vrienden met slechte adem (of heb ik overgevoelige reuk?)

09-10-2009 10:20 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was er een vriend bij mij op bezoek met een slechte adem. Ik rook het al van een afstandje, maar later wou hij mij kussen (vriendschappelijk) en had ik echt zoiets van o nee, bah..

Ik heb ook een andere vriend, bij hem hoef ik nog geen meter binnen zijn nabijheid te komen of ik ruik het al. Hoeft hij nog niet eens wat te zeggen. Daar val ik echt steil van achterover, serieus, zó'n slechte adem.

Maar kennelijk heeft niet iedereen daar evenveel last van, want als ik dit vervolgens later opmerk tegen mijn vriendin (die er ook bij was, we waren met een groepje aan het stappen) dan ervaart zij dat helemaal niet zo heftig, was het haar zelfs niet eens zo opgevallen. Pas als ik het opmerk dan herkent ze er wel "iets" in..

Hoe kan dat nou, heb ik nou zo'n gevoelig reukvermogen? Ik ruik zoiets echt meteen. En het staat me ook echt tegen. Herkent iemand dit? En is zoiets persoonlijk? Zegt het misschien meer over mijn (overgevoelige?) reukvermogen dan de adem van een ander? Want het staat mijn contact met die ander vervolgens ook echt in de weg. Het roept bij mij zó'n weerzin op. Hoewel ik de personen in kwestie best wel aardig vind. Lastig..

O ja, nog even voor de duidelijkheid, het heeft niks met eten te maken, het is bijv. geen knoflooklucht (daar heb ik zelfs helemaal niet zoveel moeite mee). Het is echt de specifieke ademgeur van iemand.
Heel herkenbaar, maar ik heb helaas geen tips voor je, behalve door je mond ademen in zijn buurt .

Ik heb ook een hele goede neus. Zo had ik vroeger een collega die zo'n sterke lichaamslucht had dat ik er misselijk van werd en toen ik dit eens navroeg bij mijn collega's had niemand er last van (en ze waren toen niet beleefd).
Ik ruik het ook vaak, maar ik heb dan ook een vrij goede neus. Ik ruik wel vaker dingen die anderen niet ruiken.

Voor de hand liggende vraag is dan ook: heb je als het om andere dingen gaat ook een meer dan gemiddeld reukvermogen? Ruik jij het sneller als iemand zweterig is, als een roker de kamer binnenkomt, als er een peterselieplantje in de vensterbank staat, dat soort dingen?
Misschien gewoon eens zeggen? Als niemand dit ooit tegen hem zegt....kan en zal hij niets veranderen.
Ik heb ook zo'n goede neus, en ruik die slechte adem ook, vooral bij rokers voor andere nare luchtjes ook sterker bij blijven hangen. Ik ruik altijd dingen die m'n vriend bijv niet ruikt. Ik ruik ook altijd mensen die stinken in de supermarkt.

Ik heb geen tips want ik wil mensen er niet op aanspreken ofzo. Ik weet dat anderen het minder ruiken en dat ik blijkbaar gewoon een hele goede neus heb. Wellicht gekregen ter compensatie van mn slechte ogen
oh, daar heb ik ook vaak last van. Heb het ook met mensen die roken. Wat kunnen die stinken, en wat wordt ik er misselijk van!

Mijn man had ook een verschrikkelijk slechte adem, hij is langs geweest bij de tandarts en mondhygiënist. Zijn gebit was slecht verzorgd en hij had ontstoken tandvlees. Dat begon je dus te ruiken.

Het regelmatig laten schoonmaken van zijn gebit in combinatie met elke dag mondspoel water doet wonderen.

Maar ja, eh... omdat nou aan een vriend te zeggen? Vond het al lastig genoeg om mijn eigen man naar de tandarts te sturen.
xx
Ja, ik heb wel een heel sterk reukvermogen. Ik ruik het ook meteen als iemand rookt. Ondanks dat hoeft hij/ zij nog niet eens een slechte adem te hebben, dat gaat niet altijd samen heb ik gemerkt. Maar dan ruik ik het wel meteen aan kleding, het haar, enz.

Die jongen van het uitgaan rookt niet. Maar heeft toch een bijzonder slechte adem. Maar die vriend van gisteren rookt wel. En heeft daarbij ook niet het best verzorgde gebit.. Jammer hoor. Het is (voor mij) wel een afknapper..
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik ruik ook zo ongeveer alles en iedereen. Over het algemeen erg handig, maar minder leuk als mensen stinken inderdaad.
Ik heb ook een erg goede reuk. Ikbesnuffel ook graag mensen Vooral dates zullen wel eens denken dat ik gek ben..haha

Als ik een nieuwe vlam heb wil ik nog wel eens een gedragen shirt stelen, puur voor de geur.

Ik weet dat sommigen hier het als flauwekul bestempelen, maar voor mij heeft het te maken met hoog sensitief zijn.
Hoi Pannetje,

Nee, ik vind dat geen flauwekul. Ik heb wel eens vaker gekeken bij de kenmerken van HSP, en herken hier zeker meerdere dingen in bij mezelf. Maar dit maakt niet uit, en ik doe hier ook verder niks mee, doe gewoon mijn ding op de manier waarop ik het doe.

Maar ik vind het dus geen flauwekul.
Volgensmij stinkt echt iedereen uit zijn mond. Alleen de mate waarin verschilt. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die rookt en koffiedrinkt en in combinatie is het zo ontzettend vies dat je idd bijna van je stokje gaat. Ik vraag me dan ook vaak af van meot ik nu wat zeggen of neit. Want zelfs op afstand is het een misselijk makende geur.
quote:vlinder67 schreef op 09 oktober 2009 @ 10:56:

Ja, ik heb wel een heel sterk reukvermogen. Ik ruik het ook meteen als iemand rookt. Ondanks dat hoeft hij/ zij nog niet eens een slechte adem te hebben, dat gaat niet altijd samen heb ik gemerkt. Maar dan ruik ik het wel meteen aan kleding, het haar, enz.

Die jongen van het uitgaan rookt niet. Maar heeft toch een bijzonder slechte adem. Maar die vriend van gisteren rookt wel. En heeft daarbij ook niet het best verzorgde gebit.. Jammer hoor. Het is (voor mij) wel een afknapper..Volgensmij heeft dat neit perse met je reukvermogen te maken. Als je zelf neit rookt ruik je het veel beter. Ik ruik ook altijd iemand dei rookt, maar dat komt omdat ik zelf neit rook.
Enneh, het lag niet aan het feit dat jullie aan het stappen waren en dus mogelijk al de nodige alcohol genuttigd hadden?

(want dat vind ik dus weerzinwekkend; de geur van alcohol en sigaretten).

Tja, als je voorzichtig peilt en jij bent de enige die er last van heeft, dan zou ik daaruit concluderen dat jij inderdaad een overgevoelige neus hebt.
(in tegenstelling tot de situatie waar er één stinkerd rondloopt in een vriendengroep en de rest het er over eens is dat iemand hier iets van moet zeggen, maar wie)
Nee, de jongen in kwestie rookt en drinkt niet. Heel braaf eigenlijk...

Hij heeft gewoon echt een slechte adem van zichzelf.

Het is echt, zoals iemand hierboven al beschreef: "zelfs van afstand al een misselijkmakende geur". En ik heb het niet bij de hele groep gecheckt, alleen bij mijn vriendin, en zij had het dus niet zo opgemerkt.. Voor mij was dit echter zo vreemd dat zij dat niet zo merkt, want ik ging er echt bijna van over mijn nek.. En niet alleen toen hoor, maar iedere keer als we gezamenlijk iets doen.
Hier ook iemand die hooggevoelig is voor geuren. Ik ruik het zelfs als iemand de dag ervoor nagellakremover gebruikt heeft bijvoorbeeld. Nu vind ik dat geen nare geur, het is pas vervelend als iemand heel erg uit zijn mond ruikt e.d.
Ik weet niet of ik een overgevoelige neus heb, maar ik kan ook heel slecht tegen stinkende mensen en mensen die stinken naar teveel of te zwaar parfum. Ik gebrfuik zelf altijd ongeparfumeerde douchegel en deodorant, en gebruik daarna wel een heel licht parfum. Ik vind al die geuren door elkaar zo vies, daar krijg ik de kriebels van. Mijn man heeft wel een hele sterke neus, als iemand stinkt of het ruikt ergens vies, dan heb ik dat soms niet eens door en hij meteen.
Ben trouwens wel overgevoelig bij geurtjes bij mezelf. Ben altijd bang dat ik stink uit mijn mond en heb ook altijd kauwgom bij me, als ik zweet ben ik bang dat iemand dat ruikt dus ik ben ook heel schoon op mezelf. Ik ben nu ongesteld en dan ben ik ook bang dat dat stinkt, bah vies gedoe.
quote:_MAR_ schreef op 09 oktober 2009 @ 11:08:

Volgensmij stinkt echt iedereen uit zijn mond. Alleen de mate waarin verschilt. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die rookt en koffiedrinkt en in combinatie is het zo ontzettend vies dat je idd bijna van je stokje gaat. Ik vraag me dan ook vaak af van meot ik nu wat zeggen of neit. Want zelfs op afstand is het een misselijk makende geur.

Gelukkig beperkt dit bij de meeste mensen tot b.v. 's ochtends bij het opstaan of na het eten van knoflook.

Leef met je mee TO, ik kan ook misselijk worden als ik een vieze adem bij iemand ruik. Ik heb ook een sterk reukvermogen erg lastig soms. kan echt niet bij stinkende monden in de buurt blijven, ook al zou ik het willen.
Ik heb een collega die heel sterk door zijn mond ruikt. Ik weet niet of anderen dat ook zo ervaren. Ik mag hem heel erg graag, maar als we in een kleine ruimte zitten dan ruik je het nog sterker. Het is misselijkmakend.

Ik hou gewoon afstand tijdens het praten. En wat ook helpt is niet met je neus de kant van zijn mond op 'kijken'. Betekend dat je dus je steeds een beetje de andere kant op kijkt. Qua lengte verschillen we, dus hij praat zowiezo niet recht met zijn adem in mijn neus.
Ja, het is echt lullig. Vooral als je inderdaad de persoon in kwestie best wel aardig vindt. Het staat een leuk contact dan vervolgens gewoon in de weg..
Hoe komt het nou eigenlijk, dat sommige mensen zo uit hun mond ruiken? Hebben ze slechte mondhygiene, ontstoken tandvlees, iets met hun maag? Ik vind het best wel sneu als je dat hebt. Ik ben ook altijd bang dat ik uit mijn mond stink. Heb wel een perfect onderhouden gebit, verzorg het goed en als ik koffie heb gedronken, want daar vind ik dat je van uit je mond gaat stinken, dan drink ik een glas water en neem een smintje of kauwgompje.
Maar ik heb ook vaak dat na een half uur na het tanden poetsen ik het idee heb dat ik al niet meer fris ruik. Heeft iemand dat ook?
Tazzy, hier net zo. Ik verzorg mijn gebit ook goed (3x daags poetsen en tussendoor flossen en stoken), houd rekening met wat ik eet als ik die avond afgesproken heb met vrienden of de volgende ochtend een vergadering oid op mijn werk heb (voor mij is dat niet meer dan normaal en een kleine moeite om daar rekening mee te houden..), enz.

Maar ik zou eigenlijk ook niet weten of ik zelf altijd wel zo'n frisse adem heb. 's Ochtends vroeg in ieder geval niet denk ik...

Ik probeer mezelf altijd wel goed te verzorgen. Niet alleen qua gebit, maar ook regelmatig oksels scheren, deodorant gebruiken, lekker fris luchtje achter de oren (niet te zwaar!), heb geen maagklachten, enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven