Knoop doorhakken scheiden

29-12-2025 17:47 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al sinds een aantal jaar loopt het niet lekker tussen mijn man en mij. We hebben hiervoor al relatietherapie gehad, dit heeft wel wat geholpen maar uiteindelijk lijkt het voor mij niets op te lossen.
Er is al lange tijd een psychische problematiek bij hem, die pas afgelopen jaar echt gediagnosticeerd is en nu eindelijk, hopelijk goed behandeld wordt. Het is voor hem zwaar, ik denk zwaarder dan hij soms laat merken/toe wil geven. Maar ik begin ook steeds meer te merken dat het mij ook meer doet dan ik toe wil geven. Ik denk steeds vooral in het er zijn voor hem en hoe zwaar het voor hem is, maar ik ben er zelf ook veel mee bezig en ik heb steeds vaker het gevoel dat het me teveel wordt.

Daarnaast is eigenlijk ook al lange tijd mijn echte gevoel voor hem weg, ik zie hem meer als een goede vriend dan echt mijn man/partner. Ik hoopte dat dit beter zou worden met de relatietherapie en vaker samen iets leuks doen, maar tot nu toe is dat niet het geval. Echte intimiteit is er dan ook niet tot nauwelijks. Ik weet dat hij dit mist, zowel de seks als gewoon knuffelen en ik mis het ook wel maar niet met hem.

Al jaren heb ik twijfels over ons, maar de laatste maanden denk ik steeds vaker aan scheiden. Afgelopen weekend hebben we ook nog een goed gesprek gehad. Hier kwam naar voren dat hij (echt) niet uit elkaar wil en vind dat het wisselend is hoe het gaat. Zelf heb ik aangegeven dat ik hier wel soms over twijfel, over het uit elkaar gaan. Dat ik dit niet wil, maar wel vaak twijfel over mijn gevoelens.
Als ik heel eerlijk ben naar mezelf dan denk ik dat vooral voor anderen niet wil scheiden, omdat het iedereen zijn leven overhoop haalt (man, kinderen, familie) en omdat ik heel goed snap dat het gras ergens anders niet altijd groener is het waarschijnlijk een stuk zwaarder zal zijn alleen.
Maar tegelijk voelt het wel beter, merk ik steeds vaker dat ik me met alleen de kinderen meer een gezin voel dan met hem erbij en dat ik net zo graag alleen (of alleen met de kinderen) ergens naar toe gaan als met z'n alle.

Ik denk dat ik vooral nog een stukje angst heb voor wat scheiden allemaal teweeg gaat brengen, vooral voor de kinderen en ook bang ben dat het met man dan met het psychische stuk weer minder zal gaan. Tegelijk wil ik ook aan mezelf denken en niet voor anderen bij elkaar blijven.
Dit naast alle kosten, huizen problematiek etc. die er nog bij komt kijken.

Zijn er hier mensen die in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten? Hoe ben je hier mee omgegaan?
Ik kan alle tips gebruiken.
Een scheiding zal zeker wat teweeg brengen bij je man en bij je kinderen. En jij mag natuurlijk best voor jezelf kiezen maar dat is niet perse het beste voor hen.
Hoe wordt het voor de kinderen om straks zonder jou langere tijd bij hem te zijn? Er lijkt sprake van serieuze problematiek.
Heb jij psycho-educatie gehad over de diagnose van je man?
Als het dan toch al jaren niet lekker loopt ... misschien nog één jaar aankijken hoe het loopt nu er een diagnose en misschien hulp is?

Als het moet dan op dit moment gewoon maar als ouders en niet zozeer als partners?

Is het ook een optie toch weer de relatie-therapie in te gaan, maar dit keer met de wetenschap van zijn diagnose én de wetenschap / de vraag dat jij niet weet of je de boel nog op lange termijn trekt?

Als hij niet wil scheiden én psychische problemen heeft calculeer ik namelijk een hevige scheiding in die jij mag trekken om vervolgens vanaf het moment van scheiding zo'n beetje 95 % van alle kinderlast alleen te mogen dragen.
Want "jij wou die scheiding".

Daarnaast zou ik meenemen hoe oud de kinderen zijn. Hoe lang duurt het nog voor ze volwassen zijn? Uit elkaar gaan versimpelt namelijk een pak als ze 16 à 18+ zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
29-12-2025 18:22
Als hij niet wil scheiden én psychische problemen heeft calculeer ik namelijk een hevige scheiding in die jij mag trekken om vervolgens vanaf het moment van scheiding zo'n beetje 95 % van alle kinderlast alleen te mogen dragen.
Want "jij wou die scheiding".
Het zou natuurlijk kunnen dat TO nu al 100% alle kinderlast draagt plus de problemen van partner opvangt c.q. oplost Een scheiding kan ervoor zorgen dat ze niet meer partner meesleept en meer erkenning krijgt voor wat ze al heel lang doet.

Mijn ex heeft geen psychische problematiek (nu ja, verbazingwekkend egocentrisme maar dat zit 'los' niet in de DSM) en ik vond uit elkaar gaan een grote verbetering. Meer rust en meer hulp van buitenaf. Als alleenstaande ouder durven mensen je eerder hulp aan te bieden, is mijn ervaring.
Hoe oud zijn de kinderen? Het maakt het inderdaad veel makkelijker als je niet zit met een ouderschapsplan of alimentatie etc. Daarbij kunnen ze dan zelf bepalen waar ze wanneer verblijven of wonen ze binnen afzienbare tijd op zichzelf of op kamers bijvoorbeeld.

Wat betreft intimiteit kan je aangeven dit deel elders te zoeken en jullie relatie op dit punt te openen. Hij kan jou dit niet meer bieden. En kan zich dan concentreren op zijn behandeling.

Is het een optie om samen te blijven als broer/zus huisgenoten? En wel je eigen vrijheid te hebben.

Ik zou niet jaren afwachten tot hij klaar is met een behandeling als je geen partnerschap meer voelt.
Is het een idee om twee of drie gesprekken bij een psycholoog of coach te organiseren voor jou alleen? Dan kun je al je gedachten goed op een rij krijgen.
Het is zoals het is
Bedankt al voor de reacties!
Even nog toevoeging van het psychische stuk, het betreft een eetstoornis. Hij kan dan ook prima voor de kinderen zorgen en ik verwacht op dat gebied ook geen problemen, eerder gewoon een eerlijke verdeling.
Het is eerder alles daar rondom heen, zijn slechte zelfbeeld en daarmee zelfzorg. Dingen die hij fysiek niet kan waardoor soms wel dingen meer op mij aankomen of we dingen niet kunnen doen/aan moeten passen. Een flink stuk gebrek aan vertrouwen met eigenlijk alles rondom eten.
Ik word bij zijn traject regelmatig betrokken en we bespreken het ook, maar het is wel iets wat hij uiteindelijk zelf zal moeten overwinnen. Omdat eerdere trajecten niet hebben geholpen ben ik nu het vertrouwen zo goed als kwijt dat dit wel gaat helpen.
evelien2010 schreef:
29-12-2025 18:41
Hoe oud zijn de kinderen? Het maakt het inderdaad veel makkelijker als je niet zit met een ouderschapsplan of alimentatie etc. Daarbij kunnen ze dan zelf bepalen waar ze wanneer verblijven of wonen ze binnen afzienbare tijd op zichzelf of op kamers bijvoorbeeld.

Wat betreft intimiteit kan je aangeven dit deel elders te zoeken en jullie relatie op dit punt te openen. Hij kan jou dit niet meer bieden. En kan zich dan concentreren op zijn behandeling.

Is het een optie om samen te blijven als broer/zus huisgenoten? En wel je eigen vrijheid te hebben.

Ik zou niet jaren afwachten tot hij klaar is met een behandeling als je geen partnerschap meer voelt.

De kinderen zijn 6 en 8 dus duurt nog even voor ze volwassen zijn. Broer/zus samen wonen en open relatie lijkt mij niet prettig, zou me daar niet goed bij voelen.
Heb inderdaad het idee dat ik het ‘wachten tot hij beter wordt’ moeilijker vind nu mijn gevoel voor hem bijna weg is.
Ja, en bij ons was het niet nodig geweest als we iets beter naar elkaar hadden kunnen luisteren.
evelien2010 schreef:
29-12-2025 18:41

Hij kan dat wel bieden. Ze wil alleen geen intimiteit met hem. Wat een respectloze klap in zijn gezicht om te zeggen: we gaan nog niet scheiden hoor, maar ik verklaar de relatie wel alvast voor geopend, want ik heb ook behoeftes.
Jeetje....
Mutsie87 schreef:
29-12-2025 19:26
Bedankt al voor de reacties!
Even nog toevoeging van het psychische stuk, het betreft een eetstoornis. Hij kan dan ook prima voor de kinderen zorgen en ik verwacht op dat gebied ook geen problemen, eerder gewoon een eerlijke verdeling.
Het is eerder alles daar rondom heen, zijn slechte zelfbeeld en daarmee zelfzorg. Dingen die hij fysiek niet kan waardoor soms wel dingen meer op mij aankomen of we dingen niet kunnen doen/aan moeten passen. Een flink stuk gebrek aan vertrouwen met eigenlijk alles rondom eten.
Ik word bij zijn traject regelmatig betrokken en we bespreken het ook, maar het is wel iets wat hij uiteindelijk zelf zal moeten overwinnen. Omdat eerdere trajecten niet hebben geholpen ben ik nu het vertrouwen zo goed als kwijt dat dit wel gaat helpen.
Wil je scheiden van hem of van zijn eetstoornis?
Legt hij nu veel bij jou neer? Luister jij altijd en steun je hem? Want dan zou je eerst kunnen proberen om die dynamiek te veranderen.

Een eetstoornis legt een grote druk op de omgeving. Ik snap dat het moeilijk is daarmee te leven
Het is zoals het is
Mensen die willen scheiden denken regelmatig dat blijven betekent dat ze voor de ander kiezen en niet voor zichzelf. Maar wat als je dat nou kan omdenken? In je relatie blijven kan ook voor jezelf kiezen zijn. Afhankelijk ook van hoe je dat aanpakt.

Ik heb wel eens onderzoek gelezen waaruit blijkt dat mensen die ongelukkig zijn in hun relatie, het grootste gedeelt van die mensen 5 jaar later wel weer gelukkig was. Omdat ze er iets aan hebben gedaan (zoals relatietherapie), of gewoon omdat omstandigheden veranderen (bv. kinderen worden ouder, andere omgang met de eetstoornis), of gewoon omdat de tijd verder gaat. Dus ook als je bij elkaar blijft, kun je gewoon weer gelukkig zijn.

Het is ook een beeld dat scheiden dat op gaat lossen. Waarschijnlijk zit een deel gewoon in jezelf. Kom je in een volgende relatie in vergelijkbare patronen. En het is gewoon ook zwaar en lastig om met iemand met psychische problematiek te leven. Maar waarschijnlijk zit het ook in bepaalde patronen waarin jullie samen beland zijn en waar je wel uit kunt komen (met hulp).
Je hebt maar een leven en weet niet wanneer dat voorbij is. Een beetje zonde als je dan willens en wetens in een relatie blijft waarin niemand krijgt wat hij verdient. Ik spreek uit ervaring dat het makkelijker is als alleenstaande ouder dan met een partner waarmee het niet vlot en die vooral als belasting voelt.
Ik heb er ook lang tegenaan gehikt maar toen de knoop eenmaal doorgehakt was, is mijn leven zoveel beter en lichter geworden.
En zoek sowieso hulp voor jezelf als je zegt dat het je teveel wordt. Ongeacht of je gaat scheiden of niet, kan je alleen maar vooruit helpen. Bijvoorbeeld een keer gesprek met POH-ggz voor jezelf aangaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven