Aften

donderdag 19 november 2009 om 09:17
Met grote regelmaat heb ik last van aften in mijn mond. Dit is nogal pijnlijk en het duurt ook vrij lang voordat ze weer verdwenen zijn.
Ik gebruik al Piralvex, maar ik heb het idee dat dat niet echt heel goed werkt.
Weten jullie misschien huismiddeltjes die verlichting zouden kunnen bieden? Of is het handig om dit "probleem" toch eens aan de HA voor te leggen?
Ik gebruik al Piralvex, maar ik heb het idee dat dat niet echt heel goed werkt.
Weten jullie misschien huismiddeltjes die verlichting zouden kunnen bieden? Of is het handig om dit "probleem" toch eens aan de HA voor te leggen?

donderdag 19 november 2009 om 09:55
Soortgelijke tip als Katherina: poetsen met Parodontax. Ik heb jarenlang heel veel last gehad van aften, echt niet leuk!! Sinds ik hiermee poets, vrijwel nooit meer. Niet alle Parodontax is zo vies trouwens, de gel is prima te doen, zeker als je gewend bent. Echt een aanrader!! Ik heb ook al die smeerseltjes gehad, maar niets hielp.
donderdag 19 november 2009 om 09:55
donderdag 19 november 2009 om 10:11
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren last van gehad. het werd ook steeds erger. alles geprobeerd. niets hielp. nouja, wat nog het beste helpt is spoelen met chloorhexidine, dan verdwijnen ze relatief snel.
het was bij mij echt heel erg. heb wel eens jankend van de pijn op kantoor gezeten.....
tot ik gestopt ben met het eten van varkensvlees. nu heb ik er vrijwel nooit meer een! juich! laatst had ik jelly beans zitten snoepen, en de volgende dag spontaan weer een, op het puntje van mijn tong ook. dus volgens mij kan ik daar (ook) niet tegen.
het is bij mij trouwens wel zo erg dat ik zelfs geen contact van mijn eetwaar met varkensvlees verdraag (dus broodje kaas dat tegen broodje ham aan ligt is uit den boze).
het was bij mij echt heel erg. heb wel eens jankend van de pijn op kantoor gezeten.....
tot ik gestopt ben met het eten van varkensvlees. nu heb ik er vrijwel nooit meer een! juich! laatst had ik jelly beans zitten snoepen, en de volgende dag spontaan weer een, op het puntje van mijn tong ook. dus volgens mij kan ik daar (ook) niet tegen.
het is bij mij trouwens wel zo erg dat ik zelfs geen contact van mijn eetwaar met varkensvlees verdraag (dus broodje kaas dat tegen broodje ham aan ligt is uit den boze).
donderdag 19 november 2009 om 10:17
quote:DJ Momo schreef op 19 november 2009 @ 10:11:
De gelatine in jelly beans is volgens mij meestal afkomstig van varkens, misschien dat je daarom weer een aft kreeg.
De gelatine in jelly beans is volgens mij meestal afkomstig van varkens, misschien dat je daarom weer een aft kreeg.

donderdag 19 november 2009 om 10:23
donderdag 19 november 2009 om 10:26
donderdag 19 november 2009 om 10:37
quote:DJ Momo schreef op 19 november 2009 @ 10:26:
[...]
nu weet ik het weer: ze claimen gelatine vrij te zijn
kijk maar eens in de wiki. daardoor geschikt voor vegetariers.Ik keek op de Engelse wiki, omdat mij iets bijstond van gelatine + varkens. Daar stond dat jelly beans wel gelatine bevatten. Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat de Nederlandse variant gelatine-vrij is.
[...]
nu weet ik het weer: ze claimen gelatine vrij te zijn
kijk maar eens in de wiki. daardoor geschikt voor vegetariers.Ik keek op de Engelse wiki, omdat mij iets bijstond van gelatine + varkens. Daar stond dat jelly beans wel gelatine bevatten. Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat de Nederlandse variant gelatine-vrij is.

donderdag 19 november 2009 om 10:40
quote:DJ Momo schreef op 19 november 2009 @ 10:15:
ohja, ik blijf er wel gevoelig voor trouwens. ik hoef maar op mijn wang te bijten, of te stoten met mijn tandenborstel, en ik heb er weer een te pakken.Dat heb ik dus ook. Dinsdag per ongeluk op mijn wang gebeten en meteen is het weer raak. Als ik verse ananas eet, krijg ik ook altijd zo'n last van mijn tong enzo.
ohja, ik blijf er wel gevoelig voor trouwens. ik hoef maar op mijn wang te bijten, of te stoten met mijn tandenborstel, en ik heb er weer een te pakken.Dat heb ik dus ook. Dinsdag per ongeluk op mijn wang gebeten en meteen is het weer raak. Als ik verse ananas eet, krijg ik ook altijd zo'n last van mijn tong enzo.
donderdag 19 november 2009 om 10:47
quote:Antoinette1980 schreef op 19 november 2009 @ 10:37:
[...]
Ik keek op de Engelse wiki, omdat mij iets bijstond van gelatine + varkens. Daar stond dat jelly beans wel gelatine bevatten. Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat de Nederlandse variant gelatine-vrij is.deze zijn geimporteerd uit amerika, en volgens de amerikaanse website zijn ze gelatine vrij... ach, maakt niet uit, het is eigenlijk toch vieze rotzooi hahahaha
[...]
Ik keek op de Engelse wiki, omdat mij iets bijstond van gelatine + varkens. Daar stond dat jelly beans wel gelatine bevatten. Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat de Nederlandse variant gelatine-vrij is.deze zijn geimporteerd uit amerika, en volgens de amerikaanse website zijn ze gelatine vrij... ach, maakt niet uit, het is eigenlijk toch vieze rotzooi hahahaha
donderdag 19 november 2009 om 11:56
Ik heb eens een potje Pyralvex laten zien aan een vriendin die op dat moment aan het afstuderen was als apotheker, en zij zag tussen de ingrediënten een bestandsdeel waar veel mensen op den duur overgevoelig voor raken. Best kans dat Pyralvex net als bij mij vroeger wel werkte, maar inmiddels niet meer.
Ik gebruik standaard zendium en spoel met Listerine (gewoon om te ontsmetten) als ik wondjes heb of keelpijn. Verder heb ik inderdaad ook de echineatip gehoord, maar die moet ik nog eens uitproberen.
Ik gebruik standaard zendium en spoel met Listerine (gewoon om te ontsmetten) als ik wondjes heb of keelpijn. Verder heb ik inderdaad ook de echineatip gehoord, maar die moet ik nog eens uitproberen.
donderdag 19 november 2009 om 15:09
Sinds ik de verse ananas en kiwi in de ban heb gedaan, heb ik nauwelijks nog aften. Het schijnt dat in deze fruitsoorten (en bijv rauwe tomaat, papaja, mango en dat soort exoten) een eiwitscheidend enzym te zitten, waar je slijmvlies van stuk gaat als je er gevoelig voor bent. Als alle bovenstaande vruchten geblancheerd of gekookt/gebakken zijn, kan ik ze trouwens wèl goed hebben (enzym stuk?).

donderdag 19 november 2009 om 17:53
Ik ben ooit met een mond vol met aften (kon niet meer eten) bij de weekend tandarts terecht gekomen.... en kreeg een tube Zendium sensitive mee (is de rode verpakking). Met als gebruiksaanwijzing: 1 poetsen als normaal,spoelen, en dan een flinke klodder zendium over de aften smeren en niet meer uitspoelen. Dat heeft geweldig geholpen. De tandarts vertelde me dat ze over de oorzaak van aften nog steeds niets zeker weten en dat dit het enige middeltje is waarvan ze weten dat het werkt maar ook niet precies waarom. Bepaalde voedingsmiddelen zouden invloed kunnen hebben maar da's nooit aangetoond. Stoten/kapotbijten wel (heb ik regelmatig ondervonden, als ik bijv naar de mondhygiëniste ben geweest moet ik dat bekopen met aften....) Sterkte, 't is een pijnlijke toestand!
donderdag 19 november 2009 om 17:55

donderdag 19 november 2009 om 17:56
quote:wwalstra schreef op 19 november 2009 @ 10:38:
Wat mij heel goed helpt als ik een aft heb is puur echinaeforce erop doen, meestal verdwijnt de aft dan al. Als hij wat groter is niet maar is hij wel eerder genezen. Het brand wel flink natuurlijk.
"puur echinaeforce"? Je bedoelt uit zo'n flesje met die druppeltjes?? Da's bijna puur alcolhol hoor, zit bijna geen echinaeforce in....
Wat mij heel goed helpt als ik een aft heb is puur echinaeforce erop doen, meestal verdwijnt de aft dan al. Als hij wat groter is niet maar is hij wel eerder genezen. Het brand wel flink natuurlijk.
"puur echinaeforce"? Je bedoelt uit zo'n flesje met die druppeltjes?? Da's bijna puur alcolhol hoor, zit bijna geen echinaeforce in....
donderdag 19 november 2009 om 17:58
quote:divakimmii schreef op 19 november 2009 @ 17:55:
tegen mij is er gezegd dat je je mond moet spoelen met van dat spul tegen maagzuur van gaviscon ofzo!
dit is een spulletje dat als je daarmee je mond spoelt er een laagje over je afte heenkomt en daarmee minder pijn doet!!!
Maakzuurmiddel tegen afte.... het klinkt vreemd maar het is echt waar ik bedoel natuurlijk maagzuur middel en niet maakzuur haha! sterkte ermee het is echt het proberen waard!
tegen mij is er gezegd dat je je mond moet spoelen met van dat spul tegen maagzuur van gaviscon ofzo!
dit is een spulletje dat als je daarmee je mond spoelt er een laagje over je afte heenkomt en daarmee minder pijn doet!!!
Maakzuurmiddel tegen afte.... het klinkt vreemd maar het is echt waar ik bedoel natuurlijk maagzuur middel en niet maakzuur haha! sterkte ermee het is echt het proberen waard!