Hartelijk bedankt voor het peper en zoutstel...

24-10-2009 09:48 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet iets waar ik wakker van lig, wel iets wat ik wil delen

Het valt me op dat vrienden steeds vaker van die burgerlijke kado's vragen. Pannenlappen, citruspers, dat soort dingen.

Ik kreeg een kadolijst gemaild van een bevriend stel, voor hun huwelijk. Alles kadowensen die je bij de Gamma kunt halen (heggenschaar etc) of bij Blokker (tapasschaal e.d.)

Gelukkig stond er nog iets anders tussen dat ik heel snel geselecteerd heb.

Ik vind het gewoon niet leuk om als symbool voor onze vriendschap en hun huwelijk (want zo zie ik het) een heggenschaar te geven. Ben ik nu gek?

Vind het veel leuker om een mooie CD te geven, een boek of desnoods een gezellig kussen voor op de bank. Geen ovenschaal. Is dat raar?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Als jij dat vindt en denkt dat je vrienden dat waarderen, dan koop je dát toch gewoon? Je bent toch niet gebonden aan een kadolijst, da's toch alleen als je niet weet wat je moet kopen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Moonlight82 schreef op 24 oktober 2009 @ 09:48:

Ik vind het gewoon niet leuk om als symbool voor onze vriendschap en hun huwelijk (want zo zie ik het) een heggenschaar te geven. Ben ik nu gek?

Ja.

Je maakt iemand namelijk blijer als je iets geeft waar ze ook daadwerkelijk behoefte aan hebben. Aan het zoveelste goedbedoelde prul wat ze op zolder gaan laten verstoffen, hebben ze alleen ergernis. Die heggenschaar weet je tenminste zeker dat ze hem jaarlijks zullen gebruiken.
Ja dat is ook waar. Ik vind een kadolijst soms handig, omdat ik bijv niet precies weet welke CD´s ze al in de kast hebben staan, of dat ze misschien net een nieuwe bank hebben waar mijn kussen totaal niet bij past.

Ik heb nu een gezelschapsspel geselecteerd, wel van de lijst. Dat vind ik wel leuk en we kunnen het ook met elkaar wel spelen.

Topic was ook bedoeld om te pijlen hoe anderen dit ervaren. Ik zou zelf een kadolijst heel anders vullen... ben gewoon even verbaasd dat er alweer zo´n gamma en blokkerlijst voorbij komt.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Okee thanks Elninjoo.

Ik weet dat mijn mening en de jouwe vaak ver uit elkaar liggen, zo ook vandaag.

(mijn leestekens doen het even niet... er hoort een knipoog achter)
Zou het met de crisis te maken hebben?

Dat stellen denken: 'zo'n feest is al duur genoeg, laten we maar allemaal praktische kado's vragen, dan hoeven we dat tenminste niet allemaal zelf te kopen, want na het feest is het geld wel op.' Zoiets.

Of zijn we gewoon met z'n allen - behalve moonlight82 - burgertrutten aan het worden?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Tja. Jaren geleden trouwden vrienden van ons en vroegen een huischhoudelijk ding. Meerdere, eigenlijk, hun hele cadeaulijst bestond uit wat jij beschrijft.

Dus kregen ze een huischoudelijck ding.

En laatst vertelde die vriendin dat elke keer dat ze dat ding gebruiken, aan ons denken en aan wat voor een leuke dag hun huwelijk was

Dat lijkt me dus een heel geslaagd cadeau
Tsja als zij blij zijn met een heggeschaar,eens met elninjoo dus.
quote:elninjoo schreef op 24 oktober 2009 @ 09:58:

[...]

Ja.

Je maakt iemand namelijk blijer als je iets geeft waar ze ook daadwerkelijk behoefte aan hebben. Aan het zoveelste goedbedoelde prul wat ze op zolder gaan laten verstoffen, hebben ze alleen ergernis. Die heggenschaar weet je tenminste zeker dat ze hem jaarlijks zullen gebruiken.

Geheel en al eens.

Come to think of it: wel vreemd EN, dat ik het de laatste tijd vaker met je eens ben, terwijl mijn eierstokken toch harder zijn gaan klapperen...odd! ;)
Tsja, ik moet zeggen dat wij ook vaak 'praktische' lijstjes maken bij cadeaugelegenheden hoor.

Juist om te voorkomen dat je een kust en keur aan cd's, bloemen of het zoveelste kaarsje krijgt.

Muziek luister ik digitaal, en kaarsjes heb ik al zoveel.

Dan ben ik dus vaak veel blijer met een kado dat echt lang meegaat en wat gewenst is/waar ik wat aan heb.

Mijn plank met 'gekregen troepjes' raakt zo overvol namelijk.

Wat trouwens niet betekent dat ik eigen initiatief niet waardeer. Als je zelf echt iets leuks en persoonlijks weet waarvan je denkt dat die vriend(in) er wat mee kan, vind ik dat persoonlijk ook heel tof.

Dat lijstje geld dus vooral tegen de o zo leuke 'troepjes voor in huis' enzo.
Ik dacht dat je bij een huwelijk juist praktische cadeaus vraagt? Heb er totaal geen ervaring mee, maar kan me herinneren uit boeken en films dat de cadeaulijst dan ligt bij een bepaalde winkel van mooi servies en keukengerei (en enorm duur) Komt natuurlijk omdat mensen vroeger ook pas samen gingen wonen, na het huwelijk en dan is een huis inrichten wel handig.

Een alternatief is natuurlijk het envelopje op de uitnodiging, kunnen ze alsnog hun huishoudelijke apparaten kopen. Vind wat Tilalia zegt wel leuk, dat die vrienden bij gebruik nog aan hun denken.
Later is nu
Hm... okay, misschien moet ik eens wat burgerlijker gaan worden

Mijn kado is al gekozen, meteen op die lijst een spel aangeklikt wat ik wél leuk vind om te geven.

Als een bruidspaar bijvoorbeeld een bepaald servies bij elkaar spaart vind ik het ook wel leuk daar een stukje van te geven, dat weer wel.

De meeste bruidparen die ik ken vragen geld, dan is dit wel weer leuker, op zich.

Een ander paar hebben we met een groepje een appelboompje gegeven voor de tuin. (toen dacht ik wel een beetje: als ze nou een tuin zonder appelboom willen is dit geen handig kado). Ze hadden aan het eind van de bruiloft twee appelbomen, anderen waren ook op dit leuke idee gekomen

Mijn ouders zouden zo'n lijst wel geweldig vinden denk ik, die geven graag nuttige dingen en in hun tijd was dat ook veel gebruikelijker. Overigens staat bij de lijst dat eigen initiatief ook gewaardeerd wordt.

Was gewoon even benieuwd. Zal ik bij het spel nog iets persoonlijks doen, bijv een leuke tekst aan de binnenkant van het deksel?
Ja!

Dat maakt het voor altijd een leuk aandenken.
Ze zullen er ongetwijffeld blij mee zijn als je met een cadeau van de lijst komt. Ze hebben deze vast met zorg samengesteld.

Als je net begint of net een huis hebt gekocht dan zijn de praktische dingen vaak erg duur. Leuk toch als je iets kan geven wat ze graag willen hebben?
Hier in het oosten krijgt iedereen gewoon een envelop met geld.

Net zo makkelijk, geen gezeik met cadeaus.
Geen bijzonderheden
ik heb ook altijd een hekel aan die cadeaulijsten hoor. Een cadeau is iets wat je iemand wil geven, voor de aardigheid.

Delen in iemands mooie dag is blijkbaar niet genoeg, zonder cadeau mag je niet komen en ze gaan je ook nog vertellen wat je moet kopen!
quote:yasmijn schreef op 24 oktober 2009 @ 10:53:

Net zo makkelijk, geen gezeik met cadeaus.

Ja haha en daar wordt dan meteen het feest mee betaald

Iedereen weet dat ook, het is heel normaal.

Als niet-oosterling moest ik daar wel ff aan wennen toen we hier kwamen wonen.
Mijn zus kreeg een pastamaker, terwijl ze echt geen keukenprinsesje is. En die staat dus te verstoffen onder in de kast of is allang aan een ander gegeven .

Dan is een cadeaulijst volgen dus best handig.
quote:yasmijn schreef op 24 oktober 2009 @ 10:53:

Net zo makkelijk, geen gezeik met cadeaus.Ideaal
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Voor mijn verjaardagsfeest (ik vier het bijna nooit maar had het één keer heel groots aangepakt) vroeg ik ook gewoon geld. Mensen hoefden dat niet te overhandigen, kon in de pot. Inderdaad: iedereen betaalde daarmee indirect het eigen drinken.

Maar ik zat iig niet met 50 flessen douchegel en een lege rekening naderhand

Bruiloft vind ik anders. Ik wil niet trouwen... maar stel dat: dan zou ik graag kado's willen die mijn vriendschap met de gasten symboliseren. Dus een CD van de vriendin die van muziek houdt, liefst van iets waar we samen geweest zijn. Een meubel van de vriend die graag timmert, een spel van mijn broertje dat graag spelletjes doet, etc. (uiteraard ga ik dat niet vragen... maar zo zou ik een tip geven denk ik)

Ach, fantasie, ik ga niet trouwen. Maar voor mijn verjaardagsfeest als ik 30 word kan het misschien zo

En die tekst aan de binnnenkant van het deksel ga ik wel doen dan, voor het bruidspaar :-)
Met geld vind ik het ook gezeik, want hoeveel geef je? Getuige de hoeveelheid topics die geopend worden per jaar, aangaande dit onderwerp, is dat nog een hele kwestie. Je wil niet met 20 aankomen als de rest 100 geeft, maar ook niet met 100 als 20 voldoende was geweest. Lastig...

Nee, geld vind ik geen leuk cadeau, zal het dan ook nooit vragen.
In Twente geef je wat je kunt missen en niemand kijkt je erop aan Min
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik kreeg toen ik 18 werd (en op kamers ging) van vriendin L een blikopener. Geen flitsend cadeau.

Nu inmiddels zo'n 18 jaar verder, gebruik ik die nog steeds regelmatig, en altijd denk ik even "Ach ja, die lieve L.!"

Bleek een topcadeau, dus...

Zelfde verhaal met een hele goede koekenpan die ik van kennissen kreeg; ik dacht destijds even "huh?" maar wat is het fíjn om een hele goede koekenpan te hebben en wat ben ik ze dankbaar ervoor! Was ook nog wel persoonlijk, want ze hadden terecht goed ingeschat dat ik allen maar oude kook-meuk had en dat ik niet besefte wat ik miste, en dat ik hier onveracht blij van zou worden. En dat was waar.

Persoonlijke cadeaus als kleding en boeken enzo zijn natuurlijk ook super, maar praktische cadeaus worden intensief gebruikt, dat is toch wel heel mooi vind ik, en ze herinneren ook echt wel aan de gever!
Overigens ben ik dus wel van de praktische cadeaus, maar ik houd dan weer niet van cadeaulijsten.

Ik vind het overkomen alsof je al zeker weet dat iemand een cadeau meeneemt, en dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Of misschien willen ze graag iets kleins geven maar voelen ze zich verplicht iets van die lijst af te nemen.

Een cadeau moet uit iemand zelf komen, of niet- ook prima- , en ik vind het gewoon niet netjes van de 'ontvanger' om daar van tevoren al over te beginnen.

Gaat tegen mijn gevoel voor etiquette in.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 24 oktober 2009 @ 15:18:

In Twente geef je wat je kunt missen en niemand kijkt je erop aan Min

Zo is het!

Wat wel kan meespelen in de hoogte van het te geven bedrag, is of er al dan niet een warm en koud buffet bij het feest is......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven