Het grote Wintersporttopic!

13-10-2009 14:22 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor wie nu al niet meer kan wachten!

Is er geen roze
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ben zelf vorig jaar voor het eerst een keertje een dag naar Bottrop geweest. Wat een hel zeg haha.. Was dan de langste indoorskibaan van Europa, maar ik was letterlijk binnen 10 seconden beneden. Vond het inderdaad ook nog erg gevaarlijk omdat bovenaan heeeel veel onervaren skiërs bezig waren. Het was zo'n gekrioel en sommigen hadden ondanks het bord 'Achtung' niet echt in de gaten dat ze op moesten letten voor het wat steilere stuk wat erna komt.

Nooit meer, ik geloof nooit dat je op zo'n baan echt skiën kunt leren en voor een ervaren skiër is er niets aan. Het is niet te vergelijken met kilometers lange pistes die dan weer heel smal zijn, dan met bulten, breed. vlak, steil etc.

En volgens mij kun je toch nooit zo snel perfect parallelskiën. Ik beschouw mezelf als een ervaren skiër met zo'n 16 ervaring, maar aan mijn techniek zal ook wel het een en ander mankeren.
.
Normale helmen

Ik heb ab-so-luut geen verstand van helmen, maar hier zijn er nog meer.
Hallo allemaal!

Hier ook een fanatieke wintersporten! Ik ga zelf veel liever wintersporten dan op zomervakantie en ik neem al mijn dagen dan ook in de winter op.

Heb er inmiddels al heel wat weken ( eigenlijk maanden ) in de sneeuw opzitten. Mijn vriend en ik zijn allebei fanatieke snowboarders, maar we kunnen beiden ook skiën, lijkt me "later als ik groot ben" mochten we kinderen krijgen toch een stuk handiger .

Vriendlief is een halfjaar skileraar geweest, ik heb toen zelf in een apresski bar gewerkt. Ben zelf vrij klein en licht en daarom niet echt heel geschikt om snowboardles te geven, en skiën vind ik een stuk minder leuk dus zag les geven daarin ook niet echt zitten. Ontzettend fout natuurlijk in zo'n bar, maar ik heb wel genoten. Iedere dag lekker in de sneeuw, veel gezelligheid en feest. Was wel tijdens mijn studententijd hoor, nu ik klaar ben met mijn studie trekt het snowboarden nog steeds enorm maar het werken in zo'n zuipschuur wat minder.

Ik heb zelf redelijk wat verstand van snowboards/bindingen/schoenen etc dus als mensen vragen hebben beantwoord ik ze graag! :-)

Qua pistes vind ik Val Thorens en Tignes in Frankrijk echt geweldig. Het zijn alleen wel enorme massale toeristen fabrieken, erg duur en weinig authentiek. Klein en knus met de familie kan je beter Oostenrijk zoeken en hou je van prachtige natuur en lekker eten dan zijn de Dolomieten in Italie the place to be. (maar dat is mijn bescheiden mening dan) De middelgrote gebieden is Frankrijk hebben wat mij betreft de beste prijs/piste/knusheid/uitdagings verhouding. (wederom mijn bescheiden mening )

Ik zelf heb twee snowboards, Een wat luxere, technische plank voor het dagelijks intensief gebruik en het betere stunt en vliegwerk, en een wat goedkopere poederplank om mee offpiste te gaan en lekker mee te "raggen" en nieuwe trucs mee uit te proberen. Ik heb ook verschillende bindingen voor freestyle en voor freeride.

Wat ik zelf heel belangrijk vind is een goede helm. Ik kan echt goed boarden en skiën, maar no way dat ik zonder "protectie" de piste op ga. Er zijn namelijk ook andere mensen op de piste die het misschien minder goed kunnen of die niet goed opletten of door bijvoorbeeld weersomstandigheden niet kunnen zien dat ik er ook ben. Een ongeluk zit dan in een heel klein hoekje...Ik draag dus steevast een helm, polsbeschermers, een backprotector en kniebeschermers. Niet alleen in het fun park of offpiste maar juist op de drukke blauwe pistes waar een ongelukje/botsing zo gebeurd is.

Er zijn tegenwoordig hele leuke stoere en mooie helmen te koop, en het hoeft niet eens veel geld te kosten. Ik krijg vaak complimenten over mijn outfit, dat hoort er stiekem ook een beetje bij natuurlijk , en ik heb nog nooit vervelende opmerkingen gehad over mijn helm.

Voor komend jaar hebben we al 1 week geboekt en nog een week of twee "open" staan. We kijken dan vlak van te voren waar in Europa onze boardervrienden rondhangen en rijden daar dan gewoon naar toe. Das vaak niet heel luxe omdat je dan zomaar met 6 man in een tweepersoonsappartement kan komen te zitten, charmant, maar ik wil dit jaar ook gewoon een weekje luxe op wintersport vandaar dat we al een weekje geboekt hebben.

Ik heb er echt zoveel zin in! Dat blijkt ook wel uit het enorme verhaal wat het geworden is! hihi! Als er vragen zijn hoor ik het graag!
Wat helmen betreft: De prijzen tussen de helmen hier en in Oostenrijk maken niet veel verschil. Toch zou ik aanraden om hier al te gaan kijken voor een goede helm, de pasvorm is namelijk heel belangrijk en een verkeerd passende helm kan veel fout doen. Ik weet dat de grote Daka in Rotterdam (die bij blijdorp op de abraham stolkweg) in de winter een megawintersport store hebben met veel keus in helmen (en andere wintersportspullen).

Ik heb inmiddels al een paar helmen versleten maar het was steeds wel weer even passen en proberen voordat ik een nieuwe had gevonden. Gewoon een paar modellen proberen en dan desnoods later via internet goedkoper bestellen.
quote:pure_vanity schreef op 14 oktober 2009 @ 15:17:

[...]

Ik wil voor dit jaar ook een helm. Altijd dat getrek aan die muts en bril. Een helm lijkt me erg fijn! Vraag me af waar je die beter kan halen, in Nederland of Oostenrijk (weet niet wat ze kosten, ik geloof 100-150 euro of zit ik er heel erg naast), weet iemand dit?

Alyssaa; denk er niet te makkelijk over! De baan van Centerparcs is echt niks in vergelijking met echte pistes, je bent dan snel beneden en ziet het einde. Dat heb je bij echte pistes niet, daarbij waait het of sneeuwt het of je hebt juist felle zon. Er kan ijs liggen, stijlere stukken, op plekken waar je het niet verwacht (je ziet niet altijd even goed diepte). Je wordt sneller moe van het remmen (bij Centerparcs sta je de helft van de tijd in de lift), maar zeker in het begin kan je wel een uur over een klein stukje doen. Het is veel enger dan CP of Bottrop en zeker in het begin zul je de groep meer ophouden, waardoor je je schuldig voelt en dingen gaat doen die je misschien nog niet goed kan.

Ik zou zeker 3 ochtenden les nemen, ik heb nooit les gehad en vind dat soms nog steeds een beetje jammer, want ik heb het langzamer geleerd. Na 4 jaar durf ik sommige dingen nog niet, terwijl er wel klassen langs me heen gaan, die het zo ff doen. Ik kom wel beneden, maar het had sneller gekund met les denk ik.Ik denk er ook niet te gemakkelijk over, wil me goed voorbereiden en ben me daarom aan alle kanten aan het orienteren. Qua groep ophouden ben ik niet bang, ik weet dat mijn vriend veel liever heeft dat ik de groep op houdt dan dat ik met een gipsvlucht naar huis moet.
quote:Dyaa schreef op 14 oktober 2009 @ 15:27:

@Alyssaa

Ik raad Bottrop af. Daar is het zo dat je onbeperkt van het buffet (en dus bier) mag eten/drinken, dit is inclusief de entreeprijs. Wat ik dus aantrof waren heel veel dronken duitsers die een gevaar op de baan vormden. Wat dat betreft is volgens mensen uit mijn omgeving Landgraaf een veel mooiere baan.Mijn vriend is er met vrienden geweest en zij waren er nogal lovend over (denk voornamelijk over het eten en drinken) maar ik denk dat we nog een keer bij Landgraaf gaan oefenen. Staat ook een stuk beter bekend en veiliger zonder dronken mensen.
Leuk hoor QQelleQ, jouw enthousiaste verhaal. Vorige winter keek ik op een of andere sportzender vaak naar een programma wat in Canada opgenomen werd. Daar heb je zomerkampen in de sneeuw en gaan ze ook allemaal stunts doen. Echt heel gaaf. Ik zou heel graag een keer in Canada gaan skiën.

Ik ga denk ik nog voor dit jaar een nieuw skijack kopen. Oude is al weer heel wat jaartjes oud, niet meer echt waterdicht en valig. Met mijn broek ben ik wel nog superblij. Heb 'm geloof ik een jaar of 3 en is gewoon zwart dus makkelijk combineren. Eigenlijk is het een snowboardbroek met allerlei verstevigde stukken erin. Altijd weer ff wennen want is best zwaar, maar is heerlijk warm.

Ondanks dat ik al heel lang ski is het er nog nooit van gekomen om eigen materiaal zoals schoenen en ski's aan te schaffen. Toen wij klein waren was het natuurlijk niet rendabel en nu komt het er maar niet van.

Ik ben zo bang dat ik toch redelijk prijzige skischoenen koop en dat ze dan onwijs rot zitten. Heb weleens tijdens een skivakantie mijn gehuurde schoenen omgeruild omdat ze toch knellen ofzo. Hoe voorkom je dat wanneer je ze in Nederland aanschaft? weet iemand dat?
quote:Ine schreef op 14 oktober 2009 @ 15:41:

Alyssaa, ik heb het idee een beetje tegen een muur te praten. Jij hebt het zo in je hoofd, dus is het zo.

Goed leren skien leer je niet uit jezelf, zonder professionele begeleiding. Naar beneden komen zal wel lukken, vooral als je geen angst hebt, maar dat zegt niets over het aanleren van goede techniek.

Wacht gewoon af hoe het is als je daar staat en hoe steil het daar is. Je kunt skien op een hoogte van 2400 of 2600 meter niet vergelijken met een indoorhal of een minipiste in DLD. Dat zijn echt werelden van verschil.

En je kunt toch halve dagen lessen? Is ook heel gezellig vaak in zo'n groepje, of een of twee privelessen. Dan kun je 's middags met je vrienden de piste op en aan het eind van de middag een borrel drinken.

En je vraag over winterbanden. Ga NOOOOOIT zonder winterbanden richting de sneeuw. Dat is vragen om ongelukken en problemen en misschien gaat je verzekering wel heel moeilijk doen als je op zomerbanden in de Franse sneeuw een aanrijding hebt veroorzaakt, omdat je uitgegleden bent. Ik begrijp niet dat dit ook maar een vraag zou kunnen zijn.

Ik weet niet of het verplicht is in FR, maar verstandig is het zeker.

Sneeuwkettingen mag en kun je alleen gebruiken als er sneeuw op de weg ligt. Die kettingen zorgen voor extra grip, maar hebben wel sneeuw nodig om grip te kunnen krijgen. Als je er mee op asfalt rijdt, kun je maar heel langzaam en het is niet fijn voor je banden.

Met winterbanden heb je een dieper profiel, waardoor je vanzelf al meer grip hebt en alleen kettingen nodig bent als je een steile helling op moet. Ik woon 3 jaar in de sneeuw en heb nog nooit kettingen om hoeven leggen, maar ik heb een 4x4, dus dat scheelt sowieso al een hoop.

En verder wat Frutje zegt, oefen in ieder geval zodat je weet hoe je ze om moet leggen. Mocht je de pech hebben om ze om te moeten leggen op een donkere, steile weg naar boven, zonder lantaarns, dan is licht en iets om op te zitten echt heeeeel handig.

Neem ook eten en drinken mee voor onderweg. En een deken. Mocht je in een file terecht komen omdat er sneeuw is gevallen oid, dan heb je in ieder geval iets te eten en drinken voor een paar uur.

Bedankt voor je reactie. Van de week moet de auto terug naar de garage dus dan ga ik even informeren voor winterbanden en sneeuwkettingen. Sneeuwkettingen waren we sowieso al van plan te kopen maar winterbanden komen er nu dus bij. Eten en drinken nemen we standaard mee in de auto en een deken ligt er ook altijd in. Ook hier in NL komen we files tegen en dan willen we op alles voorbereid zijn.

Overigens heb ik hier in NL ook les van een professioneel iemand en heb hier samen met maar 1 ander les dus haast priveles. Het belangrijkste voor mij is nu om de techniek te beheersen, verder oefenen wil ik in Landgraaf doen en dan in Frankrijk heel voorzichtig beginnen op blauwe pistes. Dat ik hier in NL les heb en niet in Frankrijk wil niet zeggen dat ik de techniek niet leer. Mocht ik ook maar een of ander twijfelgevoel hebben dat het me in Frankrijk niet gaat lukken of dat ik de techniek niet goed beheers dan ga ik zeker in Frankrijk lessen. Ik wil tenslotte wel veilig en met een zeker gevoel van de piste af.
quote:juniper8 schreef op 14 oktober 2009 @ 16:39:

Leuk hoor QQelleQ, jouw enthousiaste verhaal. Vorige winter keek ik op een of andere sportzender vaak naar een programma wat in Canada opgenomen werd. Daar heb je zomerkampen in de sneeuw en gaan ze ook allemaal stunts doen. Echt heel gaaf. Ik zou heel graag een keer in Canada gaan skiën.

Ik ga denk ik nog voor dit jaar een nieuw skijack kopen. Oude is al weer heel wat jaartjes oud, niet meer echt waterdicht en valig. Met mijn broek ben ik wel nog superblij. Heb 'm geloof ik een jaar of 3 en is gewoon zwart dus makkelijk combineren. Eigenlijk is het een snowboardbroek met allerlei verstevigde stukken erin. Altijd weer ff wennen want is best zwaar, maar is heerlijk warm.

Ondanks dat ik al heel lang ski is het er nog nooit van gekomen om eigen materiaal zoals schoenen en ski's aan te schaffen. Toen wij klein waren was het natuurlijk niet rendabel en nu komt het er maar niet van.

Ik ben zo bang dat ik toch redelijk prijzige skischoenen koop en dat ze dan onwijs rot zitten. Heb weleens tijdens een skivakantie mijn gehuurde schoenen omgeruild omdat ze toch knellen ofzo. Hoe voorkom je dat wanneer je ze in Nederland aanschaft? weet iemand dat?Volgens mij kun je als je de schoenen bij een goede sport/skizaak haalt, eerst huren en vervolgens kopen. De huurprijs wordt dan verrekend met de koopprijs. En je weet dan tenminste zeker dat het schoenen zijn die fijn zitten.
Jaaaaaaaaaaaa!

Ik ga 2 januari! Naar Italië. Met 5 man in een auto... en we doen het in 1 dag rijden (hopen we).
quote:Alyssaa schreef op 14 oktober 2009 @ 16:46:

[...]

Volgens mij kun je als je de schoenen bij een goede sport/skizaak haalt, eerst huren en vervolgens kopen. De huurprijs wordt dan verrekend met de koopprijs. En je weet dan tenminste zeker dat het schoenen zijn die fijn zitten.

Oh dat zou wel beter zijn ja. Zal eens informeren.

Ik hoop dat ik dit jaar wel fatsoenlijk skischoenen aankan. Heb namelijk vorige winter een heftige verbranding op mijn enkel opgelopen. Dat is nu wel genezen, maar de huid is nog heel kwetsbaar en gevoelig. Soms doen mijn gewone laarzen al zeer.Zit er over te denken om iets van rekverband onder mijn sok te doen zodat het wat minder direct drukt ofzo.
quote:Brummetje schreef op 14 oktober 2009 @ 16:48:

Jaaaaaaaaaaaa!

Ik ga 2 januari! Naar Italië. Met 5 man in een auto... en we doen het in 1 dag rijden (hopen we).

Dat wordt proppen dan, met 5 man in een auto haha..zeker met al die winterbagage. Wij gaan dit jaar denk ik met 5 man en 2 auto's en dat past meestal maar net.

Maar we proberen ook wel een hoop eten voor in het appartement mee te slepen zoals beleg, aardappelen en potgroente ed. Is meestal ontzettend duur in het skidurp.
Wij gaan met 5 man ook met 2 auto's, ik moet er niet aan denken om in 1 auto te moeten. Qua bagage zal het sowieso denk ik niet passen. Wil ook nogal veel mee nemen
.
@juniper

Ik heb wel mijn eigen skischoenen en ben er erg blij mee. Laat je goed adviseren, loop er desnoods een uurtje mee rond thuis (hè gezellig). Zorg dat je ze goed ver open kunt doen bij het in- en uitstappen gezien je gevoelige beenhuid. En laat je daar ook over adviseren, misschien hebben ze er wel iets voor.
Oja, over de outfit: ik heb afgelopen jaar aan het einde van het seizoen (eind feb) een gave nieuwe broek en jas gekocht. Lekker in de aanbieding, ik ben er superblij mee!

(nb ga je eind maart naar La Plagne en vraag je je af wie die irritante roze muts is, dat ben ik ).
QQelleQ, vraagje aan jou, wat betreft snowboard(schoenen). Als ik wil snowboarden op vakantie, krijg ik altijd zo'n pijn in mijn linkerkuitbeen, dat normaal verder snowboarden niet te doen is.

Weet jij hoe dat kan?

Ik sta goed, rechterbeen voor. Heb de goede maat schoen. Rechts doet geen pijn. Binding is goed (niet te ver naar voren). Vind dit zo jammer, want ik snowboard zo graag.
Skischoenen vind ik toch wel prettig als ze van mezelf zijn. Zodra ik mn schoenen uittrek dan komt het stoom eraf, lekker zweten in die dingen. Nee zou niet graag in de zweetkakkies van een ander gaan zitten.
quote:Brummetje schreef op 14 oktober 2009 @ 18:07:

QQelleQ, vraagje aan jou, wat betreft snowboard(schoenen). Als ik wil snowboarden op vakantie, krijg ik altijd zo'n pijn in mijn linkerkuitbeen, dat normaal verder snowboarden niet te doen is.

Weet jij hoe dat kan?

Ik sta goed, rechterbeen voor. Heb de goede maat schoen. Rechts doet geen pijn. Binding is goed (niet te ver naar voren). Vind dit zo jammer, want ik snowboard zo graag.

Hoi Brummetje!

Wat een vervelend probleem! Heb je al geprobeerd je highbacks wat rechter op zetten? Zodat je kuit minder schuin staat in je binding. Of bedoelde je dat met je binding niet te ver naar voren?

Anders: "stuur" je veel met je linkerbeen? Ik weet namelijk niet hoe goed/lang je al snowboard maar het kan zijn dat je teveel "werkt" met je achterste been. Waardoor er veel druk op komt te staan en je er last van krijgt? Is een bekende kwaal hoor mocht het dat zijn!

Je kan proberen om je bindingen net wat anders te zetten. Duck (dus je voeten als het ware gespiegeld) zou ik je alleen voor freestylen aanraden. Maar het kan best veel schelen om je bindingen eens +30/0 te zetten in plaats van +30/-15 of op +30/+15 (meer voor snelheid).

Je kan testen wat je beste stance is door eens op je blote voeten in je snowboardhouding te gaan staan. Voel wat "natuurlijk" aanvoelt en kijk dan naar hoe je voeten staan. Staan allebei je voeten in de zelfde richting (race)? staat je achterste voet (bijna) recht? of staan ze allebei een andere kant op (duck)? Deze stance kan je het best ook aanhouden op je plank. Dan duw je je lichaam niet in bochten waar het geen zin in heeft!

Ik denk dat je voorste been "goed" staat dus dan hoef je waarschijnlijk alleen je andere binding wat te draaien. Of je highback wat minder schuin te zetten. Ik weet niet of je zelf zo'n handige schroevendraaier unit hebt (met verschillende opzetstukjes) anders kan je die voor een euro of 5 kopen bij de sportwinkel en dan kan je heel eenvoudig zelf alles aanpassen, desnoods in een sneeuwstorm op de piste! Ik hoop dat het helpt!
Ik vind het helemaal niet nodig om op vakantie ook nog een hele week les te nemen. Je hebt de basis techniek al in NL geleerd. Waarom zou je dan nog een hele week les nemen? Wij hadden 2 jaar terug mensen mee die voor het eerst gingen. Ze hebben de eerste dag een ochtend priveles genomen en daarna nog zelf geoefend. Aan het einde van de week gingen ze gewoon mee de blauwe pistes af. Afgelopen jaar skiede dat meisje al net zo snel dan dat ik het doe. Ik ga al meer dan 10 jaar op wintersport. Tuurlijk is het technisch niet helemaal goed, maar het gaat toch ook een groot gedeelte om de lol? Als je maar wel goed bochtjes kan maken en remmen om ongelukken te voorkomen.
.

Zo even wat mooiers dan dat vieze druilerige weer hier.
Heerlijke foto!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven