appeltaart net niet gaar

24-10-2009 20:35 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoera! Morgen wordt zoon 5 jaar!

Ik heb twee heerlijke appeltaarten gebakken (beetje citroen door het deeg, laagje amandelspijs erin...), vanmorgen vroeg. Omdat deze taarten eerder aangebrand waren (in het recept stond: 60 minuten op 200 graden) heb ik hem nu eens 55 minuten op 180 graden gebakken.

Nu heb ik zojuist een stukje geproefd... je raadt het al... taart is net niet gaar. Valt uit elkaar en heeft een plakkerige smaak, in plaats van zo'n lekkere knapperige korst.

Help!

Kan ik ze morgenochtend nog een keer in de oven zetten, en op welke temperatuur en hoe lang moet dat dan?

Alvst bedankt!
Ik heb er net ook weer 1 gebakken en 60-65 minuten op 175 graden en dan is het goed, maar daar heb je nu even niks aan.

Maar of je ze nu nog een keer erin kunt zetten? Weet niet, even proberen mss een minuut of 10, je kunt er nu toch niet meer veel aan verpesten. Wel jammer van je moeite.
Waarom wachten tot morgenochtend en doe je 'm nu niet een minuut of tien in de oven op 200 graden? wel eerst voorverwarmen natuurlijk. Dat slaapt beter!
Tuurlijk kun je ze nog een keer in de oven zetten, wel inderdaad even goed voorverwarmen. En dan zou ik het inderdaad 10 minuten doen en er even bijblijven (geregeld door het ruitje kijken of er niets te donker kleurt).

Overigens, ik vind een zachte appeltaart zelf altijd heerlijk, bij appeltaart is het niet zo heel erg als hij niet helemaal gaar is is mijn mening. Beter zo, dan te droog.
O ja, volgende keer zou ik 55 minuten op 200 graden doen. Ik zou eerder iets van de baktijd afhalen, dan van het aantal graden.
De taart verbrand omdat het te snel gaat toch? Dan kun je beter kouder bakken (180 graden) en dan even lang als op 200.
Ok

Dank allemaal!

Ik zet hem morgenochtend nog even in de voorvervwarmde oven en blijf erbij staan.

Ik doe het morgenochtend omdat het huis dan meteen lekker ruikt... leuk toch?

Bedankt!
Heel leuk...krijg nu enorme zin in appeltaart ;)

Fijne dag morgen en succes met je taarten!
Dank je!

Nog even een tip: normaal bak ik altijd zelf chocoladetaart. Vanf nu niet meer. Bij de Aldi verkopen ze chocoladetaart voor 3 euro. Een hele mooie pure smaak, alsof hij bij de patisserie vandaan komt...
quote:sosofie schreef op 24 oktober 2009 @ 21:39:

Dank je!

Nog even een tip: normaal bak ik altijd zelf chocoladetaart. Vanf nu niet meer. Bij de Aldi verkopen ze chocoladetaart voor 3 euro. Een hele mooie pure smaak, alsof hij bij de patisserie vandaan komt...Oh, waarom lees ik dit nou??? Was net zo trots dat ik de eerste 3 maanden zwangerschap maar liefst 10 kilo ben afgevallen...
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Nog een andere tip tegen het verbranden: ik doe regelmatig na een half uur, of als de ovenschotel of taart al mooi bruin is, maar nog een tijdje moet om te garen, aluminiumfolie over de bakvorm heen. Op die manier verbrandt het niet, maar gaart het wel goed door!

Dat zou je nu ook kunnen doen, zodat je zeker weet dat hij niet verbrandt.

Veel plezier morgen!
quote:Carrera schreef op 24 oktober 2009 @ 21:56:

[...]

Oh, waarom lees ik dit nou??? Was net zo trots dat ik de eerste 3 maanden zwangerschap maar liefst 10 kilo ben afgevallen...OT : Hoe komt dat???? afvallen tijdens zwangerschap? Zo misselijk? Eet je kindje zo veel???
quote:Carrera schreef op 24 oktober 2009 @ 21:56:

[...]

Oh, waarom lees ik dit nou??? Was net zo trots dat ik de eerste 3 maanden zwangerschap maar liefst 10 kilo ben afgevallen...ik weet niet of dit wel gezond is... zwanger en een kilo per week afvallen... Ga maar gauw die taart halen!
quote:sosofie schreef op 24 oktober 2009 @ 22:01:

[...]

ik weet niet of dit wel gezond is... zwanger en een kilo per week afvallen... Ga maar gauw die taart halen!Jawel hoor, want ik was veel te zwaar. Ben ontzettend misselijk geweest, dus de kilo's vlogen eraf. Het kind eet al mijn vet op kennelijk, schijnt meer voor te komen bij dikke(re) vrouwen.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Oke, dan is het goed!

Een goede zwangerschap & gezondheid toegewenst voor moeder en kind!
quote:Kroes schreef op 24 oktober 2009 @ 22:06:

Oke, dan is het goed!

Een goede zwangerschap & gezondheid toegewenst voor moeder en kind!Dank je! En sorry sorry sorry voor de vervuiling van dit topic.
Geeft niks hoor.

Ik begon zelf over chocoladetaart te offtopicen op mijn appeltaarttopic...;)
De afbaktemperatuur is correct, 180 graden (elektrische oven), hete luchtoven 10% lager afstellen. Springvorm in het midden van de oven op rooster, 60-65 minuten bakken.

Een appeltaart terug de oven in na het afkoelen is not done natuurlijk.....
ik doe mijn appeltaart altijd op 175 en dan een uurtje, 200 graden is wel hoog. Morgen 10 min afbakken dus?

Gefeliciteerd met je zoon, maak er een leuke dag van!
de tijd kan je niet zo zeggen het ligt echt aan de samenstelling van je deeg en aan je zwaarte van je vulling. Steek de volgende keer een breinaald in je taart, als die er schoon uitkomt is de taart gaar
Even nog meer topicvervuiling, maar ik het zo'n zin in appeltaart nu, alleen is het vervelende dat ik nu geen oven heb. AAaRRRHHHGGG!!!

Eet lekker morgen en een fijne dag, ik ben jaloers! Maar nog een keer in de oven doen kan geen kwaad volgens mij. En niet vergeten om er een beetje abrikozenjam over te smeren als hij net warm uit de oven komt, daar wordt het serieus nog goddelijker van!!
Joehoe!

Het huis ruikt naar appeltaart en de taart is gaarder dan gisteren...

Bedankt voor de tips allemaal!
Ik doe appeltaart anderhalf uur op 140 graden met de heteluchtstand. Dan is íe heerlijk!

Ik bak wel heel zware taarten, er gaan zo 10 of 12 grote appels in. En ik kook de vulling van te voren. Nou ja, koken, een minuut of 10 met een beetje suikerwater en kaneel verwarmen, dan is heel veel vocht waar je zo'n prutbodem van krijgt er al uit. Die druk ik er uit dan, want ik heng het even in een zeef.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven