POLL: Hoeveel uur slaap jij ?

11-11-2009 16:15 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel probeer ik een slaaptekort op te lossen, door vroeger naar bed te gaan. Want ik kom pas hoofdpijnloos een dag door als ik minstens negen tot tien uur geslapen heb. In het weekend kan ik gerust elf tot twaalf uur slapen.

Ik heb weleens gelezen dat ieder mens een andere slaapbehoefte heeft. Dus ik doe zeker geen moeite om 'te wennen' aan minder slaap. Ik probeer juist mijn levensstijl zoveel mogelijk op mijn slaapbehoefte aan te passen... Wanneer dat niet lukt met werktijden of spontane interrupties, kan ik dus zomaar oververmoeid raken . Dan presteer/functioneer ik ook minder goed op een dag.

Voor mij is slaap dus 'heilig' . Ik slaap liever meer dan dat ik bijvoorbeeld een avondje late gezelligheid heb, wat slaap gaat kosten. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen met slaap omgaan.

Hoe zit dat bij jou? Hoeveel uur slaap per dag heb jij nodig om normaal te kunnen functioneren? En kom je ook aan die uren? In hoeverre bewaak jij de slaapuren die je nodig hebt? Ben je bijvoorbeeld bereid een andere baan voor te zoeken, als je daardoor een uur langer kan slapen? Of negeer jij je natuurlijke slaapbehoefte al jaren?

Ps. Ik ben rond de 30

Ik heb X uur slaap nodig om normaal te kunnen functioneren&q

Totaal aantal stemmen: 186

1 tot 2 uur Geen stemmen
2 tot 3 uur Geen stemmen
3 tot 4 uur (1%)
4 tot 5 uur (3%)
5 tot 6 uur (7%)
6 tot 7 uur (14%)
7 tot 8 uur (33%)
8 tot 9 uur (27%)
9 tot 10 uur (11%)
10 tot 11 uur (2%)
11 tot 12 uur (1%)
12 uur of meer (1%)
Ideaal zou 7 tot 8 uur slaap zijn, ik zit rond de 6.5 uur. Nou dat lijkt me niet verkeerd
Ik heb 8 uur slaap wel nodig. Op minder kan ik wel normaal functioneren, maar niet dagen achter elkaar.

Dan moet ik het echt wel inhalen op de een of andere manier!
quote:leefnu schreef op 11 november 2009 @ 16:36:

[...]

Dat vraag ik me dus af, of je écht aan minder slaap kan wennen? Ik neem aan dat je daarvoor dus meer sliep?

Hmm..is het nu simpelweg even wennen aan minder slaap of accepteren dat je een bepaald aantal uren nodig hebt?

Ik heb altijd normaal geslapen, totdat ik zwanger raakte. Toen de baby er eenmaal was, was het helemaal gedaan met de rust. Kind slaapt keurig de klok rond mijn mijn ritme is compleet verpest.

Ik denk dat het iets van beide is. Je lichaam zal zich aanpassen aan het aantal uren, denk ik. Daarnaast word ik ook gewoon wakker na een uur of 4. Heb er niet zo'n probleem mee, er is zoveel te doen.
quote:BosAap schreef op 11 november 2009 @ 16:37:

[...]

Bij mij is iedereen er al aan gewend dat ik eruit zie alsof ik een nacht niet geslapen heb .

En dat is nog zo'n punt...Naast dat ik gewoon niet weinig kán slapen, wil eigenlijk ook liever niet met een 'eeuwig moe hoofd' door het leven gaan...

Ik heb , zover ik kan beoordelen, dus (nog ) geen hoofd met eeuwige wallen vanwege slaaptekort. Maar ik zit nu in een periode waarin ik minder KAN slapen, en de moeheidsverschijnselen beginnen te komen... in mijn gezicht.

Dus vraag aan de vrijwillige korte slapers:

In hoeverre gaat bij jullie kort-slapers het 'meer uit het leven halen' voor het hebben van 'een gezond/niet vermoeid' uiterlijk. ?
Geen antwoord op je vraag, maar ik zie er wel beter uit nu ik iets meer slaap heb.

Vergeleken met de studententijd bijvoorbeeld. Ik zie er nu jonger uit dan toen, volgens mij
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik denk dat ik tussen de 7 en 8 uur nodig heb per nacht.

Door werk haal ik dat 2 a 3 keer per week niet. Soms slaap ik dan een nacht niet en soms maar een paar uurtjes. Overdag bijslapen deed ik vroeger wel, maar sinds 3 jaar niet meer. Ik ben er wel inmiddels aan gewend (noodgedwongen), vind het dus ook geen reden om een andere baan te zoeken. Wel merk ik dat ik in de zomer veel minder slaap nodig heb dan in de winter. Als ik in de zomer buiten mijn werk ook nog geregeld nachtjes doorhaal, is dat geen probleem. In de winter lukt dat niet vaker dan max 1x per maand.
Toen ik nog geen kind had sliep ik veel meer en voelde ik mezelf echt een hamster, ik kon me niet voorstellen ooit met minder slaap toe te kunnen. Maar guess what? Minder slaap en nog net zo fris. In mijn geval is het dus wel degelijk dat ik gewend was aan meer slaap.
quote:Dus vraag aan de vrijwillige korte slapers:

In hoeverre gaat bij jullie kort-slapers het 'meer uit het leven halen' voor het hebben van 'een gezond/niet vermoeid' uiterlijk. ?

Meer uit het leven halen lukt mij door goed, maar niet te lang te slapen. Dus dat zijn twee vliegen in één klap. Ik doe het daarnaast ook op deze manier om weer gezond te wórden, niet om gezond eruit te zien...

edit; Valt 5/6 uur slaap überhaupt onder korte slaap?
@Moonlight82, klinkt goed dat je er nu jonger uitziet. De term schoonheidsslaap is zo gek nog niet dus !

In mijn studentenperiode bleef ik ook regelmatig nachten op, om te leren. Maar met die lekkere collegetijden en af en toe vrije dagen viel dat dan altijd wel weer te compenseren.
Heb minimaal 8 uur slaap nodig. Bij mij is het probleem dat ik echt een avondmens ben. Zit gewoon in een verkeerd ritme. Want ik ga altijd keurig op tijd naar bed. Slaap ongeveer van 23.00 tot 7.00 maar ben nog steeds moe. In het weekend ga ik zeker een uur later naar bed, maar sta ook een uur later op en voel me top fit. Terwijl ik dus evenveel slaap heb.

Vind ik raar.
Leefnu, ik denk dat schoonheidsslaap zeker geen uit de lucht gegrepen term is.

Soms zie je ook mensen die het altijd druk hebben, die zo'n vermoeidheidshoofd krijgen. Hoe zeg je dat... je ziet gewoon dat ze nooit eens écht uitrusten, wallen, bleek gezicht, etc.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Ligeia schreef op 11 november 2009 @ 16:55:

[...]

edit; Valt 5/6 uur slaap überhaupt onder korte slaap?

Ik zeg : JAAAAAA!!! Zeker als je dat de hele week door doet...Maar zo te zien ligt het gemiddelde dus tussen de 7 en 8 uur. (Zie Poll).

Ik ga nu trouwens offline. ik wil vanavond half tien in bed gaan liggen. En moet nog wat dingen doen voor die tijd.

WELTERUSTEN ALVAST !

*Of wilt er iemand nog een verhaaltje voorlezen? *

quote:juniper8 schreef op 11 november 2009 @ 17:00:

Heb minimaal 8 uur slaap nodig. Bij mij is het probleem dat ik echt een avondmens ben. Zit gewoon in een verkeerd ritme. Want ik ga altijd keurig op tijd naar bed. Slaap ongeveer van 23.00 tot 7.00 maar ben nog steeds moe. In het weekend ga ik zeker een uur later naar bed, maar sta ook een uur later op en voel me top fit. Terwijl ik dus evenveel slaap heb.

Vind ik raar.Dit herken ik ook! Als ik om 23u naar bed ga en om 6u op sta, lijkt dat veel zwaarder dan wanneer ik om 2u naar bed ga en om 9u op sta.
Door kind, vriend en werk heb ik doordeweeks een strak ritme, vaste tijden waarop ik naar bed ga en waarop ik opsta (zoals al eerder aangaf: rond 23.00 en om 6.30). Merk dat het tijdstip waarop ik opsta er zo in geramd zit dat ik in het weekeinde (ook als ik laat naar bed ga of veel heb gedronken) niet kan uitslapen. Herkenning?
Als ik uitga van jouw pollvraag is het antwoord 7 tot 8 uur, want dan ik echt wel goed functioneren, maar ik voel me wel relaxter als ik meer dan 8 uur slaap krijg.

Ik ga meestal wel voor 22u naar bed. Ik werk 3 dagen en moet dan rond 6.15 opstaan. Op dagen dat ik niet werk word ik vaak wel tussen 6.30 en 7.30 wakker van naar werk vertrekkende vent of wakker wordend kind.

Dus als ik niet door de wekker wordt gewekt slaap ik echt wel langer dan 8 uur.
quote:leefnu schreef op 11 november 2009 @ 16:47:

[...]

Dus vraag aan de vrijwillige korte slapers:[/b]

In hoeverre gaat bij jullie kort-slapers het 'meer uit het leven halen' voor het hebben van 'een gezond/niet vermoeid' uiterlijk. ?Ben ik nou de enige die dat een rare vraag vind? Ik zie er gezond en niet moe uit hoor.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
ik lig ongeveer 8 uur op bed, en slaap denk ik zo'n 6 a 6,5 uur. Duurt vaak even voor ik in slaap val en ben geregeld wakker 's nachts. Ben morgen uitgerekend van ons 2e kindje, dan zal het tijdelijk nog wel minder slaap zijn.

Ik functioneer trouwens prima op 6,5 uur.
Ik kan het af met 4 uur slaap, maar ik kan ook zo 10 uur op bed liggen. Dus het is bij mij heel wisselend.
quote:leefnu schreef op 11 november 2009 @ 16:47:

[...]

Dus vraag aan de vrijwillige korte slapers:

Het kan ook andersom hoor. Een goede vriendin van mij slaapt ongeveer 10 uur per nacht, maar ziet er erg moe en lusteloos uit. Teveel slapen is ook niet altijd goed.

Ik functioneer het best met ongeveer 7 uur slaap denk ik. Als ik meer slaap ben ik overdag veel duffer dan wanneer ik 7 uur slaap.
Ik studeer en heb dus veel vrije dagen en ik kan het maar niet laten om op die dagen lang uit te slapen. Ik ga dan best laat naar bed en kan er dan om 9 uur niet uitkomen. Dus lig dan tot 10 a 11 in bed. SLECHT! Maar dat is gelukkig niet altijd het geval normaal gesproken ga ik rond een uur of 11 naar bed en sta dan rond 8 weer op. Eigenlijk best een luizenleventje..
Ik slaap gemiddeld tussen de 4 en 5 uur, en dat bevalt me prima. Zo nu en dan heb ik een uitschieter naar 7 a 8 uur, maar dat is zelden. Ik kan wel vroeg naar bed, maar dan word ik 's nachts wakker en ik slaap niet meer.

Je ziet het trouwens doorgaans niet aan mij.
Ik slaap gemiddeld zo'n 6 tot 7 uur per nacht. Precies genoeg. Minder en ik krijg hoofdpijn, zie er belabberd uit en ben de hele dag moe. Meer en ik krijg hoofdpijn, voel me gedesoriënteerd en er komt niks uit m'n handen.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:Astarte schreef op 11 november 2009 @ 16:29:

Je kunt ook teveel slapen waardoor je juist hoofdpijn en dergelijke krijgt. 10-12 uur slaap lijkt me daar een duidelijk geval van.

Als ik te lang in mijn bed blijf liggen, voel ik me inderdaad mee moe en minder uitgerust. Ben juist veel fitter als ik te weinig slaap voor mijn doen. Ben vaak nog wel wat moe als ik opsta, maar na het douchen superfit. Ik ga rond 23.30 naar bed en sta om 07.00 op.

Als ik een paar nachten te weinig slaap krijg, dan haal ik dat in één nacht weer in maar denk dat een vast ritme veel beter is.
Slaap 7-8 uur en op de dagen dat ik later begin lig ik meestal ook wat langer in bed.

Ik voel me het beste als ik 7 uur geslapen heb, 8 gaat ook nog wel. Maar als het met regelmaat meer is dan word ik daar alleen maar moe van. Teveel is voor mij ook niet goed!

En 6-7 uur heb ik ook geen problemen mee.
Hmm...ik ga de 9 uur vandaag niet halen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven