Gezondheid alle pijlers

Geen eetlust meer. Tips a.u.b?

24-10-2009 18:53 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een tijdje geleden is mijn relatie verbroken. Dat ik daarna geen hap door mijn keel meer kreeg vond ik op zich niet zo vreemd. Steen in maag, beroerd gevoel van binnen, noem maar op. Nu, vijf weken later is de steen een beetje verdwenen, alleen lukt eten me niet meer. Ik heb totaal geen hongergevoel en moet mezelf er toe zetten om met moeite een halve appel o.i.d. te eten. Soms is die halve appel en een boterham het enige wat ik op een dag eet. Het eten zelf staat me nu zo tegen!

Op zich kan ik best een paar kilo missen en wel meer (ben er nu 5 of 6 kwijt, volgens mij), maar het probleem is dat het natuurlijk niet gezond is om zo te eten. Daarbij voel ik me zo slap en draaiierig, waardoor ik niet meer goed kan functioneren. Ik merk dat mijn conditie helemaal weg is en soms ben ik bang van mijn fiets te kukelen.

Het jammere is dat ik altijd erg van eten kon genieten en ook koken deed ik graag en vaak (ook voor anderen). Ok, dat laatste is misschien niet het belangrijkste, maar toch.

Heeft er iemand tips wat ik het beste kan doen? (behalve eten )

Naar de huisarts gaan vind ik een beetje overdreven nl.

Alvast hartelijk dank!
quote:AcidAnonymous schreef op 24 oktober 2009 @ 19:19:

vitamine B12 schijnt eetlust opwekkend te werken

Ga ik zeker proberen AcidAnonymous! Waar is het nog meer goed voor? Toch niet alleen om eetlust op te wekken? (Te lui om te googelen en misschien weet jij het zo uit je hoofd;-))
quote:hompeltjepompeltje schreef op 24 oktober 2009 @ 19:26:

Goed dat je het vraagt. Het is een voedingsbom in vloeibare vorm. Wordt vaak als bijvoeding gegeven aan ouderen of zieke mensen. Mijn vader heeft kanker en kan tijdens de chemo's geen hap wegkrijgen. Dan valt hij kilo's af. Hij krijgt dan van die nutriciadrankjes en dat helpt hem echt zich beter te voelen.

Kijk, je zegt het nu zelf al. Ondervoeding door chemobehandelingen. Ietwat heftiger dan liefdespijn.

quote:Kijk hier maar eens Nutricia voeding (sorry dames: geen commercieel doeleind hoor )Als we dan toch niet commercieel zijn, kijk liever op www.sorgente.nl Niet zo zeer om zelf rechtstreeks te bestellen, wél om een idee te krijgen van wat er zoal te verkrijgen is. Want dat is veel meer dan alleen de producten van Nitricia of alleen drankvorm.
vandaag ga ik van alles kunnen
Ik weeg helemaal prima nu hoor. Mijn laatste depressieve periode duurde exact twee weken en heb ik opgevangen met Fortimel. (En toen was ik blij met de gelegenheid om gemakkelijk kilo's te verliezen).
quote:mamzelle schreef op 24 oktober 2009 @ 19:22:

Ben bang dat de nutriciadrankjes niet perse door de huisarts worden voorgeschreven. Ik heb ze voor zover ik weet altijd zelf moeten betalen (wel advies gekregen terzake van huisarts) en ik heb wel eens 42 kg gewogen dus dan zou een recept toch aanbevolen zijn geweest.Tsss dat vind ik raar. Zowel de mensen in het verpleeghuis waar ik gewerkt heb kregen ze vergoed, alsook mijn vader. Natuurlijk krijg je ze niet zomaar omdat je ze lekker vind. Maar als er aanwijzing is dat je ze medisch gezien nodig hebt... volgens mij moeten ze dan gewoon worden vergoed. Dat regelt de huisarts toch gewoon ? Echt raar...
quote:hompeltjepompeltje schreef op 24 oktober 2009 @ 19:26:

Goed dat je het vraagt. Het is een voedingsbom in vloeibare vorm. Wordt vaak als bijvoeding gegeven aan ouderen of zieke mensen. Mijn vader heeft kanker en kan tijdens de chemo's geen hap wegkrijgen. Dan valt hij kilo's af. Hij krijgt dan van die nutriciadrankjes en dat helpt hem echt zich beter te voelen.

Kijk hier maar eens Nutricia voeding (sorry dames: geen commercieel doeleind hoor )

Wat kl... van je vader hp! Ik moet alles straks rustig gaan bekijken, jullie zijn zo snel met reageren. Sorry als ik vergeet te reageren, ik ben dan ook een newbie
quote:mamzelle schreef op 24 oktober 2009 @ 19:25:

Ik denk dat als je echt niks lust, je jezelf in elk geval op pijl houdt met drie flesjes fortimel per dag. Als je de prijs aankan, of het krijgt voorgeschreven, that is.Hmm, een gezond persoon met gezond eetpatroon? Niet echt. Afhankelijk van het specifieke soort dat men gebruikt kom je tot zo'n 300 cal. per flesje. Schiet nog niet bepaald op als je een beetje normaal beweegpatroon hebt.
Ik ben er nog niet zo handig in. Vorige keer ben ik gewoon gestopt met de medicijnen. Ook niet echt een houdbare strategie .

Nu ben ik net weer begonnen en leek het goed te gaan. Maar sinds een dag of twee, drie kan ik weer geen hap door mijn keel krijgen. Figuurtechnisch is het welkom hoor , maar het moet wel gezond blijven. Wat ik doe is eten wanneer het maar lukt, vitaminepillen slikken en zo goed mogelijk mijn best doen om te zorgen dat àls er iets naar binnen gaat dit dan iets is waar mijn lijf ook echt iets aan heeft.

Als je uit liefdesverdriet zo slecht eet is het misschien een aanrader om met een vriendin ergens een hapje te gaan eten. Misschien dat gezelligheid je helpt je hoofd op een ander spoor te zetten. Een spoor waarbij eten makkelijk naar binnen gaat.
-
almosthappy wijzigde dit bericht op 24-10-2009 21:47
Reden: iets te prive
% gewijzigd
quote:roosvrouw schreef op 24 oktober 2009 @ 19:29:

Kijk, je zegt het nu zelf al. Ondervoeding door chemobehandelingen. Ietwat heftiger dan liefdespijn.

Als we dan toch niet commercieel zijn, kijk liever op www.sorgente.nl Niet zo zeer om zelf rechtstreeks te bestellen, wél om een idee te krijgen van wat er zoal te verkrijgen is. Want dat is veel meer dan alleen de producten van Nitricia of alleen drankvorm.

Ja natuurlijk, liefdespijn ga je niet dood aan. En helaas mijn paps gaat dat wel binnen afzienbare tijd. Maar desondanks... ondervoeding is ondervoeding lijkt me. Wat daarvan de reden ook moge zijn.

Goede site trouwens ! Ik kon zo snel niet iets beters vinden.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 24 oktober 2009 @ 19:31:

[...]

Tsss dat vind ik raar. Zowel de mensen in het verpleeghuis waar ik gewerkt heb kregen ze vergoed, alsook mijn vader. Natuurlijk krijg je ze niet zomaar omdat je ze lekker vind. Maar als er aanwijzing is dat je ze medisch gezien nodig hebt... volgens mij moeten ze dan gewoon worden vergoed. Dat regelt de huisarts toch gewoon ? Echt raar...

Zo raar vind ik het niet. Met een beperkte geldpot zal er ook maar beperkt vergoed kunnen worden. En dus is er voor gekozen om dergelijke producten alleen te vergoeden indien er een ernstige indicatie voor is. Zelfs ondervoeding is vaak genoeg slechts toereikend voor een tijdelijke machtiging.

Noem mij gek, maar meteen hoppa bijvoeding erin willen mikken gaat imho ietwat te ver in deze. Zelfs een diëtiste is nog niet bezocht.
quote:almosthappy schreef op 24 oktober 2009 @ 19:31:

Wat kl... van je vader hp! Ik moet alles straks rustig gaan bekijken, jullie zijn zo snel met reageren. Sorry als ik vergeet te reageren, ik ben dan ook een newbie Ja dat is het. Thanks. Ennuh, ook ik ben newbie. En geef toe het gaat hier razendsnel!!
Je schrijft dat je nu met tegenzin in de keuken staat, maar ook dat je eerder graag kookte. Misschien dat je eetlust wat wordt opgewekt door juist te gaan koken. Actief bezig te zijn met je eten ipv het proberen te vermijden. Als je niet echt honger hebt, daarom niet gaat koken en dan maar een appel eet lijkt mij dat dat ook niet echt bijdraagt aan je eetplezier.

Misschien een raar voorbeeld, maar toen ik een keer zelf de bonen moest opwarmen en worstjes en de eieren moest bakken voor een english breakfast, had ik daarna wel trek, als ze alleen werden geserveerd greep ik naar de cornflakes.
quote:roosvrouw schreef op 24 oktober 2009 @ 19:34:

[...]

Zo raar vind ik het niet. Met een beperkte geldpot zal er ook maar beperkt vergoed kunnen worden. En dus is er voor gekozen om dergelijke producten alleen te vergoeden indien er een ernstige indicatie voor is. Zelfs ondervoeding is vaak genoeg slechts toereikend voor een tijdelijke machtiging.

Noem mij gek, maar meteen hoppa bijvoeding erin willen mikken gaat imho ietwat te ver in deze. Zelfs een diëtiste is nog niet bezocht.Nee natuurlijk, eerst de huisarts dan evt. doorverwijzing naar diëtiste en dan... evt bijvoeding. Als er goedkopere betere alternatieven zijn zal zo'n diëtiste dat wel aangeven lijkt me.
Ik ga zeker niet dood aan liefdespijn, daarom ook mijn gene om naar de ha te gaan. Ik heb in ieder geval veel aan jullie tips en waardeer het ook dat jullie meedenken. (Klinkt een beetje stom, moest echt een drempel over om dit topic te openen. Vind het een stom en saai probleem en ben een beetje warrig en labiel en dan merk ik dat er mensen meedenken en dat verbaast me dan een beetje. Wel erg fijn :-))
almosthappy wijzigde dit bericht op 24-10-2009 19:41
Reden: teveel vaagheid
% gewijzigd
quote:hompeltjepompeltje schreef op 24 oktober 2009 @ 19:34:

[...]

Ja natuurlijk, liefdespijn ga je niet dood aan. En helaas mijn paps gaat dat wel binnen afzienbare tijd. Maar desondanks... ondervoeding is ondervoeding lijkt me. Wat daarvan de reden ook moge zijn.

Goede site trouwens ! Ik kon zo snel niet iets beters vinden.

Klinkt wellicht lulliger dan bedoeld -is het namelijk niet-, maar ik vind het erg knap dat je uit OP kunt afleiden dat er sprake is van ondervoeding. Das nog maar de vraag. Los daarvan, ondervoeding door liefdesverdriet is voor zover mijn kennis gaat geen indicatie tot vergoeding. Ondervoeding moet ziektegerelateerd zijn, waarbij er vaak een korte machtiging afgegeven wordt en een eventuele 2e een volgende discussie wordt.

Het gaat dus niet om dood gaan. Het gaat bij dit soort zaken om dingen als ernstige problematiek met maagdarmstelsel, ernstige allergieproblematiek, resorptiestoornissen, ziektegerelateerde ondervoeding etc.
Persoonlijk lijkt inschakelen van een dietiste me wat zwaarder op de zorglasten drukken dan een week fortimel kopen om weer wat vulsel gewend te raken. Maar goed, that's me, heb nog nooit de ambitie gehad om een dietiste te bezoeken.
Dietiste lijkt me nog een stap te ver eigenlijk. Het stomme is dat ik echt niet mager ben nu, hoor. Dat die kilo's wegvliegen vind ik an sich niet zo erg natuurlijk. Het is puur het beroerd en duizelig voelen waar ik bang van word, want dit is al weken zo.
Ik denk dat zelfdiagnose in deze wat lastig is, maar zou het kunnen dat je enig ijzertekort hebt? Ik weet niet hoe lang 'een tijdje geleden' is? of je dat kunt oplopen van vijf weken niet/heel weinig eten.
quote:sprankelend schreef op 24 oktober 2009 @ 19:32:

Ik ben er nog niet zo handig in. Vorige keer ben ik gewoon gestopt met de medicijnen. Ook niet echt een houdbare strategie .

Nu ben ik net weer begonnen en leek het goed te gaan. Maar sinds een dag of twee, drie kan ik weer geen hap door mijn keel krijgen. Figuurtechnisch is het welkom hoor , maar het moet wel gezond blijven. Wat ik doe is eten wanneer het maar lukt, vitaminepillen slikken en zo goed mogelijk mijn best doen om te zorgen dat àls er iets naar binnen gaat dit dan iets is waar mijn lijf ook echt iets aan heeft.

Als je uit liefdesverdriet zo slecht eet is het misschien een aanrader om met een vriendin ergens een hapje te gaan eten. Misschien dat gezelligheid je helpt je hoofd op een ander spoor te zetten. Een spoor waarbij eten makkelijk naar binnen gaat.Goeie tips. Ik heb het idee dat het gewenning is van die eerste 2 weken niet genoeg eten en dat ik daardoor een ienieminie maagje heb gekregen. Ik heb in ieder geval niet zo'n steen in m'n maag meer als in de eerste 2 weken. Beetje vaag geformuleerd. Hm.
quote:mamzelle schreef op 24 oktober 2009 @ 19:47:

Ik denk dat zelfdiagnose in deze wat lastig is, maar zou het kunnen dat je enig ijzertekort hebt? Ik weet niet hoe lang 'een tijdje geleden' is? of je dat kunt oplopen van vijf weken niet/heel weinig eten.Ik weet het niet, hoe snel dat gaat. Voel me soms ook een beetje een aansteller, juist omdat ik niet graatmager ben. Maar dat zegt natuurlijk niets over eventuele (ijzer/andere vitamine)tekorten in je lichaam.
quote:roosvrouw schreef op 24 oktober 2009 @ 19:39:

[...]

Klinkt wellicht lulliger dan bedoeld -is het namelijk niet-, maar ik vind het erg knap dat je uit OP kunt afleiden dat er sprake is van ondervoeding. Das nog maar de vraag. Los daarvan, ondervoeding door liefdesverdriet is voor zover mijn kennis gaat geen indicatie tot vergoeding. Ondervoeding moet ziektegerelateerd zijn, waarbij er vaak een korte machtiging afgegeven wordt en een eventuele 2e een volgende discussie wordt.

Het gaat dus niet om dood gaan. Het gaat bij dit soort zaken om dingen als ernstige problematiek met maagdarmstelsel, ernstige allergieproblematiek, resorptiestoornissen, ziektegerelateerde ondervoeding etc.

Niet lullig opgevat hoor.

Daar zit wat in. En inderdaad kort door de bocht om te denken dat ze ondervoed is. Maar goed, ze heeft er wel last van. Anyway... geloof dat ze nu veel tips heeft waar ze wat mee kan. AlmostHappy laat je nog eens weten hoe het met je gaat?
quote:mamzelle schreef op 24 oktober 2009 @ 19:41:

Persoonlijk lijkt inschakelen van een dietiste me wat zwaarder op de zorglasten drukken dan een week fortimel kopen om weer wat vulsel gewend te raken. Maar goed, that's me, heb nog nooit de ambitie gehad om een dietiste te bezoeken.

Dat schat je verkeerd in, mits we uitgaan van een machtiging voor bijvoeding. Ten eerste moet de diëtiste de machtiging regelen. Dat kost geldt. Niet veel, maar toch geld. Dan de voeding zelf. Een week lijkt me heel erg stug -vergoeden ze ook weer niet om, want zó tijdelijk dat je dat zelf wel moet kunnen opvangen-, maar laten we het daar eens op houden.

Ik heb de bedragen niet volledig in mijn hoofd, maar weet wel dat mijn verzekering zo rond de ¤300,- per maand betaald voor een 30 dagen à 3 maal daags drinkvoeding. Zo'n ¤10,- per dag dus. Maakt voor een week al ¤70,-. Tel daarbij op de diëtiste en de paar minuten die een medewerker bij de verzekeraar bezig is om machtiging te beoordelen.

De diëtiste daarentegen? Heb een tarief van rond de ¤50,- langs zien komen voor een lang consult. Das voor een week al goedkoper dus.

Een diëtiste is ook een handigere stap. Even wat meer kennis vergaren over voeding en welke keuzes handiger zijn te maken als je zoals TO moet werken om alle voedingsstoffen zo veel mogelijk binnen te krijgen. Even spiegelen of ze op het juiste pad is of niet. Been there, done that, heb de drinkvoeding en ook met die zijn de adviezen zeker waardevol.
quote:borderwalk schreef op 24 oktober 2009 @ 19:37:

Je schrijft dat je nu met tegenzin in de keuken staat, maar ook dat je eerder graag kookte. Misschien dat je eetlust wat wordt opgewekt door juist te gaan koken. Actief bezig te zijn met je eten ipv het proberen te vermijden. Als je niet echt honger hebt, daarom niet gaat koken en dan maar een appel eet lijkt mij dat dat ook niet echt bijdraagt aan je eetplezier.

Misschien een raar voorbeeld, maar toen ik een keer zelf de bonen moest opwarmen en worstjes en de eieren moest bakken voor een english breakfast, had ik daarna wel trek, als ze alleen werden geserveerd greep ik naar de cornflakes.Ik kook wel hoor, ik moet wel met 2 kinderen. Maar het gaat niet van harte en soms wil ik niet eens meer eten, alleen al omdat ik met mijn snufferd boven die pannen heb gehangen en dan al genoeg heb gehad. Heel frustrerend is dat.
.
Heel erg bedankt voor alle tips die jullie hebben gegeven! Waardeer ik heel erg. Wist nl zelf niet meer wat ik het beste kon doen, maar heb zeker wat aan jullie reacties. En ik heb me voorgenomen het nog even aan te kijken en dan toch naar de ha te gaan. Aanstelleritus of niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven