Werk & Studie alle pijlers

Als ik later groot ben word ik...

07-10-2009 22:22 43 berichten
Weet jij het?

Ik niet.

En ondertussen ben ik al groot. 34 is best groot, vind ik.

CV in het kort:

gestart op gymnasium, zoetjes afgezakt naar HAVO vanwege tegendraads lui pubergedrag, mooie eindlijst.

Wilde journalist worden, werd uitgeloot en ben op mijn 17e een jaar hoofdkassier - ja, dat beroep bestond toen nog - van een klein bankkantoor geweest.

Journalistiek gestudeerd. Vier jaar lang tegen een 'is dit het nou' gevoel aangehikt en na een principieel verschil van mening viel alles op z'n plaats: dit is het niet. Veel geleerd hoor, daar niet van, maar niet geëxcelleerd.

Gestopt met studie en bij een architectenbureau gaan werken. Uiteindelijk runde ik het secretariaat, deed europese aanbestedingen geheel zelfstndig, schreef projectteksten etc.

Zwanger geworden, naar Belgie verhuisd en daar vier jaar gemoederd. Ondertussen allerlei cursussen en vrijwilligerswerk gedaan. Onder meer: EHBO etc bij het rode kruis, ook als vrijwilliger bij de hulpdienst, opleiding borstvoedingscosulente gedaan (niet afgemaakt vanwege verhuizing terug naar NL), een speelgroep voor peuters opgestart en gerund, etc.

Vorig jaar terug naar NL verhuisd, en in januari begonnen als pr-typ bij een theaterclub. Hoewel ik het theater geweldig vind en het volgens mij ook gewoon kan, kan ik niet zo goed wennen aan de subsidie-softie-cultuur. Ik heb van branchegenoten begrepen dat 'ze' overal zo doen.

En nou wordt mijn contract niet verlengd. En moet ik dus wat anders. En ik heb geen idee wat. Ik heb al wat beroepskeuzetesten ingevuld, en die komen over het algemeen neer op 'je kan alles ongeveer hetzelfde, je kan dus alles worden'

Ik kan goed schrijven, ik kan best goed bedenken waarom mensen iets zouden willen doen of kopen, ik kan goed met mensen omgaan, ik ben spontaan, vrolijk, praktisch en direct, ik hou ervan om voor mensen te werken die iets origineels creeeren, ik ben behoorlijk georganiseerd en kan uit chaos iets moois begrijpelijks maken. Ik heb er geen moeite mee om voor groepen te spreken en ben best overtuigend.

Iemand een idee wat ik zou kunnen worden? Liefst parttime en in de buurt van Amsterdam/Utrecht en het kringetje daartussen en graag een hoog salaris, want vboor de theater CAO hoef je als weldenkend mens stiekem je bed niet uit te komen

Zo stom: nergens tussen de vacatures staat "Wij zoeken Tila".

Wat moet Tila worden?

Totaal aantal stemmen: 18

Journalist Geen stemmen
Hemaworstenverkoopster (28%)
Juf (6%)
Kok Geen stemmen
Secretaresse (6%)
PR-tante in een theatertoko (17%)
Boekverkoopster (22%)
... anders (22%)
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 07 oktober 2009 @ 23:03:

Ik weet wel een forumster die in Utrecht actief is in de hele theaterwereld, moet ik haar vragen of ze je wat tips kan geven?

Nounounou, de héle theaterwereld...

Niet alles heel goed gelezen Tila (hoi! trouwens, we kwamen elkaar al eens eerder tegen, iets met kloten en hondjes enzo ) en ik zit wel echt in de gesubsidieerde sector. En eigenlijk vindt jij dat niet echt wat toch, als ik je openingspost zo lees? Hoog salaris kun je in de cultuur sowieso vergeten natuurlijk, of je moet het echt goed aanpakken, zoals ze bijvoorbeeld doen bij www.dekippen.nl (PR) of bij de grote theaterclubs zoals Hummelinck Stuurman, Stips en Van de Ende. Zou mij te commercieel zijn, maar jou misschien precies niet?

Verder weet ik het niet goed, ik heb echt geen idee wat er verder nog in de corporate wereld te vinden is aan leuks (ik denk zelf van niks natuurlijk, als die-hard cultuurtypje, maar misschien vergis ik mij daar schromelijk in. Zo ja, dan hoop ik daar ooit nog eens achter te komen )
Oh ja, evenementenbranche natuurlijk, dat schurkt redelijk tegen de cultuur aan, qua expertise. Maar daar is ook niet echt dat je zegt heel makkelijk tussen te komen.
Dacht ik idd ook aan. Baan in de musicalwereld bij jopie bijv. Die heeft nu toch ook weer een nieuw theater geopend in adam.?

En anders dacht ik nog... loopbaancoach? Volgens mij kan jij mensen heel goed helpen dingen helder en duidelijk te krijgen en goede brieven te schrijven !
Goeie tips!

Plukvdp, dat is inderdaad waar ik goed in ben

Moonlight, wat ik echt echt echt leuk vind is feestjes bedenken en organiseren (feestjes tot max 50 man). Blog-achtige stukken schrijven. Verkleedkleertjes ontwerpen en naaien. Mensen te woord staan en 'de weg wijzen' (laatst een informatiespot op de cultuurnacht gedraaid: dat was echt echt echt leuk)

123test - de gratis versie - zei 'boekhouder' (ik ben een loser met cijfertjes, echt waar), reisinkoper (?) of boekuitgever (daar kan ik me dan wel in vinden), en een andere test zei 'notaris' als zijnde pietje precies enzo.

Maar goed. Ochtendhaast, dus vanmiddag meer!
Ha Tila, ik werk (net als Moosey) ook in de culturele sector. Bij mijn huidige project (ik werk als ZZP'er) in Amsterdam komt waarschijnlijk in januari een baan als officemanager vrij. Hoogte van salaris weet ik niet. Om eerlijk te zijn is dit voor mij een redelijk slecht betaalde klus, maar het is wel een werkplek met doorgroeimogelijkheden!

Laat het maar even weten als je geïnteresseerd bent.
Kijk daar zijn 'mijn' culturele ingangen op het forum al Ik heb er ook nog een uit mijn irl in Amersfoort. Die doet van alles in de Jazz en kindertheater organiseren/ regelen.

Maar officemanager in het hele culturele wereldje vind ik wel een goeie. En (ik voel hem namelijk aankomen ) een officemanager is een kruising tussen (baas van de) secretaresse(s), regeltruus extraordinaire, hoofd inkoop van alles wat een kantoor nodig kan hebben en een deel PR en communicatiemiep.
Agent, weet je ook voor hoeveel uur die baan is, in Amsterdam? Wat office management, dat is in principe wat ik bij de architectentoko deed
Kees

Baan is voor 4 dagen per week, Tilalia. Of tenminste, diegene die het nu doet werkt er 4 dgn. Zij gaat met zwangerschapsverlof en komt daarna terug in een andere functie. Je hebt als officemanager altijd 1 persoon 'onder' je, en soms meerdere (ligt aan de drukte).

Het is wel een héél leuk bedrijf. Het is dat ook andere leuke vaste klussen heb als freelancer maar anders wilde ik nog wel voor die baan gaan

Als je meer over het bedrijf wilt weten kun je me even mailen.

Ik kom hier later vanavond nog even een kijkje nemen.
Oei, 4 dagen, da's best veel. Zou ik sowieso moeten checken of ik Jom nog een dag extra op de creche kwijt kan, of ze er plek voor hebben.
Klinkt goed Tila, die baan van Agent.

Jij zou mijn baan ook leuk vinden. Ik ben communicatieadviseur. Dat houdt o.a. in>

- de verschillende bedrijfsmedia maken (samen met grafisch ontwerpster, dat wel), dus interviewen en schrijven. O.a. geschreven nieuwsbrieven, huisbuis en intranet.

- interne communicatie (doe ik zelf niet), zoals informeren dat de Mexicaanse Griep eraan komt enzo.

- Externe communicatie, beleid voorbereiden hierover, beurzen voorbereiden, sprekers uitnodigen, rondleidingen en presentaties houden, de directeur influisteren als hij moet speechen.

- communicatie rondom projecten regelen.

- feesten, partijen en bijeenkomsten organiseren.

- etc.

Het is creatief, afwisselend, hectisch, kortom, wat wil een werkend mens nog meer?

Het schrijvende aspect en stukken schrijven vind ik zelf dan minder leuk, ik hou erg van organiseren en mensen met elkaar in aanraking brengen.
Webredacteur lijkt me ook wel iets voor jou.
Nijn, als ik nou 16 uur per week bij jou kom schrijven
Dan stuur ik mijn collega de deur uit. Deal!
Mag ik wel m'n eigen ding schrijven? Saaie beleidsstukken een beetje opsjeu-en?

Want dat is zo suf op huidige werk. Huidig werk wil dat iedereen in UberVinex naar ze komt kijken. Het niveau in UberVinex is niet heel hoog. En toch blijven ze de stijve, beleefde, keurige manier van schrijven houden. Dat je naar je subsidienten keurig blijft, okee, snap ik, zou ik ook doen, maar SBS-publiek moet je anders benaderen. Snappen ze niet.

Maar ja, ze geloofde ook niet dat de kredietcrisis ècht was tot bleek dat Frans Bauer in het plaatselijke theater niet uitverkocht was
Agent, ik heb je gemaild, trouwens. Ben erg nieuwsgierig!
quote:tilalia2 schreef op 08 oktober 2009 @ 07:52:

Goeie tips!

Plukvdp, dat is inderdaad waar ik goed in ben

Moonlight, wat ik echt echt echt leuk vind is feestjes bedenken en organiseren (feestjes tot max 50 man). Blog-achtige stukken schrijven. Verkleedkleertjes ontwerpen en naaien. Mensen te woord staan en 'de weg wijzen' (laatst een informatiespot op de cultuurnacht gedraaid: dat was echt echt echt leuk)

123test - de gratis versie - zei 'boekhouder' (ik ben een loser met cijfertjes, echt waar), reisinkoper (?) of boekuitgever (daar kan ik me dan wel in vinden), en een andere test zei 'notaris' als zijnde pietje precies enzo.

Maar goed. Ochtendhaast, dus vanmiddag meer!

Kijk daar kun je al íets uithalen.

Je hebt creativiteit in je, kunt bedenken en plannen (en ik neem aan ook je planning uitvoeren). Je kunt goed tegen drukte om je heen, onbekende mensen.

Night... dus je hoeft niet perse van 9 tot 5... of misschien zelfs juíst niet?

(en ambieer je een rustige gestructureerde werkomgeving of juist iets heel chaotisch (een cultuurnight... ). Nee ik bedoel niet chaotisch... ehm... onvoorspelbaar. )

t is een begin. Bedtijd dus misschien later meer. Succes!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ah ok, ik mail je morgen even terug!

Nu even m'n emailadres weer weghalen...
Moonlight, ik kan niet altijd s avonds, dat moet strak gepland. Heb een man met een drukke baan en het grootste gedeelte en het inkomen, vandaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven