Ik wil Kellogs zonder ijzer!!
vrijdag 30 oktober 2009 om 19:14
Vandaag stond ik in de supermarkt te zoeken naar een pak Kellogs zonder toegevoegde ijzer. Ik kon het niet vinden. Overal was ijzer toegevoegd. Zelfs in die pakken waar niet op de voorkant staat dat er iets is toegevoegd. Ik koop altijd die Kellogs classic.
En ik moet zeggen dat ik sinds die twee uitzendingen van de keuringsdienst van waarden geen behoeft meer heb aan cornflakes (of andere producten) met toegevoegd ijzer.
Ik wil net als in Denemarken normaal voedsel hebben!! Ik vond die dame van de Deense consumentenbond ook zo'n sterk verhaal hebben. Zij (en de Deense regering) zijn tegen toevoegen van voedingsstoffen aan voedsel. Anders krijgen mensen het idee dat ongezond voedsel opeens gezond is.
En daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik zat dus net klaar om een mail te sturen aan Kellogs met het verzoek of ze ook de cornflakes zonder ijzer op de Nederlandse markt willen brengen. Maar in mijn eentje ga ik niet veel uithalen.
En nu vroeg ik me dus af of er meer mensen zijn die cornflakes zonder ijzer willen. Zijn er viva-vrouwen die net als ik normale cornflakes willen en ook een mail willen sturen aan Kellogs?
En ik moet zeggen dat ik sinds die twee uitzendingen van de keuringsdienst van waarden geen behoeft meer heb aan cornflakes (of andere producten) met toegevoegd ijzer.
Ik wil net als in Denemarken normaal voedsel hebben!! Ik vond die dame van de Deense consumentenbond ook zo'n sterk verhaal hebben. Zij (en de Deense regering) zijn tegen toevoegen van voedingsstoffen aan voedsel. Anders krijgen mensen het idee dat ongezond voedsel opeens gezond is.
En daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik zat dus net klaar om een mail te sturen aan Kellogs met het verzoek of ze ook de cornflakes zonder ijzer op de Nederlandse markt willen brengen. Maar in mijn eentje ga ik niet veel uithalen.
En nu vroeg ik me dus af of er meer mensen zijn die cornflakes zonder ijzer willen. Zijn er viva-vrouwen die net als ik normale cornflakes willen en ook een mail willen sturen aan Kellogs?
vrijdag 30 oktober 2009 om 19:25
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 oktober 2009 @ 19:18:
Magneetje in het kommetje doen
Ik ken de uitzending niet, dus wellicht is het een stomme vraag, maar is de ijzer er nu opeens aan toegevoegd of zat het er al langer in (at je het dus al langer)?
En kan het kwaad?
Als je echt zonder toevoegingen wil: ga naar de ekosupermarkt of natuurvoedingswinkel.
Magneetje in het kommetje doen
Ik ken de uitzending niet, dus wellicht is het een stomme vraag, maar is de ijzer er nu opeens aan toegevoegd of zat het er al langer in (at je het dus al langer)?
En kan het kwaad?
Als je echt zonder toevoegingen wil: ga naar de ekosupermarkt of natuurvoedingswinkel.
vrijdag 30 oktober 2009 om 19:27
ja, dat je het niet veel met je doet had ik begrepen. Maar als het niet helpt, dan vraag ik me af waarom je het toevoegt aan je product en vervolgens zegt dat het zoooo geweldig is. Dat vrouwen met een ijzer tekort hier absoluut baat bij hebben. Dat vind ik oplichterij.
Ik wil gewoon een eerlijk product hebben in de winkel.
Ik wil gewoon een eerlijk product hebben in de winkel.

vrijdag 30 oktober 2009 om 19:30
quote:Hermes schreef op 30 oktober 2009 @ 19:25:
[...]
En kan het kwaad?
Als je echt zonder toevoegingen wil: ga naar de ekosupermarkt of natuurvoedingswinkel.Ik nam altijd de 'gewone' cornflakes omdat ik dacht dat daar geen toevoegingen in zaten. Van die pakken waar op de voorkant staat dat er toegevoegde ijzer in zat bleef ik af. Maar als je naar het tabelletje kijkt waar de ingrediënten op staan blijkt dat er dus ook ijzer in de 'gewone' cornflakes zit. Geen idee hoe lang al. Het is me nu pas opgevallen.
[...]
En kan het kwaad?
Als je echt zonder toevoegingen wil: ga naar de ekosupermarkt of natuurvoedingswinkel.Ik nam altijd de 'gewone' cornflakes omdat ik dacht dat daar geen toevoegingen in zaten. Van die pakken waar op de voorkant staat dat er toegevoegde ijzer in zat bleef ik af. Maar als je naar het tabelletje kijkt waar de ingrediënten op staan blijkt dat er dus ook ijzer in de 'gewone' cornflakes zit. Geen idee hoe lang al. Het is me nu pas opgevallen.

vrijdag 30 oktober 2009 om 19:36
vrijdag 30 oktober 2009 om 20:20
Het ging erom dat er ijzerpoeder in de cornflakes zat. Dit is metallisch ijzer, dus Fe(s), en geen ijzerionen. Metallisch ijzer kan je niet opnemen, ijzerionen wel. Het is dus totaal overbodig om dit toe te voegen aan voeding.
Eet die troep toch niet joh, er zit naast dat ijzervijlsel een berg suiker in. Gewoon naar de natuurwinkel en maak zelf een lekkere muesli met zonnebloempitten, gebroken lijnzaad e.d.
Eet die troep toch niet joh, er zit naast dat ijzervijlsel een berg suiker in. Gewoon naar de natuurwinkel en maak zelf een lekkere muesli met zonnebloempitten, gebroken lijnzaad e.d.
vrijdag 30 oktober 2009 om 20:37
Nee maar het is dus totaal nutteloos om METALLISCH ijzer, dus ijzer in de vaste vorm, toe te voegen aan voeding. Waarom zou je daar onderzoek naar gaan doen? Ze moeten hier gewoon mee ophouden.
En Liselotte, dat het erg gezond is, is ook wat ze willen dat je denkt. Dit is het beeld dat ze creeëren en waar de consument voor valt. Als je zelf gaat nadenken, neem je heel andere beslissingen.
En Liselotte, dat het erg gezond is, is ook wat ze willen dat je denkt. Dit is het beeld dat ze creeëren en waar de consument voor valt. Als je zelf gaat nadenken, neem je heel andere beslissingen.
vrijdag 30 oktober 2009 om 20:46
Feitelijk is het precies hetzelfde. Ze doen net alsof het iets heel speciaals is (ijzerpoeder geschikt voor gebruik in voeding, aldus VWA)) maar dat slaat nergens op. Een kennis van me heeft hierover net vandaag een brief gestuurd naar de Voedsel- en Warenautoriteit. Waarschijnlijk tevergeefs maar hij kon het niet laten!