Vriend zoent met iemand anders

10-10-2009 16:47 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn soms dingen waarvan je denkt 'mij gebeurt dat niet', en ineens zit je toch midden in zo'n verhaal.

Mijn vriend was deze week een beetje stil, nadat hij het vorige weekend met een soort van business club waar hij lid van is een groot congres en feest had meegemaakt. Eerst dacht ik dat hij vooral moe was, maar woensdag was hij nog steeds stil en voor mijn gevoel ook ontwijkend.

Uiteindelijk heb ik gevraagd of hem wat dwars zat en toen kwam ineens het verhaal. Hij heeft op een groot feest (waar ik dus niet bij was) gezoend met een andere vrouw. Hij wilde eerst niet zeggen met wie, maar dat heb ik er toch uit weten te trekken en het gaat om iemand die ik vaag ken, en die bovendien getrouwd is.

Als ik het heel erg rationeel bekijk... zou ik hier best overheen kunnen stappen. Ze waren alle twee dronken (ok, dat is geen excuus, maar alcohol maakt mensen nu eenmaal wel makkelijker). Het heeft kennelijk maar heel even geduurd omdat een vriend van hem ze op de schouders heeft getikt en gevraagd of dit nu wel een goed idee was. En volgens mijn vriend 'begon zij'. Hij zegt dat hij haar aardig vindt maar verder niets voor haar voelt en dat deel geloof ik wel.

Maar gevoelsmatig... ik heb al een paar dagen het gevoel dat iemand mij knock out heeft geslagen en nog steeds moet herstellen.

Ik voel mij enorm vernederd. Echt in de grond getrapt. En alles wat hij doet om het te relativeren of om mij een beetje op te beuren werkt alleen maar averechts. Er ligt een boeket van minstens 30 euro in de kliko.

Wat mij ook enorm dwars zit... hij heeft haar gezoend in de nabijheid van mensen die ik goed ken. Mensen die wel eens bij ons thuis hebben geweest. Mensen waarvan ik de partners ook ken. In plaats van 'de vriendin van' of 'de aanstaande van' ben ik nu dus 'de bedrogen vriendin'. Hoe kunnen we ooit nog als een stel met deze mensen samen zijn als hij zoiets heeft geflikt?
Lekker makkelijk om boos weg te lopen zonder jou te laten weten waar hij heen is. Hij walst dus gewoon nog een keer over je gevoel heen, dat zou me misschien nog wel meer raken dat die zoen. Hij hoeft echt niet door het stof te kruipen, maar weglopen is wel het andere uiterste.

En wat hij zei over 'conclusies trekken', zei hij het echt zo koel als het nu lijkt (zoals jij het schrijft)?

Heeft ie wel vaker lak aan jouw gevoel? (ik zeg maar lak, want ik weet nooit of het nou schijt of scheit is )
quote:Laura80 schreef op 12 oktober 2009 @ 22:14:

... en hoe voorkom je vervolgens dat iets escaleert?

Mijn vriend vindt dat hij zijn excuses heeft aangeboden en dat ik die ofwel moet accepteren, ofwel 'conclusies moet trekken'.

Dat 'conclusies trekken'... ik ga nog altijd niet voor een incident een relatie opbreken waar er juist een enorm goede klik was. En hij wil over naar de orde van de dag en dat ik er over ophoud.

Ik mis bij hem nog steeds het besef dat hij mij bedrogen heeft en voor schut heeft gezet. En toen ik dat vanavond maar weer eens op tafel gooide, is hij boos weggegaan. Waarschijnlijk naar een vriend van hem. Maar goed zelfs dat weet ik niet zeker, alles is mogelijk tegenwoordig.

Ben inmiddels een halve fles wijn verder, dus ga zo maar slapen.Heeft hij echt excuses aangeboden, of was het iets waar jij met de beste wil van de wereld geen excuses uit kunt halen? Ik zou hem gewoon even door het stof laten gaan en geen genoegen nemen met wat hij nu doet. Hij doet iets wat jij niet kunt tolereren, en als jij daar boos om wordt ben jij aan het 'zeuren'. Kun je hem niet een paar dagen negeren ofzo? Totdat hij beseft dat hij jou wel degelijk gekwetst heeft, zijn oprechte excuses aanbiedt en dan weer tot de orde van de dag overgaan. Je hoeft de relatie niet meteen te beëidigen als je dat niet wilt, maar hem gewoon even zijn zonde laten overdenken.
hij toont nu niet bepaald veel inzicht en berouw dat maakt het wel enorm lastig lijkt me
Heel terecht dat je kwaad bent. Je komt heel rationeel over, weet goed te verwoorden waar het wrikt.

Ben het met Solange eens. Laat hem maar een paar dagen voelen dat hij fout gezeten heeft.

Hij zit nu vast ook niet gezellig bij die vriend hoor, hij baalt vast enorm.

Je hebt recht om kwaad te zijn. Die bos bloemen vind ik ook een beetje betuttelend. Alsof je boosheid niet serieus genomen wordt.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Inderdaad, bloemen als afkoopsom. Zeg hem dat je niet te koop bent en dat hij met een gebaar over de brug moet komen waar hij echt moeite voor moet doen.
quote:meds schreef op 12 oktober 2009 @ 23:10:

hij toont nu niet bepaald veel inzicht en berouw dat maakt het wel enorm lastig lijkt meDat lijkt me ook. Toont hij wel iets van begrip voor jouw gevoel?
Ik denk dat je het beste in het bijzijn van je man tegen die vrienden kunt zeggen dat je weet wat er gebeurd is. Zo haal je die kou ook uit de lucht.

Bos bloemen is natuurlijk lief bedoeld, maar de cold shoulder methode werkt niet bij mannen... Beter is het om voortaan in zijn bijzijn de schare mannen in jullie omgeving in de gaten te houden en hardop te denken: "Goh, met wie zou ik nu willen zoenen?" Mijn man zou daar echt helemaal gillend gek van worden. Het moet hem natuurlijk wel spijten...
Jij moet conclusies trekken? Dit klinkt bijna als een meneer die niet meer zo blij is met zijn relatie maar jou de kastanjes uit het vuur gaat laten halen, door zelf een misstap te maken en jou je conclusies te laten trekken. Kortom: hij zat wel fout maar hij hoeft het niet moeilijke rottige van een relatie verbreken op zich te nemen.

Want als hij echt gek op je is en met je door wil, dan gaat hij er toch juist alles aan doen om te zorgen dat je die conclusie niet trekt?! Als ik jou was zou ik eens uitgebreid met hem gaan praten wat hij nou eigenlijk wil met jullie relatie.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Klinkt idd alsof hij de relatie zat is maar niet zelf de moed heeft het uit te maken. Zijn zoenen in 't bijzijn van gezamenlijke vrienden was dus 'n bommetje droppen en hij wacht nu tot jij 'je conclusies trekt' en het voor hem afmaakt.
Dat hij met een ander zoent is niet leuk. Maar dat hij zich er redelijk makkelijk vanaf maakt met 'ik heb toch bloemen gekocht en sorry gezegd dus nou moet je niet zo zeuren' (niet letterlijk natuurlijk ,maar zo komt het over) vind ik niet zo fraai. En dat hij vervolgens zegt dat jij je conclusies maar moet trekken als je het hem niet direct kunt vergeven vind ik helemaal lomp en een stuk zorgwekkender dan het zoenen met een ander.

Daar zou ik zelf namelijk niet zoveel problemen mee hebben, ik snap het ergens ook wel, dat dat kan gebeuren. Maar dat hij zo over jouw gevoel heenwalst en zo weinig begrip toont voor het feit dat jij er verdrietig om bent, dat vind ik wel opvallend.

En dat hij een tijdje uit zijn doen was, was dat omdat het hem niet lekker zat dat hij het uberhaupt gedaan had, of was het omdat hij het gedaan had waar anderen bij waren en hij bang was dat iemand anders het zou vertellen dus het uiteindelijk zelf maar deed?
Inderdaad goed punt van Astarte (laatste alinea). Ik denk eerder het laatste..
Zoo vreemd vind ik het ook weer niet hoor van die bos bloemen.

Hij schaamt zich, is eerlijk geweest, probeert het goed te maken, en dat werkt niet. Want TO wil er over praten. Over wat het met haar doet die zoen, dat dat pijn doet. En dat wil je niet als man. Je wil je niet machteloos voelen, en je wil al helemaal niet dat jij de aanstichter van die pijn bent en dat de enige manier om het weer goed te krijgen uitgebreid praten over die stommiteit waar je je toch al voor schaamt te praten. Dus ga je onhandig doen, in de verdediging schieten, roepen 'trek jij dan maar je conclusies' . Misschien is hij wel bang om jou kwijt te raken?

Het was een dronken zoen op een feestje, een vriend heeft ingegrepen (heel fijn!) en TO en vriend moeten even goed praten over dat 'ruimte voor haar verdriet' dat dat er nu even bijhoort, en niet bedoeld is om hem verder de grond in te boren. Pijnlijk, maar het hoeft allemaal niet zo hoog op te lopen.

(En gespeculeer over 'bewust een bommetje droppen' vind ik nogal fantasievolle opstokerij. )
Ook eens met Dametje. Het kan ook zomaar zijn dat hij gewoon echt niet weet hoe hij er dan wél mee om moet gaan en dat hij uit een soort machteloosheid roept 'als dit niet genoeg is kan ik er niet meer aan doen en moet je je conclusies trekken'.
Dat hij dronken was maakt het nog erger. Dronken doen mensen vaak dingen die ze altijd willen, maar in nuchtere toestand zijn ze vaak te laf.

Waarschijnlijk is Vriend nieuwsgierig of geintresseerd in een erotisch avontuur. Dat lijkt er wel op.

Het incident bagataliseren is niet een oplossing.

Je wilt waarschijnlijk weten in hoeverre hij geintresseerd is in honderd procent gaan voor jullie / jou, of dat hij nog niet toe is aan een monogame relatie.

Sterkte.
Ben het wel eens met Astarte en Dametje.

Wat misschien wel helpt (werkt wel eens bij MeneerBloos) is het gevalletje omdraaien. Laat hem zich even voorstellen hoe het zou zijn als jij op zou biechten dat je op een feestje met je zatte kop met iemand anders hebt lopen zoenen onder het toeziend oog van al je collega's. Grote kans dat ook hij dat in meerdere opzichten knap vernederend zou vinden. En dat ook jij niet met een bosje bloemen weg zou komen. Dat hij jou dat ook vast nog wel meer dan twee dagen voor je voeten zou gooien.

Ik vind dat je heel goed en nuchter omgaat met het feit dat het 'maar' een zoen was, maar dat wil niet zeggen dat je binnen twee dagen al zo ver hoeft te zijn dat het hele voorval vergeten en vergeven is. Dat is mooi balen voor hem, maar dan had-ie maar niet zo stom moeten zijn. (grote kans trouwens dat hij ook nog wel behoorlijk wat geintjes van die kennissen/vrienden/collega's zal moeten verduren de komende tijd. Een kennis van ons die in eenzelfde soort dronken bui een ander zoende, krijgt dat nog regelmatig te horen en ondergaat dat met gepaste gelatenheid. Prima boetedoening)
Ach, hij kan het allemaal wel moeilijk vinden, en zich schamen. Maar als hij er achteraf niet over had willen praten, had hij het vooraf moeten laten. Simpel.

Hij heeft een risico genomen. Hij moet blij zijn dat TO het achteraf nog wil bespreken toch? Hij zal namelijk vast wel hebben geweten dat ze er niet van gecharmeerd zou zijn.
Mij is het ook overkomen. Het gekke is dat hij dan verwacht dat alles snel weer het oude is. Terwijl je gewoon een deukje hebt opgelopen.

Zoals ik het lees, kun jij het hem best vergeven.. het heeft alleen wat tijd nodig. Komt goed !!
quote:sweetcandy schreef op 13 oktober 2009 @ 13:00:

Mij is het ook overkomen. Het gekke is dat hij dan verwacht dat alles snel weer het oude is. Terwijl je gewoon een deukje hebt opgelopen.

Zoals ik het lees, kun jij het hem best vergeven.. het heeft alleen wat tijd nodig. Komt goed !!Dus alles komt goed zolang één partij maar kan vergeven?

Lijkt me zwaar en ongezellig, een relatie waarin je alsnog alles alleen moet doen.
Nou, het is niet gezegd natuurlijk dat hij haar omgekeerd niets zal vergeven. Het gaat nu maar om één enkele situatie, en toevallig is hij de partij die fout is geweest. We weten toch helemaal niet hoe dat in andere gevallen gaat?
Nee het gaat niet eens zo zeer om vergeven, wel of je ermee kunt leven en je eigen grenzen die een rol gaan spelen.

Hij heeft geen keuzes. De keuzes liggen bij jou. Wat doe jij met deze gegevens? Laat je hem zwoegen zodat het weer goed komt, vergeef je hem vlotjes, of is het gelijk klaar? Er zijn zoveel mogelijkheden, zoveel verschillende mensen en gedachten over dit onderwerp.....

Het ging er nu even om dat ik in haar posting las, dat ze het hem eventueel wel zou kunnen 'vergeven'... dan is dat in mijn ogen al een goed begin. Anders heeft het niet eens nut om met elkaar te gaan praten. Hij laat daarentegen zien dat hij haar niet kwijt wilt. Tja... dan zie ik niks anders dan: kom samen tot een oplossing en geef het wat tijd
@ Sweetcandy: ik ben het met je eens. Mijn post was vooral een reactie op Spinster, die zegt dat het vergeven niet van één kant moet komen. Het is inderdaad persoonsgebonden hoe je ermee omgaat. Zo te lezen kan TO het hem wel vergeven, maar moet hij eerst eens erkennen dat zij gekwetst is. En aangezien haar vriend fout is geweest heeft hij niet zoveel te willen. Hij kan niet voor haar bepalen wanneer het klaar is, dat kan ze zelf doen.
quote:Solange78 schreef op 14 oktober 2009 @ 14:02:

@ Sweetcandy: ik ben het met je eens. Mijn post was vooral een reactie op Spinster, die zegt dat het vergeven niet van één kant moet komen. Dan lees je me niet goed, dat zeg ik namelijk niet. Ik stelde een vraag.

Zoals SC het opschreef leek het me iets te simpel, zo van "als jij hem kunt vergeven dan is het goed". Daar zei ik over dat dit mij een zware en eenzijdige relatie leek. Ik zeg nergens dat vergeven in dit geval niet van één kant moet komen. Zover wij hier kunnen beoordelen valt Laura weinig te vergeven toch? Dus sec het vergeven moet hier, indien Laura dat wil, wel degelijk van één kant komen maar het proces van vergeven moet m.i. iets van samen zijn.
Dat was me inderdaad niet duidelijk uit je eerste post. Zoals je het nu omschrijft is het duidelijker. Ik ben het eens met je laatste zin. Het proces moet van twee kanten komen, nl hij zorgt ervoor dat ze begrijpt waar ze kwaad om is, hij moet naar haar luisteren, haar kwaadhed serieus nemen ipv deze afkopen met een bloemetje: "alsjeblieft en nu moet je niet meer zeuren". En dan kan ze hem pas vergeven. Tenminste daar zit 'em de angel als ik TO goed begrijp.
Bedankt voor al jullie reacties! Op de een of andere manier helpt het om te lezen hoe anderen hier tegenaan kijken!

Ondertussen hebben we eindelijk echt kunnen praten over wat er is gebeurd. Het komt erop neer dat hij het zo stom en genant vindt van zichzelf dat het hem moeite kost om erover te praten, en ook dat hij er echt enorme spijt van heeft. Ik had daarna eindelijk het gevoel dat ik het van me af kan zetten en we weer 'normaal' verder kunnen. Ik wil niet in de valkuil lopen van dingen blijven oprakelen en eindeloos bezig blijven met 'een plekje geven'. Dus we gaan weer verder... met weliswaar een klein beetje extra geschiedenis maar that's life.
Good for you! Het gaat erom dat het goed gaat tussen jou en hem en het klinkt zoals een kerel dat ervaart (dat hij het zo dom vindt dat hij het er eigenlijk liever niet over heeft). Hopelijk doet ie het nooit weer. Veel geluk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven