Gezondheid alle pijlers

Minder zout eten

05-11-2009 13:45 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net een artikel in de consumentengids.

Daarin staat oa. dat de gezondheidraad adviseert om maximaal 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Nederlanders eten ongeveer 9 gram zout per dag. Terwijl het lichaam aan 1 gram genoeg heeft.

Teveel aan zout verhoogt de bloeddruk en geeft hoger risico op hart- en vaatziekten. Ook op maagkanker.

Tevens is er een verband aangetoond tussen zoutinname en botontkalking, en zoutinname en overgewicht.

Voor consumenten is het moeilijk te zien hoeveel zout in een product zit. Bovendien zit in zoveel producten zout, dat het moeilijk is de inname te verlagen.

(slordige samenvatting maar dit is de strekking van de test)

Ik probeer mijn zoutinname te minderen, maar word hier een beetje moedeloos van. Het zit bijna overal in.... lijkt wel.

Hoe kijken anderen hier tegenaan?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Als je normaal eet valt het volgens mij nog wel mee. Ik gebruik zelf nooit kant en klaar maaltijden. Die potten met pasta saus bijvoorbeeld stikken van het zout en suiker. Ik maak dat vers, dan kun je ook zelf bepalen hoeveel je er in doet.

Ik ben er van overtuigd dat het vaak ook gewenning is, als mijn moeder hier komt eten is het eerste dat ze doet zout over het eten gooien. Zelfs als ze dit niet geproefd heeft. Helemaal niet nodig! Met andere kruiden kun je ook veel bereiken en heb je soms helemaal geen zout nodig!
Ik moet zout minderen maar het valt niet mee om natriumarmer te eten.

Brood is al erg zout dus moet ik vooral aan de muesli (neem dat maar eens mee naar je werk).

Soms heb ik zin een pasta, maar dan mogen er geen sauzen uit een pot doorheen.

Zelfs een naturel cracker is al heel zout, dus een tussendoortje zou alleen maar uit fruit of rauwkost mogen bestaan....
Viva naar de knoppen.
Alle sauzen en andere maaltijdcomponenten zélf bereiden. Dat scheelt al een hele hoop zout. Ik voeg vrijwel nooit ergens zout aan toe, voor gasten zet ik een pot zout op tafel. Ik vind dat we heel smaakvol eten (kruiden en knoflook zijn goeie smaakmakers), ben het zout gewoon ontwend. Uit eten gaan vind ik best leuk, maar meestal vind ik het eten veel te zout.
Ik kook zelf met erg weinig zout en mis het niet. Het is een beetje wat je jezelf aan went natuurlijk.
ik ben het wel met TO eens. als je normaal eet krijg je toch al snel veel zout binnen. heb zelf wel eens de eetmeter van het voedingscentrum ingevuld en schrok daar toen van hoe snel je teveel binnen krijgt. terwijl ik het tijdens het koken niet eens zelf toe voeg.
@Mamalijntje:

Bedankt voor je reactie.

Ik ben zelf ook niet zo van de pakjes en zakjes, maar kraag dingen zelf en ben dan scheutig met kruiden en specerijen. Voor de liefhebber zet ik de pot met zout dan op tafel, dan is iedereen die het flauw vindt, vrij om alsnog zout toe te voegen.

Als je zout moet gebruiken (omdat dingen anders 'uitkoken', hoe zeg je dat... wat je met peulvruchten hebt) dan gebruik ik liever dieetzout, dat deels uit kaliumchloride bestaat. Maargoed, dat kookwater gooi je ook weg, daar zal je eten misschien niet heel zout van worden.

Ik ben single, woon nu niet alleen maar binnenkort weer wel... en zal dan best af en toe kant en klaarmaaltijden gebruiken. Maar liever niet met 9 gram zout per 500 gram (die bestaan echt)

Overigens verkoopt AH nu brood met minder zout. Dat scheelt al iets. Maar mijn beleg bevat wel zout, aangezien ik weinig zoet beleg gebruik.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
inderdaad, geen kant-en-klaar sauzen, soepen etc. Dus ook geen blikken of zakjes. Geen kant en klare kruidenmix (mix voor nasi, macaroni of andere zooi) en geen "gehaktmix", "kipkruiden" etc. Lees de ingredienten daarvan maar eens, 90% zout en E-nummers.

Zelf soepen en sauzen maken (veel lekkerder trouwens) en zelf kruiden naar smaak toevoegen. Ik denk dat je daarmee al een heel eind komt. Verder tussendoortjes kritisch bekijken.
Mijn bloeddruk is perfect en ik voeg nergens extra zout aan toe (ook op friet doe ik nooit zout), maar ik eet wel veel kaas en andere hartige dingen, dus ik zal ongetwijfeld ook veel meer dan 1 gram binnen krijgen. Maar daar kan ik dus niet wakker van liggen.
Nog meer reacties, heb alleen nog op Mamalijn gereageerd.

Leuk, bedankt!

Ik ben gevoelig voor spataderen, hangt ook samen met de bloeddruk, dus mede daarom eet ik liever wat minder zout.

Bij het uit eten gaan, kun je ook zeggen dat je minder zout wilt eten? Zal wel alleen in de duurdere restaurants kunnen waarschijnlijk.... en soep komt allemaal uit dezelfde pan neem ik aan. Lastig hoor.

Misschien moeten we veel gaan zweten met zijn allen om t er weer uit te krijgen
Heb je 'n te hoge bloeddruk dat je je er zorgen over maakt? Ik heb sinds begin dit jaar 'n braun bloeddrukmeter omdat ik nieuwsgierig was en heb 'n paar maanden lang 3 keer per dag gemeten zodat ik 'n heel goed beeld heb gekregen van mijn bloeddruk en aangezien die prima in orde is hoef ik daar dus mijn voeding niet op aan te passen. Kosten niet zo duur hoor, maar iets van 40-50 euro.
Voor zover ik weet heb ik geen hoge bloeddruk, nooit gehad.

Maar ben dus wel gevoelig voor spataderen. Van zowel vaders als moeders kant erfelijk belast. En heb al wat van die zichtbare adertjes (tot nu toe niet heel erg, maar het hoeft niet meer te worden)

Moeder heeft een hoge bloeddruk, slikt daar pillen tegen, zonder verder op de zoutinnname te letten.

Tja... ik ben voor het afleren van slechte gewoontes en voor het aanleren van goede (tegenwoordig ). Daarom wil ik graag weten HOE ik het verminder, ben me graag bewust van hoe ik eet. Als ik weet dat brood A drie keer zoveel zout bevat als brood B, kies ik voortaan A. B.
moonlight82 wijzigde dit bericht op 05-11-2009 15:41
Reden: foutje, bedankt voor de correctie ;-)
% gewijzigd
Wat zijn eigenlijk de risico's van teveel zout? Behalve een hoge bloeddruk?
quote:CoffeePot schreef op 05 november 2009 @ 14:05:

Wat zijn eigenlijk de risico's van teveel zout? Behalve een hoge bloeddruk?Nierproblemen
You don't have to be great to start. But you have to start to be great.
Zout houdt vocht vast. Vocht wordt opgenomen in je bloedbaan, waardoor je hart harder moet werken.
quote:CoffeePot schreef op 05 november 2009 @ 14:05:

Wat zijn eigenlijk de risico's van teveel zout? Behalve een hoge bloeddruk?Ik heb er in de Op een paar genoemd. (Bron: consumentengids)
.
quote:Moonlight82 schreef op 05 november 2009 @ 14:04:

Als ik weet dat brood A drie keer zoveel zout bevat als brood B, kies ik voortaan A.

zout in A = 3x zout in B

Hoop dat je kiest voor B
.
quote:qwertu schreef op 05 november 2009 @ 14:57:

Oh en ook hier maar even: als je dan toch een bloeddrukmeter aan wil schaffen, houd er dan rekening mee dat niet alle bloeddrukmeters klinisch gevalideerd zijn. Om een betrouwbare meting te verrichten zou je een klinisch gevalideerd exemplaar moeten gebruiken. die van braun die ik heb, die is dat
.
.
1 gram zout bestaat uit 400 mg natrium.

(En 600 mg cloride)

Ik weet niet of er in producten ook natrium zit die niet onder natriumchloride valt. (natriumchloride is keukenzout)

Heb wel wat beta-kennis maar niet heel veel.

Bedankt voor de tips Quertu. (en wat grappig dat ik nu een gezicht bij de naam heb )

Wel lastig dat je bij één wereldgerecht het al merkt.

Ik vraag me ook af: Is sommige culturen is het eten van veel zout heel normaal. Kunnen die mensen dat beter hebben, zweten ze het uit, of hoe werkt dat?
quote:anne_83 schreef op 05 november 2009 @ 14:56:

[...]

zout in A = 3x zout in B

Hoop dat je kiest voor B

Goedemiddag Moon!

Eh ja, bedankt
Ohw, Moonlight, minderen met zout! Dat is wel een goeie....

Ik weet zeker dat ik veel te veel zout binnen krijg op een dag, hou heel erg van zoute dingen, rookvlees, drop, salmiak en verder gooi ik gewoon veel teveel zout over mijn eten.

Mijn bloeddruk is te laag, maar met de andere mogelijke gevolgen in je OP schudt je me toch even wakker. Het is inderdaad echt een kwestie van gewenning, dus misschien moet ik eens drastisch gaan minderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven