Gezondheid alle pijlers

Hoe voelt zwangerschapsvergiftiging?

30-11-2009 22:09 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
De symptomen van zwangerschapsvergiftiging (/pre-eclampsie/hellp-syndroom) ken ik zo ongeveer wel: pijn in bovenbuik, hoge bloeddruk, eiwit in urine, vocht vasthouden, sterretjes zien.. Wat ik wil weten: voel je je echt ziek als je dat hebt?

Ik ben nu 28 weken zwanger en heb sinds een paar weken pijn in mijn ribben en bovenbuik. Heb het al een paar keer aangekaart bij de gyn, maar die zegt alleen dat het waarschijnlijk mijn baarmoeder is die tegen ribben en organen drukt. Geen eiwit in mijn urine. Toch zit het me niet lekker. Hoe erg is die pijn als je zwangerschapsvergiftiging hebt? En voel je je dan ook echt heel ziek? Zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Alvast bedankt.
Heb niet alle reacties gelezen, maar bij de zogenaamde zwangerschapsvergiftiging is het zo:

- Hypertensie, oftewel: hoge bloeddruk, 20 mmgh boven de gewone bloeddruk van moeder. Dit heeft te maken met de bloedvoorziening van moeder en wat de placenta dus gewend is (en het kindje dus aan zuurstof en voeding).

- Pre-eclampsie: die hypertensie in combinatie met het verlies van eiwit in de urine. In eerste instantie wordt de urine gestickt op eiwit, waaruit duidelijk wordt of het uberhaubt aanwezig is. Is dit zo: dan gaat de zwangere 24-uurs urine sparen. Uit die urine wordt gemeten hoeveel eiwit er per dag aanwezig is. Boven een bepaalde norm wordt er dan gesproken van pre-eclampsie: zwangerschapsvergiftiging (wat overigens in de medische wereld niet als term gebruikt wordt).

De klachten die zwangeren hierbij hebben zijn de hypertensieklachten: sterretjes zien, bandgevoel, hoofdpijn, tintelende vingers. Daarnaast kan er vocht worden vastgehouden, meestal in de voeten en het gelaat.

- HELLP: ernstig stadium. Hypertensie, eiwit in urine + stoornissen in de nier- en leverfuncties.

Maar to the point: zonder eiwit verlies dus geen "zwangerschapsvergiftiging". Dat is namelijk 1 van de belangrijkste criteria!
quote:Faye_C schreef op 01 december 2009 @ 06:16:

Bij mij zeiden ze dat bedrust niks zou helpen en het ook niet aan het eten kon liggen. Had op het laatst 100 als onderdruk, maar nooit is mij gezegd rustig aan te doen. Ook aan mijn eten hoefde ik niks te doen. Ik was wel voorbij de 37 weken toen het over de 95 ging.

Bij mijn eerste twee zwangerschappen had ik een onderdruk van 55-60 en nu dit.

.

ja 37 weken is een "veilige" grens he...ik bedoel dan "mag" je kind gewoon geboren worden.

Dan doen ze idd wat minder moeilijk met regels.

maar bij mij begon het al bij 28 weken...en dan wil je alles uitsluiten en hopen ze dat met rust alles gerekt kan worden.

Qua eten mocht ik ook alles hoor.

dit was mijn 1e zwangerschap. bij de 2e enorm bang voor "herhaling". echter niks geen problemen, keurige bloeddruk, zelfs een poos te laag.

ook is hij netjes tot ruim 39 wkn blijven zitten.
Ik had er heel erge hoofdpijn bij. Dat was voor de verloskundige reden om me twee keer per week naar het ziekenhuis te sturen voor the works. Urine, bloed, echo. Elke keer op t randje weer naar huis. Vervelend, maar fijn dat ik in de gaten werd gehouden.
overigens werd ik zodra er eiwit in de urine gevonden werd meteen doorgesluisd naar het ziekenhuis
Oh ik moest met 37 weken wel thuis blijven. Mocht niets meer doen.
Oh ja en ik kon mijn naam in mijn been schrijven en dat bleef je dan heel lang zien. Geinig, maar inderdaad is vocht vasthouden ook een teken en voelt dat helemaal niet fijn.
Ik heb ook pre-eclampsie gehad toen ik tegen de 38 wkn aanzat. De bloeddruk was de hele zwangerschap perfect maar vanaf week 37 schoot die ineens omhoog. Ik bleek toen ook eiwitten in de urine te hebben. Doorgestuurd naar het ziekenhuis, en daar een halve week later met baby in de maxi cosi (inleiding, knip, vacuum) naar buiten gekomen.

Ik had helemaal geen klachten, besefte ook niet helemaal wat het allemaal betekende, en liet alles maar over me heen komen.

Wat ik me nu wel afvraag is hoe groot de kans op herhaling is. Wat nu als je 1 x pre-eclampsie hebt gehad en je wilt een 2e x zwanger worden?

Maar Jurri, ik kan me voorstellen dat je niet onbezorgd in deze zwangerschap staat door je vorige zwangerschap, en het einde hiervan. Er zal wel veel van opnieuw naar boven komen.
quote:meds schreef op 01 december 2009 @ 14:30:

heel slecht, zeker omdat is gebleken dat van zoutloos eten je nog meer vocht gaat vasthoudenWaar heb je die informatie vandaan?
als je bij de eerste zwangerschap pre-eclampsie/ hellp/eclampsie hebt gehad, is de kans dat je het in de volgende zwangerschap krijgt zeker aanwezig. Hoger dan wanneer je het niet hebt gehad. Maar het voordeel is: het treedt in de meeste gevallen pas een paar weken later in de zwangerschap op. Dus je hebt minder risico op (extreme) vroeggeboorte en misschien beval je al spontaan voordat je de kans hebt op pre-eclampsie.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Kippie007 schreef op 01 december 2009 @ 14:49:

Heb niet alle reacties gelezen, maar bij de zogenaamde zwangerschapsvergiftiging is het zo:

- Hypertensie, oftewel: hoge bloeddruk, 20 mmgh boven de gewone bloeddruk van moeder. Dit heeft te maken met de bloedvoorziening van moeder en wat de placenta dus gewend is (en het kindje dus aan zuurstof en voeding).

- Pre-eclampsie: die hypertensie in combinatie met het verlies van eiwit in de urine. In eerste instantie wordt de urine gestickt op eiwit, waaruit duidelijk wordt of het uberhaubt aanwezig is. Is dit zo: dan gaat de zwangere 24-uurs urine sparen. Uit die urine wordt gemeten hoeveel eiwit er per dag aanwezig is. Boven een bepaalde norm wordt er dan gesproken van pre-eclampsie: zwangerschapsvergiftiging (wat overigens in de medische wereld niet als term gebruikt wordt).

De klachten die zwangeren hierbij hebben zijn de hypertensieklachten: sterretjes zien, bandgevoel, hoofdpijn, tintelende vingers. Daarnaast kan er vocht worden vastgehouden, meestal in de voeten en het gelaat.

- HELLP: ernstig stadium. Hypertensie, eiwit in urine + stoornissen in de nier- en leverfuncties.

Maar to the point: zonder eiwit verlies dus geen "zwangerschapsvergiftiging". Dat is namelijk 1 van de belangrijkste criteria!Je vergeet nog Eclampsie, dat is het eindstadium van pre-eclampsie waarbij je meestal ook HELLP hebt, maar vooral: een soort epileptische aanvallen. In NL komt dat eigenlijk bijna nooit voor omdat er op gelet wordt, in landen met een mindere gezondheidszorg wel
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Oh, ik heb ervaring met eclampsie. Ben echt weg geweest en toen ik bijkwam zei manlief: dat doen we nooit weer.

En hoe het voelt?? Nou, ik voelde niks. Had wel een verhoogde bloeddruk, en ik hield vocht vast. Liters vocht. Om precies te zijn 32 kilo aan vocht (naast de normale 10 kilo van de zwangerschap dus).
.
Kans op herhaling (volgens gyneacoloog);

Met dezelfde partner 0% en met een andere partner 25%.
Nou Mamalelie, over die 0% zijn de meningen verdeeld.... Ik heb na de eerste zwangerschap een hele batterij onderzoeken gehad op zoek naar een aantal risicofactoren (niets gevonden) maar ondanks dat vond mijn gyn dat de kans op herhaling nog steeds behoorlijk groot was, zo groot dat ik preventief medicijnen moest, vanaf 25 weken veel rust en steeds meer controles. In de loop van mijn tweede zwangerschap ging mijn onderdruk weer richting 110........ Uiteindelijk liggen er nu twee blakende pubers-in-opleiding te slapen, dus het is wel goed gekomen.
sassefras:

dat verschilt dan ook weer per Gyn en ZH denk ik?

mijn Gyn zei nl dat kans op herhaling nihil was. en ik me zeker geen zorgen daarover moest maken en absoluut geen preventieve middelen oid hoefde.

enige wat wel 'moest' was meteen onder controle van de gyn en dus bevallen in het zh.

mijn 2e zwangerschap ging prima, heb absoluut niet rustig aangedaan. alle controles waren super en hij is met ruim 39 weken pas geboren
.
Ik had het niet over de zwangerschapsvergiftiging, maar over eclampsie. Dat gaat 6 stappen verder en de kans daarop is niet zo heel erg groot.

En dat is meteen het grootste nadeel, want mijn verloskundige zei ijskoud (nadat ik in 1 week 8 kilo bijkwam); nee hoor, alles is in orde. Neem maar een vochtafdrijvende thee en ik zie je over 3 weken.

Urine controleren? Welnee. Bloeddruk wat hoog? Nee hoor, volkomen normaal. Kan zijn, maar ik had altijd een onderdruk van 55-60 en nu ineens 80. Maar goed, het was mijn eerste. Wist ik veel.

Diezelfde verloskundige mistte trouwens op de echo van een vriendin dat het kindje zwaar gehandicapt was. En ze mistte wel meer. Als wij nog een kindje hadden gewild, was ik daar in ieder geval niet teruggegaan.
@ Mamalelie: Lekkere verloskundige dan, zeg..

Bij mij lijkt het een beetje op het tegenovergestelde. Ik kwam in een maand 4,7 kilo aan en dat was meteen aanleiding om mn urine te testen (geen eiwit). En de gynaecoloog vond een bloeddruk van 140/75 reden om me elke twee weken te controleren.

Is niks mis mee natuurlijk, maar zo hoog is dat toch helemaal niet..?
quote:mamalelie schreef op 01 december 2009 @ 21:19:

Kans op herhaling (volgens gyneacoloog);

Met dezelfde partner 0% en met een andere partner 25%.

Ik heb met eerste Hellp gehad en met tweede pre-eclampsie en beide zelfde vent. Maar mijn gyn zei juist dat de kans dat je het kreeg bij een tweede, later zou zijn en vaak minder heftig.

Eerste met 37,3 weken binnen een paar dagen bloeddruk van 80 naar 125 inclusief magnesium bolussen. Inderdaad weggevallen, torenhoge bloeddruk en dochter die dipte en aangezien ik wegviel, ging persen erg lastig. Bloedplaatjes zo slecht dat keizersnee geen goede optie was dus kind er met vacuum uitgerukt. (zo erg dat ze een week lang op couveuse afdeling heeft moeten liggen voor de billirubine afbraak)

Jammer bij mij is dat mijn bloeddruk niet daalde na geboorte dochter, maar hoog bleef. Denk dat mijn bloeddruk pas na een 3 maanden stabiliseerde. Mijn bloeddruk steeg op een gegeven moment na bevalling zo erg dat ze mij in verloskamer hebben gereden en mijn man naast me mocht blijven slapen. Achteraf dus gehoord dat het heel erg randjekantje was.

Tweede hadden ze aangegeven dat kans kleiner was en later in zwangerschap zou voorkomen. Helaas ging het voor mij niet op aangezien ik met 33 weken al om de dag erheen moest omdat onderdruk rond de 100 bleef hangen. Uiteindelijk wilde gyn zoon halen met 37 weken en heb ik het nog 1,5 week kunnen rekken. Ook weer na bevalling bloeddruk omhoog geschoten naar 115.

Gelukkig is het met bloeddruk goed gekomen en zijn kinderen blakend gezond. Gyn heeft alleen aangegeven dat het hem niet heel handig leek om aan een derde te beginnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven