Gedrag ex-man na scheiding, wie heeft ervaring?

23-11-2009 15:26 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb hier een tijd geleden een topic geopend omdat ik in scheiding lag en het daar toen erg moeilijk mee had. Inmiddels is de scheiding officieel, en het gaat best ok. Ik zou graag jullie ervaringen horen met je ex na de scheiding. Mijn man ging bij ons weg toen ik zwanger was van mn 3e. Inmiddels zijn de kinderen 5, 3 en bijna 1. Mijn ex was eigenlijk nooit echt bij het gezin betrokken. Liet alles aan mij over enzo. Werd ook door anderen regelmatig omschreven als ‘geen echte gezinsman’. De sleur ed leek hem toen tegen te vallen. Nu verbaast het mij dat hij ineens als hij de kinderen om t weekend heeft, wel voor alledrie kan zorgen en wel leuke dingen kan doen. Zou hij tijdens onze relatie zo ongelukkig zijn geweest dat hij daardoor zich afzijdig hield? Kunnen mensen echt zo veranderen? Ja het klinkt allemaal misschien wat onduidelijk. Vind de situatie nog steeds best moeilijk, ook omdat hij inmiddels een nieuwe partner heeft.

Nou ja, bedankt alvast voor de reacties!
Zo zie je maar, het is toch bij iedereen anders :

@Sascha75 : Man was er nooit en ontpopt zich tot een goeie (welliswaar weekend)vader.

@nell : Man was er nooit, en is er nu nog niet

@ikzelf : Was er ook nooit en moet er nu voor 100 % zijn.

Het is dus duidelijk dat ieder daar op zijn/haar eigen manier mee omgaat, geen lijn in te trekken.
Herkenbaar gedrag van mijn ex. En ik ben er super blij mee. Hij is nu een super vader voor de kinderen. Jammer dat het niet samenging, maar soit. Ik vind dat we het zo goed voor elkaar hebben en het is een bevestiging dat de scheiding een goed iets was.
Sascha, ik kan me je vorige topic nog herinneren.

Ik herken jouw situatie wel wat. Ook ik ben sinds begin dit jaar gescheiden en heb soms ook moeite met de praktijk. Onze zoon woont bij mij en gaat soms naar zijn vader. Op de momenten dat zoon bij zijn vader is, hou ik me - wát vader dan ook doet met zoon op dat moment: thuisblijven, pretpark whatever - maar voor ogen dat zoon er blij van wordt. Ik kan er voor mezelf nóg zoveel moeite mee hebben hoe ex zijn vaderrol invult, kan het nóg zo oneerlijk en frustrerend vinden hoe makkelijk het voor ex kan zijn om de fantastische vader te zijn, (inderdaad: uitsluitend de lusten en niet de lasten) maar de situatie verandert er niet door. Het enige wat écht belangrijk voor me is, is dat zoon gelukkig is op de momenten dat hij bij zijn vader is.

Wat IK daar dan vervolgens van denk, staat daar feitelijk los van. Het gaat om het belang van zoon en zolang die het fijn vindt om bij papa te zijn: lekker laten gaan.

(als zoon, nu bijna 5, straks ouder wordt zal hij wellicht dingen ook anders zien en ervaren. Maar net als nu krijgt hij van mij alle ruimte om zijn eigen ervaringen op te doen met zijn vader. Hij mag zelf, in zijn eigen tempo, op zijn eigen manier, ervaren wat hij van zijn vader vindt. En zolang hij het nu nog ervaart als dat hij een geweldige papa heeft: heerlijk toch? Laat hem er (nog) lekker van genieten..!)
En op je vraag waarom je ex nu ineens wél dingen kan doen met de kinderen die hij tijdens jullie huwelijk niet kon/wilde: ik denk dat ook zeker mee zal spelen dat hij ze nu maar verhoudingsgewijs zo weinig ziet. De wetenschap dat hij ze maar een paar (2?) dagen om zich heen heeft kan ervoor zorgen dat hij zich op die momenten wél kan en wil inzetten voor een leuk contact.

Wanneer hij de kinderen, zoals tijdens jullie huwelijk, iedere dag zag, ging de lol er voor hem wellicht al snel af...

Ik merk het ook bij mijn ex. Zolang hij de kleine maar eens in de zoveel tijd ziet, gaat het goed. Is hij in staat om zijn eigen emoties in toom te houden (soms...helaas nog altijd niet altijd) en lukt het hem redelijk om een leuke vader te zijn. In elk geval een leukere vader dan toen wij nog getrouwd waren...

(eigenlijk is het te triest voor woorden... en dit is dan de váder van je kind(eren)...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven