan. Maar wanneer jouw dochter bijvoorbeeld op bed ligt zou jij nog wat aan je school kunnen doen..
Perfectionisme is niet perfect...
ik ben op dit moment de deeltijd verkorte pabo aan het doen. Ook werk ik er nog 3 dagen bij. Heb nog geen kinderen. Is best zwaar, want vooral je sociale leven gaat eraan, maar ook wel erg leuk. En het is maar voor 2 jaar. Je hebt bij een deeltijdstudie geen recht op stufi, maar als je een lerarenopleiding doet, heb je wel recht op een beurs/tegemoetkoming. Kijk anders even op ib-groep.nl: http://www.ib-groep.nl/pa ... egemoetkoming_leraren.asp

Scheelt toch weer in de kosten!
anoniem_68842 wijzigde dit bericht op 08-10-2009 11:15
Reden: even het linkje erbij geplaatst
% gewijzigd
Ik doe een opleiding, deeltijd, naast mijn werk. Nu hoef ik voor mijn opleiding op een paar cursusdagen na niet naar school, dus niet een vaste avond of dag, maar dan weer 4 zaterdagen achter elkaar wél.

Ik werk 4 dagen en heb 2 kinderen. Het is wel heel zwaar moet ik zeggen. Ik kom eigenlijk aan weinig andere dingen toe dan studeren, werken en mijn gezin.

Ik heb een man die evenveel doet met de kinderen en in huis als ikzelf, en dat scheelt enorm. Ik moet echt minimaal 2 avonden per week níets doen in huis en hem alles laten doen en vervolgens gaan zitten studeren, anders red ik het niet. Hij vindt dat gelukkig niet erg
Er hangt ook veel af van de studie. Hoeveel is de studiebelasting in praktijk. Mijn man heeft 2 jaar deeltijdPABO gedaan maar is er mee gestopt omdat je er met goed fatsoen niet meer dan 2,5 dag naast kon werken (en hij kan in zijn functie niet minder dan 3,5 dag werken). En dan hebben wij niet eens kinderen. Hij had 3 avonden les en 1 dag stage. Veel werkstukken wat gewoon best wat tijd kost en daarnaast ook nog af en toe leszaterdagen.

Ik zou zeggen: probeer in contact te komen met mensen die de opleiding doen. Zij kunnen je vaak het beste vertellen hoe het in de praktijk gaat.

Het zal zo wie zo zwaar zijn, maar wellicht wel haalbaar.
Hoi 30min,

Ik ben nu ook bezig met een studie, naast mijn werk. Ik werk 28 uur, daar bovenop dan 4 uur studie, die betaald worden. Alle andere studie-uren moet ik zelf investeren. Mijn werkgever betaalt mijn studie, ben als leerling in dienst. Ik heb een vaste schooldag, vaste werkdagen heb ik niet, ik werk onregelmatig (in de zorg).

Momenteel in een erg drukke fase; huis gekocht, trouwplannen. En dat is te combineren met werk/studie, maar je moet wel goed kunnen plannen en soms je sociale leven echt op nul kunnen zetten.

Ik ben dan ook erg blij dat ik een verloofde (haha, klinkt nog steeds grappig dat woord) heb die ook meehelpt in huis, die ook op de zaterdag de wc zou poetsen, de was ophangt, etc.

Momenteel nog geen kinderen, dus dat scheelt al wel!

Succes met je keus!

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Het ligt misschien aan de opleiding die je gaat doen.

Ik ben in september ook begonnen met een HBO-opleiding en het is mij zwaar tegengevallen.

Ik vind het wel heel erg leuk maar ben wel minder gaan werken omdat ik het anders sowieso niet zou gaan redden qua huiswerk en studie.
Dank voor jullie reacties.

Nee niet alleenstaand maar een partner die veel weg is voor zijn werk (soms wel weken).

Ook om wat om handen te hebben lijkt het me een goede zaak om mezelf verder te ontwikkelen in plaats van avonden voor de tv te hangen. Toen ik van school ging heb ik nooit zo over verder studeren nagedacht.

Ik ga eens mailen naar de Hoge School eens kijken wat zij te melden hebben.
Ik werk trouwens 24 uur in de week. Maar de middagen zijn voor mijn kind. (Zwemles, spelen, sport, etc)
Heb je erover nagedacht dat bij een docentenopleiding, ook in deeltijd, stagelopen hoort? Kun je dat regelen met je huidige werkgever?
Dertig- , ik zit vanaf januari in hetzelfde schuitje, dus ik lees mee!

MMP, welke opleiding doe jij? Iets sociaals?
Ja, dat kan ik regelen bij mijn huidige werkgever. Het gaat mij wat vrije uren kosten, maar die kan ik weer inhalen door in de vakanties extra te werken.

Wat ga jij doen Toffifee?
Hoi dertigmin,

Ik zit nu in het tweede jaar van de deeltijd Pabo. Het eerste jaar was enorm heftig. Heel veel huiswerk, stagelopen met de daarbij behorende lesvoorbereidingen, gezamenlijke opdrachten, en dies meer. Daarnaast heb ik drie kinderen, zit ik nu midden in een scheiding, doe alles hier in huis zelf. Maar ik heb geen werk (nu ja, ik pas twee dagen in de week op een jochie). Het is te doen, maar wel zwaar. Goed je tijd inplannen, meteen na je stagedag je reflecties schrijven, leuke dingen blijven doen met je kind en man, dan lukt het je wel.

Ik krijg zelf veel energie van mijn stagedagen, dat vind ik namelijk zo ontzettend leuk. Die dagen hebben mij het eerste jaar doorheen getrokken, want het vele huiswerk maakt het soms niet zo leuk.

(o ja, ik ga twee avonden in de week naar school en ik loop één dag stage per week)
Ik wil SJD doen, maar dub nog even verder. Ben er nog niet helemaal over uit. Ik wil graag met mensen werken, en iets voor ze betekenen. Maar ik weet niet of dat de juiste motivatie is, in mijn eentje kan ik de wereld niet redden, en niet iedereen die hulp nodig heeft helpen. Dan zou ik namelijk ook arts, wetenschapper, advocaat enzovoorts moeten worden. En ik weet dus niet of het dan niet teleurstellend is. Ik kan mensen alleen tot een bepaalde grens helpen.
Beste dertigmin,

Ik ben vorig jaar begonnen met een deeltijd HBO opleiding naast m'n werk. Ik werk 32 uur in de week bij een bank en ga twee dagdelen naar school. Ik volg de opleiding Financiele Dienstverlening. Dit is een tweejarige HBO opleiding. Ik volg er nu extra vakken bij zodat ik na dit jaar door kan stromen naar de opleiding Bestuurskunde zonder tijd te verliezen.

Het kost best wel wat tijd, je bent zoiezo al een aantal uren kwijt aan colleges en huiswerk. Het is wel erg leuk vind ik en ik doe het dan ook graag naast m'n werk en overige verplichtingen.

Je komt met deeltijd studeren nooit in aanmerking voor studiefin. Wel kun je de studiekosten fiscaal aftrekken (drempel van 500 euro).

Ik zal ws wel wat onverwachte studievertraging oplopen want ik ben nu net 8 weken zwanger! Niet helemaal gepland maar super blij en ook hier valt vast wel weer een mouw aan te passen! Waar een wil is is een weg! En als je plezier hebt in je studie wordt het alleen maar makkelijker!

Succes!
O! Ik lees ook even mee!

Ik ben in september begonnen met verkorte avond-Pabo. 2 avonden les en 1 dag stage. Ik ben nu nog in de enorm luxe positie van een ontslagregeling, dus ik hoef nog niet te werken en heb dus alle tijd voor de studie.

Vanaf december moet ik weer gaan werken voor de kost, en ik zie er wel met een beetje angst en beven naar uit...

Ik woon alleen (geen kinderen, LAT-relatie) en moet dus genoeg verdienen voor hypotheek en leven. Is dat mogelijk in 3 - 3,5 dagen? En hou ik dan genoeg tijd en ruimte over voor de opleiding?? Het wordt spannend.

Ik heb trouwens wel al geaccepteerd dat mijn sociale leven twee jaar on hold gaat.. Balen, maar ja, wie A zegt...
Ik zit in het laatste jaar van deeltijd HBO, daarnaast een baan van 30 uur per week, huishouden, twee kinderen, latrelatie. Het is zeker pittig, maar ook zó leuk. Ik ben enorm gemotiveerd en ben helemaal enthousiast over de studie.

Als je gemotiveerd bent en een studie kiest die bij je past, dan gaat het zeker lukken. Maar hou er rekening mee dat je er dingen voor aan de kant moet zetten. Bij mij heeft mijn huishouden de allerlaagste prioriteit

Waar ik wel van baal en wat ik dit studiejaar nog vol moet houden, is het chronisch tekort aan geld. Mijn kinderen studeren ook allebei en kosten handenvol geld en fulltime werken is niet te doen naast een deeltijdstudie. Ben wat dat betreft echt een student, altijd te weinig geld...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven