Basisuitrusting om gezond te koken

04-11-2009 22:06 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gezond gaan koken, zo natuurlijk mogelijk... dus geen makkelijke pakjes, potten (bolognese) saus en andere kant-en-klaar spul meer... (gaat nog wel lastig worden aangezien ik mijn smaakpapillen compleet verpest heb met teveel suiker en vet)

om mezelf niet te voorzien van smoesjes om toch maar weer naar kant-en-klaar te grijpen, wil ik me goed voorbereiden...

en ik heb al heel wat in huis gehaald... maar als ik op receptensites rondklik, dan kom ik toch telkens dingetjes tegen die ik niet in huis heb...

kunnen jullie me helpen met een lijstje van producten (en evt. andere kookhulpjes) die iedere gezonde "kok" standaard in huis zou moeten hebben?

(recepten zijn ook van harte welkom, maar daar zijn waarschijnlijk al genoeg topics over)
Hier geen expert hoor, maar wel een paar dingen die ik gebruik als ik de kant- en klaar potjes wil vermijden voor een tomatensaus of tomatensoep En dit heb ik ook altijd wel in huis.

- tomatenpuree

- tomatenblokjes

- veel verschillende kruiden, zoals komijn, kurkuma, chilipoeder, etc. et.

- knoflook

- sjalotjes

- tomaten
uien

knoflookpers

pepermolen

kruiden als paprikapoeder, tijm, oregano etc.

bouillionblokjes

en bij gezond koken hoort ook gezond vlees, verse groenten die niet voorgesneden zijn en volkorenproducten, zilvervliesrijst etc.
uien

knoflook

(pers niet nodig, je kunt een teentje ook met een mes snipperen)

peper en zout

basilicum, tijm, oregano, paprikapoeder

olijfolie (di sansa) om me te bakken

olijfolie (extra virgine) voor dressings e.d.

Verder:

goed messenblok

snijplank

pastapan (grote pan met inzet)

wok / hapjespan

digitale weegschaal
Ik krijg honger
Jip78: In veel basiskookboeken staat meestal iets over de basisuitrusting en de ingredienten die je het beste standaard in huis kan hebben (o.a. 1e kookboek Naked Chef)
Inderdaad check de kookboeken!

Luie kok die ik ben, ligt dit standaard in de voorraadkast:

- tortilla/wraps;

- zilvervliesrijst

- pasta (sorry geen volkoren variant, die vind ik blergh)

- boekweit noodles (je kan ook gewone nemen)

- tomato fritto, tomatenpuree of tomatenblokjes

- olijfolie

- blikjes sperziebonen, mais, etc.

- blikjes tonijn en zalm op water of olie

- volkorenmeel

- fles sojasaus

- fles oestersaus

- ongezouten ongebrande cashews of pinda's

- pot pindakaas

- fles wijnazijn

- twee of drie verschillende kruiden(mixen), peper en zout

in de koelkast:

- knoflook, rode peper, sereh en gember in een potje (een bol verse knoflook die gaat bij mij niet op)

- melk

- rauwe ham of ontbijtspek

- eieren (jaha ze horen niet in de koelkast...)

in de diepvries:

- doperwten

- broccoli

- kipfilet

- vis

Met deze ingredienten kan ik altijd een pasta, Oosters gerecht, omelet, nasi, nou ja, noem maar op maken.
Link naar de basisvoorraad volgens Smulweb
De lijst van Hermes staat hier ook op voorraad, ook heb ik altijd wel gran pandano, of andere kaas en verse kruiden in de keuken staan. En aardappelen! eet niemand die meer? : )

Je zult zien als je straks vers kookt dat je geen kant en klaar meer lust!
tip: kijk op de vergelijkbare (scratch)topics voor de meeste resultaten.
ah super... dank jullie wel...

en ik weet nu ook het woord waarmee ik verder kan googlen: basisvoorraad :-D (heb van alles ingvuld behalve dat)
een pot parmesaanse kaas

geraspte kaas

eieren

peper

knoflook

sjalotjes

verse bieslook (en eventueel andere kruiden) in de tuin
quote:ColeTurner schreef op 04 november 2009 @ 22:42:

Jip78: In veel basiskookboeken staat meestal iets over de basisuitrusting en de ingredienten die je het beste standaard in huis kan hebben (o.a. 1e kookboek Naked Chef)Ook "Jamies Kookrevolutie" besteed hier vrij uitgebreid aandacht aan (maar niet ALLES kopen wat daarin staat hoor ) en de recepten zijn makkelijk. Gericht op mensen die "niet kunnen koken"
quote:Hermes schreef op 04 november 2009 @ 23:09:

Inderdaad check de kookboeken!

Luie kok die ik ben, ligt dit standaard in de voorraadkast:

- tortilla/wraps;

- zilvervliesrijst

- pasta (sorry geen volkoren variant, die vind ik blergh)

- boekweit noodles (je kan ook gewone nemen)

- tomato fritto, tomatenpuree of tomatenblokjes

- olijfolie

- blikjes sperziebonen, mais, etc.

- blikjes tonijn en zalm op water of olie

- volkorenmeel

- fles sojasaus

- fles oestersaus

- ongezouten ongebrande cashews of pinda's

- pot pindakaas

- fles wijnazijn

- twee of drie verschillende kruiden(mixen), peper en zout

in de koelkast:

- knoflook, rode peper, sereh en gember in een potje (een bol verse knoflook die gaat bij mij niet op)

- melk

- rauwe ham of ontbijtspek

- eieren (jaha ze horen niet in de koelkast...)

in de diepvries:

- doperwten

- broccoli

- kipfilet

- vis

Met deze ingredienten kan ik altijd een pasta, Oosters gerecht, omelet, nasi, nou ja, noem maar op maken.

Huh? Als gezonde kok haal je toch geen spercibonen uit blik? Ik snap deze lijstjes sowieso niet echt. Iedereen heeft toch wel (zilvervlies) rijst of (volkoren) pasta in huis? Daarmee doe je toch niet ineens gezond?

Ik zou eerder denken aan dingen als vijgen, noten, olie, meel, dat soort dingen,...
Ik heb niet echt een hele boel voorraad of baisingrediënten. Ik maak elke week een menu en doe dan in 1x boodschappen. Wanneer ik iets over heb (parmezaanse kaas ofzo) probeer ik de week erna een gerecht te doen waar dat ook in moet. Tomantenblokken heb ik dus ook niet standaard in huis, maar koop ik ook wanneer ik heb gepland dat ik saus ga maken.

Wat ik wel altijd in huis heb is:

rijst (wit en volkoren)

pasta (volkoren) en spaghetti (wit, volkoren vind ik echt minder helaas)

aardappels

zoete aardappel

bulgur

pastasaus (gebruik de zakken van bertolli (niet de potten) toch handig wanneer je echt 1-2-3 iets op tafel moet/wil zetten)

kikkererwten

bruine bonen/kidney bonen

wat diepvries groente

biologisch of scharrel half om half gehakt

bevroren vis

bevroren fruit

knoflook (zoals Cole Turner zegt idd geen pers nodig, met een mes gaat het prima)

gember

rode uien

witte uien

sojasaus (donker en licht)

oestersaus

ketchup

witte wijn azijn

balsamico azijn

zonnebloemolie

olijfolie

blue band vloeibaar

zout molen

pepermolen

peperplantje

basilicumplantje

peterselieplantje

thijmplantje

rozemarijnplantje

gedroogde kruiden en specerijen (gewoon verzamelen naarmate je meer verschillende gerechten uitprobeert)

Okee, het is eigenlijk toch wel heel veel
Maar goed, zoals La India al schrijft is dit niet echt een "gezond eten voorraadje" Wanner je minder uit pakken gaat koken en meer "from scratch" verzamel je vanzelf dit soort dingen.

Misschien voor jou (jip) ook wel handig om een weekmenu te maken en dan in 1x boodschappen te doen. Dan hoef je door de weeks niet zoveel aandacht eraan te besteden en heb je alles al in huis. Naarmate je meer verschillende gerechten gaat maken verzamel je vanzelf de dingen die je regelmatig gebruikt.
Nou daar komt ie... (ik wil graag mijn eigen lijst, niet die van een of andere superkok )

Als basis voor vrijwel iedere soep:

uien (ik vind rode het lekkerst)

bouillionblokjes

Voor tomatensauzen/soepen: tomaten in blik en gezeefde tomaten (passata)

Als basis voor humus of voor saus met yogurt en nootmuskaat: tahini

Kikkererwten in blik (voor humus and lekker door tomatensoep en in burgul salade)

Tuinbonen in blik (door rijst -lekker met dille en ui- of als prutje met knoflook, citroensap en olijfolie)

Linzen (altijd handig in een soep, of als basis voor prutje)

Burgul (voor salade, kan ook door soep)

Pasta (voor met eigengemaakt prutje)

Rijst als basis voor maaltijd

Pindakaas voor pindasaus

Kaas:

gewone voor op brood of om te raspen door een prutje/salade/soep

feta voor ovengerechten en salades

halloummi om te grillen voor bij de burgulsalade of als snack

parmezaans (om te raspen over pasta)

Eieren

Yogurt (voor ontbijt en voor sauzen)

Diepvries spinazie voor prutje, door soep of in ovengerechten

Diepvries mosselen (erg lekker met gezeefde tomaten en peterselie als pasta saus)

Bietjes (door een aardappelsalade, gewoon als groente, of met genoemde yogurt/tahinisaus en ei)

Aardappels

Diverse kruiden (meestal wel een peterselieplantje in huis) en specerijen om het allemaal op te leuken. Knoflook, olijfolie, citroen.
quote:Iedereen heeft toch wel (zilvervlies) rijst of (volkoren) pasta in huis?ik heb nog nooit pasta of rijst in huis gehad, want ik eet dat nooit
quote:runner84 schreef op 05 november 2009 @ 10:16:

Naarmate je meer verschillende gerechten gaat maken verzamel je vanzelf de dingen die je regelmatig gebruikt.

Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Zo is het bij mij ook gekomen.

Mijn lijstje is nogal typisch voor mij. Zoek naar eenvoudige gerechten voor dingen die je lekker vindt (met een beetje gezonde ingredienten), dan bouw je vanzelf je eigen voorraadje op.
quote:jip78 schreef op 05 november 2009 @ 07:18:

ah super... dank jullie wel...

en ik weet nu ook het woord waarmee ik verder kan googlen: basisvoorraad :-D (heb van alles ingvuld behalve dat)

Waarom bedenk je niet wat je de komende dagen zou wilen eten en ga je van daaruit verder? Wat voor de een basis is, is dat voor de ander helemaal niet. En als je K&K gewend bent, zou ik het gewoon een beetje simpel houden in het begin.

Nagekomen bericht: wat ik wel echt basis vind is een stel goede pannen, messen, snijplanken, vergiet, zeef, garde, schuimspaan, pollepelachtigen en zulks. Niks irritanter dan staan te klooien met ondeugdelijk materiaal.
Basisvoorraad voor soepen/sauzen:

bloem

roomboter

biologische bouillonblokjes

tomatenpuree

blokjes tomaat

goede voorraad verse/gedroogde kruiden

wijn

olijfolie

evt. room

ketjap

sambal

sojasaus

oestersaus

En dat vul je natuurlijk aan met verse producten zoals groentes, knoflook, uien, kazen, vers vlees/vis etc.
...
Over de boontjes: boontjes uit blik zijn misschien niet zo lekker, maar boontjes uit de diepvries zijn honderd keer lekkerder dan verse bonen uit Marokko of Egypte. Dat zijn echt van die vieze, draderige dingen. Als ik verse eet, dan alleen maar Hollandse, anders dus een pot of diepvries. (en dat is dus ook gewoon gezond)
quote:elninjoo schreef op 05 november 2009 @ 10:25:

[...]

ik heb nog nooit pasta of rijst in huis gehad, want ik eet dat nooit Wat eet je dan?! Je eet toch niet iedere dag aardappels?
Overigens is zo'n lijstje heel er afhankelijk van jouw eigen voorkeuren. Sommige mensen eten veel rijst en pasta, anderen juist niet en zijn van de Hollandsche kost (de heilige drie-eenheid vlees+aardappelen+groente)

Kook je veel Italiaans, zorg voor gezeefde tomaten etc.

Oestersaus e.d. is meer voor als je Aziatisch kookt, dat doe ik niet vaak en heb het ook niet (meer) in huis.
quote:jip78 schreef op 04 november 2009 @ 22:06:

maar als ik op receptensites rondklik, dan kom ik toch telkens dingetjes tegen die ik niet in huis heb...

Ik maak ook vaak recepten met een of twee ''officiele'' ingredienten minder. Tomatensaus zonder tomaten wordt een beetje lastig, maar een snufje kurkuma meer of minder, mwah, en als je een blender op tomaten uit blik zet heb je ook een soort gezeefde tomaten. Vaak kan je dingen ook vervangen door iets wat je wel in huis hebt, gewoon experimenteren. Ik ben nogal van het middenoosterse voer, dus doe vrijwel overal olijfolie ipv boter in.

Wat betreft implementen is mijn leven enorm verbeterd door een goede rasp. Met name voor kaas. Ik kocht altijd van die zakjes geraspte kaas, maar die vond ik eigenlijk niet zo lekker en ze gaan ook nog eens snel over de datum. Dus gewoon een stuk kaas dat je lekker vindt (en parmezaan doe ik ook zo) zelf even raspen, is zo gebeurd. Ik heb een ''doosjes rasp''. De rasp is zeg maar het dekseltje waarbij je het te raspen voedingswaar er bovenop zet en raspt en dan valt het raspsel in het bakje. Op een of andere manier hou ik hier mijn vingers wel bij heel (toch fijn).

Ook ben ik erg aan mijn blender gehecht voor soepen en allerlei smeersels, maar dat is misschien meer iets voor keukenprincessenfase 2.

Ik had vroeger ook wel eens pakjes, maar moet er nu niet meer aan denken, lust het echt niet meer. Verbaas me er echt over hoe al die slimme marketing people bijna een heel volk aan de vieze, dure pakjes weten te krijgen, meestal is het niet eens veel sneller (ieder z'n ding hoor daar niet van).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven