Als iemand je z'n ware aard toont

22-11-2009 13:06 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het topic, hij haalt het bloed vanonder mijn nagels, zei Paloma " Als iemand zijn ware aard toont, waarom dan moeite doen om het te negeren of te verbloemen ten koste van je eigen geluk of welzijn?

Dit heeft mij heel erg aan het denken gezet, want hoe vaak is het niet voorgekomen dat we ondanks de signalen, de waarschuwingen en de adviezen van vrienden en familie, toch negeren wat er gebeurt. Zegt gedrag niet meer dan woorden? Wat vinden jullie van mijn stelling: als iemand je zijn of haar ware aard heeft laten zien, geloof hem/haar dan. Praat het gedrag niet goed, maar accepteer dat het is gebeurd en trek je conclusies.
.
anoniem_88697 wijzigde dit bericht op 06-12-2009 00:09
Reden: .
% gewijzigd
.
anoniem_88697 wijzigde dit bericht op 06-12-2009 00:09
Reden: .
% gewijzigd
Wat ik nog mis in de discussie is dat de ander ook een verkeerd beeld van zichzelf kan hebben. Dan is het niet zozeer jou misleiden als wel ook zichzelf misleiden. Ik vind dat moeilijker te herkennen omdat je ziet dat iemand wel degelijk moeite doet.

Verder erg eens met action speaks louder than words. Maar daar heb je ook tijd voor nodig en de juiste situaties. Sommige mensen blijken opeens erg anders als je gaat samenwonen.
quote:Zamirah schreef op 22 november 2009 @ 16:26:

Ik denk dat veel mensen graag een relatie willen, om de verkeerde reden, en daarom hun ogen sluiten.Dat denk ik ook Zam,ik was zoiemand maar gelukkig weet ik nu dat ik beter af ben in mijn eentje...
Hey Suup, hoe gaat ie? Long time no see..

Ik was vroeger ( toen ik 22 was) ook bang om alleen te zijn. Maar nu weet ik beter.
quote:Zamirah schreef op 22 november 2009 @ 18:03:

Hey Suup, hoe gaat ie? Long time no see..

Ik was vroeger ( toen ik 22 was) ook bang om alleen te zijn. Maar nu weet ik beter.

Ik was iets ouder en al 3 jaar alleen na een lange relatie.

Ik was zo bang om voor altijd alleen te blijven dat ik maar genoegen nam met de eerste de beste die belangstelling had.

Nu weet ik dat ik maar beter alleen had kunnen blijven..
Dat is goed klote.... maar beter laat dan nooit wijs.
quote:domnaiefmutsje schreef op 22 november 2009 @ 14:22:

Eens Dushi, daarom is het zo belangrijk om niet zo afhankelijk te worden van de daden/meningen van een ander. Als je op jezelf vertrouwt, dan raakt dat nog steeds wel, maar een stuk minder.

Veel mensen verwachten teveel van een ander waardoor de ander alleen maar kan teleurstellen. Bovendien zijn we allemaal mens en doen we allemaal wel eens wat fouts.

Mee eens. En misschien is het ook wel zo dat de ander zelf niet eens zozeer bewust is van zijn eigen gedrag omdat hij vanuit zijn achtergrond/ referentiekader niet beter weet/ dingen anders ziet. Het niet als fout ziet. Het is wel fout voor jou omdat je er ongelukkig van word en daarom is uit elkaar gaan het beste. Maar of de persoon zelf deep down echt fout is volgens mij niet perse altijd zo. (dit bovenstaande even mbt een ex van mij)

(De echt hele foute relaties mbt mishandeling e.d. buiten beschouwing gelaten)
Ik denk dat mensen vooral horen wat ze willen horen met een focus op negatieve dingen. Als je 4 complimenten krijgt en 1 kritiekpunt, blijft dat kritiekpunt vooral hangen, omdat dat vaak iets over jezelf bevestigd.

Ik heb een vriendin van me (compleet onbedoeld) op haar tenen getrapt en nu verwijt ze me dat ze 'al heel lang' dingen slikte. Ik weet niet wat ik dan heb gezegd, ben heel gek met haar als vriendin, vind ook niet elke uitspraak van haar altijd even pretiig maar ja, dat hoeft ook niet. Maar ik vind het heel jammer dat ze nooit in die zin eerlijk is geweest en mij gewezen heeft op dingen die ik zei die schijnbaar niet goed vielen. Je kunt dan ook niet veranderen of reageren op iemands reactie. Dan ben ik misschien wel direct, maar das soms wel zo eerlijk.... en dat je dan pas na zon lange tijd de ware gevoelens ziet is dan jammer, want dan is het eigenlijk al te ver gegaan....
Als je niet beter weet dan accepteer je dit gedrag ook.

Vroeger door pa regelmatig uitgescholden voor vies varken, geen wonder dat niemand je leuk vindt etc etc tot en met gore teef aan toe. Als je dan een vriendje krijgt die zich ook misdraagt is het niet zo moeilijk om te denken dat het echt aan jou ligt dat ze zich zo naar gedragen.

Gevolg: mannen niet meer kunnen vertrouwen. Het lukt gewoon niet meer.. ben dus vrijgezel en dat lijkt me beter. Liever geen vent meer dan weer zo behandeld worden.
quote:bicycle schreef op 22 november 2009 @ 18:15:

[...]

Mee eens. En misschien is het ook wel zo dat de ander zelf niet eens zozeer bewust is van zijn eigen gedrag omdat hij vanuit zijn achtergrond/ referentiekader niet beter weet/ dingen anders ziet. Het niet als fout ziet. Het is wel fout voor jou omdat je er ongelukkig van word en daarom is uit elkaar gaan het beste. Maar of de persoon zelf deep down echt fout is volgens mij niet perse altijd zo. (dit bovenstaande even mbt een ex van mij)

(De echt hele foute relaties mbt mishandeling e.d. buiten beschouwing gelaten)

Kan natuurlijk dat de ander zich niet bewust is van zijn gedrag, maar sommige mensen hebben een selectief geheugen. Weten zogenaamd opeens niet meer dat ze zich zo gedragen hebben om wat voor reden dan ook.

Stel je voor dat je dat tegen je baas zou zeggen of tegen een rechter, denk niet dat ze erin trappen. Sorry meneer de rechter ik dacht dat het normaal was om mijn vrouw te mishandelen, komt door mijn achtergrond. Of tegen je baas zeggen dat je je niet bewust was van het feit dat je met een dronken kop op het werk kwam. Elke keus (wat tot uiting komt in gedrag) die je maakt heeft consequenties, waarom zou dat anders moeten zijn in een relatie.
@ Dropgom; het ligt echt niet aan jou hoor, zo moet je echt niet denken. Ik hoop voor je dat je weer moed verzameld om mannen weer te vertrouwen.. en een leuke man tegenkomt; dat ben je waard hoor.
quote:sevenofnine schreef op 22 november 2009 @ 18:47:

[...]

Kan natuurlijk dat de ander zich niet bewust is van zijn gedrag, maar sommige mensen hebben een selectief geheugen. Weten zogenaamd opeens niet meer dat ze zich zo gedragen hebben om wat voor reden dan ook.

Stel je voor dat je dat tegen je baas zou zeggen of tegen een rechter, denk niet dat ze erin trappen. Sorry meneer de rechter ik dacht dat het normaal was om mijn vrouw te mishandelen, komt door mijn achtergrond. Of tegen je baas zeggen dat je je niet bewust was van het feit dat je met een dronken kop op het werk kwam. Elke keus (wat tot uiting komt in gedrag) die je maakt heeft consequenties, waarom zou dat anders moeten zijn in een relatie.Op die manier bedoel ik het niet. Ik vind het lastig uitleggen hoe ik het bedoel. En ik had al aangegeven dat ik het niet over mishandelingen en extreme situaties had.
Wellicht ooit. Ik ben het zó zat!

Vriend 1: waarom draag je niet zo'n kort rokje als je vriendin? Zij ziet er tenminste leuk uit. Hij is er vandoor gegaan met een andere vriendin

Vriend 2: op de avond van de crematie van mijn moeder: zo, nu eerst een potje vrijen. Bij het afleggen van mijn moeder waren 2 mensen om in de gaten te houden of alles wel respectvol ging als ik er zelf niet meer bij zou kunnen blijven. Zijn reactie: stelletje aandachtstrekkers en so-on.. Deze heb ik gedumpt

Vriend 3: als ik geen seks krijg kan ik ook niet van je houden. Ook gedumpt door mij

resultaat: vriend 4, erg lief en respectvol maar wonend op afstand. Ik vertrouwde hem voor geen centimeter, dacht dat ie ondertussen met andere vrouwen rotzooide maar dat was echt niet zo. Deze relatie heb ik verbroken omdat ik dit niet meer volhield. Daarom wil ik geen vriend meer.. dit verdient een goede partner niet.
quote:sevenofnine schreef op 22 november 2009 @ 18:47:

[...]

Stel je voor dat je dat tegen je baas zou zeggen of tegen een rechter, denk niet dat ze erin trappen. Sorry meneer de rechter ik dacht dat het normaal was om mijn vrouw te mishandelen, komt door mijn achtergrond. Of tegen je baas zeggen dat je je niet bewust was van het feit dat je met een dronken kop op het werk kwam. Elke keus (wat tot uiting komt in gedrag) die je maakt heeft consequenties, waarom zou dat anders moeten zijn in een relatie.Ik bedoel eigenlijk dat bijvoorbeeld bij mijn ex dat wij er schijnbaar hele andere normen en waarden op na hielden. Ik vond bepaald gedrag van hem fout. Maar vanuit zijn normen en waarden/ referentiekader zou hij mij een aansteller vinden en zijn gedrag niet fout noemen. En dus omdat we heel anders in elkaar zitten er andere normen en waarden hebben ik bepaald gedrag van hem fout noem hij zal dit nooit zo gaan zien. Daarom passen we niet bij elkaar. Ik heb het stukje geschreven vanuit mijn situatie dus voor jou kan het anders gelden. (zijn gedrag was ook niet extreem ofzo)
quote:Dropgom schreef op 22 november 2009 @ 18:58:

Wellicht ooit. Ik ben het zó zat!

Vriend 1: waarom draag je niet zo'n kort rokje als je vriendin? Zij ziet er tenminste leuk uit. Hij is er vandoor gegaan met een andere vriendin

Vriend 2: op de avond van de crematie van mijn moeder: zo, nu eerst een potje vrijen. Bij het afleggen van mijn moeder waren 2 mensen om in de gaten te houden of alles wel respectvol ging als ik er zelf niet meer bij zou kunnen blijven. Zijn reactie: stelletje aandachtstrekkers en so-on.. Deze heb ik gedumpt

Vriend 3: als ik geen seks krijg kan ik ook niet van je houden. Ook gedumpt door mij

resultaat: vriend 4, erg lief en respectvol maar wonend op afstand. Ik vertrouwde hem voor geen centimeter, dacht dat ie ondertussen met andere vrouwen rotzooide maar dat was echt niet zo. Deze relatie heb ik verbroken omdat ik dit niet meer volhield. Daarom wil ik geen vriend meer.. dit verdient een goede partner niet.Je hebt geen leuke vriendjes getroffen zo te lezen. Maar het zou zonde zijn als deze ervaringen nog steeds invloed hebben op je toekomst. Echt dat zijn die mannen echt niet waard dat je door hen niet meer open zou staan voor andere mannen hoor. Er betaan echt nog wel aardige mannen (al zou je dat haast niet meer geloven als je teveel topics op de relatiepijler leest )
je herkent n leuke man niet als je de overtuiging hebt dat je beter voor altijd alleen kan blijven ivm ervaringen in het verleden (incl. n lul van een vader) ook al staat ie recht voor je neus.
de definitie 'ware aard' in combinatie met zelfbeeld, interessante kwestie! Ik heb wel ns het idee dat de psychisch labiele mens denkt 'iedereen is normaal en ik ben gek', en de sound minded mens is geneigd tot het omgekeerde. Dus wat is ware aard en wat is point of view?
quote:liza schreef op 22 november 2009 @ 17:51:

Wat ik nog mis in de discussie is dat de ander ook een verkeerd beeld van zichzelf kan hebben. Dan is het niet zozeer jou misleiden als wel ook zichzelf misleiden. Ik vind dat moeilijker te herkennen omdat je ziet dat iemand wel degelijk moeite doet.

Verder erg eens met action speaks louder than words. Maar daar heb je ook tijd voor nodig en de juiste situaties. Sommige mensen blijken opeens erg anders als je gaat samenwonen.Dude geloofde de eerste keren oprecht dat hij het nooit meer zou doen. Later wist ie wel beter, en ik ook. Ondanks alles wat hij mij, en vele anderen, heeft aangedaan, ziet hij zichzelf niet als een slecht persoon. Niet eens als een minder aardig persoon. Het ligt allemaal aan die mensen en wij (zijn exen) hadden "gewoon onze bek moeten houden" dan was er niks aan de hand geweest. Dat gelooft hij trouwens echt.
quote:minny schreef op 22 november 2009 @ 20:15:

[...]

Dude geloofde de eerste keren oprecht dat hij het nooit meer zou doen. Later wist ie wel beter, en ik ook. Ondanks alles wat hij mij, en vele anderen, heeft aangedaan, ziet hij zichzelf niet als een slecht persoon. Niet eens als een minder aardig persoon. Het ligt allemaal aan die mensen en wij (zijn exen) hadden "gewoon onze bek moeten houden" dan was er niks aan de hand geweest. Dat gelooft hij trouwens echt.Ongelooflijk, hoe bedoel je bord voor z'n kop. Begin nu te begrijpen waarom dr Phill altijd zegt het begint met het onderkennen dat je een probleem hebt. Vreemd trouwens dat hij niet ziet dat al die exen hem gemeen hebben.
Dat komt omdat vrijwel alle vrouwen slecht zijn natuurlijk
in het hele M/V gebeuren zouden n hoop zurige singles er goed aan doen om uit de slachtofferrol te stappen ipv met de vinger te wijzen naar De Daders, lees: andere sekse in zn geheel. Mannen zijn dit, vrouwen zijn dat, schiet lekker op, n liefdesleven leiden met zo'n wereldbeeld.
Ben het met je eens Tijgermeisje.

Seven, valt het je niet op dat je continue te maken hebt met andermans 'ware aard'?
Niemand is perfect.
quote:domnaiefmutsje schreef op 22 november 2009 @ 22:13:

Ben het met je eens Tijgermeisje.

Seven, valt het je niet op dat je continue te maken hebt met andermans 'ware aard'?Hoe bedoel je domnaiefmutsje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven