vrienden met slechte adem (of heb ik overgevoelige reuk?)

09-10-2009 10:20 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was er een vriend bij mij op bezoek met een slechte adem. Ik rook het al van een afstandje, maar later wou hij mij kussen (vriendschappelijk) en had ik echt zoiets van o nee, bah..

Ik heb ook een andere vriend, bij hem hoef ik nog geen meter binnen zijn nabijheid te komen of ik ruik het al. Hoeft hij nog niet eens wat te zeggen. Daar val ik echt steil van achterover, serieus, zó'n slechte adem.

Maar kennelijk heeft niet iedereen daar evenveel last van, want als ik dit vervolgens later opmerk tegen mijn vriendin (die er ook bij was, we waren met een groepje aan het stappen) dan ervaart zij dat helemaal niet zo heftig, was het haar zelfs niet eens zo opgevallen. Pas als ik het opmerk dan herkent ze er wel "iets" in..

Hoe kan dat nou, heb ik nou zo'n gevoelig reukvermogen? Ik ruik zoiets echt meteen. En het staat me ook echt tegen. Herkent iemand dit? En is zoiets persoonlijk? Zegt het misschien meer over mijn (overgevoelige?) reukvermogen dan de adem van een ander? Want het staat mijn contact met die ander vervolgens ook echt in de weg. Het roept bij mij zó'n weerzin op. Hoewel ik de personen in kwestie best wel aardig vind. Lastig..

O ja, nog even voor de duidelijkheid, het heeft niks met eten te maken, het is bijv. geen knoflooklucht (daar heb ik zelfs helemaal niet zoveel moeite mee). Het is echt de specifieke ademgeur van iemand.
quote:tazzy schreef op 09 oktober 2009 @ 12:04:

Hoe komt het nou eigenlijk, dat sommige mensen zo uit hun mond ruiken? Hebben ze slechte mondhygiene, ontstoken tandvlees, iets met hun maag? Ik vind het best wel sneu als je dat hebt. Ik ben ook altijd bang dat ik uit mijn mond stink. Heb wel een perfect onderhouden gebit, verzorg het goed en als ik koffie heb gedronken, want daar vind ik dat je van uit je mond gaat stinken, dan drink ik een glas water en neem een smintje of kauwgompje.Het heeft ook te maken met jouw 'persoonlijke geur'. Bij slechte verzorging ruik je die heel sterk. En door bactieren gaat het stinken (ook bij zweetlucht). Ook bepaalde voeding, zuivel, koffie, etc kan voor een vieze adem zorgen. Dat heeft ook weer met bactieren te maken.
Maar vind je nou ook dat je daar iets van kunt zeggen tegen die ander? Ik vraag me altijd af in hoeverre zo'n persoon het nl. zelf weet.. Want als niemand er iets over zegt..

Daarbij vind ik het best moeilijk om er iets van te zeggen. Ik zie die jongen/ man met die misselijk makende geur maar eens in de paar weken. Maar hij werkt ook gewoon iedere dag, zou nou niemand van zijn collega's hier ooit iets van (op)merken? Dat is toch gewoon geen doen, dagelijks met hem te moeten praten, koffiedrinken, lunchen...(!). Of, en dan kom ik weer terug bij mijn openingspost, ben ik echt de enige die dit als zo misselijk makend ervaart...? Ligt het meer aan mijn gevoelige reukvermogen en hebben anderen (zoals mijn vriendin dus..) hier helemaal niet zo'n last van bij hem..
Hoi Vlinder67,

Het zal ongetwijfeld aan je reukvermogen liggen, maar ik weet zeker dat andere mensen zijn adem ook ruiken maar er gewoon niets van durven zeggen. Als ik alleen al bij jou lees dat je met zo iemand moet praten, koffiedrinken, moet lunchen en zo, dan vind ik het al misselijkmakend, het idee alleen al. Ik zou geen hap door mijn keel krijgen met zo'n lucht. En dan ruik ik het nu nog niet eens (maar kan me er wel een voorstelling van maken) bah!
Of je bent zwanger.....
Neeee!! (dit op antwoord van zussenzo )
Ik hou nooit rekening met wat ik eet ofzo. Ik neem gewoon een kauwgompje. Ik hoor iig gelukkig nooit dat ik stink. Of nou ja, behalve soms 's ochtends als ik languit wakker wordt en hard blaas in het gezicht van mij vriend Maar goed, dat krijg ik dan ook wel te horen.. maar is niet meer dan normaal geloof ik.. in de ochtend :-)

Ik zou het gewoon zeggen, vlinder67. Meer kun je niet doen. Ik ging vroeger om met een meisje dat altijd naar zweet stonk. We waren vriendinnen. Ik heb het gezegd. Ze zei dat ze het heel fijn vond dat ik het had gezegd. Sindsdien nam ze deo mee naar school en rook ze lekker :-)
Oja en ik heb overigens ook een heel sterk geurvermogen. Als mensen vier dagen geleden knoflook hebben gegeten, ruik ik het nog.. terwijl anderen dat niet ruiken...
Ik heb een erg gevoelige neus. Dat heeft in eerste instantie voordelen. Ik kan dan bijvoorbeeld ruiken of iets nog goed is, of al bedorven.

Mensen ruik ik al vrij snel, maar dat duidt nog niet op een slechte zelfzorg: het kan best zijn dat ze zich vaak genoeg douchen (minimaal één keer per twee dagen bij normaal weer, elke dag bij heet weer), tanden- of tongpoetsen of gaan eten, odorex gebruiken, aftershave of parfum gebruiken. Lichaamsgeur, mits niet te sterk vind ik normaal. Je kunt niet voorkomen dat je volstrekt niet ruikt. Je kunt wel voorkomen dat je een onaangename penetrante geur hebt.

Ik ruik mensen al van een meter afstand, zonder dat ze echt stinken. Maar mensen die zichzelf erg slecht verzorgen ruik ik al op 3 meter afstand. Ik vind het overigens moeilijk dat tegen hen te zeggen.
World of Warcraft: Legion
Ik rook, en drink graag koffie. Dus ik poets mijn tanden vaak en gebruik kauwgom, mondwater en odol. Ik poets mijn tong, douche mezelf iedere dag, gebruik deo en een bescheiden hoeveelheid parfum en ben behoorlijk hygienisch bezig. Maar anderen zullen me vast wel eens ruiken. Dan hoop ik dat ze dat even zeggen, dan kan ik er iets tegen doen.

Omdat ik rook zou ik minder moeten ruiken. Proeven doe ik ook minder, maar dat kan weer met mijn tongpiercing te maken hebben.

Toch ben ik heel alert van mijn eigen geur. Net als iemand anders al zei. Zweet, menstruatie, ik ruik het allemaal maar dat komt juist door die alertheid. Ik heb wel eens gevraagd aan mensen of ze me ruiken, omdat ik mezelf ruik. Heel genant, maar het was wel een opluchting toen het zich alleen in mijn eigen neus af bleek te spelen.

Wat ik echt heel vreemd vind, is dat ik precies weet wanneer mijn gaskraan openstaat (die draai ik namelijk uit veiligheidsoverwegingen altijd dicht als er niets op het vuur staat) en alle pitten goed uit zijn. Als ik door de gang loop, naast de keuken dan ruik ik het al. Gas kún je toch helemaal niet ruiken?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Het stomme is dat ik daar helemaal niet bang voor ben, anders was ik tijdens het koken ook wel alert. De gaskraan draai ik al jaren dicht, sinds mijn oudste een keer aan de knoppen had gezeten omdat hij "wel honger had". In de drie zinnenfase, dus vrij onbezonnen en.. tja, vrij lang geleden. Geen trauma's, geen emotionele waarde, gewoon veiligheid en verstandelijk risico's uitsluiten.

Ik vergeet mijn pannen op het vuur, totdat ik de overgekookte en daarmee aangebrande drooggekookte aardappels ruik (wat goed uitkomt, want ik heb nooit zin in aardappelen) en laatst heb ik haast mijn huis laten ontploffen omdat ik dus wel de gaskraan (en gasoven zonder vlam) aan had laten staan, onder het koken. Ik had niets in de gaten. Mijn oven zei boem, maar mijn spullen stonden er nog gewoon hoor.

Het was even schrikken, maar nu, ik vind het eigenlijk wel een leuk verhaal enzo. Ook omdat mijn huis weg had kunnen zijn, maar nu gelukkig alleen mijn armbeharing. Doet het goed op feestjes, en op culinair gebied liggen de verwachtingen niet zo hoog. Perfect!

Rationeel weet ik dat ik geluk had, maar ik kan niet zeggen dat ik het me emotioneel besef. Ik schrok van de knal, niet van de rest. Het zegt me namelijk niet zoveel, een gasontploffing. Weg is weg, dat is net zo duidelijk. En als het goed is merk je daar niet zoveel van. Ik kan daar niet mee zitten.

Emotionele reacties op geuren, daar kan ik ook niets mee. Al zal er vast wel een kern van waarheid in zitten. Maar ehm, dan zou ik toch ook de geuren van exen ofzo herkennen? In het echt is dat er eentje, bij naam. Niet bij geur.
quote:Madhe schreef op 11 oktober 2009 @ 00:42:

Wat ik echt heel vreemd vind, is dat ik precies weet wanneer mijn gaskraan openstaat (die draai ik namelijk uit veiligheidsoverwegingen altijd dicht als er niets op het vuur staat) en alle pitten goed uit zijn. Als ik door de gang loop, naast de keuken dan ruik ik het al. Gas kún je toch helemaal niet ruiken?

Ja hoor, je hebt gassen met een geur en zonder een geur. Waterstofsulfide (H2S) is een voorbeeld van een gas met een geur, namelijk die van rotte eieren. Bovendien is dat gas ook gevaarlijk; het is giftig. Zuurstof (O2) is een voorbeeld van een geurloos gas.

Bij gas zoals bij een gasfornuis is nl. niet het brandbare deel wat je ruikt. Ze hebben volgens mij nog een ander gas toegevoegd dat een geur afgeeft. Dat gas verdwijnt bij verbranding. Als ik van het fornuis een pit openzet ruik ik op een gegeven moment dat verklikkergas (zoals ik dat noem). Ik weet dat ik vergeten ben het gas ook aan te steken, om daarna te koken.

Volgens mij zit dat zo met fornuisgas in elkaar. De verklikker met de onaangename geur is er om je te waarschuwen.
World of Warcraft: Legion
quote:tazzy schreef op 09 oktober 2009 @ 12:04:

Hoe komt het nou eigenlijk, dat sommige mensen zo uit hun mond ruiken? Hebben ze slechte mondhygiene, ontstoken tandvlees, iets met hun maag? Ik vind het best wel sneu als je dat hebt. Ik ben ook altijd bang dat ik uit mijn mond stink. Heb wel een perfect onderhouden gebit, verzorg het goed en als ik koffie heb gedronken, want daar vind ik dat je van uit je mond gaat stinken, dan drink ik een glas water en neem een smintje of kauwgompje.Tongschraper werkt geweldig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven