Gezondheid alle pijlers

Steriliseren hij of zij?

12-10-2009 10:25 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik willen absoluut geen kinderen. nu denken we erover om een van ons te laten steriliseren.

Nu vraag ik me af: hij of ik.

Voor wie is de ingreep groter en wat zijn de gevolgen?
quote:Nijntje78 schreef op 12 oktober 2009 @ 11:32:

ik vind alleen belangrijk het niet zwanger worden.

Ik wil geen bijwerkingen, en die zijn er altijd vrees ik....

Maar heb jij geen bijwerkingen als je geen pil slikt? Vind je jouw ongesteldheden uit te houden zonder pil? Als je niet (vaak) ongesteld wilt worden moet je toch nog iets gebruiken als je je laat steriliseren.

Als je het geen bezwaar vindt om meer last van je ongesteldheid te krijgen kun je je ook beiden laten steriliseren: better safe then sorry tenslotte.
De ingreep voor vrouwen is tegenwoordig ook klein, makkelijk en snel.
de technieken zijn natuurlijk verbeterd, toch is het voor mannen een stuk makkelijker
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2009 @ 11:40:

[...]

Maar heb jij geen bijwerkingen als je geen pil slikt? Vind je jouw ongesteldheden uit te houden zonder pil? Als je niet (vaak) ongesteld wilt worden moet je toch nog iets gebruiken als je je laat steriliseren.

Als je het geen bezwaar vindt om meer last van je ongesteldheid te krijgen kun je je ook beiden laten steriliseren: better safe then sorry tenslotte.

Ik heb geen idee of ik bijwerkingen krijg als ik geen pil slik, ik slik deze al sinds mijn 15e, daarvoor had ik nergens last van.

Nu ben ik ook elke vier weken ongesteld.

Ik wil in principe eerst een paar maanden zonder pil proberen om te kijken of ik ergens last van krijg.

Hij wil echter niet een paar maanden met condoom proberen.
quote:germanwings schreef op 12 oktober 2009 @ 10:53:

ik zou tzt er zelf voor kiezen, voor mij is gewoon duidelijk dat ik dan geen kinderen meer wil (ook niet in een nieuwe relatie), bij een man zie je toch veel vaker dat ze dan in een nieuwe relatie toch weer kinderen willen (of de nieuwe vriendin), maar stel dat mij iets zou overkomen en mijn man alleen met onze kinderen zou blijven, hij een nieuwe vriendin krijgt en die ook nog graag een 'eigen' kind wil dan kan ik me dat voorstellen, bij mezelf niet (ook omdat ik dan wss te oud zou zijn).

Maar goed, is voor iedereen een persoonlijke keuze.

100% mee eens. Bij mij houdt het kinderen kunnen krijgen op een bepaalde leeftijd toch op, dus ik zie niet in waarom in het dan niet zou laten doen.

Ik snap de reden 'ja maar ik heb al jaren de pil geslikt dus nu mag hij wel eens iets doen' dan ook totaal niet.
quote:Nijntje78 schreef op 12 oktober 2009 @ 11:45:

[...]

Ik heb geen idee of ik bijwerkingen krijg als ik geen pil slik, ik slik deze al sinds mijn 15e, daarvoor had ik nergens last van.

Ik wil in principe eerst een paar maanden zonder pil proberen om te kijken of ik ergens last van krijg.

Hij wil echter niet een paar maanden met condoom proberen.Lijkt me duidelijk dan: hij gaat er bij zichzelf 'n knoop in laten leggen of hij komt er bij jou niet meer op als ie te beroerd is 'n tijdje met condooms te werken
quote:Nijntje78 schreef op 12 oktober 2009 @ 11:45:

[...]

Hij wil echter niet een paar maanden met condoom proberen.

Heb je eigenlijk wel een prettige relatie? Het lijkt een beetje alsof jij uit alle macht jullie relatie probeert vlot te trekken en alsof hij je als dood gewicht alleen maar tegenwerkt.

Zou je, in plaats van dingen te overwegen die je leven leuker en makkelijker moeten maken en vluchten in hobby's, je relatie niet eens kunnen overwegen?

(Excuses als dit wat hard is, maar je klinkt niet zo gelukkig... )
quote:germanwings schreef op 12 oktober 2009 @ 11:00:

[...]

is geen kijkoperatie, alleen een klein sneetjeHaha, idd, ik kwam even terug om te zeggen dat het helemaal geen kijkoperatie is! Ik zou nieteens weten hoe ze dat zouden moeten doen, hahahahaha!
waar ik al een aantal jaren last van heb: verlaagd libido. Ik hoop dat dit zonder pil beter wordt.

Overgewicht, heb het idee dat dit zonder pil beter wordt.

chronische vermoeidheid, geen idee of dit door de pil komt, wel de moeite om te proberen zonder lijkt me.
Je vriend wil niet een paar maanden met een condoom proberen? Dat lijkt me niet zo'n handig uitgangspunt als je samen naar andere anticonceptie zoekt.

Weet je wel zeker dat jullie samen zoeken?

Krijg een beetje het idee dat jij je maar moet laten steriliseren omdat hij geen polonaise aan zijn plassert wil. Kom op zeg. Een paar maandjes met condoom, daar wordt ie niet slechter van hoor.
quote:Nijntje78 schreef op 12 oktober 2009 @ 11:57:

waar ik al een aantal jaren last van heb: verlaagd libido. Ik hoop dat dit zonder pil beter wordt.

Overgewicht, heb het idee dat dit zonder pil beter wordt.

chronische vermoeidheid, geen idee of dit door de pil komt, wel de moeite om te proberen zonder lijkt me.Als ik jou zo lees, dan zou ik gewoon eens een half jaar stoppen (minstens) met de pil, hij aan de condooms, en over een half jaar nog eens kijken naar anticonceptiemogelijkheden. Bij mij had stoppen met de pil namelijk best wel veel invloed op mijn kijk op anticonceptie.
Wat je ook kiest, spiraal, hij steriliseren of jij steriliseren. Er zal een periode met condoom gevreëen moeten worden als je geen kind wil.

Of hij vrijt helemaal niet. Dat kan ook natuurlijk.

Ik heb een koperspiraal en ben er erg blij mee. Geen pil meer, daardoor inderdaad minder overgewicht, verbeterd libido en niet meer depressief.

Probeer anders eerst een koperspiraal. Dat is minder definitief en dan kun je kijken hoe je zonder pil functioneert.
quote:absoluteEinstein schreef op 12 oktober 2009 @ 12:08:

Wat je ook kiest, spiraal, hij steriliseren of jij steriliseren. Er zal een periode met condoom gevreëen moeten worden als je geen kind wil.

Of hij vrijt helemaal niet. Dat kan ook natuurlijk.

Ik heb een koperspiraal en ben er erg blij mee. Geen pil meer, daardoor inderdaad minder overgewicht, verbeterd libido en niet meer depressief.

Probeer anders eerst een koperspiraal. Dat is minder definitief en dan kun je kijken hoe je zonder pil functioneert.Met 'n koperspiraal word je toch ook nog vreselijk ongesteld? Mirena schijnt voor sommigen de ongesteldheid te stoppen of in elk geval te verminderen.
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2009 @ 12:10:

[...]

Met 'n koperspiraal word je toch ook nog vreselijk ongesteld? Mirena schijnt voor sommigen de ongesteldheid te stoppen of in elk geval te verminderen.

Hoeft niet per se. Ik merk nauwelijks verschil en ik vind het juist wel fijn, dat "bewijs" iedere maand dat ik niet zwanger ben

Plus een koperspiraal kan tien jaar blijven zitten, tov vijf jaar voor de mirena. Oh en natuurlijk absoluut geen hormonen meer.

Voor mij is het de ideale oplossing in ieder geval.
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2009 @ 12:10:

[...]

Met 'n koperspiraal word je toch ook nog vreselijk ongesteld? Mirena schijnt voor sommigen de ongesteldheid te stoppen of in elk geval te verminderen.Dat hoeft niet. Ik denk dat ik als ik weer aan anticonceptie zou beginnen ook voor deze spiraal zou kiezen. Ik heb nooit veel last gehad van mijn menstruatie, en dat verwacht ik eerlijk gezegd ook niet bij een koperspiraal. En als dat wel zo is, dan laat ik 'm er gewoon weer uit halen.
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2009 @ 11:40:

[...]

.

Wat is er zo afschuwelijk aan jouw ongesteldheid, Elninjoo? Denk je dat elke vrouw de pil nodig heeft om ongeschonden haar menstruatie door te komen??

Nou dat is niet waar hoor!
quote:Ainne schreef op 12 oktober 2009 @ 12:16:

[...]

Hoeft niet per se. Ik merk nauwelijks verschil en ik vind het juist wel fijn, dat "bewijs" iedere maand dat ik niet zwanger ben

Plus een koperspiraal kan tien jaar blijven zitten, tov vijf jaar voor de mirena. Oh en natuurlijk absoluut geen hormonen meer.

Voor mij is het de ideale oplossing in ieder geval.Helemaal eens met Aine.
quote:haaasje schreef op 12 oktober 2009 @ 12:20:

[...]

Wat is er zo afschuwelijk aan jouw ongesteldheid, Elninjoo? Denk je dat elke vrouw de pil nodig heeft om ongeschonden haar menstruatie door te komen??

Nou dat is niet waar hoor!

Mijn natuurlijke ongesteldheid zorgt voor 'n aantal dagen fikse buikgriepachtige pijnklachten inclusief kotsen en aan de schijt. En dan ook nog 'ns zo onregelmatig als de pest, dus geen pijl op te trekken en dus ook niet praktisch omdat je niet weet wanneer je die ellende kunt verwachten. Bovendien ook geen mogelijkheid meer om 'm over te slaan tijdens vakanties, zonder pil.

Overigens heb ik wel 'ns als experiment 'n goed half jaar geen pil meer geslikt om te kijken of ik daar sneller/makkelijker mee kon afvallen, maar dat bleek niet te werken bij mij. Dus fijn weer de pil die ik tot in lengte van jaren zal blijven slikken.
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2009 @ 12:28:

[...]

Mijn natuurlijke ongesteldheid zorgt voor 'n aantal dagen fikse buikgriepachtige pijnklachten inclusief kotsen en aan de schijt. En dan ook nog 'ns zo onregelmatig als de pest, dus geen pijl op te trekken en dus ook niet praktisch omdat je niet weet wanneer je die ellende kunt verwachten. Bovendien ook geen mogelijkheid meer om 'm over te slaan tijdens vakanties, zonder pil.

Overigens heb ik wel 'ns als experiment 'n goed half jaar geen pil meer geslikt om te kijken of ik daar sneller/makkelijker mee kon afvallen, maar dat bleek niet te werken bij mij. Dus fijn weer de pil die ik tot in lengte van jaren zal blijven slikken.

Dan lijkt een mirena me echt iets voor jou!! Ik ben 6 jaar niet ongesteld geweest!

Ik heb hem er een paar weken geleden uit laten halen, werd meteen weer ongesteld! Alles doet het nog.

Gelukkig heb ik niet de last die jij hebt, dan zou ik er meteen weer één laten plaatsen!
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2009 @ 10:57:

maar de vrouw is voor haar ongesteldheid toch nog steeds gebonden aan de pil, dus in dat opzicht is het logischer dat de man het doet

huh?? ben niet gebonden aan de pil hoor. ben er juist mee gestopt omdat ik geen troep meer in mn lichaam wilde.

mijn cyclus is mooi regelmatig en weinig pijn.

dus ik vind het logischer dat de man het doet. ook een kleinere ingreep.

hier heeft man het dus gedaan. bood hij zelf aan ook. weinig problemen gehad...
quote:germanwings schreef op 12 oktober 2009 @ 10:53:

ik zou tzt er zelf voor kiezen, voor mij is gewoon duidelijk dat ik dan geen kinderen meer wil (ook niet in een nieuwe relatie), bij een man zie je toch veel vaker dat ze dan in een nieuwe relatie toch weer kinderen willen (of de nieuwe vriendin), maar stel dat mij iets zou overkomen en mijn man alleen met onze kinderen zou blijven, hij een nieuwe vriendin krijgt en die ook nog graag een 'eigen' kind wil dan kan ik me dat voorstellen, bij mezelf niet (ook omdat ik dan wss te oud zou zijn).

Maar goed, is voor iedereen een persoonlijke keuze.

Ik ben het helemaal met je eens. Zelf heb ik me na mijn eerste leg laten steriliseren (stapel kinderen is groot genoeg). Mijn ex is aan een tweede leg begonnen, terwijl hij inderdaad de eerste leg in eerste instantie ook groot genoeg vond. Je hoort het vaker.

Wel heb ik als een idioot argumenten moeten aandragen voor het feit dat ik echt niet aan een tweede leg wilde beginnen (ik was ook nog geen 30 dus dan nemen artsen je toch al niet zo heel erg serieus op dit gebied), ook niet als er iets zou gebeuren met mijn eerste leg. Er werd me gevraagd; "en hoe denk je er tegenover te staan wanneer een eventuele nieuwe partner kinderen wil?" Waarop ik antwoordde dat hij die dan maar bij een ander moest gaan maken. Drie ziekenhuizen verder vond ik eindelijk een gynaecoloog die de sterilisatie wilde uitvoeren.

De sterilisatie was binnen 5 minuten gepiept en ik hoefde niet eens verdoofd te worden (een zeer kleine ingreep dus). Twintig minuten later mag je naar huis. Mijn menstruatie is weer hetzelfde als voordat ik de pil slikte, ik heb daar amper tot geen last van. Van de pil had ik meer last.

Zoiets essentieels als wel of geen kinderen kun je alleen jezelf 'opleggen'. Als jij overtuigd bent dat je geen kinderen wil, kun je de sterilisatie laten uitvoeren, maar vraag het niet van je partner omdat jij nu zeker weet dat jij geen kinderen wil. Niet alle relaties en ideeën zijn voor eeuwig.

Als je partner echt 100 % zeker wil zijn dat er geen kinderen van hem op de aarde komen, dan zou hij toch zeker wel een afspraak kunnen maken?

Of allebei. Dat is ook nog een optie natuurlijk.
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2009 @ 12:28:

[...]

Elninjo, ik wil me er niet mee bemoeien hoor (maar doe het toch, en dat maar doet het helemaal teniet hè ).

Is de prikpil niets voor je? De meeste vrouwen worden dan helemaal niet meer ongesteld, het kan de vruchtbaarheid verminderen (heb ik van horen zeggen), maar jij wilt geen kinderen dus dan is dat niet zo belangrijk toch?

En als je veel reist lijkt het me ook nog eens ontzettend handig dat je niet iedere dag aan die strip hoeft te denken. Eens in de 12 weken een prik in je kont en klaar.
quote:Madhe schreef op 12 oktober 2009 @ 12:48:

[...]

Elninjo, ik wil me er niet mee bemoeien hoor (maar doe het toch, en dat maar doet het helemaal teniet hè ).

Is de prikpil niets voor je? De meeste vrouwen worden dan helemaal niet meer ongesteld, het kan de vruchtbaarheid verminderen (heb ik van horen zeggen), maar jij wilt geen kinderen dus dan is dat niet zo belangrijk toch?

Van de prikpil kwam ik tig kilo's aan en zag er uit als 'n michelenmannetje van het vocht dat ik vast hield. Als er iets funest is voor mijn lijf dan is het de prikpil wel.

En omdat ik over mirena ook wisselende resultaten hoor, heb ik weinig zin om dat uit te proberen aangezien de pil voor mij geen enkel issue is want alleen positieve effecten en geen bijwerkingen. Maar indien ik op regelmatige basis seks zou hebben zou ik ook als extra veiligheid voor 'n sterilisatie kiezen bij tenminste 1 van de 2. En dan bij voorkeur de man omdat ik geen zin zou hebben voor zijn pleziertje kans te lopen op extra ongesteldheidsklachten.
Oke, ik wist niet dat je dat al geprobeerd had, en heel automatisch ging ik er vanuit dat je wel last van bijwerkingen zou hebben. Toch wel opvallend eigenlijk.

Net zat ik nog te denken; jongejonge, omdat zíj last heeft van menstruatie zou iedereen dat hebben, terwijl ik precies hetzelfde denk van de bijwerkingen.
quote:Madhe schreef op 12 oktober 2009 @ 12:55:

Oke, ik wist niet dat je dat al geprobeerd had, en heel automatisch ging ik er vanuit dat je wel last van bijwerkingen zou hebben. Toch wel opvallend eigenlijk.Volgens mij is het niet zo vreemd omdat de prikpil bij heel erg veel vrouwen voor nare bijwerkingen zorgt, het is veel slechter voor je dan de gewone pil en aangezien daar al vaak over geklaagd wordt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven