Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren, baas vertellen of niet?

16-11-2009 09:34 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik op zoek naar een andere baan. Mijn huidige baan bevalt redelijk, maar is wat saai, plus dat een vast contract er nooit in gaat zitten, door allerlei reorganisaties. Ik zal hier dus nooit zekerheid hebben, behalve de zekerheid dat ik binnen max. 2,5 jaar hier niet meer kan werken, ook weer door die reorganisaties.

Ik weet vrij zeker dat ik die 2,5 jaar hier wél kan blijven omdat ik lastig te vervangen ben, maar een vaste baan wordt het dus nooit.

Mijn contract loopt tot begin volgend jaar en ik weet vrij zeker dat dat verlengd gaat worden.

Nu heb ik volgende week een sollicitatiegesprek, buiten werktijd, dus ik hoef er geen vrij voor te nemen. Maar er wordt van me gevraagd dat ik 2 referenties mee moet nemen naar dat gesprek, die zullen ook zeker nagetrokken worden.

Mijn huidige baas ligt erg voor de hand als referentie, ik werk hier al een tijd en hij is erg tevreden over mij en zal zeker een goede referentie afgeven. Maar dan weet hij wél dat ik solliciteer en bestaat de kans dat hij mijn contract niet verlengt onder het motto 'je gaat toch weg, dan zoek ik liever iemand die nog wel 2/3 jaar kan blijven op het moment dat het mij uitkomt.'

Ik kan dat moeilijk inschatten. De kans zit er ook in dat ik de komende tijd wat vaker gesprekken heb en dat ik dus ook weleens vrij zal moeten nemen. Ik weet ook dat mijn baas het persoonlijk prima zal begrijpen dat ik solliciteer, ik weet alleen niet of dat begrip zo ver gaat dat hij mijn contract gaat verlengen.

Wat is wijsheid? De kans dat ik heel snel een baan heb ik niet zo groot. Er zijn weinig geschikte vacatures en een overschot van kandidaten.
Eerst een sollicitatie gesprek, als ze dan een 2e gesprek willen kunnen ze je referenties bellen. Dan zien ze toch meer in je en heb je iets meer zekerheid.
Is het een mogelijkheid dit bij de sollicitatie uit te leggen en aan te geven dat je wilt dat ze de referentie pas natrekken als ze jou in principe hebben uitgekozen? Het lijkt me niet dat die referentie in een eerder stadium van de selectie doorslaggevend is, maar eerder een bevestiging dat je je werk goed doet.
Ga in therapie!
Ik zou het nog even stil houden bij de baas. Hij zal het waarschijnlijk niet erg kunnen waarderen en als die andere baan niets wordt heb je niets meer. Ben bang dat je een contractverlenging dan op je buik kunt schrijven. Je kunt nu sowieso 2,5 jaar voorruit en dat is al heel wat in deze tijd dus zolang het kan je mond houden..
Ik zou het niet aangeven bij de huidige werkgever. Dan gooi je toch je glazen in. Overtuig je nieuwe werkgever van je capaciteiten. En trouwens, waar worden referenties nog gebeld? Ik heb het nog nooit meegemaakt en man ook niet.
Stressed is just desserts spelled backwards
Dat is ook de optie die ik voor ogen had Dubiootje, het aangeven en vragen of ze ze pas later checken, maar het bedrijf waar ik ga solliciteren geeft duidelijk aan dat ze die referenties gaan checken vóór je op gesprek komt. Ik ga het toch maar bespreken met ze, want de laatste keer dat ik eerlijk was tegen een baas lag ik er binnen no time uit.
Malificent, ik heb het eigenlijk bij elke sollicitatie meegemaakt, ook bij mijn huidige baan werden mijn referenties gechecked.
Hmm, ik noem het al nieuwe werkgever lees ik, zie ik heb alle vertrouwen erin
quote:Astarte schreef op 16 november 2009 @ 09:59:

Malificent, ik heb het eigenlijk bij elke sollicitatie meegemaakt, ook bij mijn huidige baan werden mijn referenties gechecked.Maar heb je geen oudere werkgevers die ze kunnen nabellen?
Ha, dát moeten we hebben Dan kan het niet misgaan
Ik heb wel oudere werkgevers, 1 daarvan geef ik ook op als referentie, maar daar houdt het ook wel mee op. Ik werk nog niet zo héél lang, waarvan het grootste gedeelte bij mijn huidige baas, en heb hiervoor vooral bijbaantjes gehad naast mijn studie, die niet relevant zijn en al eeuwen geleden.
Toe maar, die afdeling P&O heeft tijd over, om alle referenties vóór het eerste gesprek na te checken! Lovenswaardig, maar wat een werk en dat terwijl ook na een eerste gesprek nog mensen afvallen.

Van de andere kant van de tafel af geredeneerd en gereageerd zou ik het zeer logisch vinden dat je pas bij een tweede gesprek je referenties gecheckt wilt laten hebben. Ten slotte is een eerste gesprek óók bedoeld om jou als sollicitant een indruk te geven of de baan en werkgever jouzelf wel aanstaan om er serieus werk van te maken. En stel dat dat toch onverhoopt niet het geval is, maar wél je huidige leidinggevende al gebeld is?

Kortom: ik zou bij mijn standpunt blijven om dat pas voorafgaand aan een eventueel overeengekomen (zij willen je vaker spreken, en jij hen ook) gesprek te laten checken.
Misschien ben ik onduidelijk geweest, het gaat om een soort detacheringsbureau die vóór ze voor me gaan bemiddelen mijn referenties willen checken. Dus niet om een regulier sollicitatiegesprek naar aanleiding van 1 vacature. Ik zou bij dit bureau in dienst komen en dan van daaruit flexibel ingezet worden op verschillende locaties.
Goede tips verder Tia Dalma, dankjewel!
Je mag er toch wel van uitgaan dat het nieuwe bedrijf snapt dat je je huidige baan niet als referentie op wilt geven. Kun je anders niet een collega die je vertrouwt als referentie opgeven?

Kijk, jouw situatie is duidelijk, er is momenteel maar één relevante referentie te geven...buiten je huidige baan om...als dat een dealbreaker zou zijn..weet ik niet of je daar uberhaupt had willen werken..
Hoi Astarte, ook bij een detacheringsbureau (of dat nu op basis van W&S of in loondienst uitzenden is) blijft mijn mening ongewijzigd, omdat zij (iig een deel van de komende tijd) jouw werkgever zullen zijn. Zij hebben zich dus ook eerst aan jou te presenteren, waarna jij kan besluiten het serieuzer te maken door je referenties te laten checken.

Ik ga er tenminste van uit dat een béétje recruiter van een deta-bureau zowel als P&O'er van een doorsnee bedrijf allereerst zelf een goed eerste gesprek kan voeren en indruk op kan doen, zonder gelijk referenties te moeten hebben. (Sterker nog: ik zou eerst zelf mijn eigen mening willen vormen dan die klakkeloos van een oud-werkgever aan te horen zonder zelf een beeld te hebben).

In ieder geval zou ik zelf pas aan het eind van het gesprek beslissen of ik dit bedrijf mijn referenties zou willen toevertrouwen. Op referenties moet je namelijk zelf als kandidaat ook zuinig zijn: je vraagt nl indirect tijd van mensen die jij hoog hebt staan en die je vraagt om tijd in jouw beoordeling naar een ander toe te stoppen)
Dat geeft stof tot nadenken Tia Dalma. Zo had ik het nog niet bekeken. Ik weet zelf nog helemaal niet zo zeker of ik daar wel wil werken. Het is een optie, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan, maar het is de moeite waard om eens te bekijken, zo sta ik er een beetje in. Wordt het wat dan is het mooi, maar zal er geen minuut wakker van liggen als het niets word.

Dus ik ga de touwtjes maar iets meer zelf in handen houden, die referenties geef ik nog niet voor het gesprek af, zoals ze gevraagd hebben, met duidelijke uitleg daarbij.

Bedankt!
Graag gedaan *tikt aan de pet*.

Bedenk je maar dat je ook niet gelijk je moeder meeneemt op een eerste date...
Niet?

Waarom niet?

Ik heb het meegemaakt dat men ook voor eerste gesprek referentie eiste. Ik heb toen aangegeven dat ik eerst zeker wilde weten of bedrijf en ik bij elkaar zouden passen en daardoor pas bij een tweede gesprek referenties zou geven. Ik heb ook aangedragen dat ik de goede werkrelatie bij mijn toenmalige baas niet wilde verstoren, indien laten zou blijken dat dat helemaal niet nodig was (omdat ik bedrijf niet zag zitten of zij mij niet). Ze gingen moeiteloos akkoord, snapte het ook. Uiteindelijk hebben ze pas na het bespreken van de arbeidsvoorwaarden de referentie nagetrokken.

Gewoon aangeven.,Heel vaak wordt het gevraagd, maar is het na enige uitleg best mogelijk om pas later je referenties te geven.
quote:Astarte schreef op 16 november 2009 @ 09:58:

Dat is ook de optie die ik voor ogen had Dubiootje, het aangeven en vragen of ze ze pas later checken, maar het bedrijf waar ik ga solliciteren geeft duidelijk aan dat ze die referenties gaan checken vóór je op gesprek komt. Ik ga het toch maar bespreken met ze, want de laatste keer dat ik eerlijk was tegen een baas lag ik er binnen no time uit.

Misschien wist degene aan wie je de vraag hebt gesteld, het antwoord niet en riep die dus maar gewoon: "Nee, dat kan niet". Soms geven mensen een heel stellig antwoord als ze niet willen zeggen dat ze iets niet weten.

Kun je geen docent opgeven als referentie?
Ga in therapie!
quote:Astarte schreef op 16 november 2009 @ 11:18:

Niet?

Waarom niet?

Eerste date is altijd je vader!
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven