Trouw blijven aan jezelf

01-11-2009 12:02 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal er geen doekjes om winden, het is moeilijk om trouw aan jezelf te blijven. Vooral als je ziet dat mensen om je heen, willens en wetens liegen, vreemdgaan, elkaar verraden en het leven zuur maken.

Zelf ben ik nog nooit vreemd gegaan, probeer zo integer mogelijk te leven en heb nog nooit mijn geliefden verraden. Ik heb een goed leven (ben gezond, kom niets tekort), probeer goed voor mezelf te zorgen en leuk met de mensen in mijn omgeving om te gaan.

Nu denken jullie vast, o die heeft alles mee en het makkelijk gehad in het leven. Alles behalve dat. Ik ben mishandelt door mijn ouders en mijn eerste vriend en heb geen contact meer met mijn familie. Ondanks de tegenslagen in mijn leven, heb ik altijd de verantwoordelijkheid genomen voor mijn eigen leven. Heb zelf mijn studie betaald, keihard gewerkt om een leidinggevende functie te bekleden, te kunnen reizen en mijn eigen huis te betalen.

Toch heb ik soms van die momenten dat ik me gekwetst voel door mensen die neerbuigend zijn naar mij. Mensen die me niets gunnen, jaloers zijn of die van me willen profiteren. Ik heb al zoveel tegenslagen gehad in het leven, maar toch kan ik nog steeds niet tegen dit soort mensen. Zijn er soortgenoten die dit herkennen?
Wat bedoel je met 'trouw blijven an jezelf' in het kader van tegenslagen?

Ik snap echt niet wat je nou bedoelt met dit topic.
Kooknie.
Geen bijzonderheden
@tilalia Ik denk dat ze bedoelt dat ze ondanks de tegenslagen de verleidingen heeft weerstaan. Als je zwak in je schoenen staat (vanwege tegenslagen) heb je meer de neiging om er aan toe te geven, maar zij is zichzelf trouw gebleven.

@sevenofnine Ik snap wel wat je bedoelt. Alleen niet voor iedereen is het makkelijk om trouw te blijven aan zichzelf. Voor mij gaat het eigenlijk bijna vanzelf. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met een goed ontwikkeld geweten, eigenwaarde, zelfvertrouwen, enz. enz. en dat is niet bij iedereen zo. Ik ben ervan overtuigd dat er altijd een reden voor zulk gedrag is.

Dit is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven denk ik. Je moet er mee leren leven. Ik snap je wel hoor, mij kan het ook nog steeds teleurstellen. Oprechte naiviteit denk ik?? Als ik zulk gedrag binnen mijn 'cirkel' tegenkom dan accepteer ik het niet en als het gaat om iemand daarbuiten, dan haal ik mijn schouders op en hecht ik er geen waarde aan.
Wat ik bedoel met trouw blijven aan jezelf is dat je ondanks de tegenslagen die je hebt, de nare ervaringen, je toch datgene doet wat goed voor je is. Er zijn mensen die hier aan onderdoor gaan. Sommige raken verbitterd, gaan aan de drugs, maken een puinhoop van hun leven. De beste relatie die je hebt is die met jezelf. Daarom is het zo belangrijk om datgene te doen waar jij je prettig bij voelt, ook als anderen het er niet mee eens zijn en er alles aan doen om je ongelukkig te maken.
Niet iedereen zal jouw mening over jezelf met je delen.

Ieder mens is uniek en dus zullen er ongetwijfeld mensen zijn die jou het licht in de ogen niet gunnen. Het belachelijk of raar vinden wat je met je leven uitspookt. Mensen die van je profiteren wijs je toch gewoon de deur ?

Mensen die zo over je denken of zo tegen je doen , daar wil je toch gewoon niet mee omgaan ?
Die tegenslagen raken jou, maar de mensen om je heen niet. Die voelen dus niet wat jij voelt. Het is erg, maar je eigen leed raakt jezelf het hardst. Dat geldt dus ook voor de mensen om je heen: die voelen hun eigen tegenslagen het zwaarst. Het is niet gemakkelijk,maar misschien kun je proberen om je daar niets van aan te trekken, als mensen je neerbuigend bejegenen. Jij weet dat je je best doet, dat je hard werkt, dat je goed in het leven staat. Dat is het belangrijkste; uiteindelijk moet je naar jezelf verantwoording af kunnen leggen. Wat de rest daar dan van denkt: schijt. Als je met jouw manier van leven niemand kwetst of pijn doet en je hebt het gevoel het op de juiste manier te doen, dan is dat de enige weg.

Je vraagt naar soortgenoten: ik heb meerdere depressies gehad en een eetstoornis. Ik herken me wel in je gevoelens, maar probeer me er tegen te wapenen. Zolang ik het gevoel heb dat ik wat ik doe, naar mezelf kan verantwoorden, dan is dat voldoende. Wat de rest daar dan van denkt, kan me nog wel verdriet doen, maar ik laat me er niet langer door leiden.
@sevenofnine: Ik begrijp wel wat je bedoeld. Wanneer mensen afgunstig of jaloers doen naar een ander dan komt dat doordat ze zelf onzeker zijn, te weinig zelfvertrouwen. Anders doe je dat namelijk niet. Ik denk wel dat het goed is jezelf af te vragen waarom jij dat jezelf zo aantrekt. Zou het kunnen dat je extra gevoelig bent voor goedkeuring en waardering buiten jezelf? Wanneer dat zo is kun je jezelf helpen door ook aan je zelfvertrouwen te werken.

http://www.schoolvoorzelfvertrouwen.nl/info.htm

Grtz, My Way
quote:Zespri79 schreef op 01 november 2009 @ 12:21:

Niet iedereen zal jouw mening over jezelf met je delen.

Ieder mens is uniek en dus zullen er ongetwijfeld mensen zijn die jou het licht in de ogen niet gunnen. Het belachelijk of raar vinden wat je met je leven uitspookt. Mensen die van je profiteren wijs je toch gewoon de deur ?

Mensen die zo over je denken of zo tegen je doen , daar wil je toch gewoon niet mee omgaan ?Dat klopt en is ook precies wat ik bedoel. Er zijn mensen met andere normen en waarden, die vinden dat je moet veranderen.
quote:sevenofnine schreef op 01 november 2009 @ 12:02:

Ik zal er geen doekjes om winden, het is moeilijk om trouw aan jezelf te blijven. Vooral als je ziet dat mensen om je heen, willens en wetens liegen, vreemdgaan, elkaar verraden en het leven zuur maken.

Volgens mij heeft trouw blijven aan jezelf niets te maken met bijvoorbeeld eerlijk te zijn naar iemand anders.

Ook de mensen die willens en wetens liegen, vreemdgaan, elkaar verraden en het leven zuur maken kunnen tegelijkertijd trouw aan zichzelf blijven.

Trouw aan jezelf blijven is inherent aan egoïstisch zijn; het gaat erom in hoeverre het trouw aan jezelf blijven hierin doorslaat tot op het punt dat je iemand hierdoor kwetst.
Hoi, ja herken het wel, zit daar ook best vaak mee.

En denk ook vaak bij mensen, heb je nou zelf niet door hoe transparant je bent, en wat me vaak opvalt dat niemand het doorheeft, en vooral vaak bij een stelletje, dat de vriendin zo door de mand valt, met karakter of toneelspel, tja zo onoprecht en vriendlief ziet het niet eens.

Vraag me dan soms af wat is dat dan?

Hij kent haar niet eens en toch zijn ze alweer zo lang samen.

En dat vrienden je bellen omdat ze uit willen, maar je gewoon voelt dat het niet om jou is, maar dat ze uit moeten en niet aleen durven, maar dat ze dat zelf niet eens doorhebben ..en je bij voorbaat al weet dat als je er iets van zegt, dat ze dat niet begrijpen, zover zijn ze verwijderd van hun eigen beweegredenen.

Vind heel veel mensen soms zo. En zo gaan veel mensen ook relaties aan..En ik vind het ook moeilijk daartussen trouw te blijven aan mezelf aangezien niemand trouw, of oprechtheid lijkt optemerken te waarderen. En dat je vaker daarom juist met lege handen blijft, omdat het lijkt alsof de mensen met hun egoistische gedoe vaak meer gewaardeerd worden. Tja vind moeilijk uitteleggen, maar begrijp je wel Vind de wereld vaak ook leugenachtig en mensen gebruiken elkaar maar. Dus ja begrijp wel wat je bedoelt.
Klopt het dat je bedoelt met "trouw aan jezelf"... trouw zijn aan jouw eigen principes, jouw view of life... en het geloof aan je zelf en jouw eigen kunnen? Hierin kan ik me namelijk een beetje in jou herkennen Sevenofnine... Ik leef ook mijn hele leven naar mijn eigen view of life... Ik weet gelukkig niet wat mishandelingen zijn, en heb in mijn latere leven anderen niet eens de kans gegeven om mij te willen slaan. Ik heb me ook zelf moeten helpen om te kunnen "overleven"... en dat is dan ook aardig gelukt. Ik ben welliswaar niet zo hoog gekomen als jij, maar dat hoeft ook niet... Ieder mens heeft zo haar/ zijn "goals" in het leven. Heb ook altijd gewerkt, veel verschillende banen gehad om op deze manier ervaringen op te doen (dat kan men je nooit meer afnemen), studie op later leeftijd afgemaakt. Heb nooit een eigen huis gehad, nooit de behoefte hiertoe gehad... ik was een "gelukkige huurder"... tot aan mijn vertrek uit Holland. Ik kan me ook voorstellen hoe het voelt als mensen met een "vinger naar je wijzen"... als zij jou bepaalde dingen in het leven niet gunnen, vooroordelen over jou hebben en zelfs jaloers op jou zijn... Maar ik heb me daartoe nooit gekwetst gevoeld, immers (ook) ik heb gewerkt voor mijn loon...net als zij. Als zij jaloers zijn op anderen en anderen niks gunnen, dan hebben zij een probleem... niet ik. Tegenslagen heeft denk ik iedereen op zijn/haar manier in het leven... er zullen altijd mensen zijn die anderen niks gunnen, om wat voor reden dan ook... dat zal ook altijd zo blijven denk ik. Het is de kunst hoe hiermee om te gaan...
quote:paloma schreef op 01 november 2009 @ 12:33:

[...]

Volgens mij heeft trouw blijven aan jezelf niets te maken met bijvoorbeeld eerlijk te zijn naar iemand anders.

Ook de mensen die willens en wetens liegen, vreemdgaan, elkaar verraden en het leven zuur maken kunnen tegelijkertijd trouw aan zichzelf blijven.

Trouw aan jezelf blijven is inherent aan egoïstisch zijn; het gaat erom in hoeverre het trouw aan jezelf blijven hierin doorslaat tot op het punt dat je iemand hierdoor kwetst.

Dat ben ik niet met je eens.

Trouw zijn aan jezelf heeft naar mijn gevoel niets met egoïsme te maken. Dat het soms door een ander zo wordt ervaren dat je egoïstisch bent omdat je trouw blijft aan jezelf.......tja........
quote:sevenofnine schreef op 01 november 2009 @ 12:02:

Ik zal er geen doekjes om winden, het is moeilijk om trouw aan jezelf te blijven. [..]

Toch heb ik soms van die momenten dat ik me gekwetst voel door mensen die neerbuigend zijn naar mij. Mensen die me niets gunnen, jaloers zijn of die van me willen profiteren. Ik heb al zoveel tegenslagen gehad in het leven, maar toch kan ik nog steeds niet tegen dit soort mensen. Zijn er soortgenoten die dit herkennen?

Trouw zijn aan jezelf is naar mijn idee vooral jezelf zijn, authenticiteit. Dat kan voor de één moeilijker zijn dan voor de ander.

Ik zie niet goed wat je authenticiteit behouden te maken heeft met "Vooral als je ziet dat mensen om je heen, willens en wetens liegen, vreemdgaan, elkaar verraden en het leven zuur maken." of waarom de keuzes die mensen om je heen maken omtrent eerlijkheid jouw keuze voor authenticiteit zouden bemoeilijken.

Ook denk ik niet dat authenticiteit samenhangt met al of niet een goede jeugd hebben gehad of veel tegenslagen hebben gekend.

Het lijkt er naar mijn idee meer op dat je onzekerheid wordt aangewakkerd wanneer je de indruk hebt dat anderen op je neerkijken of jaloers zouden zijn of van je zouden willen profiteren. Wellicht is het zelfs zo dat jouw onzekerheid je doet denken dat anderen op die manier met je omgaan of jou op die manier zien.

Wanneer je trouw bent aan jezelf, lijkt het mij juist helemaal niet zo ingewikkeld om met dergelijke mensen te maken te hebben. Daar trek je je dan gewoon niet veel van aan.
quote:jufdoortje schreef op 01 november 2009 @ 12:47:

[...]

Dat ben ik niet met je eens.

Trouw zijn aan jezelf heeft naar mijn gevoel niets met egoïsme te maken. Dat het soms door een ander zo wordt ervaren dat je egoïstisch bent omdat je trouw blijft aan jezelf.......tja........Iedereen is trouw aan zichzelf en iedereen heeft een bepaalde mate van egoïsme in zich. Daar is naar mijn mening niets mis mee maar niet iedereen erkent dat omdat egoïsme een negatieve bijklank heeft.
Ik ben het met Paloma eens dat 'trouw zijn aan jezelf' een bepaalde mate van egocentrisme met zich meebrengt, wat een gezonde manier is van in het leven staan.

Maar om te muggenziften: egoïsme is dat niet, maar egocentrisme.
discussieren over of het egoisme is of egocentrisme doe je vanuit je ego. Want wat boeit dat nou?! Blijkbaar betekend het dus voor iedereen weer wat anders. Zoveel mensen, zoveel smaken.
quote:myway schreef op 01 november 2009 @ 13:15:

discussieren over of het egoisme is of egocentrisme doe je vanuit je ego. Want wat boeit dat nou?! Blijkbaar betekend het dus voor iedereen weer wat anders. Zoveel mensen, zoveel smaken.En je bijdrage aan dit topic is?

[...]

Trouw aan jezelf blijven is inherent aan egoïstisch zijn; het gaat erom in hoeverre het trouw aan jezelf blijven hierin doorslaat tot op het punt dat je iemand hierdoor kwetst.Trouw blijven aan jezelf is voor mij dat je geen dingen doet die niet goed voor je zijn of waar je niet achter staat. Ook als je omgeving vindt dat je ze wel moet doen. Met de omgeving bedoel ik b.v. je familie, de media, collega, je partner.
Gaat dit eigenlijk ( weer) over je werk ?

Ik heb het idee dat je een te rooskleurig beeld hebt van mensen en dat je daardoor keer op keer teleurgesteld wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:sevenofnine schreef op 01 november 2009 @ 13:18:

[...]

Trouw blijven aan jezelf is voor mij dat je geen dingen doet die niet goed voor je zijn of waar je niet achter staat. Ook als je omgeving vindt dat je ze wel moet doen. Met de omgeving bedoel ik b.v. je familie, de media, collega, je partner.Helemaal mee eens. Ik heb wel een hele lange tijd dingen gedaan die niet goed voor mij waren of waar ik niet achter stond. Maar toen op een dag besefte ik mij dat ik daardoor alleen maar steeds meer en meer last had van de egocentrische houding van andere mensen. Ik heb toen bewust besloten om mijn eigen egoïsme te ontdekken en daarin een gezonde balans te hebben. Dat is een dagelijks terugkerende actie en soms geef ik meer dan ik zou willen en soms neem ik meer dan ik zou moeten doen. Maar zolang je de balans weer terug kunt vinden, is het wat mij betreft goed.
quote:Frobyn schreef op 01 november 2009 @ 12:40:

Klopt het dat je bedoelt met "trouw aan jezelf"... trouw zijn aan jouw eigen principes, jouw view of life... en het geloof aan je zelf en jouw eigen kunnen? , ja dat bedoel ik.
@ Omen. Wat betreft mijn bijdrage: zie hier boven. Van waar jouw vraag?

[...]

Een van de beste commentaren die ik ooit op het Viva forum ben tegengekomen.
Het gaat er niet om dat de mensen die liegen, vreemdgaan e.d. wel of niet trouw aan zichzelf zijn. Waar het om gaat is juist dat je hierin niet meegaat als je dat zelf niet wilt en dat je dus trouw blijft aan je eigen overtuigingen/principes. Ik zie vaak genoeg om me heen dat mensen door de druk in hun omgeving dingen doen waar ze eigenlijk niet achter staan. Omdat ze bang zijn buitengesloten te worden, niet geaccepteerd te worden of aan een bepaad beeld willen voldoen (lees bepaald schoonheidsideaal).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven