Elkaar aansteken, onvermijdelijk of?

woensdag 28 oktober 2009 om 11:16
Elkaar aansteken is dat onvermijdelijk of moeten wij beter op hygiene letten?
Deze week weer een buikgriepvirus te pakken. Mijn dochter van 1,5 jaar begon met spugen en diaree. Dochter van 4 jaar had het een dag later, manlief ook en vannacht was ik aan de beurt.
De kinderen komen, zeker als ze ziek zijn, veel knuffelen en op schoot zitten. Bovendien moeten luiers verschoont worden en spuug opgeruimt en bedden verschoont. En de meiden drinken ook regelmatig uit elkaars beker, dat proberen we te voorkomen, maar dat lukt niet altijd.
Handen wassen doen we standaard en ook de wc krijgt dan elke dag, of twee keer per dag een schoonmaak beurt met bleek.
Toch wordt zo'n twee keer per jaar iedereen hier in huis getroffen door een buikgriepvirus. Ik neem aan dat het om een virus gaat, omdat iedereen het na elkaar krijgt.
Doen we iets verkeerd? Of krijg je dit nou eenmaal met kleine kinderen?
Deze week weer een buikgriepvirus te pakken. Mijn dochter van 1,5 jaar begon met spugen en diaree. Dochter van 4 jaar had het een dag later, manlief ook en vannacht was ik aan de beurt.
De kinderen komen, zeker als ze ziek zijn, veel knuffelen en op schoot zitten. Bovendien moeten luiers verschoont worden en spuug opgeruimt en bedden verschoont. En de meiden drinken ook regelmatig uit elkaars beker, dat proberen we te voorkomen, maar dat lukt niet altijd.
Handen wassen doen we standaard en ook de wc krijgt dan elke dag, of twee keer per dag een schoonmaak beurt met bleek.
Toch wordt zo'n twee keer per jaar iedereen hier in huis getroffen door een buikgriepvirus. Ik neem aan dat het om een virus gaat, omdat iedereen het na elkaar krijgt.
Doen we iets verkeerd? Of krijg je dit nou eenmaal met kleine kinderen?
woensdag 28 oktober 2009 om 11:22
De wc doe je toch sowieso dagelijks met bleek? Bij diarree en overgeven na elk bezoek bleek gebruiken.
Handen extra wassen, regelmatig deurknoppen goed schoonmaken, papieren zakdoekjes gebruiken en meteen weggooien (ook regelmatig die zak weggooien)
Mijn moeder streek na het wassen de zakdoeken nog eens heet na (de stoffen dan)
En natuurlijk geen kopjes van een ander, zoeel mogelijk alles waar de zieke heeft aangezeten schoonmaken etc.
In geval van kids, speelgoed extra soppen. In geval van in bed kotsen oid beddengoed heet wassen en heet strijken.
Handen extra wassen, regelmatig deurknoppen goed schoonmaken, papieren zakdoekjes gebruiken en meteen weggooien (ook regelmatig die zak weggooien)
Mijn moeder streek na het wassen de zakdoeken nog eens heet na (de stoffen dan)
En natuurlijk geen kopjes van een ander, zoeel mogelijk alles waar de zieke heeft aangezeten schoonmaken etc.
In geval van kids, speelgoed extra soppen. In geval van in bed kotsen oid beddengoed heet wassen en heet strijken.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.

woensdag 28 oktober 2009 om 11:29
quote:reisa1978 schreef op 28 oktober 2009 @ 11:25:
[...]
Ik normaal ook niet, alleen als die zoals de afgelopen dagen erg veel gebruikt wordt. Maar meer weerstand krijgen we er ook niet van...........Ik weet wel dat ik zo 'uitbraak' zoveel mogelijk voorkom. Hier geen kids gelukkig, maar wel allebei erg gevoelig voor maag/darm virussen en op de 1 of andere manier steken we elkaar veel minder aan nu ik dat ouderwetse regime van Mams heb overgenomen
[...]
Ik normaal ook niet, alleen als die zoals de afgelopen dagen erg veel gebruikt wordt. Maar meer weerstand krijgen we er ook niet van...........Ik weet wel dat ik zo 'uitbraak' zoveel mogelijk voorkom. Hier geen kids gelukkig, maar wel allebei erg gevoelig voor maag/darm virussen en op de 1 of andere manier steken we elkaar veel minder aan nu ik dat ouderwetse regime van Mams heb overgenomen

woensdag 28 oktober 2009 om 11:32
quote:HoiPippiLangkous schreef op 28 oktober 2009 @ 11:29:
[...]
Ik weet wel dat ik zo 'uitbraak' zoveel mogelijk voorkom. Hier geen kids gelukkig, maar wel allebei erg gevoelig voor maag/darm virussen en op de 1 of andere manier steken we elkaar veel minder aan nu ik dat ouderwetse regime van Mams heb overgenomen Dat is dan misschien wel beter om te gaan doen, ja.
[...]
Ik weet wel dat ik zo 'uitbraak' zoveel mogelijk voorkom. Hier geen kids gelukkig, maar wel allebei erg gevoelig voor maag/darm virussen en op de 1 of andere manier steken we elkaar veel minder aan nu ik dat ouderwetse regime van Mams heb overgenomen Dat is dan misschien wel beter om te gaan doen, ja.
woensdag 28 oktober 2009 om 11:43
woensdag 28 oktober 2009 om 11:58
woensdag 28 oktober 2009 om 12:02
Met kinderen is het denk ik echt onvermijdelijk.. Je geeft je kinderen toch een knuffel etc. Misschien is het handig om her en der van die bacteriedodende gel neer te zetten om te gebruiken (bij de commode, toilet, keuken etc). Heel veel meer kan je niet doen denk ik... Hopen dat je een goede weerstand hebt?
woensdag 28 oktober 2009 om 12:06
Het is toch algemeen bekend dat zo'n buikgriepvirus (NORO-virus) heel, heel besmettelijk is. Daar is bijna niet tegenop te poetsen. Elk jaar hoor je toch wel van een bejaardenhuis waar de enorm veel bewoners besmet zijn (incl. de mensen die er werken) en vorig jaar moest er zelfs een afdeling van (ik meen het Radboud) ziekenhuis dicht omdat bijna al het personeel aan de buikgriep was.
Ik ben mijn eigen bananenschil
woensdag 28 oktober 2009 om 12:08
Olijfje, ik vind bejaardenhuizen en ziekenhuizen nu niet echt goede voorbeelden. Daar zitten zoveel zieke mensen bij elkaar, daar is inderdaad niet tegenop te poetsen.
In huis kun je de schade best beperken, het kost je alleen wat meer werk.
In huis kun je de schade best beperken, het kost je alleen wat meer werk.
woensdag 28 oktober 2009 om 12:16
Nee ok, maar het was alleen even om te onderstrepen dat het gewoon heel erg besmettelijk is. Tuurlijk kan je het zoveel mogelijk voorkomen, maar zo'n buikgriepvirus is gewoon een ratje. Als één iemand in je huis het heeft kan je er bijna donder op op zeggen dat de rest het ook krijgt.
Ik ben mijn eigen bananenschil
woensdag 28 oktober 2009 om 12:39
*ik klop alvast maar even af* , maar buikgriep is in ons gezin echt een zeldzaamheid(godzijdank). We hebben 4 kinderen en die zijn heus wel eens ziek, al is dat ook heel weinig als ik zo eens om me heen kijk, maar buikgriep komt hier weinig voor. Meestal beperkt het zich dan tot 1 of 2 kinderen, de rest krijgt het niet.

woensdag 28 oktober 2009 om 16:04
quote:luna1 schreef op 28 oktober 2009 @ 12:39:
*ik klop alvast maar even af* , maar buikgriep is in ons gezin echt een zeldzaamheid(godzijdank). We hebben 4 kinderen en die zijn heus wel eens ziek, al is dat ook heel weinig als ik zo eens om me heen kijk, maar buikgriep komt hier weinig voor. Meestal beperkt het zich dan tot 1 of 2 kinderen, de rest krijgt het niet.Het is hier echt de zwakke plek. Verder gelukkig niet veel andere dingen. En dochter van 1,5 jaar is net begonnen op het kdv.
*ik klop alvast maar even af* , maar buikgriep is in ons gezin echt een zeldzaamheid(godzijdank). We hebben 4 kinderen en die zijn heus wel eens ziek, al is dat ook heel weinig als ik zo eens om me heen kijk, maar buikgriep komt hier weinig voor. Meestal beperkt het zich dan tot 1 of 2 kinderen, de rest krijgt het niet.Het is hier echt de zwakke plek. Verder gelukkig niet veel andere dingen. En dochter van 1,5 jaar is net begonnen op het kdv.
donderdag 29 oktober 2009 om 21:11
quote:livetti schreef op 28 oktober 2009 @ 12:02:
Met kinderen is het denk ik echt onvermijdelijk.. Je geeft je kinderen toch een knuffel etc. Misschien is het handig om her en der van die bacteriedodende gel neer te zetten om te gebruiken (bij de commode, toilet, keuken etc). Heel veel meer kan je niet doen denk ik... Hopen dat je een goede weerstand hebt?Werkt niet....daar wrijf je de bacterien alleen maar mee over je handen. Het beste is handen wassen met water en (gewone, dus geen desinfecterende) zeep.
Met kinderen is het denk ik echt onvermijdelijk.. Je geeft je kinderen toch een knuffel etc. Misschien is het handig om her en der van die bacteriedodende gel neer te zetten om te gebruiken (bij de commode, toilet, keuken etc). Heel veel meer kan je niet doen denk ik... Hopen dat je een goede weerstand hebt?Werkt niet....daar wrijf je de bacterien alleen maar mee over je handen. Het beste is handen wassen met water en (gewone, dus geen desinfecterende) zeep.