Oma's gehaktbal

vrijdag 13 november 2009 om 16:05
quote:yasmijn schreef op 13 november 2009 @ 14:17:
[...]
Ik hou niet zo van zakjes en pakjes.
Ik wel hoor, ik snap de aversie er tegen ook niet. Alsof je, als je voor iets bepaalds een zakje gebruikt, áltijd uit zakjes en pakjes zou koken. Raar vooroordeel vind ik dat. (in het algemeen, niet tegen jou in het bijzonder Yas)
Voor gehakt gebruik ik een zakje. Niet én een zakje én zout en peper maar gewoon één zakje en dan nog allemaal andere lekkere dingen.
Maar zo begrijp ik het overmatige gebruik van beschuit in gehakt niet. Heel smerig vind ik dat, van die beschuitstuiters.
[...]
Ik hou niet zo van zakjes en pakjes.
Ik wel hoor, ik snap de aversie er tegen ook niet. Alsof je, als je voor iets bepaalds een zakje gebruikt, áltijd uit zakjes en pakjes zou koken. Raar vooroordeel vind ik dat. (in het algemeen, niet tegen jou in het bijzonder Yas)
Voor gehakt gebruik ik een zakje. Niet én een zakje én zout en peper maar gewoon één zakje en dan nog allemaal andere lekkere dingen.
Maar zo begrijp ik het overmatige gebruik van beschuit in gehakt niet. Heel smerig vind ik dat, van die beschuitstuiters.
vrijdag 13 november 2009 om 16:09

vrijdag 13 november 2009 om 17:30
quote:Djoels schreef op 13 november 2009 @ 17:13:
Vinyl!
Echt ik heb ze vorige week nog gemaakt. Lekker een hele harde korst, dat vind ik zo lekker! En ze vallen NOOIT uit elkaar.. echt niet.
Waarom gelooft niemand me!
Ik geloof je juist hélemaal!
Met twee pakken beschuit wil die korst wel keihard zijn, kan niet anders!
Vinyl!
Echt ik heb ze vorige week nog gemaakt. Lekker een hele harde korst, dat vind ik zo lekker! En ze vallen NOOIT uit elkaar.. echt niet.
Waarom gelooft niemand me!
Ik geloof je juist hélemaal!
Met twee pakken beschuit wil die korst wel keihard zijn, kan niet anders!
vrijdag 13 november 2009 om 18:50

vrijdag 13 november 2009 om 19:05
quote:yasmijn schreef op 13 november 2009 @ 15:46:
Djoels even over je vaders ballen:
Ze staan op. Ze zijn goed van smaak, maar niet strak en stevig.
Strak en stevig ligt niet aan het recept maar aan je kneed en rol kwaliteiten
Langer kneden en rollen tot ze van je handen loslaten, eventueel handen bevochtigen... rollen, rollen, rollen... dan worden ze stevig!
(En de hoeveelheid beschuit heeft er idd ook mee te maken... en het ei... maar gòed kneden en lang rollen is errug belangrijk!)
Djoels even over je vaders ballen:
Ze staan op. Ze zijn goed van smaak, maar niet strak en stevig.
Langer kneden en rollen tot ze van je handen loslaten, eventueel handen bevochtigen... rollen, rollen, rollen... dan worden ze stevig!
(En de hoeveelheid beschuit heeft er idd ook mee te maken... en het ei... maar gòed kneden en lang rollen is errug belangrijk!)
vrijdag 13 november 2009 om 20:04
quote:borrie2 schreef op 13 november 2009 @ 19:05:
[...]
Ik heb nog niets gelezen maar wil zeggen dat het klopt. Ik denk dat er bij mij nooit gehaktballen mislukken omdat het voorwerk het belangrijkste is. De lucht eruit rollen. En net zolang dat ze compact zijn en niet uit elkaar vallen.
Ik had dit topic nog niet geopend omdat mijn oma altijd van die vieze we-ige ballen maakte dat als je al met je vork erheen ging uit elkaar viel. Gewoon slechte verhoudingen van vlees en ingredienten en slecht rollen.
Zo ga nu eens kijken wat andere te zeggen hebben.
[...]
Ik heb nog niets gelezen maar wil zeggen dat het klopt. Ik denk dat er bij mij nooit gehaktballen mislukken omdat het voorwerk het belangrijkste is. De lucht eruit rollen. En net zolang dat ze compact zijn en niet uit elkaar vallen.
Ik had dit topic nog niet geopend omdat mijn oma altijd van die vieze we-ige ballen maakte dat als je al met je vork erheen ging uit elkaar viel. Gewoon slechte verhoudingen van vlees en ingredienten en slecht rollen.
Zo ga nu eens kijken wat andere te zeggen hebben.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zaterdag 14 november 2009 om 13:53
Ik ben jaren bezig geweest om een goede gehaktbal te maken. Elke keer leek het er niet op, niet op wat ik lekker vind, niet op hoe mijn oma en moeder het maakten. En als ik hun recept volg, mislukken ze bij mij.
Totdat ik bij de slager een zakje mix vond (60 cent, voor 1 pond gehakt). Ik dacht: ik probeer het nog 1keer. Gehakt, beetje melk, zakkie mix.... en tadaaa! Daar waren oma's ballen!
Het kan dus echt, met een zakje goede ballen maken...
Totdat ik bij de slager een zakje mix vond (60 cent, voor 1 pond gehakt). Ik dacht: ik probeer het nog 1keer. Gehakt, beetje melk, zakkie mix.... en tadaaa! Daar waren oma's ballen!
Het kan dus echt, met een zakje goede ballen maken...
zaterdag 14 november 2009 om 14:37
Had mijn oma die zakjes maar wel gebruikt, dan had er misschien nog smaak aan haar ballen gezeten.
Ze had er wel talent voor trouwens, die oma van mij. Ze is werkelijk waar de enige vrouw die ik ken die het voor elkaar kreeg dat haar gehaktbal stevig van binnen was maar een absolute zompige snotkorst had. Hij zag ook altijd gelig van kleur.
Oma's commentaar; "Dat komp door de roomboter, waiffie, gehaktballen moet je braaje in 4 pakkies echte roomboter".
Kortom; haar ballen waren smakeloos, onooglijk en duur!
Ik heb mijn kooktalent kennelijk van haar!
Ze had er wel talent voor trouwens, die oma van mij. Ze is werkelijk waar de enige vrouw die ik ken die het voor elkaar kreeg dat haar gehaktbal stevig van binnen was maar een absolute zompige snotkorst had. Hij zag ook altijd gelig van kleur.
Oma's commentaar; "Dat komp door de roomboter, waiffie, gehaktballen moet je braaje in 4 pakkies echte roomboter".
Kortom; haar ballen waren smakeloos, onooglijk en duur!
Ik heb mijn kooktalent kennelijk van haar!
Wat wilde ik nou toch typen?