Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
onze buurpoes is vanmiddag bevallen!

ik werd vanavond gebeld dat ze kittens had en dat we er een paar uit moesten komen zoeken. we hebben alles geprobeerd, maar hij wilde er max 3 laten leven, dus we hebben er drie uitgekozen heel moeilijk, maar was helaas niet anders. vooral moeilijk om er nu 7 te zien kroelen bij mams, lekker aan het drinken, en er morgen nog maar 3 te zien. over een week of 6 hebben wij hier dus een kleintje rondrennen! da's dan wel weer heel leuk.

ga nu slapen, snel weer een update!

liefs, yin
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ontzettend geneigt om te zeggen 'geef die andere 4 maar aan mij'. Dan voer ik ze tot ze oud genoeg zijn om naar een definitief huisje te gaan.
Wat een hoop kleintjes had je buurpoes Yin. Ik word misselijk van die buurman. Ik wil er niet eens aan denken. Ik kan ze ook niet nemen helaas. Ik zou die andere 4 bij het asiel brengen. Maar ik hou daar over op want ik vind het te verschrikkelijk voor woorden.

Nou nog een paar weekjes en jij hebt ook een hummeltje rondrennen. Bo Ghi is ook een boerderij kat. Niemand wilde hem , hij was als enige over en zou ook anders naar de kattenhemel zijn gegaan. Waarom hij overbleef is mij een raadsel gebleven. Hij is lief en ik vind hem ook mooi. Er zit geen kwaad in. Soms snap je het niet he!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik vind het ook te vreselijk voor woorden dat mensen 'zomaar' even beslissen dat ze die beestje niet moeten hebben...

Ten eerste zijn ze zelf verantwoordelijk voor het feit dat de kat zwanger is geraakt. Als je dat niet wilt laat je je kat helpen.

En als ze dan zwanger blijkt te zijn en ze krijgt er meer dan je weg kunt geven dan draai je de rest toch niet gewoon de nek om? Ongelooflijk!!! Zet ze gewoon op marktplaats ofzo! Er zijn vast wel mensen die zo'n jonge kitten willen adopteren om verder op te groeien...

BAH! Kan er gewoon niet over uit... (en kan er helaas ook geen meer bijnemen thuis...)
Jammer dat je ook eigenlijk niet kan beslissen. Zo jong kan je nog geen onderscheid maken tussen het karakter van die katjes. Ook niet welke wel of niet gezond is. Als het die man om de gezondheid van de poes te doen was dan was ze al geholpen of de pil gehad. Dat staat mij tegen. Vaak in nestjes waar er veel geboren zijn zie je pas na 5 dagen welke sterk en gezond zijn en welke niet. Of te wel, in de eerste paar dagen willen er nog wel eens jonkies sterven. Nou ik ga er nu niet meer over denken. Ik hoop Yin dat je een hele leuke kitten krijgt, iig krijgt die kitten een goed huisje.

En heel veel sterkte, ik begrijp dat het moeilijk is om als een god over hun leventjes te beslissen, welke 3 van de 7 mogen blijven leven en welke niet.
Misschien een raar idee, maar als 4 te veel zijn, kunnen we dan niet ze opsplitsen? Ieder 2 ofzo? Ik wil best de zorg op me nemen voor 2, iemand anders die er ook zo over denkt?

*kan heeeeeeel slecht tegen dierenleed en mensen die voor God spelen*
quote:Shebyte schreef op 09 augustus 2007 @ 11:58:

Misschien een raar idee, maar als 4 te veel zijn, kunnen we dan niet ze opsplitsen? Ieder 2 ofzo? Ik wil best de zorg op me nemen voor 2, iemand anders die er ook zo over denkt?

*kan heeeeeeel slecht tegen dierenleed en mensen die voor God spelen*

Het opvoeden van een moederloos kitten

Het gebeurt soms : het moederdier overleeft een bevalling niet, of verstoot haar jongen of geeft onvoldoende tot geen melk.

Wat ook al eens voorvalt - spijtig genoeg - is dat mensen ongewenste kittens of pups op straat zetten. Een toevallige wandelaar neemt dat hoopje ellende mee naar huis … en hoe moet het nou verder ?

Weet dat u een enorme taak op zich neemt, want een honden- of een kattenmoeder vervangen is geen sinecure. De gulden regel is zeer kort samen te vatten in drie woorden : warmte - voedsel - rust.

Warmte …

Een pup/kitten is zeer gevoelig aan onderkoeling, immers de vacht is nagenoeg onbestaande, het relatief groot lichaamsoppervlak zorgt voor een intense warmteuitwisseling en de 'lichaamsthermostaat' werkt nog niet optimaal zoals bij volwassen dieren. Wanneer er een moederdier en nestgenoten zijn, geeft dit minder problemen : ze houden elkaar lekker warm, alhoewel zelfs in zulke normale omstandigheden, een warmte-lamp toch gewenst is. Het kleine ding op zichzelf moet dus zeker verwarming krijgen, het best via de rode warmte lampen. Een ideaal 'nest' is een houten wijnkist met een dikke laag krantenpapier op de bodem met daar bovenop een laken. Het hout geeft een warme, tochtvrije beschutting, het diertje kan dankzij de wanden niet uit het nest wegrollen en zodoende in de kou terecht komen. De warmte-lamp is nodig zowel overdag als 's nachts tot het diertje zo'n week of 4 is, daarna is bijverwarming nodig 's nachts, eventueel overdag afhankelijk van de verwarmingssituatie in huis.

Rust …

Net als kleine mensjes hebben ook kleine diertjes hun rust broodnodig. Let dus goed op : voor kinderen is zo'n pup/kitten onweerstaanbaar en ze zullen het diertje te pas en te onpas wakker maken, knuffelen en storen. Dit moet zeker vermeden worden. Het diertje moet enkel wakker gemaakt worden voor de voeding, tussen 2 eetbeurten in laat u het slapen.

Zorg ook dat het 'nest' niet op drukke plaatsen van het huis staat, een rustig schemerig hoekje is het best.

Voedsel …

Dit hoofdstuk geeft de meeste problemen en is de echte struikelblok in de verzorging van de moederloze. Een eerste moeilijkheid: heeft het pupje/kitten de biestmelk gedronken of niet. De biestmelk is de eerste melk die de moeder produceert en bevat tal van afweerstoffen die het jonge ding bij de eerste zuigbeurt binnen krijgt. Deze afweerstoffen verdedigen het jong de eerste paar weken tegen allerlei ziekten. Deze biest is door niets te vervangen. Als het jong het niet heeft gezogen, zijn de overlevingskansen beduidend kleiner.

Daarna de echte melkvoeding : er zijn nu zeer goede melkvervangers op de markt, die de kwaliteit van katten- of hondenmelk sterk benaderen (te koop bij dierenarts of apotheek). Deze melk wordt verkocht onder de vorm van poeder dat moet opgelost worden in gekookt afgekoeld water (temperatuur van 38 °C). Het jong moet om de 3 à 4 uur gevoed worden (ook 's nachts) met een pipet kunstmelk. De hoeveelheid geeft het jong perfect aan : het zal zuigen tot ie voldoende heeft gehad voor de lopende voederbeurt.

Zeer belangrijk is het feit dat u het jong zal moeten helpen met urineren en defeceren. Als u de kans krijgt moet u eens een normaal nest van moeder met jongen observeren : de eerste weken zal u geen bevuild nest zien, voor de simpele reden dat het moederdier de kleintjes helpt met de behoeftenproductie en die zelf oplikt. Het moederdier zal geregeld de jongen krachtig over de buik likken : deze massage zorgt er voor dat het jong zal urineren en defeceren, dit likt de moeder meteen op.

Het masseren zal u dus ook moeten doen : met een doekje masseert u het buikje enkele malen per dag zodat het jong z'n afvalstoffen kwijt kan. Een druppeltje olie aan het jong geven helpt wel bij echt lastige stoelgang. De melkvoeding moet volgehouden worden tot een leeftijd van ca 6 weken, uiteraard neemt het aantal voederbeurten per dag af met de vorderende leeftijd.

Vanaf de leeftijd van circa 3 weken mag u het jong al aangepast blikvoer voorschotelen (poes : whiskas voor jonge poesjes; hond : blikvoer voor pups, hiervan hebben al veel verschillende merken iets op de markt gebracht). Zorg er wel voor dat het blikvoer op lichaamstemperatuur en in kleine hoeveelheden wordt verstrekt.

De regel is : als u het redt tot het diertje blikvoer begint te eten en zelfstandig zijn behoeften kan doen, is er een zeer grote overlevingskans.
Vergis je niet, om de 3 a 4 uur de kitten melk geven, daarna masseren dat ze hun behoeften doen. Ook snachts. Het is slopend. Ik woon bijv alleen dus kan de zorg ook niet met iemand delen/afwisselen.
Ik weet dat het erg zwaar werk is.. Maar kan het niet echt over mijn hard verkrijgen dat iemand die kittens nieteens een kans geeft...
quote:Shebyte schreef op 09 augustus 2007 @ 12:33:

Ik weet dat het erg zwaar werk is.. Maar kan het niet echt over mijn hard verkrijgen dat iemand die kittens nieteens een kans geeft...Ik denk niet dat het zo te doen is als je er geen ervaring mee hebt. Je zal je goed moeten inlezen en iemand hebben waar je mee kan afwisselen qua verzorging want je kan niet 24 uur per dag er voor die kitten zijn.
heel lief Shebyte dat je eraan denkt, maar ik ben bang dat de kleintjes er op dit moment al niet meer zijn... wij moesten er gister drie uitzoeken, wat ik uiteindelijk met pijn in m'n hart heb gedaan. ik heb er slecht van geslapen vannacht, maar kan het verder ook niet helpen.

verder denk ik ook dat het opvoeden van kittens met alleen flesvoeding, zonder de moeder, niet te doen is. zoals MV het omschrijft, elke paar uur voeden e.d., ik zou het niet redden. vind het heel zielig, en was gister tegelijkertijd verdrietig en boos, maar ik kan die man niet dwingen alle kittens bij z'n poes te houden.

vind het heel lief dat jullie zo mee proberen te denken, maar helaas zijn de mogelijkheden niet heel talrijk.

ga vanavond maar eens kijken hoe het met ze is...
Mochten ze vanavond nou nog allemaal leven, is het dan geen idee om die overige 4 naar een asiel te brengen ofzo? Daar hebben ze soms ook poezen met weinig kittens of waarvan de kittens zijn overleden die misschien de zorg willen nemen over die 4?

Vind het erg dapper dat je nog de keuze uit 3 hebt kunnen maken! Ik zou het denk ik echt niet kunnen... (waar is de knuffel smilie gebleven??)
quote:Shebyte schreef op 09 augustus 2007 @ 15:42:

(waar is de knuffel smilie gebleven??) hiero
helaas zijn er nu nog maar 3...

wel scheetjes, qua uiterlijk dan, over het karakter kun je inderdaad nog niets zeggen. dat vind ik ook heel jammer, vooral omdat we Mousy op d'r karakter uitgekozen hebben (lieve koppies hadden ze allemaal in dat nest). ik heb er voor ons nu eentje gekozen die er anders uitzag dan de rest, die trok me aan, maar ja, wat wil je met een nest van een paar uur oud? kiezen was moeilijk, ook omdat vriendlief het niet zoveel uitmaakte welke het zou worden, als het maar een poesje was. vrienden komen vanavond kijken, die hebben hun toekomstige kitten uitgekozen aan de hand van foto's die mijn vriend nog gemaild heeft.

ik wil het nu een beetje proberen los te laten en te gaan genieten van het nestje van drie. van het opgroeien en knuffelen. ik heb er vannacht al slecht van geslapen, dat wil ik aanstaande nacht niet nog een keer.

heel erg bedankt voor al jullie lieve woorden en goed bedoelde pogingen om te helpen, helaas heeft het niet kunnen helpen.

nu hopelijk de leuke tijd van naam verzinnen en uitkijken naar haar komst, en veel bij de buurman op vistite, om ons kleintje deze eerste weken ook te zien groeien!
Ja Yin, geniet er verder maar van, jij kan er ook niets aan doen. Hoop ook dat je snapt dat de woorden alleen naar de buurman gericht waren. Maar ik wil het er niet meer over hebben.

Weet je al een leuke naam Yin?

Ik ga even een vriendin bellen die kattenproblemen heeft. Gister 1 kat naar het asiel moeten brengen en 1tje )kitten van 13 weken die naar de DA is geweest en ook misschien naar het asiel moet. Dus even bellen hoe het er voor staat.

Laterz.

ps. Als je kleintje meer een `katje` is, mogen wij haar dan ook hier met een foto bewonderen?
Hallo, ik wilde even onze nieuwe aanwinst laten zien, Circe, een siberische boskat van 13 weken. Ze is erg aanhankelijk, maar ook ontdeugend. Ze denkt dat ze overal mag komen, zoals op de tafel... Onze 4 grote katers moeten er wel aan wennen. 2 van hen zijn er wel relaxt onder, maar 2 andere doen heel naar tegen elkaar. Komt wel goed.

Als de baasjes even boven zijn, gaat ze de tafel uittesten..

En de baas heeft een fijn been.

Samen met Midas eten lukt al prima. Midas is net 8 maanden, ik ben heel benieuwd hoe groot hij wel niet gaat worden!

Nu heb ik ook nog een vraag. Een van mijn katten, Muis, ligt vanavond in de kattenbak te slapen. Echt in de bak, op het grit. Het is een extra bak die nu beneden staat voor de kleine Circe, ze heeft hem zelfs al een paar keer gebruikt!

Heeft een van jullie dit ook al eens bij jullie eigen katten gezien?

(p.s. alvast mijn excuses als de foto's heel groot uitvallen, ik heb ze verkleind in photobucket, maar dat lijkt hier niet te werken)
Wat een schatje!!!!!!

Met slapen in de kattenbak hebben mijn katten geen ervaring.. Hoewel, Buddha heeft er de eerste dag dat hij bij me was er wel even in gelegen maar dat was denk ik meer omdat hij ontzettend moe was van de reis.
Oh en Yin, sorry als ik bot over kwam ofzo hoor! Was absoluut niet tegen jou bedoeld!!!!!!!
hai meiden,

tnx voor de lieve berichtjes. ik heb me jullie woorden niet persoonlijk aangetrokken, maar vond het zelf ook heel moeilijk. heel lief dat Shebyte ze zelfs wel op wilde voeden, ik vind dat een heel groot gebaar, ookal kon het niet.

en nu wil ik het inderdaad ook niet meer over de nare dingen hebben, alleen over de leuke dingen.

gisteravond nog langsgeweest, ze lagen lekker te drinken.

vrienden van ons zijn ook al langsgeweest om naar hun poesje te kijken, die waren helemaal vertederd en blij. heel leuk.

we hebben nog 1 kitten zonder bestemming waar wij een geschikt plekje voor willen zoeken. mocht iemand nog een zwart-wit poesje willen, dan hebben wij er nog eentje in de aanbieding (maar voorlopig blijft ze lekker bij mams, eerst maar eens wat groter worden :-D )

wat betreft de naam vond mijn vriend Blinky erg leuk. Mousy reageert daar niet op, dus da's wel handig. we hebben al foto's, ik zal zo eens kijken of ik die ook kan plaatsen, in het reactievenster waar ik nu typ zie ik nergens daar een icoontje voor, dus waarschijnlijk moet ik een andere hebben. ga het zo proberen!

trouwens, die foto's van de boskat zijn mooi!!

Blinky

Blinky met Biky en hun zusje
@Yin: die kleintjes zijn ook heel schattig zeg, mooi, met die vlekjes boven zijn oogjes.

Hier gaat het al heel goed, Midas en Circe hebben vriendschap gesloten, ze snuffelen aan elkaar, en kunnen langs elkaar lopen zonder morren. De andere 3 kerels doen wel moeilijk, ik snap er niks van, ze is zo mooi!
Wat is ze mooi die Circe. Om op te vreten beiden, Circe en Blinky. Blinky nog even afwachten hoe haar tekening verder wordt en wat voor kleur oogjes. Hele creche hebben we hier zo.
@mylenevalerie

hoe kom jij al aan een plaatje waar wij allemaal nog een grijs hoofd hebben?
quote:ambrosia9 schreef op 10 augustus 2007 @ 17:21:

@mylenevalerie

hoe kom jij al aan een plaatje waar wij allemaal nog een grijs hoofd hebben?

Hey, dat is niet zomaar een plaatje, dat is mijn schat Bo Ghi.

Bij forum, profiel veranderen, daar kan je een url code neerzetten van de foto of plaatje wat je wilt.
quote:Biebeltje schreef op 08 augustus 2007 @ 13:19:

Leuk videootje: Schoenmaker of Schoenfetisjist? Starring: AlexWat een ontzettend lief schatje heb je daar. Eén van mijn katten is ook helemaal gek van schoenen. Volgens mij is het de geur van stinkvoeten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven