Naast mijn huidige baan wil ik graag een deeltijd studie doen. Ik las dat de studiekosten aftrekbaar zijn voor de balasting. Alleen heb ik daar totaal geen verstand van kan iemand het mij uitleggen?
Reis- en verblijfskosten zijn daarentegen weer niet aftrekbaar. Zie de Belastingdienst.
Voorwaarde voor aftrekbaarheid is wel dat je de studie doet "voor uw beroep of toekomstig beroep". Als je het als hobby doet, is het dus niet aftrekbaar.
Komt er dus op neer dat je veel minder voor je studie betaald?
De studie kost +- 2000 per jaar, een bedrag wat ik niet jaarlijks overhou na het betalen van mijn rekenen maar als daarvan 1500 verrekend wordt dan lijkt t mij goed te doen!
Van die 2000 euro kun je dus wellicht 1500 aftrekken van je salaris voordat je belasting betaalt. Oftewel: over 1500 euro hoef je geen belasting te betalen, dus afhankelijk van in welke schijf je zit, levert dat ongeveer 33, 42 of 52 procent van die 1500 euro voordeel op.
Dus dat levert 630 op als je 42% belasting betaalt, of 502 bij 33,5%. (Als je minder dan 2000 per jaar overhoudt, ga ik er voor het gemak van uit dat je niet in het 52%-tarief valt).