Ik wil Kellogs zonder ijzer!!

30-10-2009 19:14 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag stond ik in de supermarkt te zoeken naar een pak Kellogs zonder toegevoegde ijzer. Ik kon het niet vinden. Overal was ijzer toegevoegd. Zelfs in die pakken waar niet op de voorkant staat dat er iets is toegevoegd. Ik koop altijd die Kellogs classic.

En ik moet zeggen dat ik sinds die twee uitzendingen van de keuringsdienst van waarden geen behoeft meer heb aan cornflakes (of andere producten) met toegevoegd ijzer.

Ik wil net als in Denemarken normaal voedsel hebben!! Ik vond die dame van de Deense consumentenbond ook zo'n sterk verhaal hebben. Zij (en de Deense regering) zijn tegen toevoegen van voedingsstoffen aan voedsel. Anders krijgen mensen het idee dat ongezond voedsel opeens gezond is.

En daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik zat dus net klaar om een mail te sturen aan Kellogs met het verzoek of ze ook de cornflakes zonder ijzer op de Nederlandse markt willen brengen. Maar in mijn eentje ga ik niet veel uithalen.

En nu vroeg ik me dus af of er meer mensen zijn die cornflakes zonder ijzer willen. Zijn er viva-vrouwen die net als ik normale cornflakes willen en ook een mail willen sturen aan Kellogs?
ik wou dus ook al een mail naar kellogs sturen, maar hun website is dus uit de lucht. Vraag me af of het overbelast is, of dat het komt doordat ze geen zin in klachten hebben.
Gewoon boycotten met z'n allen die Kellogs!

AH heeft prima B merken! vind daar zowiezo de pindakaas, en de hagelslag puur al beter van (ook best getest in kassa)

De arrogantie van dat soort grote merken om de denken dat wij consumenten alles maar voor zoete koek slikken (in dit geval oud ijzer) omdat zij beweren dat het goed is...bah!

Vond die afslank reclame van Kellogs ook al zo achterlijk!

Met Kellogs val je zogenaamd af...en dan met kleine lettertjes in de reclame "in combinatie met beweging en ander dieet" DUHU!
Ijzerionen toevoegen zou nog wel gezondheidsvoordeel kunnen hebben en ze doen het ook voorkomen alsof ze ijzerionen toevoegen. Alleen, op de verpakking hoeven ze niet aan te geven of het om metallisch ijzer of om ijzerionen gaat (er staat immers gewoon 'ijzer') dus dan kunnen ze lekker metallisch ijzer toevoegen, dat waarschijnlijk veel goedkoper is.

Echter, wat al eerder gezegd is, calcium in melk remt de ijzeropname en de cornflakes eet je doorgaans met melk dus of het erg veel zin heeft...
quote:framboos81 schreef op 30 oktober 2009 @ 20:54:

Gewoon boycotten met z'n allen die Kellogs!

AH heeft prima B merken! vind daar zowiezo de pindakaas, en de hagelslag puur al beter van (ook best getest in kassa)

De arrogantie van dat soort grote merken om de denken dat wij consumenten alles maar voor zoete koek slikken (in dit geval oud ijzer) omdat zij beweren dat het goed is...bah!

Vond die afslank reclame van Kellogs ook al zo achterlijk!

Met Kellogs val je zogenaamd af...en dan met kleine lettertjes in de reclame "in combinatie met beweging en ander dieet" DUHU!Hebben ze in die uitzending niet ook bij andere merken ijzerdeeltjes geconstateerd?
SB1980

Ik heb beide afleveringen zo ongeveer helemaal gezien, maar ze hadden het alleen over Kellogs...

Maar ik geloof ook niet dat ik bij de AH pakken heb gezien die speciaal wezen op de toegevoegde ijzer?

Zelf eet ik alleen krokante appel muesli van de Jumbo!

die is pas lekker!! (ook een oplossing voor dit probleem )
Precies. Ik haal bij Jumbo van Zoelen Muesli, is echt heel goedkoop en geen enkele toevoeging. Ik ben ook nog eens streng vegetarisch dus eet ook bepaalde E-nummers in brood en muesli niet. Deze muesli is dus echt perfect voor mij. Geroosterde boekweit, zonnebloempitten, gebroken lijnzaad, rozijnen erbij hmmmmmmmmm...!

Ik zal de uitzendingen trouwens nogmaals bekijken. Even opfrissen.
SB1980 Lekkere tip! thanx! (kom maar op met kellogs alternatieven!!)
@framboos,

Ik was dus vandaag in de appie, en ook het merk van de appie heeft toegevoegde ijzer. Staat groot op het pak. Zij doen dus gewoon mee met die onzin. Ik weet niet wat er in hun 'normale' cornflakes zit.

Ben benieuwd naar jouw meusli sb1980\!
Wat is jullie probleem met ijzer? En waarom Kellogs mailen dan?
http://www.mkatan.nl/radi ... ngsdienst-van-waarde.html

Visie van iemand die er voor doorgeleerd heeft. Gewoon eten dus die cornflakes, niks mis mee.
quote:Liselotte4 schreef op 30 oktober 2009 @ 21:12:

@framboos,

Ik was dus vandaag in de appie, en ook het merk van de appie heeft toegevoegde ijzer. Staat groot op het pak. Zij doen dus gewoon mee met die onzin. Ik weet niet wat er in hun 'normale' cornflakes zit.

Ben benieuwd naar jouw meusli sb1980\!

Je weet dus niet of Appie metallisch ijzer of ijzerionen toevoegt. Ze zouden die aanduiding moeten veranderen in 'Fe2+/Fe3+ toegevoegd'.

quote:Star schreef op 30 oktober 2009 @ 21:19:

Wat is jullie probleem met ijzer? En waarom Kellogs mailen dan?We hebben dus geen probleem met toevoeging van ijzer op zich, maar je gaat er vanuit dat het om IJZERIONEN gaat en niet om METALLISCH ijzer. Hier zit dus een verschil in!!! Metallisch ijzer kan NIET opgenomen worden door je lichaam.
lisselotte 4

ach ja, de appie doet ook weer mee in de gekte! Was ook inderdaad wel te verwachten, want ze kopieren echt alles tegenwoordig bij de AH! Zelfs de verpakkingen zijn haast niet meer te onderscheiden. (heb hier persoonlijk geen probleem mee, want doorgaans zijn ze er wel goed in!X-D)

Maar goed dus niet meer kopen die kellogs rommel..

Genoeg andere ontbijt alternatieven toch? Het verdwijnt vanzelf na zo'n gekte wel weer van de markt...Maar dan moeten wij dus wel even boycotten!
quote:Star schreef op 30 oktober 2009 @ 21:26:

http://www.mkatan.nl/radi ... ngsdienst-van-waarde.html

Visie van iemand die er voor doorgeleerd heeft. Gewoon eten dus die cornflakes, niks mis mee.Hier kan ik dus echt boos om worden. Als je een beetje scheikundige kennis hebt, zie je meteen dat dit niet klopt!!! Ze zeggen in dit artikel: 'IJzerpoeder is uitgebreid onderzocht, het werkt (bron), het is veilig en het is officieel toegestaan in eten'. De genoemde bron verwijst naar een artikel: 'Zimmermann MB. Comparison of the efficacy of wheat-based snacks fortified with ferrous sulfate, electrolytic iron, or hydrogen-reduced elemental iron: randomized, double-blind, controlled trial in Thai women.' Ferrous sulfate, oftewel ijzersulfaat, is dus geen metallisch ijzer maar ijzerionen. Dit artikel is dus geen bewijs voor het feit dat ijzerpoeder (metallisch ijzer) toevoegen aan voeding gerechtvaardigd is!!!
Lees mijn link even SB1980

En als je zin hebt, deze ook nog even:

http://www.foodlog.nl/ima ... tionfromElementalIron.pdf

Enjoy
Ben niet echt onder de indruk van dat stukje tekst (met stem!!)

Het is een beetje achterhaald...Ik heb nml. aflevering 2 (wel) gezien en daar kwam uit dat inderdaad geen fietswrakken gebruikt werden, maar auto's!

nou ja, hoe het ook zei, deze meneer loopt ook een beetje achter de feiten aan.
quote:Star schreef op 30 oktober 2009 @ 21:31:

Enjoy Ik heb toch net al gereageerd op jouw link? Of ben je het niet met me eens? Heb nu even geen tijd om die hele studie door te lezen!
quote:SB1980 schreef op 30 oktober 2009 @ 21:30:

[...]

Hier kan ik dus echt boos om worden. Als je een beetje scheikundige kennis hebt, zie je meteen dat dit niet klopt!!! Ze zeggen in dit artikel: 'IJzerpoeder is uitgebreid onderzocht, het werkt (bron), het is veilig en het is officieel toegestaan in eten'. De genoemde bron verwijst naar een artikel: 'Zimmermann MB. Comparison of the efficacy of wheat-based snacks fortified with ferrous sulfate, electrolytic iron, or hydrogen-reduced elemental iron: randomized, double-blind, controlled trial in Thai women.' Ferrous sulfate, oftewel ijzersulfaat, is dus geen metallisch ijzer maar ijzerionen. Dit artikel is dus geen bewijs voor het feit dat ijzerpoeder (metallisch ijzer) toevoegen aan voeding gerechtvaardigd is!!!En wat zijn die andere twee dan? Electrolytic iron en hydrogen-reduced elemental iron? Dat is weer wat anders dan ferrous sulfate?
quote:SB1980 schreef op 30 oktober 2009 @ 21:38:

[...]

Ik heb toch net al gereageerd op jouw link? Of ben je het niet met me eens? Heb nu even geen tijd om die hele studie door te lezen!Cross post
Als je echter de literatuur doorzoekt, vind je dat metallisch ijzer ten eerste weldegelijk wordt opgenomen, en dat het bovendien wordt toegevoegd juist omdat het niet oplost. Het probleem van het toevoegen van ijzer aan voedingsmiddelen, is namelijk dat het ijzer kan reageren met het voedingsmiddel. Dit leidt vaak tot bijvoorbeeld onwenselijke verkleuringen van het product. Dat gebeurt vooral wanneer het ijzer (in de vorm van een ijzerzout) goed oplosbaar is in water: elk product bevat namelijk wel wat water (zelfs cornflakes), en dat geeft het ijzer de kans om te reageren.

Gebruik je dus metallisch ijzer (in poedervorm), dan heb je dit probleem niet. Desondanks wordt het wel (gedeeltelijk) opgenomen door je lichaam, omdat het door je maagzuur wordt geoxideerd tot ijzerionen. Omdat niet alles wordt geoxideerd, wordt ook niet alles opgenomen, maar dat is nog altijd meer dan wanneer je géén ijzer toevoegt. Als je het filmpje goed bekijkt, zie je ook dat er “extra vitaminen” in sommige cornflakes zitten. De reden daarvoor is ook eenvoudig: die zorgen ervoor dat het ijzer beter wordt opgenomen. Al met al een hoop ophef om niets dus.

http://scheikundejongens. ... etswrakken-in-cornflakes/

Deze zeggen dus weer van wel dat het opgenomen kan worden.
quote:Star schreef op 30 oktober 2009 @ 21:40:

[...]

Cross post

Ooow vandaar

quote:Star schreef op 30 oktober 2009 @ 21:40:

[...]

En wat zijn die andere twee dan? Electrolytic iron en hydrogen-reduced elemental iron? Dat is weer wat anders dan ferrous sulfate?

Klopt, ik was ook iets te snel met versturen van deze post (ik zit eigenlijk te studeren haha).Ik ben er niet zeker van wat electrolytic iron is... Het zal een of andere ijzerverbinding zijn die ontstaat bij electrolyse...dus in elk geval iets anders dan metallisch ijzer. Elemental Iron is inderdaad gewoon metallisch ijzer maar er staat in dit onderzoek: Overall, our findings support recent fortification guidelines by the World Health Organization, which recommend electrolytic iron as the elemental iron powder of choice for cereal fortification. In addition, the guidelines suggest that hydrogen-reduced iron (dus elemental iron), used at twice the concentration of ferrous sulfate, could be an effective fortificant....

In de tweede link die jij mij stuurde, las ik dat metallisch ijzer inderdaad slecht oplost in water en zuur...

De WHO raadt dus electrolytic iron aan voor gebruik in voeding, terwijl de voedingsmiddelenindustrie duidelijk het slecht oplosbare metallische ijzer gebruikt...
quote:Star schreef op 30 oktober 2009 @ 21:31:

Enjoy

Wat ik hieruit begrijp, na iets uitgebreider gelezen te hebben, is dat metallisch ijzer slecht oplosbaar is en dat deze slechte oplosbaarheid wordt verminderd door toevoegen van vitamine A en C. Weet iemand of dit ook toegevoegd wordt aan de cornflakes?

Toch blijft het apart...we gebruiken steeds meer geraffineerde producten waar dus alle mineralen uit verdwijnen en gaan ze vervolgens weer toevoegen...je kan er ook voor kiezen om je ijzer te halen uit producten waar dit van nature in zit.

Verder bedacht ik me dit: in staalpillen die je krijgt als je bloedarmoede hebt, zitten ook ijzerzouten zoals ijzersulfaat. Waarom zit hier dan geen metallisch ijzer in? Juist, omdat ijzerzouten beter opgenomen worden.

En nog dit: ijzer wordt vooral opgenomen in de 12-vingerige darm. Hier wordt door secretieproducten van de alvleesklier het maagzuur geneutraliseerd, waardoor de oplosbaarheid van metallisch ijzer weer vermindert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven