Gezondheid alle pijlers

Steriliseren hij of zij?

12-10-2009 10:25 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik willen absoluut geen kinderen. nu denken we erover om een van ons te laten steriliseren.

Nu vraag ik me af: hij of ik.

Voor wie is de ingreep groter en wat zijn de gevolgen?
Alle reacties Link kopieren
Voor de vrouw is de ingreep groter. De gevolgen zijn, met een beetje mazzel, totale onvruchtbaarheid.
Hij steriliseren en zelf de pil blijven slikken om je ongesteldheid te kunnen reguleren. Het schijnt dat na sterilisatie je ongesteldheidsklachten erger worden dan voorheen. Dus je moet dan toch nog steeds de pil blijven slikken om 'm lichter te maken of een aantal maanden over te kunnen slaan.
Alle reacties Link kopieren
Allebei...!!!

O ja, wat Elninjoo schrijft klopt bij mij een beetje.

De tijd rond de eisprong is echt verschrikkelijk nu.
Voelen jullie er allebei hetzelfde voor?

Zijn jullie allebei boven de dertig? Het is voor een 35 jarige makkelijker om een arts te overtuigen dan voor een 25 jarige namelijk.



In mijn omgeving valt de keuze steeds op de man, ook bij de kinderlozen.
Een mirenaspiraaltje is veiliger dan sterilisatie overigens. Dus als alleen risicobeperking belangrijk is, dan zou ik voor een spiraaltje gaan.
Alle reacties Link kopieren
Voor een man is het een veel simpelere ingreep.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
ik zou tzt er zelf voor kiezen, voor mij is gewoon duidelijk dat ik dan geen kinderen meer wil (ook niet in een nieuwe relatie), bij een man zie je toch veel vaker dat ze dan in een nieuwe relatie toch weer kinderen willen (of de nieuwe vriendin), maar stel dat mij iets zou overkomen en mijn man alleen met onze kinderen zou blijven, hij een nieuwe vriendin krijgt en die ook nog graag een 'eigen' kind wil dan kan ik me dat voorstellen, bij mezelf niet (ook omdat ik dan wss te oud zou zijn).

Maar goed, is voor iedereen een persoonlijke keuze.
Alle reacties Link kopieren
.
en tegenwoordig heb je ook voor vrouwen relatief makkelijke ingrepen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mannen is het een dagopname in het ziekenhuis.

Gebeurt via een kijkoperatie, dus het is zo gebeurd.

Voor een vrouw weet ik het eigenlijk niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 12 oktober 2009 @ 10:53:

ik zou tzt er zelf voor kiezen, voor mij is gewoon duidelijk dat ik dan geen kinderen meer wil (ook niet in een nieuwe relatie), bij een man zie je toch veel vaker dat ze dan in een nieuwe relatie toch weer kinderen willen (of de nieuwe vriendin), maar stel dat mij iets zou overkomen en mijn man alleen met onze kinderen zou blijven, hij een nieuwe vriendin krijgt en die ook nog graag een 'eigen' kind wil dan kan ik me dat voorstellen, bij mezelf niet (ook omdat ik dan wss te oud zou zijn).

Maar goed, is voor iedereen een persoonlijke keuze.





zo denk ik er dus ook over.

fijn om eens iemand te lezen die dit ook vind.

Als ik dit namelijk aan mijn omgeving vertel,kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom!
maar de vrouw is voor haar ongesteldheid toch nog steeds gebonden aan de pil, dus in dat opzicht is het logischer dat de man het doet



bovendien gaat het hier om mensen die beiden geen kinderen willen, dus ze willen al geen eerste leg, laat staan de mogelijkheid nog elders 'n 2e leg te kunnen produceren



uit praktisch oogpunt is de keuze voor de man dus het meest voor de hand liggend
quote:germanwings schreef op 12 oktober 2009 @ 10:53:

ik zou tzt er zelf voor kiezen, voor mij is gewoon duidelijk dat ik dan geen kinderen meer wil (ook niet in een nieuwe relatie), bij een man zie je toch veel vaker dat ze dan in een nieuwe relatie toch weer kinderen willen (of de nieuwe vriendin), maar stel dat mij iets zou overkomen en mijn man alleen met onze kinderen zou blijven, hij een nieuwe vriendin krijgt en die ook nog graag een 'eigen' kind wil dan kan ik me dat voorstellen, bij mezelf niet (ook omdat ik dan wss te oud zou zijn).

Maar goed, is voor iedereen een persoonlijke keuze.In dat geval moet je je kinderen juist behoeden voor 'n vader die met z'n lul denkt bij 'n eventuele volgende relatie.
quote:Britannia schreef op 12 oktober 2009 @ 10:56:

Voor mannen is het een dagopname in het ziekenhuis.

Gebeurt via een kijkoperatie, dus het is zo gebeurd.

Voor een vrouw weet ik het eigenlijk niet...is geen kijkoperatie, alleen een klein sneetje
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2009 @ 10:59:

[...]



In dat geval moet je je kinderen juist behoeden voor 'n vader die met z'n lul denkt bij 'n eventuele volgende relatie.Vind ik niet, ik gun mijn man, ook na mijn dood een gelukkig gezinsleven en als dat evt. met een nieuwe partner en nog een extra kind is heb ik daar geen probleem mee. Hij hoeft toch niet eeuwig te rouwen? En stel hij krijgt een iets jongere vriendin en die heeft nog een kinderwens, zie ik niet in wat ik daar op tegen kan hebben.
quote:germanwings schreef op 12 oktober 2009 @ 11:02:

[...]





Vind ik niet, ik gun mijn man, ook na mijn dood een gelukkig gezinsleven en als dat evt. met een nieuwe partner en nog een extra kind is heb ik daar geen probleem mee. Hij hoeft toch niet eeuwig te rouwen? En stel hij krijgt een iets jongere vriendin en die heeft nog een kinderwens, zie ik niet in wat ik daar op tegen kan hebben.

Jij misschien niet, maar denk 'ns aan je kinderen? Die zijn hun moeder dan al kwijt en pa gaat 'n nieuw gezinnetje stichten met 'n nieuwe vlam. Ik zou dat een kind niet aan willen doen.

Kinderen uit de eerste leg worden in de praktijk vaak achtergesteld bij kinderen uit de tweede leg.
quote:elninjoo schreef op 12 oktober 2009 @ 11:04:

[...]



Jij misschien niet, maar denk 'ns aan je kinderen? Die zijn hun moeder dan al kwijt en pa gaat 'n nieuw gezinnetje stichten met 'n nieuwe vlam. Ik zou dat een kind niet aan willen doen.Ik denk niet dat manlief de dag van mijn begrafenis al op zoek zou gaan, maar als het er tzt van zou komen denk ik dat het voor onze kinderen geen ramp hoeft te zijn. Ik ga er wel van uit (zoals ik hem nu ken) dat hij daarbij echt niet over een nacht ijs gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 12 oktober 2009 @ 10:30:

Voelen jullie er allebei hetzelfde voor?

Zijn jullie allebei boven de dertig? Het is voor een 35 jarige makkelijker om een arts te overtuigen dan voor een 25 jarige namelijk.



In mijn omgeving valt de keuze steeds op de man, ook bij de kinderlozen.We voelen er allebei hetzelfde voor. Hij is 36, ik (bijna) 31.
Alle reacties Link kopieren
quote:qwertu schreef op 12 oktober 2009 @ 10:53:

Dit lijkt me nou typisch een onderwerp dat je samen bespreekt. Ik ken veel varianten, waarbij het ene stel op hem is uitgekomen (want zij heeft voor die tijd altijd de pil geslikt), het andere stel juist op haar (want zij was degene die nooit meer zwanger wilde worden) en het volgende stel status quo hanteert, omdat ze weliswaar geen kinderen willen, maar allebei gelukkig zijn met het feit dat ze daarvoor kunnen kíezen en dus niets definitief willen laten maken.



Bij ons zou ik degene zijn die zich zou laten steriliseren, ware het niet dat de mirena betrouwbaarder is en ik ongelukkig word van het idee dat er geen keuze meer is. Wij kiezen dus voor status quo, waarbij ik een mirena heb en mijn man nog gewoon vruchtbaar is. Maar mocht ik om wat voor reden dan ook geen mirena meer mogen gebruiken, dan gaat er bij mij een knip in.



Zakelijk gezien is de ingreep voor mannen minder risicovol, sneller en makkelijker te bewerkstelligen (en mocht de nood aan de man komen ook makkelijker te herstellen) dan bij de vrouw. MAAR.... er zitten bij een man ook wel degelijk risico's aan verbonden, dus dat moet je nog steeds meenemen in je afweging of je wel of niet gaat steriliseren. Bovendien is het besluit je te laten steriliseren nou typisch zo'n besluit dat je op emotionele argumenten neemt in plaats van op rationele. Als een van de partijen niet wil en de ander wel, dan lijkt me dat een prima basis om een besluit op te nemen.



Uiteindelijk moet je denk ik vooral voor jezelf kiezen, of jij het wil (en je man idem dito). Als jullie beiden willen, dan kun je daarna strootjes trekken of rationele argumenten de balans laten doorslaan richting de een of richting de ander. Als een van beiden maar wil, dan heb je al die info niet nodig om tot een besluit te komen.



Q, bedankt weer voor je uitgebreide reactie. We bespreken dit ook echt samen, ik wil alleen graag wat meer input omdat ik sterilisatie niet zomaar iets vind om even een beslissing over te nemen

het is hier geen emotioneel besluit, weet ook niet waarom dit zo zou moeten zijn.



Punt is dat ik met de pil wil stoppen. We willen allebei overtuigd geen kinderen, dus overwegen we sterilisatie.



Ben me nog aan het inlezen, heb echt nog geen besluit hierover genomen.

Ik lees echter zoveel nadelen over alle andere voorbehoedsmiddelen, dat dit een goede oplossing lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Man is gesteriliseerd. We hebben kinderen, maar wilden het bij de hoeveelheid houden die we hebben. En aangezien de vruchtbaarheid bij beiden groot is, gingen we voor definitief. Man was in twee uurtjes weer thuis. Hij liep wat ongemakkelijk, maar het is hem verder meegevallen. Bij een vrouw heeft het iets meer voeten in de aarde. Er is tegenwoordig wel een methode waarbij een soort veertjes in de eileider worden geplaatst en zo de eileiders dichtgroeien. Dit kan poliklinisch en is bijna net zo simpel als voor een man. (Essure heet het geloof ik.) Het duurt alleen langer voor je echt onvruchtbaar bent. Bij een man gaat het sneller.
Als sterilisatie voor jullie geen emotioneel besluit is, dan zou ik gewoon samen naar de huisarts gaan en hem/haar om alle informatie vragen die je zelf niet kunt vinden mbt anticonceptie.



Aan alle anticonceptie zitten nadelen, ook aan sterilisatie, maar niet alle nadelen zijn voor iedereen even nadelig. Dat ligt natuurlijk vooral aan je eigen beleving van je cyclus en je vruchtbaarheid.



Iedere vorm van anticonceptie heeft zijn voordelen en nadelen. Noem eens op wat jij belangrijk vindt aan anticonceptie behalve het voorkomen van een zwangerschap?
quote:HotCherryPoptart schreef op 12 oktober 2009 @ 11:24:

Er is tegenwoordig wel een methode waarbij een soort veertjes in de eileider worden geplaatst en zo de eileiders dichtgroeien. Dit kan poliklinisch en is bijna net zo simpel als voor een man. (Essure heet het geloof ik.) Het duurt alleen langer voor je echt onvruchtbaar bent. Bij een man gaat het sneller.Ik weet niet hoelang het bij deze methode bij een vrouw duurt, maar bij een man duurt het gem. ook ong. minstens 20 zaadlozingen, dus dat is voor de meeste mannen ook een maand of drie.
Alle reacties Link kopieren
ik vind alleen belangrijk het niet zwanger worden.



Ik wil geen bijwerkingen, en die zijn er altijd vrees ik....
quote:Nijntje78 schreef op 12 oktober 2009 @ 11:32:

ik vind alleen belangrijk het niet zwanger worden.



Ik wil geen bijwerkingen, en die zijn er altijd vrees ik....



Ik denk dat een mirenaspiraaltje dan ook niet zo'n gekke keuze zou zijn. Dat is de veiligste manier namelijk.



Voor welke bijwerkingen ben je bang dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven