Eerst blij met jezelf zijn

27-11-2009 16:50 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat hoor ik dat vaak de laatste tijd!

Wat betekent dat en hoe doe je dat?

Alvast bedankt.
Heel hard juichen voor de spiegel
Je hoeft niet altijd blij te zijn met jezelf, maar weten wat je aan jezelf hebt. Op jezelf vertrouwen en kunnen bouwen. Wat bedoel ik ermee? Dat alles waar je op wilt leunen bij een ander, als basis bij jezelf kunt vinden. Jezelf lief vinden, jezelf een schop onder je kont geven, jezelf verzorgen, voor jezelf opkomen enz.
Jezelf in derdaad een goed en leuk persoon vinden en ook accepteren dat je soms niet aan je eigen verwachtingen of eisen voldoet?
Jezelf accepteren met al je goede én slechte eigenschappen?
quote:domnaiefmutsje schreef op 27 november 2009 @ 16:54:

Dat alles waar je op wilt leunen bij een ander, als basis bij jezelf kunt vinden. Jezelf lief vinden, jezelf een schop onder je kont geven, jezelf verzorgen, voor jezelf opkomen enz.

Wat zeg je dat mooi.

Ik mis er 1 van: jezelf verzorgen.

Daar ga ik mee aan de slag. Aleen.... waar begin je mee?
quote:heejhallo schreef op 27 november 2009 @ 16:55:

accepteren dat je soms niet aan je eigen verwachtingen of eisen voldoet?Dit is ook een goeie! Is alleen moeilijk te doen.
je zou dus eigenlijk 'verliefd' op jezelf moeten kunnen worden...trots op jezelf zijn..mensen die negatief over zichzelf praten (of alleen maar denken) stralen iets negatiefs uit..terwijl als je tevreden met jezelf bent, dan straal je iets positiefs uit..dan willen mensen om je heen zijn...
Oh en hoe je het doet? Hmmmm....veel oefenen. En dingen ondernemen die je trots doen zijn op jezelf. Iets dat je misschein een beetje eng vind en als het dan lukt is het een fijn gevoel. Hoeven niet grote dingen te zijn hoor, maar wel dingetjes die buiten je eigen 'comfort zone' liggen. Je hoeft niet meteen op expeditie naar verweggistan om dat te doen.
quote:Nammma schreef op 27 november 2009 @ 17:02:

Jezelf accepteren met al je goede én slechte eigenschappen?Dat wordt steeds moeilijker!
quote:gelukkigmeisje schreef op 27 november 2009 @ 17:06:

je zou dus eigenlijk 'verliefd' op jezelf moeten kunnen worden...trots op jezelf zijn..mensen die negatief over zichzelf praten (of alleen maar denken) stralen iets negatiefs uit..terwijl als je tevreden met jezelf bent, dan straal je iets positiefs uit..dan willen mensen om je heen zijn...Wat zou ik dat heel graag willen, gelukkigmeisje.
quote:Poesje1972 schreef op 27 november 2009 @ 17:04:

[...]

Dit is ook een goeie! Is alleen moeilijk te doen.Is het ook . Gewoon blijven proberen. we hebben natuurlijk altijd bepaalde normen en waarden en oordelen over hoe we vinden dat de wereld er uit zou moeten zien of hoe mensen met elkaar om zouden moeten gaan. Maar iedereen gaat wel eens de mist in. Anderen, maar ook wijzelf. We hebben allemaal onze schaamtes, leugentjes om best wil, angsten en dingen waar we niet trots op zijn. Dat betekent niet dat we niet ook lief, dapper, zorgzaam, trots en liefdevol kunnen zijn.
quote:heejhallo schreef op 27 november 2009 @ 17:08:

[...]

Is het ook . Gewoon blijven proberen. we hebben natuurlijk altijd bepaalde normen en waarden en oordelen over hoe we vinden dat de wereld er uit zou moeten zien of hoe mensen met elkaar om zouden moeten gaan. Maar iedereen gaat wel eens de mist in. Anderen, maar ook wijzelf. We hebben allemaal onze schaamtes, leugentjes om best wil, angsten en dingen waar we niet trots op zijn. Dat betekent niet dat we niet ook lief, dapper, zorgzaam, trots en liefdevol kunnen zijn.

Wat zeg je dat heel mooi.

Vrgelijk je jezelf wel eens met andere mensen? Dat doe ik zelf om aan iedeen te komen maar dat doet ook pijn.
quote:Poesje1972 schreef op 27 november 2009 @ 17:13:

[...]

Wat zeg je dat heel mooi.

Vrgelijk je jezelf wel eens met andere mensen?

Ehm...ja en nee. Zodra je jezelf veel gaat vergelijken met anderen begin je te verliezen. Er is altijd wel iemand die mooier is, slimmer is, een leukere baan lijkt te hebben, in een mooier huis woont etc. Dus dat doe ik niet zo (Ik vermijd eerlijke gezegd ook dingen die vergelijk gedrag uitlokken, bepaalde glossies lees ik nooit en bepaalde tv programma's kijk ik ook niet. Niet heel bewust hoor, maar ik hou wel een beetje afstand van zaken die ontevredenheid uitlokken. Klinkt misschein een beetje calvinistisch, maar voor mij werkt het). Ik ben ook erg blij dat ik veel mensen in mijn omgeving heb die ook niet zo zijn. Mijn goede vrienden zijn oprecht blij voor als het goed met me gaat en andersom. Ik kijk ook liever naar wat ik wel heb en dat is ontzetetnd veel, vind mezelf een behoorlijke bofkont. In dat opzicht kijk ik wel eens naar andere mensen. Niet dat ik me beter voel, absoluut niet, maar dan ben ik ontzettend blij met alle kansen die ik heb en heb gehad.

Natuurlijk ben ik wel eens minder blij met mezelf, en sommige trekken zijn moelijker te accepteren dan anderen, maar ach, ik ben er nog steeds, kan goed voor mezelf zorgen en opkomen en doe leuk mee
quote:Poesje1972 schreef op 27 november 2009 @ 17:03:

[...]

Wat zeg je dat mooi.

Ik mis er 1 van: jezelf verzorgen.

Daar ga ik mee aan de slag. Aleen.... waar begin je mee?Waarom verzorg je jezelf niet?
Verliefd worden op jezelf... dat is een stretch..

Ik geloof wel in jezelf heel erg waarderen en van jezelf houden. Dat lijkt ver weg maar het begint bij van jezelf op aan kunnen. Je gaat vanzelf houden van de persoon waar je van op aan kunt namelijk.

Waar begin je mee mbt verzorgen? De juiste voeding, verzorging, rust en regelmaat, werk en ontspanning...
Kijk, ieder mens heeft goede en minder goede eigenschappen. Die bij jezelf te er(her)kennen én er aan te werken, maakt je een completer mens. Maar ook kunnen accepteren: Dit ben ik....

Opbouwende kritiek van vrienden bijv., dara doe ik iets mee als ik vind dat ze gelijk hebben. Maar als ik denk: nee, dat ben ik niet met je eens, dan accepteer dat ik nu eenmaal zo in elkaar zit...

Jezelf verzorgen: Als je wilt dat het in jou "schoner en rustiger" wordt, kun je beginnen met je omgeving schoner en rustiger te maken. Eet gezond, ga sporten, zorg voor je innerlijke mens...
Ik ben niet verliefd op mezelf. verliefdheid is een state of mind, die grenst aan een soort psychose heb ik gelezen en ik houd het graag een beetje nuchter (but that's me).

Maar ik kan mezelf wel waarderen en vind oprecht dat ik het slechter had kunnen treffen dan met mezelf.

Ik heb natuurlijk ook wel eens kutdagen, zielige dagen, mezelf niet-mooi-vinden dagen. maar in de grote lijn ben ik eigenlijk best wel ok en heb ik - net als andere mensen, maar ook de bomen en de sterren - net zoveel recht om hier te zijn.

Ik val mensen niet ongevraagd lastig, ik heb respect voor mens en dier, zie er goed uit, ben niet constant gelukkig maar weet ook hoe dat komt en doe mijn best om daarmee om te gaan en om eerlijk te kijken naar hoe ik me gelukkiger kan voelen, kan best goed luisteren, ben niet contactgestoord en ben creatief.

Kortom: ik ben ok.

heb ook zat tekortkomingen, maar dat accepteer ik van mezelf en/of gooi daar zo nu en dan flink wat relativerende zelfspot tegenaan.

Dit is niet altijd zo geweest en waar ik dan het allermeeste aan had (en nog steeds heb) is: relativeren met een grote R. En dat kun je absoluut leren.
Only dead fish go with the flow
Daarnaast, erg belangrijk... scheidt wat je doet van wie je bent. Dan kan je milder zijn naar jezelf toe en daarmee naar anderen.
quote:heejhallo schreef op 27 november 2009 @ 17:27:

[...]

Ehm...ja en nee. Zodra je jezelf veel gaat vergelijken met anderen begin je te verliezen. Er is altijd wel iemand die mooier is, slimmer is, een leukere baan lijkt te hebben, in een mooier huis woont etc. Dus dat doe ik niet zo (Ik vermijd eerlijke gezegd ook dingen die vergelijk gedrag uitlokken, bepaalde glossies lees ik nooit en bepaalde tv programma's kijk ik ook niet. Niet heel bewust hoor, maar ik hou wel een beetje afstand van zaken die ontevredenheid uitlokken. Klinkt misschein een beetje calvinistisch, maar voor mij werkt het). Ik ben ook erg blij dat ik veel mensen in mijn omgeving heb die ook niet zo zijn. Mijn goede vrienden zijn oprecht blij voor als het goed met me gaat en andersom. Ik kijk ook liever naar wat ik wel heb en dat is ontzetetnd veel, vind mezelf een behoorlijke bofkont. In dat opzicht kijk ik wel eens naar andere mensen. Niet dat ik me beter voel, absoluut niet, maar dan ben ik ontzettend blij met alle kansen die ik heb en heb gehad.

Natuurlijk ben ik wel eens minder blij met mezelf, en sommige trekken zijn moelijker te accepteren dan anderen, maar ach, ik ben er nog steeds, kan goed voor mezelf zorgen en opkomen en doe leuk mee

Ik moet dat idd minder doen.

Ben heel blij voor jou at je blij bent met wat je hebt. Dat geeft absoluut rust.
quote:wuiles schreef op 27 november 2009 @ 17:29:

[...]

Waarom verzorg je jezelf niet?Ik vond het uiterlijk nooit belangrijk. Als ik nu daaraan wat ga doen, dan doe ik dat om betere kansen te ceeren (in mijn liefdesleven) en niet voor mezelf.
quote:domnaiefmutsje schreef op 27 november 2009 @ 17:32:

Verliefd worden op jezelf... dat is een stretch..

Ik geloof wel in jezelf heel erg waarderen en van jezelf houden. Dat lijkt ver weg maar het begint bij van jezelf op aan kunnen. Je gaat vanzelf houden van de persoon waar je van op aan kunt namelijk.

Waar begin je mee mbt verzorgen? De juiste voeding, verzorging, rust en regelmaat, werk en ontspanning...Ik ben nu bezig met werkzoeken. Daar ben ik hard mee bezig.
quote:Nammma schreef op 27 november 2009 @ 17:38:

Kijk, ieder mens heeft goede en minder goede eigenschappen. Die bij jezelf te er(her)kennen én er aan te werken, maakt je een completer mens. Maar ook kunnen accepteren: Dit ben ik....

Opbouwende kritiek van vrienden bijv., dara doe ik iets mee als ik vind dat ze gelijk hebben. Maar als ik denk: nee, dat ben ik niet met je eens, dan accepteer dat ik nu eenmaal zo in elkaar zit...

Jezelf verzorgen: Als je wilt dat het in jou "schoner en rustiger" wordt, kun je beginnen met je omgeving schoner en rustiger te maken. Eet gezond, ga sporten, zorg voor je innerlijke mens...Hoe weet je wanneer je iets moet veranderen en wanneer niet?
Jezelf verzorgen heeft niet perse te maken met korte rokjes, hakjes en make-up he? Jezelf verzorgen heeft ook te maken met zorgen dat je schoon, gezond bent.

Waarom doet jouw uiterlijk je niets?

Hopelijk vindt je snel iets leuks
ik was vroeger heel erg onzeker...veel gepest op school veel buitengesloten...en toen ik 21 was...ben ik naar Guatemala gegaan om vrijwilligerswerk te doen...Het was echt niet altijd makkelijk daar, maar ik leerde wel op mezelf te bouwen, te vertrouwen...zelfde toen ik kort nadat k terugkwam in Nederland, een baan in Gibraltar heb geaccepteerd (gesolliciteerd eerst hoor)

dingen die volledig buiten mijn comfort zone lagen, maar juist in dat soort situaties leer je jezelf kennen. Maar dat kan zeker ook in kleine dingetjes...

doe eens je haar anders dan normaal...doe eens andere kleding aan...andere combinaties...ga een cursus volgen...

door het doen van dat soort dingen, begon ik mezelf te respecteren en accepteren...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven