Geld & Recht alle pijlers

Verplicht woning verlaten?

28-10-2009 10:26 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
i.v.m. herkenbaarheid een nieuwe nick aangemaakt.

Door een hele vervelende scheiding is mijn zus met haar 3 kinderen 2 jaar geleden op straat komen te staan. Ze is toen met de kinderen tijdelijk bij onze vader gaan wonen, maar helaas ging dat (i.v.m. de drukte van de kinderen) niet goed.

Anderhalf jaar geleden heb ik een huis gekocht. Toen heb ik mijn zus aangeboden om in mijn huurhuis te gaan wonen. En ben toen tijdelijk bij mijn broer gaan wonen (totdat mijn woning klaar was), zodat zij de ruimte had met de kinderen. Inmiddels woon ik dus in mijn nieuwe woning en mijn zus dus nog steeds in mijn oude huurwoning. Nu is er vanochtend controle geweest van de woningbouw en is er door de meneer gezegd dat zij de woning moet verlaten.

Vrijdag hebben we een gesprek bij de woningbouw, om te kijken of we tot een oplossing kunnen komen, maar ze geven haar weinig kans.

Ze reageerd elke week op elke woning die er maar vrij komt in de gehele regio, maar helaas komt ze bij lange na niet in aanmerking voor een woning.

Ik weet dat we fout zitten, want eigenlijk is het natuurlijk gewoon onderhuur, maar dan nog, mogen ze haar en de kinderen zomaar op straat zetten? Ze kan echt nergens heen. Weet iemand hoe we dit kunnen oplossen?
.
Eh... *wordt even wakker* dat kon zeker niet omdat die woning op jou naam stond?
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
..
quote:Tia Dalma schreef op 28 oktober 2009 @ 11:50:

Waarom zou dat in samenspraak met de gemeente moeten dan? Jullie hebben gezamenlijk de regels mbt huur overschreden en dus kan de wbv de overeenkomst opzeggen en jou als huurder een sanctie aan de broek geven. Zij zit daar illegaal, is daar waarschijnlijk formeel niet eens.

Op deze manier is ze dus ook mogelijk 'onzichtbaar' voor hulp!

Ik zou er in ieder geval zeker niet van uitgaan dat ze alsnog mag blijven in de woning, omdat er sprake is van een illegale situatie, dringend of niet.

En pak die ex aan...

Ze staan op dat adres bij de gemeente ingeschreven.

We hebben ook aangegeven bij de woningbouw dat ze op dat adres ingeschreven staat.
.
quote:Janna80 schreef op 28 oktober 2009 @ 11:52:

Eh... *wordt even wakker* dat kon zeker niet omdat die woning op jou naam stond?Daarom bewust niet gedaan...
quote:Janna80 schreef op 28 oktober 2009 @ 11:52:

[...]

Doen! NU!!!!!

En als ik me niet vergis, kan je dat zelfs met terug werkende kracht nog terugkrijgen, dus goed uitzoeken.Huurtoeslag krijg je alleen voor de woning die op jouw naam staat. Zus zat illegaal in de woning van TO en kan daar dus nooit huurtoeslag voor krijgen, ook niet met terugwerkende kracht.
quote:lon01 schreef op 28 oktober 2009 @ 11:53:

[...] Ze staan op dat adres bij de gemeente ingeschreven.

We hebben ook aangegeven bij de woningbouw dat ze op dat adres ingeschreven staat.Ze staat wel (als enige dus?) op dat adres van die huurwoning ingeschreven? Dan zou ik toch eens even achter die huurtoeslag aan gaan. Dat is namelijk dan denk ik best veel geld...
quote:lindy schreef op 28 oktober 2009 @ 11:52:

[...]

Triest, vooral voor de kinderen, maar waarom heeft ze maar liefst drie kinderen gemaakt met zo iemand? Met een parttime baantje, drie kids, geen huis en geen alimentatie red je het niet hoor.

Het is ook heel triest, snap die ex ook echt niet!

Maar ze red het financieel allemaal net iedere maand.

Nu alleen nog een huis!
quote:Janna80 schreef op 28 oktober 2009 @ 11:58:

[...]

Ze staat wel (als enige dus?) op dat adres van die huurwoning ingeschreven? Dan zou ik toch eens even achter die huurtoeslag aan gaan. Dat is namelijk dan denk ik best veel geld...Ze staat inderdaad met haar kinderen alleen ingeschreven op dat adres (al anderhalf jaar). Maar we waren bang, dat als dit uit zou komen, ze alle huurtoeslag terug moest betalen en daarom heeft ze het dus niet aangevraagd.
Is er particulier niets te vinden? Goed, vaak wel duur, maar wel van straat....

Zelf met - toen - peuter van 2eneenhalf op straat komen te staan en gelukkig particulier woonruimte gevonden. Erg duur, er zaten maanden bij dat ik 50 euro overhield voor alles (boodschappen, kleren ed) maar we woonden en zaten warm.
quote:fussie schreef op 28 oktober 2009 @ 12:01:

Is er particulier niets te vinden? Goed, vaak wel duur, maar wel van straat....

Zelf met - toen - peuter van 2eneenhalf op straat komen te staan en gelukkig particulier woonruimte gevonden. Erg duur, er zaten maanden bij dat ik 50 euro overhield voor alles (boodschappen, kleren ed) maar we woonden en zaten warm.Ze kan niet meer dan 300 euro per maand aan huur betalen, dus ik denk dat dat niet gaat lukken, particulier.
Maareh... ligt het eraan op wie z'n naam dat de woning bij de woningbouw staat, of wie er bij de gemeente ingeschreven staat?? Ik dacht alleen 't laatste...

Van toeslagen.nl:

"Ik woon niet alleen en ben tussen 23 en 64 jaar

Voldoet u aan de volgende voorwaarden? Dan kunt u huurtoeslag krijgen.

•U hebt de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen. Voor uw toeslagpartner of medebewoners geldt dit ook.

Let op: niet elk rechtmatig verblijf in Nederland geeft recht op een toeslag.

•Uw huur is niet lager dan ¤ 209,37 en niet hoger dan ¤ 647,53. Deze bedragen gelden vanaf 1 juli 2009. Tot 1 juli geldt dat uw huur niet lager dan ¤ 204,86 en niet hoger dan ¤ 631,73 mag zijn.

•Uw gezamenlijke inkomen is maximaal ¤ 28.475.

•U, uw partner of medebewoner heeft niet meer dan ¤ 20.661 aan spaargeld en beleggingen. Voor elk minderjarig kind mag u ¤ 2.762 bij het bedrag optellen.

•U en uw medebewoners zijn op dit adres ingeschreven bij de gemeente.

•U huurt een zelfstandige woonruimte."
Laat haar anders gewoon de belastingtelefoon bellen, dan kan ze het even vragen. Ik heb het idee dat het twee losstaande dingen zijn. (ookal lijkt dat raar...)
Geen toeslagen aangevragen, geen allimentatie, niet fulltime werken (ook met VMBO zijn er banen met goede groeimogelijkheden) en dan piepen dat er geen zicht is op verandering van de situatie.

Ik denk dat de enige optie nu is dat zij tijdelijk bij jou gaat wonen en de kinderen eventueel ook of bij de vader. Tot er wel woonruimte is.
quote:Janna80 schreef op 28 oktober 2009 @ 12:05:

Laat haar anders gewoon de belastingtelefoon bellen, dan kan ze het even vragen. Ik heb het idee dat het twee losstaande dingen zijn. (ookal lijkt dat raar...)Ik had ook het idee dat het 2 losstaande dingen zijn, maarja wat we doen is uiteindelijk illegaal. En als ze straks alles terug moet betalen, heeft ze helemaal een groot probleem.
.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de woningbouwvereniging haar nu uitschrijft als woningzoekende of haar onderaan de lijst plaats. Ze heeft immers gefraudeerd met alle risico's van dien.

Particulier zoeken is de enige optie. Zijn er geen campings/recreatieparken in de buurt waar ze tijdelijk in een recreatiewoning kan gaan wonen?
quote:gizz schreef op 28 oktober 2009 @ 12:30:

Geen toeslagen aangevragen, geen allimentatie, niet fulltime werken (ook met VMBO zijn er banen met goede groeimogelijkheden) en dan piepen dat er geen zicht is op verandering van de situatie.

Ik denk dat de enige optie nu is dat zij tijdelijk bij jou gaat wonen en de kinderen eventueel ook of bij de vader. Tot er wel woonruimte is.

Vind dit nogal een kortzichtige reactie. Er zijn wel degelijk toeslagen aangevraagd. Geen alimentatie omdat ex niet draagkrachtig genoeg is. Full-time werken is met haar kinderen gewoon heel erg moeilijk. En piepen doet ze al helemaal niet. Na een aantal maanden bij onze vader in huis te hebben gewoond (waar ze op de bank sliep en de kinderen in de bijkamer) werd het gewoon steeds moeilijker. Ze voelt zich gewoon verschrikkelijk onzeker. En daarom hoop ik dat er een oplossing voor haar komt.

En dat heeft zeker niets met piepen te maken.

Of zou jij je zus en je neefjes aan haar lot overlaten?
..
.
quote:lindy schreef op 28 oktober 2009 @ 12:40:

Almere geen optie dan?

Die kant heeft ze nog niet geprobeerd.

Zal d'r gelijk even bellen.
quote:lon01 wrote on 28 October 2009 @ 12:38:

[...]

Vind dit nogal een kortzichtige reactie. Er zijn wel degelijk toeslagen aangevraagd. Geen alimentatie omdat ex niet draagkrachtig genoeg is. Full-time werken is met haar kinderen gewoon heel erg moeilijk. En piepen doet ze al helemaal niet. Na een aantal maanden bij onze vader in huis te hebben gewoond (waar ze op de bank sliep en de kinderen in de bijkamer) werd het gewoon steeds moeilijker. Ze voelt zich gewoon verschrikkelijk onzeker. En daarom hoop ik dat er een oplossing voor haar komt.

En dat heeft zeker niets met piepen te maken.

Of zou jij je zus en je neefjes aan haar lot overlaten?

Zij heeft destijds toch voor drie kinderen gekozen met alle risico's van dien? Dat is haar niet overkomen, lijkt me. Dat ze daardoor nu niet kan werken, vind ik ook weer zoiets.. het is zeker zuur, maar godsamme, het zijn altijd weer de kinderen die er dupe van worden als een relatie toch niet werkt. Waarom beginnen zóveel mensen toch aan kinderen! *zucht*

Verder zijn er maar drie opties, denk ik, en dat is of bij jou komen wonen totdat ze een huis heeft gevonden, gaan voor een dak boven haar hoofd (armetierige flat die niemand wil) óf toch in het particuliere circuit zoeken. Sterkte ermee...
quote:lon01 schreef op 28 oktober 2009 @ 12:31:

[...] Ik had ook het idee dat het 2 losstaande dingen zijn, maarja wat we doen is uiteindelijk illegaal. En als ze straks alles terug moet betalen, heeft ze helemaal een groot probleem.Goed uitzoeken hoe het zit! En anders zou je zij het aan kunnen vragen en het geld op een spaarrekening kunnen zetten. Dan moet je even goed uitzoeken hoe lang de termijn is dat je het nog terug zou kunnen moeten betalen (5 jaar?) en dan moet ze het zolang op die spaarrekening laten staan. Maar als je zo krap bij kas zit zou ik er zeker werk van maken. Dat kan gewoon echt 200 of 300 euro per maand zijn hoor!!!
De kinderen zijn inderdaad de dupe. Nadat de derde geboren werd, besloot meneer een relatie met een ander te beginnen, en als dat nog niet erg genoeg is, werd hij ook ineens heel erg agressief tegen haar. Want het was te druk voor meneer geworden. Uiteindelijk had ze de moet om weg te gaan bij hem. En ik begrijp dat dat haar keuze is geweest. Maar dat haar ex zo veranderde, dat had niemand aan zien komen. Dus ja, de kinderen zijn in dit verhaal inderdaad weer de dupe. En daarom probeert ze het ook zo goed mogelijk op te lossen. De kinderen hebben aan dit verhaal al een groot genoeg trauma opgelopen.

Ik weet niet meer wie het zei, maar een caravan is ook nog een goede optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven