Wintertips peuter 2,5

24-10-2009 10:23 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mama(s),

Hebben jullie leuke dingen om te doen tijdens hersftachtige dagen.

Ik ben opzoek naar leuke activiteiten voor binnen voor een kleine stuiterbal van 2,5 jaar.

Van knutsel ideetjes, spelletjes of leuke leesboekjes... ik sta overal voor open...

Thanks
Een schildersdoek kopen bij Xenos of Kruidvat en dat laten (vinger)verven, samen koekjes bakken of pizza maken.

Kleien. Naar de bibliotheek voor leuke nieuwe boekjes, bij ons in de bieb lezen ze bij de kinderboekjes elke woensdagmiddag voor.

Wat mijn zoontje ook altijd deed, was een 'stad maken'. Al zijn lego, dieren en treinbaanstukken kwamen te voorschijn en de hele woonkamervloer was vol speelgoed. Hij was daar rustig 2 uur mee bezig om dat allemaal zo neer te zetten.
Hier ideetjes die ik altijd met mijn dochter doe. Ze is nu 3, maar zo vanaf 2,5 hebben we de volgende dingetjes gedaan:

- kleien

- spelletjes: (kleurentorentje, domino, memory)

- wc rolletjes beschilderen

- bladeren zoeken in het bos'

- koekjes bakken (ze zitten nu in de oven)

- ketting maken

- strijkkraaltjes

- puzzelen

Bij heel veel dingetjes moet je er gewoon wel naast zitten, maar dat is ook wel gezellig.
"spinnenweb" maken met kastanje

herfstbladeren verzamelen en opplakken

seizoenstafel maken

Kijk eens op deze site.

Lekker wandelen door bos/park en in plassen stampen, door bladeren 'schuiven' en oppassen voor hondenpoep
Later is nu
quote:pomodori schreef op 24 oktober 2009 @ 10:31:

Hij was daar rustig 2 uur mee bezig om dat allemaal zo neer te zetten.

haha ik ben al blij met 10 minuten....

Kleien vind hij erg leuk, en we kleuren ook wel...

Soms spelen we samen met de duplo.. maar meestal gooit hij een doos leeg en is hij klaar met spelen.. gewoon geen jongen die lang geintresseerd is in 1 ding... maar dat wil ik wel gaan opbouwen..

vanmiddag even wat halen voor het bakken van koekjes... lijkt me erg LEKKER :-)

en strijkkralen lijkt mij ook wel wat.. maar voor wat later hahaha anders zit ik op de rgond de kleine dingetjes op te vangen..

Domino en puzzeltjes ga ik ook tevoorschijn halen..

Kijk hier kan ik wel wat mee.

Nog wat tips om te knutselen? ben niet echt een crea in knutselen. wel huttenbouwen, koken, en gek doen ... ieder zo zijn ding he..
quote:dreamer schreef op 24 oktober 2009 @ 10:38:

Kijk eens op deze site.

Lekker wandelen door bos/park en in plassen stampen, door bladeren 'schuiven' en oppassen voor hondenpoep

Kijk een site met ideetjes... (had ik natuurlijk gewoon op kunnen googlen hahaha) maar ja dan krijg je de ervarìng er niet bij van jullie....

dus spinnenwebbenmaken met kastanjes lijkt me wel een leuke...
Knutselideetjes:

Egel maken met bladeren

boom maken van wcrolletjes met bladeren

Of heel simpel... bij de action foamstickers en papier en dan lekker laten aanmodderen. Stickers plakken is zo leuk.
Vergis je trouwens niet in de kastanjes, een houten prikker krijg je er nog vrij moeilijk in, is mijn ervaring.

Met het verzamelen van bladeren waren mijn kinderen altijd erg enthousiast én je brengt ze iets bij van de seizoenen
Later is nu
Gewoon met alle stoelen en dekens een tent bouwen

Samen de snoepkast leeghalen/herinrichten (was een groot succes hier)

Zet een speurtocht in huis voor hem uit (min of 10) door overal kaartjes met tekst achter te laten die hij naar jou moet brengen om voor te laten lezen. Op elk kaartje staat de hint naar het volgende kaartje. Het liefst hem flink een paar keer de trap op en af laten rennen . Aan het einde een klein cadeautje plaatsen, de schat.

Samen eten op stokjes maken. Knakworst, augurk en tomaat zijn al spannend genoeg.
*
Met een stuiterbal is het handig om ook stuiterideeen te doen. Bijvoorbeeld kegelen met kastanjes, vooral bij een beetje droog weer veeeeel kastanjes en blaadjes verzamelen (dat je die binnen een week naar de schuur verbant hindert niet). Plastic flessen als doel.

Moet nu drie stuiterballen (er zitten er twee aan de drums) aan tafel krijgen, dus later meer.
Stuiterballen moet je loslaten in binnenspeeltuinen
Een parcours maken waarin hij over dingen heen moet springen, onder de tafel door moet kruipen, voorzichtig over een touwtje heen moet lopen etc.

Muziek aanzetten en heel hard meedansen.
Hier was blad vegen en in de container doen een enorm succes!

Maar dan moet het wel droog zijn natuurlijk. Net als de boswandeling van gister met stokken zoeken en bladeren, eikeltjes, beukenootjes, veren. En natuurlijk alles mee naar huis in een zakje en thuis in een vaas. Mooi herfst stukje op tafel!

Appeltaart bakken, hij de keukenmachine bedienen en van het deeg en de appeltjes en rozijntjes snoepen.

Collage maken van al het speelgoed wat ie mooi vind, of al heeft uit de speelgoedfolders voor sinterklaas.

Een keertje naar het zwembad?

Tentje bouwen onder de tafel.

Lekker rustig met mama op de bank een dvdtje kijken...worden ze heel lekker rustig van!
Bij ons is verstoppertje doen nu erg populair. En het is echt hilarisch om te zien dat zo'n kind denkt dat ie niet te zien is achter de tafel, maar dat zijn benen nog wel 30 cm uitsteken. Toch stug door blijven roepen'; 'joehoe, waar ben je" en dan gegiegel horen....Heerlijk!
met een stuiterbal op de gang gooien ( vooral de trap op is leuk ) ; met een ballon kan natuurlijk ook.

Het bad/ de douche laten soppen met een grote borstel en een pot groene zeep ( pas op uitglijden)

Eikels zoeken en die van een brug af het water in gooien / aan de schapen voeren op de kinderboerderij

met een plu en regenlaarzen in de regen lopen

van het bed een boot bouwen ( alle beren erin en een mand met eten voor onderweg)

gymnastieken/ zumba in de kamer

eierwekker verstoppen

duplo/ barbies / etc wassen ( in bad, of onder een hummelig straaltje bij de keukenkraan)

doktertje spelen met een doosje voordelige pleisters en haar poppen. ( niveau is de toverzalf )

de oma's op laten bellen. Daarna de tantes, dan je vriendinnen, dan......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
poep zoeken en fotograferen.

http://www.poepboek.nl/index.php?page=groteboodschap
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven