"Afspraken niet nakomen"... hoe erg?

08-10-2009 10:31 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goede relatie, maar mijn partner zegt soms dingen die hij niet nakomt... Zoals "Ik bel je zo..." of "Ik kom er zo aan" vervolgens komt hij erg te laat of hoor ik ook niks van hem, of heel veel later. Ik irriteer mij er de laatste periode heel erg aan, want ik reken op zijn woord - letterlijk. Ik weet dat als je van je werk komt, je niet stipt op een tijdstip kan weggaan, maar ik twijfel nu of mijn reactie overdreven is of dat ik te ongeduldig ben - hoe zien jullie dit?
Mijn man is precies hetzelfde en ik heb me er jarenlang druk om gemaakt. Op een gegeven moment heb ik me bedacht dat die relaxte houding van hem ook een onderdeel is waar ik op ben gevallen. Dus alleen bij belangrijke dingen zeur ik nog. Verder bel ik hem gewoon als ik wat wil weten. In het begin reageerde hij nog weleens geirriteerd als ik hem (weer) belde maar toen heb ik gezegd: Luister vriend.. als Mohammed niet naar de berg komt bla bla bla... dus je moet niet zeuren! En dat hielp.
Oeh hier heb ik ook last van. Meerdere malen bij de heer in kwestie aangekaart, hij verandert het in het begin en vervalt in zijn oude patroon. Ik laat het nu los, in de zin het zal wel bij hem horen en reken nergens op. Aan de andere kant heb ik zoiets "ja hallo je kan toch ook rekening met mij houden? Wanneer kan ik dan wel op je woord aan?". Ik heb nog geen manier gevonden om mee om te gaan behalve dan accepteren dat ik niet op hoeft te rekenen dat hij ook daadwerkelijk gaat bellen als hij dat heeft toegezegd.
Humm van die berg en Mohamed, ga ik ook maar eens proberen.
Ik ben er zelf zo één.... (meer in de zin dan van 'ga ik doen, ga ik voor je uitzoeken!" en dan er achter komen dat ik dat laat versloffen wegens tijdgebrek (oorzaak-gevolg)).

quote:Bianca40 schreef op 08 oktober 2009 @ 10:36:

Mijn man is precies hetzelfde en ik heb me er jarenlang druk om gemaakt. Op een gegeven moment heb ik me bedacht dat die relaxte houding van hem ook een onderdeel is waar ik op ben gevallen. Dus alleen bij belangrijke dingen zeur ik nog. Verder bel ik hem gewoon als ik wat wil weten. In het begin reageerde hij nog weleens geirriteerd als ik hem (weer) belde maar toen heb ik gezegd: Luister vriend.. als Mohammed niet naar de berg komt bla bla bla... dus je moet niet zeuren! En dat hielp.wat zei je precies tegen hem wanneer hij geirriteerd reageerde? ik zit regelmatig in dezelfde positie :-)
Ligt eraan. Afspraken die er toe doen daar hecht ik veel waarde aan. Maar losse zaken zoals boven benoemd vind ik niet zo erg. Als ik toch wil weten als het lang duurt en ik aan het wachten ben stuur ik een smsje ter herinnering zodat ik weet waar ik aan toe ben. No problemo.
Begin maar eens met duidelijkheid te vragen en te geven.

"ik "kom er zo aan" is zo vaag als wat.

Is dat over 10 minuten ? Een half uur ? Anderhalf uur ?

Het is niet handig op letterlijk op zijn woord te rekenen als het zo onduidelijk is wat hij bedoelt.

Laat hij gewoon het tijdstip noemen waarop hij verwacht thuis te zijn. Haalt hij het niet dan kan hij een telefoontje of sms-je sturen.

Ik stuur zelf in zo'n geval een e.t.a. berichtje (staat voor Estimated time of arrival).

Dus e.t.a. 19.30 betekent dat ik verwacht er om half acht ben.

Wordt het een kwartier later, bijvoorbeeld door een file, dan stuur ik er een e.t.a. 19.45 achteraan.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ik vind het terecht, ik zou me er ook aan ergeren.

Maar.... je hebt er niet zoveel aan, waarschijnlijk gaat hij nooit veranderen, dus er zijn twee opties, of je bljift je er aan ergeren of je probert je er over heen te zetten.

Ik had het ook met mijn vriend, met name omdat hij vaak te laat komt, bij ons zijn er een aantal dingen veranderd:

- Hij weet beter wanneer ik het niet kan hebben als hij te laat komt (afspraak met anderen, als we met de trein ergens heen gaan) en doet dan extra zijn best om op tijd te komen

- Ik heb geleerd het los te laten, ik vind het juist zo leuk dat hij relaxed is, daar hoort dit ook bij

- Als ik van te voren al weet dat ik het niet los kan laten vertel ik hem dat expliciet (Ik verwacht nu dat je er om 20.00 bent en als je later komt vind ik dat vervelend en ben ik teleurgesteld).

Die combinatie werkt best goed.
quote:Tia Dalma schreef op 08 oktober 2009 @ 10:41:

Ik ben er zelf zo één.... (meer in de zin dan van 'ga ik doen, ga ik voor je uitzoeken!" en dan er achter komen dat ik dat laat versloffen wegens tijdgebrek (oorzaak-gevolg)).

Dat vermoed ik dus bij mijn partner ook, het tijdsgebrek doel ik op, maar in mijn ogen is het dan prioriteiten stellen voor wat je wil doen. Als je mij "vergeet" door je eigen drukte, ben ik kennelijk niet belangrijk genoeg. Zo komt dit op mij over.
@Donkeyshot: daar denkt die van mij dus echt niet aan he.... dan zou je alsnog een gedragsverandering verwachten, maar dat is een behoorlijke inspanning van hem vereisen.

@TO: ik zou zeggen, pick you battles. Bedenk goed wat je echt belangrijk vind, zorg dat hij dat weet, voldoet hij niet aan je verwachtingen geef dan goed aan waarom je niet blij bent!
@Steffie76,misschien moet je dat ook zo tegen hem zeggen. Dikke kans dat hij er nog nooit zo over nagedacht heeft. Misschien helpt het.
Ik heb het al tegen hem gezegd, maar dan komt hij met een tegenantwoord als "Je weet toch hoeveel ik van je hou?". Tja, dan weet ik even niet meer wat ik ermee moet. Meestal antwoord ik : "Het verschil tussen weten en zien, is een verschil". Dit lijdt dan vaak tot ruzies... iets wat ik zeker niet wil, gezien het de laatste periode bijna wekelijks raak is.
Mijn man kwam ook eeuwig te laat op afspraken bij iedereen en ik ben echt van het op tijd wezen,liever een kwartier te vroeg dan 5 minuten te laat.

Toen ben ik hetzelfde bij hem gaan doen,voor een feestje uurtje badderen met een boek erbij en hij maar roepen dat ik op moest schieten en ik kwam een uur te laat eindelijk uit die badkamer(een ander zou alleen naar het feestje zijn gegaan maar hij dus niet)

Na een aantal keer dit te hebben gedaan en zeggen dat hij dat toch ook deed viel het kwartje en komt hij nu overal op tijd.
Ik heb geen tijdsbesef. Met mij heb je dit dus negen van de tien keer. Aangezien het geen onwil is van mijn kant zullen mensen die graag met me om willen gaan zich hier bij neer moeten leggen.

Aangezien je zegt dat het bij je vriend altijd hetzelfde liedje is, denk ik ook dat je voor een deel je eigen frustratie opzoekt door per se je irreële verwachtingspatroon vast te willen houden.
quote:sprankelend schreef op 08 oktober 2009 @ 11:12:

Ik heb geen tijdsbesef. Met mij heb je dit dus negen van de tien keer. Aangezien het geen onwil is van mijn kant zullen mensen die graag met me om willen gaan zich hier bij neer moeten leggen.

Aangezien je zegt dat het bij je vriend altijd hetzelfde liedje is, denk ik ook dat je voor een deel je eigen frustratie opzoekt door per se je irreële verwachtingspatroon vast te willen houden.

Sprankelend, zelf vindt hij het vervelend als anderen te laat komen, dus die logica vind ik erg tegenstrijdig. Het gaat mij ook om dat je het uitspreekt, ik hecht veel waarde aan woorden.

"Als je iets meent zegt het, anders moet je niks zeggen" is mijn motto, maar die is uiteraard persoonlijk. Het is een vorm van respect...
Zou het voor jou veel fijner zijn wanneer hij zou zeggen Weet je wat lieve Steffi, jij wil graag horen dat ik er zo ben, maar het is hier veel te gezellig om nu al naar huis te komen? En zo ja, weet hij dat die ruimte er is?
dat moet mijn vriend, of vriendinnen, niet flikken. dan hebben ze een hele kwaaie aan me. afspraak is afspraak...
quote:sprankelend schreef op 08 oktober 2009 @ 11:19:

Zou het voor jou veel fijner zijn wanneer hij zou zeggen Weet je wat lieve Steffi, jij wil graag horen dat ik er zo ben, maar het is hier veel te gezellig om nu al naar huis te komen? En zo ja, weet hij dat die ruimte er is?Sprankelend, daar gaat het geeneens om, ik gun mijn man alles, maar afspraak is bij mij afspraak.
Ik vind het prima Steffi, maar als er geen andere afspraak te maken valt dan de afspraak die jij wilt maken, dan moet je niet vreemd staan te kijken wanneer die afspraken geschonden worden.
quote:jolief schreef op 08 oktober 2009 @ 10:41:

[...]

wat zei je precies tegen hem wanneer hij geirriteerd reageerde? ik zit regelmatig in dezelfde positie :-)

Gewoon dingen zoals:

- als jij mij niet belt, bel ik jou, want ik wil nou een eenmaal even weten hoe laat we kunnen eten of iets dergelijks.

- hahaaaa, je wou me net bellen zeker? Ik was je weer voor!

Verder ging ik gewoon mn gangetje en als wij al gegeten hadden voordat hij er was (wat ie onwijs ongezellig vindt) dan zei ik gewoon dat ik best even wil wachten met eten totdat hij thuis is, mits ik dan ongeveer weet hoe laat ie thuis komt. Zo niet.. dan ga ik mijn eigen gangetje.

Maar het is in de loop van de jaren wel heel erg veranderd, hij is nog steeds makkelijk en relaxed maar komt alles wat hij zegt inmiddels wel veel beter na.
Wat bij ons ook helpt... mijn man is enorm anti-Feyenoord. Hij wil niet eens naar de bioscoop naast de Kuip, zo erg is hij.

Als hij zich ergens niet aan houdt, dan zing ik het clublied van Feyenoord: Geen woorden, maar daaahaaden....
bepaal samen wat realistische afspraken zijn. Bijv. als hij een half uur later is dat hij dan even belt ofzo
quote:Bianca40 schreef op 08 oktober 2009 @ 11:42:

Gewoon dingen zoals:

- als jij mij niet belt, bel ik jou, want ik wil nou een eenmaal even weten hoe laat we kunnen eten of iets dergelijks.

- hahaaaa, je wou me net bellen zeker? Ik was je weer voor!

Verder ging ik gewoon mn gangetje en als wij al gegeten hadden voordat hij er was (wat ie onwijs ongezellig vindt) dan zei ik gewoon dat ik best even wil wachten met eten totdat hij thuis is, mits ik dan ongeveer weet hoe laat ie thuis komt. Zo niet.. dan ga ik mijn eigen gangetje.

Maar het is in de loop van de jaren wel heel erg veranderd, hij is nog steeds makkelijk en relaxed maar komt alles wat hij zegt inmiddels wel veel beter na.Super aanpak volgens mij. Ik heb 7 jaar een relatie gehad met een man die overal altijd te laat was en zich nooit aan beloften hield. Ik had er veel frustraties van, want ik zat altijd te wachten op hem en ik hield vaak rekening met iets dat hij zou doen en wat dan niet gebeurde. Toen kwam ik er niet uit, ik heb heel vaak aangegeven dat het me het gevoel gaf dat ik niet belangrijk voor hem was en hij antwoorde dan ook altijd dat ik dat wel was. Toen de relatie over was heb ik me gerealiseerd dat ik altijd klaagde, maar geen consequenties eraan verbond. Ik had gewoon zelf weg moeten gaan naar dingen, alvast moeten gaan eten en geen rekening met hem moeten houden. Dan had ik minder stress gehad en het in ieder geval mezelf naar de zin kunnen maken. En in het beste geval had het op hem ook meer indruk gemaakt (maar de paar keer dat ik uit wraak hem heel lang liet wachten maakten hoegenaamd geen indruk).
Mijn (ex-)vriendin heeft dat ook... dan stuurt ze 's middags een email dat ze 's avonds belt en vaak kwam het dan niet voor... gevolg: ik geirriteerd... Terwijl we af hadden gesproken om bepaalde dingen te veranderen hebben we het eigenlijk niet gedaan...

Conclusie... ik ben er mede schuldig aan, want ik had ook kunnen bellen, maar dan was ik juist zo geirriteerd dat zij niet belde dat ik het zelf ook vertikte... gevolg: ruzie.... en nu is het zelfs over... dus ja

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven