Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsinterresse en capaciteiten onderzoek, nuttig?

22-10-2009 10:44 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik zit inmiddels 2 maanden ziek thuis, Ik ben vastgelopen in mijn werk als reintegratie/jobcoach (notabene... ).

Nu ben ik onder behandeling bij een psycholoog en kom regelmatig bij de arboarts. Op dit moment worden er geen mogelijkheden gezien om terug te keren naar mijn oude baan, ik zie het zelf niet zitten en de arbo arts en psych zien ook dat dit geen goede optie is. De redenen liggen hiervoor in mijn privesfeer en mijn persoonlijkheid/karakter. Er is nu voorgesteld een arbeidsinteresseonderzoek en een capaciteitenonderzoek te laten doen om te bepalen wat er wel goed bij me past. Uiteraard ben ik blij dat er wel íets gebeurd want zelf weet ik het ook niet meer. Ik ben benieuwd of er mensen ervaring hebben met een dergelijk onderzoek en of de uitslag er uiteindelijk ook voor heeft gezorgd dat men in een andere branche terecht is gekomen en ben je dan nu gelukkiger met je werk.

(mijn eigen werk was met mensen met een verstandelijke beperking dus vandaar dat ik er niet zoveel ervaring mee heb, al zou je dat wellicht denken.)
Even een zijdelingse tegenvraag: vanuit de gedachte dat je je werk beheerst en dus een bepaalde mate van routine kent, wat zou een verandering van doelgroep met je kunnen doen? Dus werken met een reguliere groep werkzoekenden of liever nog: mobiliteitskandidaten? Zou dat het punt 'persoonlijkheid' kunnen helpen al?

In mijn opinie is een arbeidsinteresse- en capaciteitenonderzoek vaak een algemene ingang om zelf verder na te gaan denken. Het biedt meestal geen panklare uitslag in de trant van 'Gij zult gelukkig worden in deze specifieke functie of branche'.
het punt waar ik in vast ben gelopen is het feit dat ik het veel te zwaar vind om voor langere tijd aan clienten vast te zitten. Dat verantwoordelijkheidsgevoel wil en kan ik niet meer dragen. Ik krijg geen energie van mijn werk, wordt er alleen maar moe van. Bovendien werk ik maar 24 uur per week voorlopig (ivm kinderen, alleenstaande moeder) tot ze beiden op school zitten.

Ook is mijn huidige baan werk vanuit huis, zonder collega's. Dat blijkt gewoon niks voor mij te zijn, al is dit wel te veranderen.

Ik ben 12 jaar geleden in de zorg terechtgekomen maar ben nu op een punt dat ik weet dat ik er zo moe van wordt, ik heb gewoon géén zin meer in al dat geven en geven en geven.

Ik zou mezelf bijvoorbeeld als intaker aan het werk kunnen zien, omdat ik inhoudelijk/theoretisch veel in huis heb en mijn interesse ook nog blijft.
Hoe lang is lang? En als je in een team zou kunnen werken, met meerdere mobiliteitsadviseurs?

Ik ben zelf (met wat ervaring als mobiliteitsadviseur ) veel meer van de aanpak: wat wil je, wat kan je? Je noemt een paar punten die je nu niet leuk vind. Als je met goed nadenken een lijst zou maken wat je wel leuk vindt, en aandacht besteedt aan zowel werkinhoud als -onstandigheden, kom je misschien al een heel eind en motiveer je jezelf positief om op zoek te gaan naar een passende baan. (Verder verloop is dan bijv. door informatie in te wisselen door met mensen te praten die zo'n baan hebben.)
wat is mobiliteitsadviseur? (ik zal ook ff googelen.....)
Oei, dan ligt jouw functie als re-integratie-adviseur/jobcoach wel erg ver van wat ik er onder versta...
In mijn huidige baan kan ik jaren aan clienten "vast"zitten. Het liefst heb ik zelf geen trajecten meer met clienten, dus coaching etc. Ik vind het wel erg leuk om een plan te maken, er over na te denken en dit uit te werken op papier, maar de uitvoering is niet aan mij besteed. Ik heb die toewijding niet meer die ik vind dat clienten wel verdienen.
Ik heb er al even naar gegoogled, het is inderdaad net zoiets, maar dan een andere naam. Ik werk pas 1,5 jaar in deze branche, daarvoor in de gehandicaptenzorg als coordinator. Vandaar dat ik niet thuis ben in alle termologie die rondzwerft in reintegratieland. (werkcoach, reintegratiemedewerker, casemanager, jobcoach, mobiliteitscoach... etc etc etc)
Poeh, járen! Het is denk ik inderdaad een heel ander soort functie. Je lijkt wel een persoonlijk begeleider. Ben je echt met arbeidsmarkt bezig of is dat heel beperkt, gelet op je doelgroep? Geef je ook trainingen?

Coaching is wel degelijk een traject met cliënt, mede gebaseerd op plan, trouwens.

Ik hou er ook van om op een bepaald punt met een vaststaande hulpvraag in te komen zeilen, en dan met een afgesproken traject waar een doel en een termijn worden gesteld, aan de slag te gaan.
Mijn werk bestaat nu uit een IRO traject via het UWV voor de doelgroep zmp (zeer moeilijk plaatsbaar), meestal klanten met een Wajongstatus vanwege verstandelijke beperking, psychische beperkingen of persoonlijkheidsstoornis.

We zoeken een baan voor ze op de reguliere arbeidsmarkt, wat vaak neerkomt op werk bij McDonalds, Zeeman, Supermarkt of productiewerk, schoonmaakwerk. En daarna komt er jobcoaching op de werkplek, ook door ons. En dát duurt dan makkelijk 5 jaar.

Hoe ziet jou werk er uit Tia?

Iemand verder nog ervaringen met beroepskeuzeonderzoek?
Ik heb momenteel geen werk, en heb dit werk een jaar geleden gedaan voor een maand of 8 op interimbasis (ik ben van huis uit HR-Adviseur).

Ik begeleidde mensen die al jaren in een gesubsidieerde baan zaten en wegens stopzetten van subsidies zonder kwamen te zitten. Er was in deze mensen vaak weinig geinvesteerd in opleidingen en zij hadden het idee niets te kunnen en in een uitzichtloze situatie te komen. Wilden echter graag werken maar liepen tegen stigma's op.

In teamverband hebben wij sollicitatietrainingen gegeven, veel groeps- en individuele coaching gedaan en aan de andere kant heel actief de arbeidsmarkt benaderd. Met succes, we hebben een heel aantal mensen duurzaam en vooral met veel meer zelfvertrouwen en inzicht in "Wie ben ik, wat kan ik en wat wíl ik" naar de arbeidsmarkt kunnen begeleiden. Niet alleen hebben ze nu een baan, ik denk dat in een groot aantal gevallen zij zich nu ook zelf staande én bewegende op die markt kunnen houden.

Kijk eens bij diverse grote organisaties op dat gebied: Randstad HR Solutions, USG Restart, Menea, etc. Ze werven momenteel niet meer zoveel want ook last van de crisis. Maar het geeft een beeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven