Werk & Studie alle pijlers

Pabo deeltijd

19-10-2009 15:10 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben Madelief, 25 jaar en wil graag de deeltijdopleiding PABO gaan doen. Na mijn VWO heb ik een paar jaar gestudeerd (Nederlands), maar was nog te 'wild' en onrustig en heb geen propedeuses of diploma's behaald. Inmiddels werk ik alweer twee jaar als secretaresse, maar wil al een hele tijd de PABO gaan doen. Hier heb ik erg veel zin in! Ik zit echter met een paar dilemma's.

De scholen bij mij in de buurt doen niet aan een februaristart voor een deeltijdopleiding. Ook is het niet mogelijk in hier les te volgen op één dag in plaats van twee avonden. Wel is het natuurlijk erg fijn om in de buurt te studeren, dat scheelt namelijk reistijd, dichtbij je studiegenoten etc. En omdat ze niet in februari starten, moet ik dan nog een heel jaar wachten tot september.

Wel kan ik verder weg starten in februari en is het mogelijk om de colleges/lessen op één dag te volgen. Het nadeel hiervan is de reistijd (nog wel te overzien; anderhalf uur) en het feit dat de school verder weg is, zou een belemmering kunnen zijn. Ik weet namelijk niet hoe vaak je nog naar school gaat naast je lestijden (werkgroepjes medestudenten, afspraken docenten, stages). Aangezien ik er drie dagen in de week bij wil blijven werken, wordt dit misschien wel erg druk.

Gezien mijn eerdere studie-ervaring wil ik er alles aan doen dat dit gaat slagen!

Iemand met ervaring hiermee kan mij wellicht hiermee helpen. Wat adviseren jullie mij?

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord!

Groeten Madelief
Hoi,

Het hangt natuurlijk heel erg van de PABO af, je kunt wellicht beter informeren bij studenten op de PABO van jouw keuze.

Meestal is het 1 dag per week stage, zeker bij deeltijd. Dan 1 dag naar school en daarnaast komen dan natuurlijk de voorbereidingen voor je lessen en de opdrachten vanuit de opleiding.

Drie dagen per week werken is waarschijnlijk wel haalbaar, maar dat betekent wel bikkelen!
Sluit me aan bij verkademeisje. Bovendien zou ik niet kiezen voor een reistijd van anderhalf uur. Is erg veel hoor, want je moet heen én terug. Volgens mij gaat dat je opbreken.

Ik heb ook PABO gedaan na het VWO en ik kan je nog de tip geven dat je vrijstellingen kunt krijgen. Als je dan nog een beetje harder bikkelt dan normaal (het is nl. niet moeilijk, wél veeeeeeel) dan kan het je wat tijd schelen. Ik heb het voltijd in drie jaar gedaan en het makkelijk gered.
Op de PABO moet je heel veel samenwerken. Er bestaat dus een grote kans dat je wat vaker naar school af zult moeten reizen, Al kan er tegenwoordig ook veel via de mail. Zelf was ik vaak in de bibliotheek van de hogeschool te vinden. Hier heb je alle bronnen binnen handbereik.
Wat leuk! Ik ga in februari beginnen aan de deeltijd PABO (verkort) aan de Haagse Hogeschool en heb er superveel zin in!

Ik kan je dus niet verder helpen maar wilde het even kwijt :D
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik overal naar de open ga en het dan probeer in te schatten. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!

@ Saszzje; wellicht zien we elkaar in februari!
quote:mmmoi25 schreef op 19 oktober 2009 @ 16:33:

Ik heb ook PABO gedaan na het VWO en ik kan je nog de tip geven dat je vrijstellingen kunt krijgen. Als je dan nog een beetje harder bikkelt dan normaal (het is nl. niet moeilijk, wél veeeeeeel) dan kan het je wat tijd schelen. Ik heb het voltijd in drie jaar gedaan en het makkelijk gered.

Ik heb VWO en flink wat jaren uni gedaan, voordat ik naar de PABO kreeg, maar bij mij was het juist heel lastig om vrijstellingen te krijgen, zelfs voor het vak dat ik gestudeerd had! Dat verschilt blijkbaar per PABO nog al.

Je moet voor jezelf goed afwegen welke PABO je het meest aanspreekt. Ik zou zelf niet direct kiezen voor de langere reistijd, zeker als je 's avonds naar school moet. En hou er ook rekening mee dat de PABO vaak alleen maar stage-adressen heeft in die regio. Dat betekent dus nóg meer reizen, of al je stages zelf regelen...
Ik zou inderdaad ook geen pabo kiezen die ver van je huis is. Want zelfs al zou je je eigen stages regelen, dan nog kan het misschien niet, omdat je begeleider vanuit de Pabo vast ook geen zin heeft om helemaal naar je toe te komen. Bovendien heeft het ook veel voordelen om stage te lopen in je uiteindelijke werkgebied. Dan ben je vast een bekend gezicht.

Ik snap dat je staat te springen, maar ik zou dit jaar gewoon gebruiken om lekker te sparen.
Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees: (ook 25, ook eerst een andere studie en nu ook al een aantal jaar secretaresse en wil ook graag de Pabo deeltijd gaan doen). Ik weet natuurlijk niet in welke regio je woont, maar de IPABO in Amsterdam geeft de deeltijd variant in 1 avond (woensdag) en 1 dag (zaterdag). Dit lijkt mijzelf prettiger zodat je week wat beter verdeeld is. Ik zal er ook 3 dagen bij moeten blijven werken om mijn huis/vaste lasten te kunnen betalen en als je dan ook nog eens en 2 avonden in de week tot 22.00 naar school moet en 1 dag stage.... En als je in je 1e jaar genoeg punten haalt heb je de kans om de overige 3 jaar in 2 jaar te doen, dus ben je in totaal 3 ipv 4 jaar bezig.

Maar ook voor de IPABO geldt helaas dat ze geen februari instroom aanbieden.

Succes!
quote:Leo_siempre schreef op 20 oktober 2009 @ 15:05:

Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees: (ook 25, ook eerst een andere studie en nu ook al een aantal jaar secretaresse en wil ook graag de Pabo deeltijd gaan doen). Ik weet natuurlijk niet in welke regio je woont, maar de IPABO in Amsterdam geeft de deeltijd variant in 1 avond (woensdag) en 1 dag (zaterdag). Dit lijkt mijzelf prettiger zodat je week wat beter verdeeld is. Ik zal er ook 3 dagen bij moeten blijven werken om mijn huis/vaste lasten te kunnen betalen en als je dan ook nog eens en 2 avonden in de week tot 22.00 naar school moet en 1 dag stage.... En als je in je 1e jaar genoeg punten haalt heb je de kans om de overige 3 jaar in 2 jaar te doen, dus ben je in totaal 3 ipv 4 jaar bezig.

Maar ook voor de IPABO geldt helaas dat ze geen februari instroom aanbieden.

Succes!Goede tip! Ik ga gelijk informatie aanvragen!
andere mogelijkheid, speciaal voor volwassenen met een HBO/WO achtergrond vanuit heel NL (1 bijeenkomst per maand, stagebegeleider komt naar je toe op je stageadres):

http://www.pabomeppel.nl/html/vondst.html
quote:Madelief1 schreef op 19 oktober 2009 @ 21:02:

@ Saszzje; wellicht zien we elkaar in februari!Dat zou grappig zijn! Maar ik denk dat de andere forumsters wel een punt hebben dat er veel moet worden samen gewerkt en dat kost wellicht ook flinke reistijd. Voordeel van de HHS is dat ie 2 minuten lopen van station HS zit en vrijwel elk treinstation daar wel op aangesloten is :D
Voor mij ook een herkenbaar verhaal.

Ik zou je zeker aanraden om niet te ver van huis te gaan studeren. Ik heb bij verschillende vriendinnen (die ook PABO hebben gedaan) navraag gedaan en de deeltijd variant kost je erg veel tijd. Het schijnt niet moeilijk te zijn, maar wel heel veel. En dan inderdaad de match met je stage, die dan ook ver weg zal zijn.

Zelf ben ik ook 25 (bijna 26) En begin waarschijnlijk volgend jaar september aan de deeltijd PABO. Ik heb al een HBO studie gevolgd (Personeel en Arbeid), maar de richting spreekt me niet echt aan.

Na mijn studie ben ik een Traineeship bij een bancaire instelling gaan volgen, richting verzekeringen. Vervolgens kreeg ik chronische RSI, die dus niet meer over gaat. Het werken met verzekeringen spreekt mij totaal niet aan, daar ben ik na bijna 2 jaar wel achergekomen. Ik heb na mijn studie geen ervaring opgedaan in P&O, dus daar werk in vinden is bijna niet te doen. Plus de crisis die daarin niet meewerkt. Daarnaast is werk in P&O voornamelijk PC gerelateerd en voor mij dus geen optie.

De PABO heeft me altijd aangesproken, al vond ik een keuze maken wel lastig. MWD leek mij ook erg interessant. Ik vind het ook jammer dat ik pas volgend jaar september kan starten, maar tot die tijd ga ik de open dag langs en wat dagen meelopen bij vriendinnen. Kijken of dit wel ECHT is wat ik wil. :D In combinatie met mijn RSI is het in ieder geval de perfecte oplossing. Het enige wat mij wat onzeker maakt is de kan op werk na de studie. Dit schijnt niet overal even makkelijk te zijn. Zelf woon ik in overijssel en hier is het vrij lastig.

Madelief in ieder geval heel veel succes met het vinden van de juiste school en met je positieve instelling ga je die studie vast geslaagd doorlopen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven