Geld & Recht alle pijlers

Koper wil aankoop Marktplaats terugsturen, oplichting?

14-10-2009 10:59 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Eind vorige week heb ik via marktplaats 2 pakketten jongenskleding in maat 146/152 verkocht. Het was nette (wel gedragen) kleding, vooral merkkleding. Het waren 47 stuks en ik heb ze verkocht voor ¤60,00, nog geen ¤1,30 per stuk dus. Lijkt me niet duur.

De koopster mailde me in gebrekkig Nederlands, ze had de kleding snel nodig voor haar neefje in het buitenland. Ze zou zondag vertrekken naar hem en wilde de kleding dan meenemen. Ze wilde komen kijken en ik heb haar een paar mogelijkheden gemaild (vrijdagavond tussen zo en zo laat en zaterdag overdag), maar als ik kon, kon zij niet en als zij kon, kon ik niet. Toen zei ze dat ik de kleding maar op moest sturen. Dat ging niet meer lukken voor zondag, maar maandag was haar betaling bij mij binnen en heb ik het zware pakket meteen weggebracht.

Nu heb ik van de koopster een mailtje gekregen dat de kleding slecht is en ze wil het terugsturen. Ik heb haar gemaild wat er dan zo slecht zou zijn aan de kleding, maar daar krijg ik niet echt een duidelijk antwoord op. Ze zegt nu dat de truien klein (kort) zijn voor maat 152. Da's wel heel raar, want er zitten een stuk of 20 truien in het pakket en die vallen echt niet allemaal klein. Ze vallen allemaal ongeveer hetzelfde, want het is gewoon maat 152 (of 146/152). Ik stop truien niet in de droger, dus ze zijn niet gekrompen.

Ik weet zeker dat de kleding gewoon netjes 2e hands was, alles wat uit de kast kwam dat meer gedragen en niet meer zo netjes was, heb ik weggeven of weggegooid. Ik heb eenzelfde pakket vorige week verkocht in een maat kleiner en kreeg van deze koopster juist een mailtje dat ze er helemaal blij mee was en dat de kleding er zo goed uitzag.

Ik heb nu tegen de koopster van de kleding in maat 152 gezegd dat ze de kleding terug mag sturen en dat ik haar dan de kosten van het pakket terugstort. Ik vind dat gewoon netjes, er is niets mis met de kleding, er stonden duidelijke foto's bij op MP, dus als het niet haar smaak was, had ze het niet moeten kopen. Nu mailt ze me dat ik de verzendkosten ook moet betalen en dat ik dat deze ochtend nog over moet maken, anders komt ze de kleding vanavond langsbrengen en dan wil ze de benzinekosten vergoed hebben (ze woont nog al een eindje weg). Ik krijg een beetje het idee dat ik opgelicht word. Eerst probeerde ze me zo ver te krijgen dat ik de kleding op zou sturen voor ik de betaling binnen had en nu wil ze dat ik geld overmaak voor ik de kleding terug heb gekregen.

Want vinden jullie. Is het redelijk om de verzendkosten ook te betalen als iemand niet tevreden is over iets wat hij/zij van je gekocht heeft via MP? Of is dit het risico voor de koper. En wat vinden jullie van dit hele geval. Is het raar dat ik het idee heb opgelicht te worden? Ik word er toch een beetje zenuwachtig van. Straks staat ze met ik weet niet wie hier voor de deur....
Ik geloof niet in bijgeloof, want dat brengt ongeluk.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ze is zo èèrlijk dat ze de verzendkosten niet wil betalen!
Gewist.

op zijn mooist krijg je morgen je pakket niet binnen.

heb je een oude track en trace nummer gekregen.

dan zegt die vrouw:ik heb het verstuurd!!

jij hebt je kleren en ik wil mijn geld.

en dat terwijl je dus geen kleding hebt..

jaaaahh die hebben wij eens meegemaakt.

zou ook politie bij,heb gezegd lekker doen.

en vervolgens na wat mails heen en weer niks meer gehoord.

die houden je kleding,en proberen zo het geld ook weer terug te krijgen.

hun alles jij niks.

dus ben benieuwd morgen
Misschien ook niet zo handig om dit soort transacties via de mail te regelen als je nauwelijks Nederlands kan schrijven. Want om nou eindeloos te gaan zitten interpreteren wat iemand bedoelt met haar mail, da's wel veel gedoe (en wie zegt er nou over zichzelf dat ze een dief is, moslim of niet?).
quote:Courage schreef op 14 oktober 2009 @ 14:20:

[...]

Nee, jouw vertaling klopt niet helemaal Starshine!

Serieus, ik ken dit soort verhaspelingen. Dit is wat ze bedoelt:

"Voor de kleding niet teveel denken" = je hoeft je geen zorgen (=veel denken!) te maken over de kleding, die krijg je compleet terug.

"Alles ben ik terug" = alles breng ik terug.

"Ik ben muslim en ik ben niet gestolen" = ik ben moslim en moslims mogen niet stelen, dus ik ben eerlijk.

(vooral die laatste is echt anders dan wat Starshine zegt!)

Nou ja, ik verzon ook maar wat. Helaas zijn er nog steeds geen Teleac-cursussen verhaspeld Nederlands

Dit was gewoon mijn intepretatie. Kunnen dus ook geen rechten aan ontleend worden :-)
quote:heaven31 schreef op 14 oktober 2009 @ 16:40:

op zijn mooist krijg je morgen je pakket niet binnen.

heb je een oude track en trace nummer gekregen.

dan zegt die vrouw:ik heb het verstuurd!!

jij hebt je kleren en ik wil mijn geld.

en dat terwijl je dus geen kleding hebt..

jaaaahh die hebben wij eens meegemaakt.

zou ook politie bij,heb gezegd lekker doen.

en vervolgens na wat mails heen en weer niks meer gehoord.

die houden je kleding,en proberen zo het geld ook weer terug te krijgen.

hun alles jij niks.

dus ben benieuwd morgen

Ik ben ook erg benieuwd of er morgen iets binnen zal komen. Als de tracktrace code niet klopt, is dat via TNT vast te achterhalen, want dan klopt de combinatie postcode en tracktracecode niet. Zou eigenlijk alleen maar mooi zijn als het niet terugkomt, want ik verkocht het omdat ik graag wil opruimen en het was nogal een grote doos die me in de weg stond.

Maar jij hebt dit dus ook wel eens meegemaakt. Ik heb er ook aan gedacht dat het best zou kunnen zijn dat ze zo probeert de kleding voor niets te hebben. Vandaar dat ik ook nog geen geld over heb gemaakt. Maar misschien komt de kleding morgen ook wel gewoon binnen. Ik ben benieuwd. Trackttrace kent de combinatie code/postcode in ieder geval nog niet.
quote:okapi73 schreef op 14 oktober 2009 @ 16:50:

Misschien ook niet zo handig om dit soort transacties via de mail te regelen als je nauwelijks Nederlands kan schrijven. Want om nou eindeloos te gaan zitten interpreteren wat iemand bedoelt met haar mail, da's wel veel gedoe (en wie zegt er nou over zichzelf dat ze een dief is, moslim of niet?).Ik moet zeggen dat dit laatste mailtje wel heel onduidelijk was. Voor de rest waren de mailtjes best duidelijk, alleen wel in gebrekkig Nederlands.
Ik had haar niet eens de kleding terug laten sturen. Kom op zeg, das het risico van MP. Je hebt niet moedwillig kapotte of vieze kleding verstuurd dus als mevrouw zo'n hoge eisen stelt aan kleding had ze maar nieuwe kleding moeten gaan kopen.

Ik krijg hier meer het idee van dat ze zelf de kleding houdt, het geld terug wil krijgen en ook nog een slaatje uit de verzendkosten probeert te slaan.

Wat je ook doet: de verzendkosten zou ik sowieso niet betalen. Dat is je eigen risico. En hoe komt ze bij 17 euro? Jij zegt dat de verzendkosten maar 12 nog wat waren voor heen en terug.

Ik zou deze mevrouw eens een heel duidelijk mailtje sturen dat je van dit soort intimidatie niet gediend bent, ze haar geld terug kan krijge mits je de kleding retour krijgt en dat je hoopt dat ze een bereidwillige agent vindt die voor deze zaak met haar mee naar je huis komt.

Wat een idioot!
Extramama? Heb je het Track & Trace nummer al gecontroleerd? Of heb je het pakket al terug?
Wellicht ben ik mosterd hoor, maarre ik zou de kleding dus echt NIET terugnemen. Laat d'r maar lekker zelf het pakket doorverkopen op Marktplaats.
Ze zijn langsgeweest met het pakket net toen ik de kinderen uit school aan het halen was. Anders zetten ze het altijd achter het huis of bij de buren, maar nu was er blijkbaar een keer een andere bezorger en die heeft het pakket weer meegenomen. Morgen dus maar even afwachten. En ik maak vandaag dus ook nog geen geld over. Eerst eens kijken wat er allemaal in het pakket zit.
Er is dus wel een pakket, dat is al iets!

Ik koop en verkoop ook wel eens via marktplaats, zowel afhalen/af laten halen als opsturen/opgestuurd krijgen en het is altijd goed gegaan. * even afkloppen*
Tjee, wat een gezeik.

Ik had het niet teruggenomen, ze heeft foto's gezien en zelf de beslissig genomen om het te kopen.

Bij mij is het tot nu toe bijna altijd goed gegaan op MP, zowel kopen als verkopen, maar bij hele gebrekkige mailtjes of waarvan de toon heel dwingend is ofzo (is meer een soort gevoel wat je erbij krijgt) haak ik af. Ik heb 1 keer een paar schoenen verkocht, dacht ik. Telkens kwam er weer een mailtje, in zeer slecht Nederlands, dat ze weer op het geld moest wachten en ze echt wel ging betalen etc. Op een gegeven moment heb ik gemaild dat ze maar bij een ander schoenen moest gaan kopen. Ik kreeg er echt de schijt van, als je het niet kunt betalen, moet je er niet op bieden.
En geen geld overmaken voordat je zeker weet of alles erin zit hoor.
Doe ik zeker niet! Ze wacht maar even. Als ik al de reacties hier lees, ben ik al vriendelijk genoeg geweest om het pakket terug te laten sturen. Ik ben wel blij dat ik zeker weet dat de kleding nog netjes was, anders was ik nog aan mexelf gaan twijfelen.

Bedankt voor alle reacties! Als het pakket er is, laat ik nog wat horen.
Wat een gezeik idd. Je bent al heel coulant door het pakket terug te willen nemen, maar die verzendkosten zijn uiteraard voor de koper. Als ze het er neit mee eens is moet ze maar niet via MP kopen. Ik koop en verkoop zelf ook regelmatig van MP en ik vind dat het er de laatste tijd veel meer gezeik is. Bijv. vandaag nog, ik krijg een bod van 3 euro op een Noppies vestje dus ik mail dat ik ermee akkoord ga en vraag of ze het komt halen of dat het opgestuurd mag worden. Krijg ik een mail terug: je mag het opsturen voor 4,50 incl. verzendkosten. Ik word echt kriegel van zo'n mailtje, bepaalt de koper tegenwoordig wat het kost om te verzenden? In mijn advertenties staat duidelijk dat alle biedingen excl. verzendkosten zijn, dus ik hanteer de normale TNT tarieven, in dit geval is het ws of 1,76 of 2.20 (moet het nog inpakken en wegen) dus ik ga het echt niet voor 4,50 verkopen.

Verder gebeurt het regelmatig dat ik een bod krijg, meld dat ik ermee akkoord ga, een mail terugkrijg met het verzoek of ik mijn bankgegevens wil mailen en dan vervolgens nooit meer iets hoor, ook niet als ik na een paar dagen een mail stuur om te vragen of ze de spullen nog willen hebben. Ik vind het echt onbeschoft om niets meer te laten horen, als ze de spullen niet meer willen meld het dan even, dan kan ik de reservering er weer afhalen.
Is het niet zo'n truc van die Nigerianen? Die hebben het ook altijd over een neefje/zoon/dochter in het buitenland voor wie het is. Zou verklaren waarom het laatste mailtje zo beroerd NL's is: was gewoon de Nigeriaan van de volgende shift wiens NL's een stuk beroerder is.
Heb je het e-mailadres al gegoogled? In combinatie met het woord Marktplaats?
Komt me bekend voor Layla, je wilt niet te onbeleefd zijn, maar dan laat iemand weer niks horen. Tegenwoordig haal ik na een paar dagen gewoon het bod weg en geef dan aan dat de bieder niet reageert. Wat ook weleens ontmoedigend werkt is extreem laag bieden. Ook die haal ik tegenwoordig gewoon weg als het me niet aanstaat. Klinkt ongezellig maar de ervaring leert dat je van zulke types toch niks meer hoort.

Ben benieuwd extramama, hoe het verder gaat.
Ik heb onlangs voor het eerst wat kleding op MP gezet na voorheen alleen ervaring te hebben met dvd's en cameraspullen. Mijn ervaring met dvd's en cameragear is heel positief (op 'n paar mailtjes van nigeriaanse oplichters na) maar bij de kleding zijn het allemaal mensen die voor 'n dubbeltje op de eerste rij willen zitten en die geen greintje fatsoen hebben. Overigens zet ik niets op gereserveerd en laat ruimte voor biedingen terwijl ik afwacht of de geinteresseerde idd geld overmaakt.
Andersom is af en toe ook erg hoor. Laatst ergens wezen kijken voor een bank. Dat ding stond gewoon buiten en was zeiknat en zat vol rare vlekken! En die man maar uitleggen hoe je dat schoon moest maken en hoe duur het ding wel niet was geweest (was één of andere dure stof die er op zat). En dat ze nu een andere hadden die véél minder lekker zat, maar ja... (ja ja)

En dan nog beledigd kijken als je zegt dat je hem niet wilt....

(oh ja, zegt ie ook nog: "heb je misschien een mooi kleed of zo, om er over heen te leggen?" ......... als het niet zo triest was, zou ik er hartelijk om moeten lachen)

Sommige mensen vragen gewoon geld voor rotzooi. Ik zou het niet in mijn hoofd halen.
tja, je maakt wat mee op MP, ik ben laatst kikkers gaan halen bij een enórm landgoed.....
Echt niet doen hoor. Heeft ze nou helemaal de hik? Da's gewoon het risico van MP. Ik vind dat je al erg schappelijk bent door het pakket terug te willen nemen. De meeste verkopers zouden dat niet eens doen.

Ik heb ook wel eens een kledingpakket gekocht en was daar eigenlijk ook niet tevreden over. De kleding was een stuk armoeiger dan het op de foto's overkwam. Mijn les was dat ik dat dus niet meer doe, maar daar ga ik de verkoper niet mee lastig vallen omdat die feitelijk niks gelogen heeft over het pakket. Het kwam gewoon anders over op de foto's.

De dame in kwestie kan de kleding ook weer doorverkopen als het haar zo slecht bevalt. Dan heeft ze haar geld op die manier weer terug. Dus, áls je het pakket al wil terugnemen (weet je nog alles wat erin zat?) zou ik de verzendkosten zeker niet accepteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven