Gezondheid alle pijlers

Wat te doen?

01-12-2009 19:17 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen!

Ik lees eigenlijk alleen maar mee, maar nu zit ik zelf met een vraagje... En btw, ik heb al gezocht of er hier een topic over geopend was, maar kon niets vinden.

Heb al een poos last van mijn onderbuik na het eten. Vooral na het avondeten. Dit is denk ik al ruim een jaar zo. Nu, de laatste tijd is het alleen maar erger geworden. Ik heb dan een brandende zeurende pijn onder m'n navel, echt niet te doen Ontlasting is wisselend, van bijna zwart, naar waterig. (SOrry voor de smakelijke praatjes :-) )

Wel naar de huisarts geweest, die me door verwees naar het ziekenhuis. Daar ben ik twee dagen opgenomen, morgen de 2e dag, omdat ze denken dat ik last heb van constipatie. Dat geloof ik ook wel, maar nu ben ik dus bang, als ik helemaal 'leeg' ben, dat ik wéér ontzettende last krijg. En nee, het zijn geen krampen oid... Het voelt alsof mn darmen branden, daarbij lijk ik ook 4 maanden zwanger.

Afijn, ik snap er niets meer van. Aan mn voedingspatroon kan het niet liggen, ik eet gezond, volkoren vooral, voldoende fruit, groente, vlees/vis/, aardappelen ed. Ik beweeg ook, ik drink voldoende...

Tja, ben een beetje ten einde raad..
Vervelend zeg!

Maar begrijp ik goed dat je morgen opgenomen wordt in het ziekenhuis? Misschien handig om dat eerst af te wachten?
Sommige mensen hebben een chronische darmziekte (bijvoorbeeld ziekte van Crohn), waardoor zij niet alle voedingsstoffen kunnen opnemen uit hun voedsel of darmklachten ontwikkelen, zoals dunne ontlasting. In dat geval maakt het niet uit of je gezond eet volgens het standaard gezonde voedingspatroon m.u.v. het nemen van omega-3 supplementen.

Misschien dat er in het ziekenhuis wordt onderzocht of er in jouw geval sprake is van een chronische ontsteking van de darm.

Heb je ook last van klachten gerelateerd aan huid, gewrichten of ogen?
Nee, ik heb geen andere klachten. Alleen dan dat ik vermoeid ben, dat kan ook aan de situatie liggen waarin ik nu zit. Kort door de bocht: veel stress, rottige periode. (Die al 5 jaar duurt, maar goed...) Morgen is trouwens de 2e dag dat ik opgenomen word, dagopname dus. Weet alleen niet zo goed wat ik nu kan/moet zeggen tegen de arts. Ben niet zo'n assertief persoon tegen artsen. (Ben vrij jong nog :-) )
Stress kan een oorzaak zijn van darmklachten of een darmontsteking.
Schrijf al je vragen op en hou dat lijstje bij je gesprekken met artsen. Dat helpt vaak al een stuk! En als je iets niet snapt, doorvragen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Wat voor onderzoeken heb je gehad? Ik kan me voorstellen dat je een colonscopie zou kunnen krijgen nog. Dan gaan ze met een camera je darmen in om te kijken wat daar aan de hand is.

Geen fijn onderzoek maar wel effectief.
Ehm, heb 2maal een röntgenfoto gehad, thats it. Morgen moet ik voor de derde keer naar het ziekenhuis. De spoeling heeft z'n werk nog (steeds) niet gedaan... Heb een beetje gegoogeld, waar je niet altijd even blij van wordt maar goed, en ik herkende de klachten die bij PDS voorkomen. Alleen, kan dit syndroom bij elke leeftijd voorkomen? Ben zelf vrij jong, en weet niet veel af van darmproblemen.
PDS oftewel Prikkelbare darm syndroom is eigenlijk een beetje een verlegenheidsdiagnose,het is hetzelfde als de spastische darm. Dat wil zeggen dat er niet echt een oorzaak is gevonden voor je klachten en het volgens de artsen onschuldig is.

Het is een verzamelnaam voor darmklachten, bij iedereen van elke leeftijd. Er zijn wel medicijnen die bv wat laxerend werken of tegen buikkrampen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Is er bloed geprikt? Daarin kan veel gezien worden, er kan bijvoorbeeld gezien worden of je een ontsteking hebt, of een virusinfectie zoals bijvoorbeeld salmonella.

Wanneer je zegt dat je ontlasting bijna zwart is, heb je eens goed gekeken (en dat moet je écht doen...) of er misschien bloed bij kan zitten?

Wanneer er een verhoogde ontstekingswaarde wordt gevonden in je bloed, of er bloed bij je ontlasting zit, is er een kans op een chronische darmontsteking. Die kunnen zich op elke leeftijd uiten, maar vooral tussen de 15 en de 25 en in / na de overgang. Je kunt daar andere klachten bij hebben (rug, ogen, gewrichten, huid, aften in de mond) maar dat hoeft niet altijd. Zeker in het begin niet.

Het kan idd ook "gewoon" Prikkelbare darmsyndroom zijn. Dat is ook supervervelend maar in ieder geval niet schadelijk voor je lichaam. Dat is meer een verzamelcategorie van 'onschuldige buikklachten waarvan we niks weten'.

Ik herken zelf overigens veel in je klachten, met name die 'zwangerschapsbuik' - en ik heb sinds mijn 16e Crohn. Ik wil je ook niet meteen bang maken, darmklachten lijken allemaal op elkaar en daarom is het ook moeilijk om een diagnose te stellen.

Heeft je arts al dingen genoemd die hij/zij denkt dat het kan zijn? Je kunt zelf ook dingen aandragen, als je niet zo assertief bent kun je ook zeggen: goh, ik zag in de wachtkamer folders liggen over Crohn / colitis / PDS, en daar herken ik wat in....

Het helpt mij altijd om van te voren een lijstje te maken van dingen waar je het over wilt hebben, en dat tijdens het gesprek er desnoods bij te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven