Gezondheid alle pijlers

Nachtdiensten, welk slaapritme?

08-09-2009 22:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een goede vriendin van mij werkt in de zorg en heeft eens in de zoveel tijd een aantal nachtdiensten achter elkaar.

Nu heeft zij erg veel moeite met het voorslapen en met het weer in het gewone ritme komen ná de nachtdiensten.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie, als je ook onregelmatige werktijden hebt, hiermee omgaan.

Wanneer slaap je? Wat eet je tijdens de dienst?

Heeft iemand tips?

Ik geef ze graag aan haar door!

Alvast bedankt voor de reacties...
Ik heb ook een tijdje nachtdiensten gedraaid... Afschuwelijk! Ik dronk in ieder geval veel water en at veel fruit tijdens de dienst, en één kop koffie, anders krijg je last van maagzuur. En veel lopen, niet gaan zitten want dan gaat het mis. En zorg dat als je overdag gaat slapen, je wel wakker wordt als het nog steeds licht is.

En blijf denken aan je ORT.
Ik draai 4-6 nachtdiensten per maand en heb geen moeite om in het nachtritme komen..maar weer omschakelen blijft voor mij het meest lastig. Echter slaap ik tegenwoordig als ik uit de nachtdienst kom maar 2-4 uurtjes...tussen 10:00 en 14:00..Zodat ik diezelfde avond moe genoeg ben om weer in slaap te vallen. Tevens gebruik ik een temazepam of oxazepam voor de eerste nacht en meestal kom ik dan weer gauw in het goede ritme terecht.

Als ik een rit nachtdiensten heb slaap ik van een uur of 9:00 tot een uur of 18:00, oordoppen in en slaapmasker op (heel charming haha ) ...meestal moet ik er een keer uit om te plassen. Maar over het algemeen slaap ik goed (wederom vaak mbv een temazepam of oxazepam).

Ik eet gewoon brood tijdens de nachtdienst, drink niet teveel koffie...beetje soep...paar glazen water etc.
Ik draai regelmatig nachtdiensten ook in de zorg ..

Wanneer ik de nacht in ga , ga ik de avond ervoor later naar bed en slaap de ochtend langer uit. Dan blijf ik gewoon wakker tot mijn dienst begint om 23uur. Gehele nacht dus wakker , ik begin dan rond 23.15 met een bak koffie , lees de dossiers. 24uur loop ik mijn 1e ronde. Na deze ronde (1uur) drink ik koffie , eet een broodje. Ga wat dingen bijwerken in dossiers e.d.

Rond 3 uur loop ik mijn volgende ronde en daarna eet ik een warme maaltijd. (meeste mensen krijgen het inkak/slaapmomenten tussen 3 en 6 uur snachts, lastig om dan wakker te blijven , wanneer je dan even goed eet ben je zo weer wakker, even een half uurtje op t balkon of met je neus uit het raam hangen helpt ook goed)

Rond 6uur mijn laatste ronde en tussen 3 en 6 eet ik warm , eet ik fruit e.d.

Na de laatste ronde drink ik gerust nog een bak koffie wanneer de dagdienst komt rond 7uur. (maar ik heb dan ook geen problemen met het slapen overdag, vele collega;s drinken geen koffie meer tegen die tijd)

In de auto naar huis heb ik meestal het raam een stukje open zodat ik de frisse lucht binnen krijg en niet in slaap sukkel achter het stuur. Niet dat ik slaperig in de auto zit maar meer voor het geval dat...

Wanneer ik thuis kom , laat ik mijn hond lekker uit in de frisse ochtend wind daarna ga ik rustig even douchen . Eet ik nog een boterham achter mijn laptop en drink ik een glaasje rode wijn. Zet de wasmachine even aan indien nodig.

Daarna duik ik mijn bed in om er nog 3x uit te komen om te plassen daarna slaap ik echt als blok wordt meestal wakker rond 13uur plas ik even en laat de hond uit speel er nog even mee. En duik mijn bed weer in om verder te slapen tot een uurtje of 17 a 18 uur. Word wakker ga de hond uitlaten , drink ik koffie , eet ik een boterham en maak ik t eten klaar voor mijn nachtdienst. (zelf koken of ik haal een magnetron maaltijd)

Douchen en indien ik een verjaardag od heb ga ik daar heen. En voordat ik naar mijn werk ga laat ik de hond weer uit en begint het riedeltje weer van 23 uur.

Wanneer ik mijn laatste nachtdienst heb gehad , en in bed duik rond uurtje of 8 smorgens , zet ik de wekker om 13uur om de hond e.d uit te laten maar daarna kruip ik mijn bed niet meer in.

Hoe moe ik dan ook ben ik probeer echt wakker te blijven tot een uurtje of 21 uur. Wanneer ik wel de hele dag slaap of rond een uur of 17uur in slaap val op de bank kan ik snachts niet meer slapen en ben ik de dag er na mega brak.

Wanneer ik dus gewoon wakker blijf (en tja sporten , wandelen met de hond , bij vrienden op bezoek gaan e.d om wakker te blijven) en rond 21uur naar bed ga ben ik de volgende dag weer redelijk fit.

Ik heb dan ook totaal geen moeite met het omschakelen . Hele makkelijke vaste slaper. Hoe warm of koud het buiten ook is , ik slaap wel..Wel moet mijn slaapkamer heel donker zijn , donkere gordijnen en zonsverduisterende rolgordijnen.

toen ik een tijdje weer bij mijn ouders woonde had ik daar hele lichte gordijnen , ik sliep toen een stuk minder vast en daardoor s'nachts echt niet fit en wakker genoeg.

Komo vuilniszakken voor de ramen helpt erg goed
Voordat je de eerste nacht ingaat..'s morgens zo lang mogelijk uitslapen..als dat mogelijk is..anders gewoon rusten..zoniet..'savonds even 2 uurtjes gaan liggen..ook als slaap je niet.je rust wel uit.

Wanneer je s morgens thuis komt na een nachtdienst..gewoon lekker gaan slapen..nergens druk om maken..ik slaap dan meestal van 8 tot 15/16 uur.

's avonds wel even een warme maaltijd eten, om een beetje energie voor de nacht te kweken. Begin van de nacht kun je wel koffie drinken..later wel gaan minderen..want anders moet je vaak plassen.zodra je de volgende ochtend in bed ligt..erg vervelend. kom je niet aan je slaap. 's nachts gewoon lekker gaan werken..je eet een broodje of 2 rond de klok van 2. Ja bij ons zijn de nachten best wel te doen..als je je verveeld gewoon dingen op gaan zoeken dan gaat de nacht sneller voorbij. En het mooier is als Jij 's ochtends naar huis rijdt..zie je iedereen naar zijn werk rijden..zo van pfffff....en jij.jij kunt lekker naar je bedje toe..zalig..! Wens je vriendin succes..nachtdienst heeft zijn charmes zekers wel!
Oh wanneer je vriendin bv maar 1 a 2 nachtjes achter elkaar nachtdienst heeft kan het zijn dat ze daardoor gewoon niet in het ritme komt. Ik werk meestal 3 of meerdere nachten achter elkaar om zo beter in het ritme te komen en uit te komen.

Soms gebeurd het wel eens dat je 1 nachtje opvangt voor bv een zieke collega, ik heb dan 10x meer tijd nodig om weer in het normale dagritme te komen dan wanneer ik meerdere nachten achter elkaar heb gewerkt.

Vriendin van mij werkte steeds 2 nachtjes en had er ook zo'n problemen mee met dat slapen en het nachtritme. Toen ik haar zei dat ze meerdere nachten achter elkaar moest gaan werken , verklaarde ze mij voor gek. Toch is ze het eens gaan proberen met goed resultaat ze wil dan ook absoluut geen 1a 2 nachten achter elkaar in de nachtdienst. 3 of meer is dan vaak beter.

Ook heb ik een collega die tegenwoordig geen nachtdiensten meer hoeft te werken , ze kan echt niet tegen die nachtdiensten, ze slaapt niet , begint uit eindelijk gewoon ziek te worden , overgeven, duizeligheid, flauwvallen e.d.

Tja zo'n iemand in de nachtdienst zetten is ook niets natuurlijk. Sommige mensen kunnen er gewoonweg niet tegen.
Bedankt voor de reacties!

De slaappilletjes zijn zowiezo een goed idee, maar worden die je wel makkelijk gegeven?
quote:chocolatelover schreef op 08 september 2009 @ 23:02:

Bedankt voor de reacties!

De slaappilletjes zijn zowiezo een goed idee, maar worden die je wel makkelijk gegeven?Daar moet je het even met je huisarts over hebben. In ieder geval niet meenemen van je werk! Kan zwaar gezeik opleveren!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:singalala schreef op 08 september 2009 @ 23:07:

[...]

Daar moet je het even met je huisarts over hebben. In ieder geval niet meenemen van je werk! Kan zwaar gezeik opleveren!Oh doen ze bij ons dus niet moeilijk over...Maar het is idd het meest fair om het via de HA te spelen. Wel moet je uitkijken dat je ze niet ook nog eens voor andere nachten gebruikt. Heb ik een tijdje wel gedaan helaas maar na mezelf een keer streng toe te hebben gesproken beperk ik het gebruik tot de nachtdienstrit...ze zijn enorm verslavend.
Ik draaide vroeger nachtdiensten. Ik sliep uit op de eerste dag, deed nog een tukje eind van de middag en ging dan door tot de volgende ochtend. (Zorgde wel voor een klusje rond 4 a 5 uur in de ochtend, want dat is het zwaarste punt).

Dan ging ik na het werk meestal gelijk naar bed en werd om een uur of 4 weer wakker.

En na de nachtdienst cyclus ging ik slapen tot 12 uur 's middags en 's avonds op tijd naar bed.
Toen ik nog nachtdiensten deed (2 of 3 achter elkaar) sloeg ik sowieso altijd 1 'nacht' over (de dag dat ik erin ging, en de dag dat ik eruit kwam), en verder max 3 uurtjes overdag slapen. Op zich ging dat best goed - gewoon zorgen dat je bezig blijft - lekker veel sporten.. dan lukt dat wel!! (Moet je denk ook geen week willen proberen zo, maar goed!)

Alleen eten was een probleem - bleef gewoon bezig!! : /
Ik heb ook jarenlang nachtdiensten gedraaid, meestal 4 a 5 achter elkaar. Ik ging de avond ervoor uit-ge-breid computeren, film kijken, wat dan ook, als ik maar niet om 23h al in bed lag . Dan flink uitslapen en pas rond 11h uit bed komen. Dan je nachtdienst doorhalen, als ik 's ochtends thuis kwam at ik vaak een cracker en dronk een kop thee en ging dan slapen, zo tot 17h. Dan sliep ik dus van 09h30 tot 17h ongeveer.

Qua eten deed ik het zo: rond 19h als "ontbijt" een warme maaltijd. Gedurende de nacht allerlei kleinere hapjes zoals fruit (zowel vers als gedroogd), een boterham of krentenbol, zoute crackertjes, groene salade, desnoods een tosti bij grote trek, maar GEEN warm eten. Ik kreeg daar ontzettend maagzuur van. Voor in de auto terug naar huis een halve liter cola light en het raampje open, radio flink hard aan en dan trok ik t wel tot ik thuis was.
als ik uit de nachtdienst kom,ben ik dan verplicht door te werken als er een ziekmelding is?

als ik dat niet doe,dan staat er slechts 1 collega voor die alleen moet werken.
anoniem_80513 wijzigde dit bericht op 17-07-2010 01:53
Reden: geen
% gewijzigd
quote:hayda schreef op 19 oktober 2009 @ 09:07:

als ik uit de nachtdienst kom,ben ik dan verplicht door te werken als er een ziekmelding is?

als ik dat niet de staat er slechts 1 collega voor die alleen moet werken

ik heb geen zin om te blijven

vooral ook omdat wij nog steeds in loongroep 35 zitten (een deel van het personeel dat niet mondig is dan)

en verder ben ik verplicht de BHV cursus te volgen als ik om 8.30 thuis ben en om 14 u weer annwezig dan 0m 22.15 uur weer de nachtdienst in.

Jij laat over je heenlopen, zeg.

Je MOET verplicht zoveel uur rust hebben tussen diensten in . Zoek maar eens op in je CAO.

Als er een ziekmelding komt, kun je dan geen oproepkrachten beginnen te bellen; die ziekmelding zal toch komen voor jij overdraagt, neem ik aan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
wat snel blijfgewoonbianca,dank voor jou reactie

er mogen geen uitzendkrachten komen eant het geld is op

het is wel erg dat er 1 persoon voor staat omdat het vrij pittig is op de werkvloer vooral op maandagochtend

wat zeg je van die verplichte BHV cursus?
Dan bellen ze maar flexwerkers, of halen ze een andere collega terug. Het is niet aan jou om dat gat op te vullen.

En die cursus hoef jij niet te volgen op je slaapdag, dat zou hetzelfde zijna ls dat ze je 's nachts een cursus zouden willen laten volgen als je een dagdienst hebt gehad!

Vraag eens of ze wel goed bij hun hoofd zijn...
quote:hayda schreef op 19 oktober 2009 @ 09:28:

wat snel blijfgewoonbianca,dank voor jou reactie

er mogen geen uitzendkrachten komen eant het geld is op

het is wel erg dater 1 persoon voor staat omdat het vrij pittig is op de werkvloer vooral op maandagochtend

wat zeg je van die verplichte BHV cursus?

Worden er dan geen vaste krachten gebeld die die dag een avonddienst zouden draaien ? ( die kan dan op de dag weer iemand zoeken voor de avonddienst ) Ik vind het onverantwoord dat jij door moet staan als je er al een nachtdienst op hebt zitten.

Die BHV cursus? Niet als je uit de nachtdienst komt en al helemaal niet als je er 's avonds weer in moet.

Ken jij je CAO wel, al is het maar globaal?
Je moet even je CAO bekijken, als het goed is staat daar wel in hoe het met rusttijden is geregeld. Anders heb je altijd nog de wet om op terug te vallen. Het mag gewoon niet wat ze bij jou doen Hayda.

Wanneer er iemand ziek wordt, is dat, heel cru gezegd, niet jouw probleem. Daar moet je dan ook niet jouw probleem van maken. Jouw leidinggevenden zijn ervoor om dat op te lossen (en dan zonder jou he).
Cum non tum age
Altijd eerst in uw cao of Rechtspositieregeling kijken omdat daar vaak andere afspraken zijn gemaakt. Als geen afspraken zijn gemaakt of u heeft geen cao of Rechtspositieregeling dan gelden de normen uit de ATW;

Werktijden (maximaal):

* per dienst 12 uur

* per week 60 uur

* per 4 weken 55 uur per week

* per aaneengesloten 16 weken 48 uur per week

Overwerk:

* het onderscheid tussen normale arbeidstijd plus overwerk is vervallen. De nieuwe wet kent geen definitie meer van overwerk. De wet kent dus ook geen grenzen meer voor de normale arbeidstijd zonder overwerk. Overwerk is een onvoorziene wijziging, incidenteel en niet periodiek dat korte tijd afwijkingen veroorzaakt van het normale arbeidspatroon.

Rusttijd (minimaal):

* per dag: 11 uur per 24 uur (mag 1 x per 7×24 uur worden ingekort tot 8 uur),

* per week: 36 uur aaneengesloten per 7×24 uur

* per 2 weken: 14×24 uur: 72 uur (op te spliten in rustperioden van elk tenminste 32 uur)

Pauzes:

* langer dan 5,5 uur dienst: 30 minuten, mag opgedeeld in 215 minuten.

* langer dan 10 uur dienst 45 minuten op te splitsen in 3×15 minuten

Nachtdienst (tussen 00.00 en 06.00 uur en waarin méér dan 1 uur is gewerkt):

Rusttijd (minimaal):

* na 1 nachtdienst: eindigend na 02.00 uur geldt een minimale rusttijd van 14 uur

* na 3 nachtdiensten of meer: minimaal 46 uur aaneengesloten. (1x per 7×24 uur mag deze worden ingekort tot 12 uur)

* per week 36 uur

* per 2 weken 72 uur

Werktijd (maximaal):

* per dienst norm is 10 uur (5x per periode van 14×24 uur en maximaal 22 keer per periode van 52 weken verlenging tot 12 uur mogelijk)

* per week maximaal 60 uur

* per 4 weken maximaal 55 uur gemiddeld

* per 16 weken:. 40 uur per week gemiddeld bij 16 nachtdiensten

* diensten na 02.00 uur 36 uur per 16 weken of 140 per jaar

* diensten tot 02.00 ongelimiteerd
hoi, voor mijn stage had ik ook een paar nachtdiensten per maand, afgesproken was 2 nachtdiensten per maand maar toen ik me rooster kreeg stonden er wel 9 op!!! had ik dus even wat van gezegd maar uiteindelijk had ik er nog steeds een stuk of 5/6 per maand.

Wat een verschrikking vond ik dat, ik liep stage in een hotel achter de receptie, die ochtend voordat ik nacht dienst had sliep ik altijd lang uit en 's middags ging ik nooit slapen want dat kan ik niet, en dan om 23:00 moest ik gaan werken tot 07:00 maar voor mij was er s'nachts amper iets te doen dus ik zat me maar een beetje op internet te vervelen en ik was blij als iemand roomservice bestelde want dan kon ik dat gaan maken en naar de kamer brengen dan was ik weer even in beweging. en rond 5:00 moest ik alle kamer langs voor de ontbijtkaarten. Ik kan me niet herinderen dat ik echt warm ging eten tijdens me nachtdienst, wel gewoon tussendoortjes. en dan mocht ik om 07:00 naar huis, soms om 06:00 en ik wist niet hoe snel ik mijn bed moest inkruipen!

De 2e nachtdienst was altijd helemaal killing! want ik kan nooit echt langer slapen dan 12:00 dus om 21:00 kreeg ik altijd echt een inkakker niet normaal en dan moest ik nog gaan werken.

Vraag me soms best wel af hoe ik mezelf elke x weer wakker heb gehouden.

Maar voor mij nachtdienst nooit meer! sorry ik kan je geen goede tips geven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven