Ex en onze zoon...en alle shit erbij

04-12-2009 10:08 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet me even geen raad...

Ik ben bijna een jaar of 3 weg bij mijn ex.. samen hebben wij een zoontje van nu 8.

De relatie liep moeizaam.. er was geen gelijkwaardigheid.. hij dronk en blowde zich een ongeluk en had de ballen niet om bepaalde hele normale verantwoordelijkheden te nemen naar mij en ons gezinsleven toe.

Dit koste me teveel op het end, en na veel pijn en uiteindelijk ook een deel fysiek geweld ben ik weggegaan uit mijn woning.

Dit als korte intro.

Nu wil het dat mijn ex de detox gaat doen en is vanaf half dec tot begin januari in de klinike om zo te leren van de drank en drugs af te blijven en hopelijk ook verantwoorder met zijn med om leert gaan die hij neemt tegen-voor zijn adhd.

Ik weet dus al een maandje of 1,5 dat hij weggaat even en dat komt er op neer dat onze zoon in de praktijk 1 x extra zijn vader niet ziet ( normaal 1xper 2 weken een weekend)

Officieel weet ik niets van het gebeuren af, maar mijn exschoonma die ik nog wel eens spreek heeft me dit verteld.

Hij weet dat ik het dus weet, maar rept er met geen woord over met mij en wat dit dus betekend voor zoon en de ophandezijnde feestdagen en kerstvakantie.

Zoontje wist niet beter dat hij een deel bij papa is en een deel bij mij is.. maar niet dat het erop neer komt dat hij aanstaand weekend voor het " laatst " zijn vader zal zien en dan waarschijnlijk pas weer begin januari.

Dat eerste weekend ( in jan) is zijn beurt zeg maar... weet niet eens of hij dat realiseert.. hopelijk voor zoon wel.

Ik heb hem gezegd dat papa voor zijn werk even naar het buitenland moet.. heb ik hier wel goed aangedaan.. zo heb ik ex het wel erg makkelijk gemaakt?

Ik zit hier zo mee in me maag!

Natuurlijk kan en zal onze zoon dan bij mij blijven.. ik heb alles er opgezet dat ik gewoon thuis ben die periode en of dat mijn vriend thuis is zodat hij gewoon lekker thuis is met de feestdagen.

Ik maak me druk.. ik ben boos op ex.. die mij maar niet op de hoogte houdt van zijn plannen en van mij verwacht dat ik zoon even inligt dat hij papa zowat een maand niet ziet.

Teleurgesteld.. waarom perse hij nu de papa is van onze jongen.

Ja de detox in is een dappere zet.. ik weet helaas veel meer ervan over het hoe en waarom hij dit gaat doen, en heb er dus bar weinig vertrouwen in dat het werken zal.

Persoonlijk zie ik het zo : hij kon voor mij en ons gezin niet eens de kloten opbrengen om te stoppen/minderen en/of hulp te gaan zoeken.. maar nu hij alles dreigt kwijt te raken zet meneer zijn beste beentje voor.

terwijl ik hem al die jaren gesteund heb en hem getracht heb te helpen.

Zelf ben ik er van doorgepiept.. en was zelf rijp voor de psych.

Maar dat is eigenlijk allemaal maar bijzaak wat ik ervan denk of voel.

temeer gaat het mij om onze zoon... ik kan rottig zeggen wat papa werkelijk gaat doen.

Hij weet dat papa altijd drinkt en blowt, hij weet ook uit ervaring dat als hij eens geld meeheb ( zoon) om iets te kopen als ie met papa op stap is ( want papa geeft zijn centen anders uit dan zou moeten), dat een deel van zijn centjes in papa zijn nek gegoten wordt of door zijn mond geinhaleerd wordt.

Hij praat die jongen zijn geld uit zijn zak.

Als ik hem ophaal is ie beteuterd omdat hij geen geld meer heeft er niets van heeft kunnen kopen en dat papa eigenlijk niet echt gezellig was.

Pff ik vreet me op met zo'n ex..

Soms denk ik, die man kan beter uit de ouderlijke macht ontzet worden,.. hij brengt geen goeds voor die kleine.

Anderzijds zijn ze dol op elkaar.. missen ze elkaar erg en is zoontje altijd blij als ie weer naar papa kan.

Hij doet die jongen geen kwaad, maar goed ook niet.

Snappen jullie een beetje mijn punt?

Het is natuurlijk een veel groter iets en er spelen nog tig andere zaken en bijzaken.. maar sumier is dit een beetje waar ik tegenaan loop.
Ja Capibara dat is beetje een dooddoener.

Het kind is er nu dus om terug te kijken naar het verleden is zinloos m.i.
quote:omdatdaaromdaarvoor schreef op 04 december 2009 @ 10:42:

[...]

Poeh, was het maar zo simpel bianca40.

Puntje is wel.. zoon is loyaal naar papa tiot en met ( vind ik iets moois ook wel), hij durft niet eerlijk te zijn tegen papa, bang voor zijn reactie.Hij krijgt wel eens een snauw en sneer als papa zijn bui niet heeft.. ik hoor dit dan als ik hem ophaal en bedenk.. wat kan ik hieraan doen>

Het voor de voeten gooien van ex is geen optie, hier komt ruzie van en daarvan fysieke strijd.aangezien ik hem nooit uit de weg ben gegaan en ook terug vecht ( iets wat nu niet mag en kan omdat ik hoogzwanger ben, en iets wat feitelijk niet eens mag gebeuren)

Ook nog heeft oapa noooit geen beltegoed.. en kan ik zoon geen mob meegeven...want papa belt zijn tegoedje weg (ja ook al geprobeerd)

UIteraard zou ik hem ophalen..maar de signalen krijg ik niet.. hij kan me dus niet bellen...

zelf naar huis laten komen kan niet, want ik woon in een andere stad dan zijn pa

Dat is geen loyaliteit. Dat is een teken dat hij zijn band met zijn vader niet dusdanig sterk vind om eens ruzie te maken met hem, of ''stout'' te doen.

Als je zeker over je band bent met bijvoorbeeld je moeder dan durf je ruzie te maken, je ongenoegen te uiten want je weet dat je van elkaar houdt en het toch wel weer goedkomt na een ruzie. Dat gevoel heetf je zoon bij zijn vader dus niet.
Jeetje, het is inderdaad wel een stuk ingewikkelder dan uit je Openingspost blijkt (logisch, anders werd het een OP van 1,5 kantje )

ehh... ff denk hoor:

- mobieltje meegeven met de instructie dat hij die niet aan papa laat zien? (dat zal niet werken als hij zo loyaal naar zn vader is, want uit medelijden zal hij dan toch die mobiel aan zn vader uitlenen)

- alleen nog overdag naar papa en hem voor de avond/nacht weer ophalen?

Wil hij zelf nog wel naar zn vader? Of zou het een idee zijn om met je zoon te bespreken of het een beter idee is als hij pas na de afkickpoging weer naar hem toe gaat. Geef hem daarbij niet al te veel hoop, want het is natuurlijk niet gezegd dat zn vader na die poging weer helemaal clean en gezellig blijft.
En woont er geen oma bij zn vader in de buurt?
[quote]Stoeptegel schreef op 04 december 2009 @ 10:46:

Zou ook gewoon eerlijk zijn naar je zoon toe wat zijn vader gaat doen, natuurlijk wel op kind-nivo uitleggen.

En zoals bovenstaande postings altijd positief en neutraal blijven over je ex waar je kind bij is. Maar dat doe je al zoals ik lees. Jouw emoties bij jezelf houden.

Daarnaast zou ik zeker niet je ex de hemel in prijzen naar je zoon over zijn afkickpoging. Het is niet te voorspellen namelijk of je ex ook daadwerkelijk er vanaf komt. Dan loop je weer het risico dat je zoon er vanuitgaat dat alles goed komt met papa en je hebt rekening te houden met dat het daarna gewoonweg nog niet goed komt /[quote]

Precies... dit is niet de eerste keer detox.. 10 jaar geleden werd hij ook vader ( niet ons kindje) was ook vastberaden af te kicken voor de geboorte. heeft 3 weken kliniek gedaan.,, kwam eruit haalde op station een pilsje liep naar de overkant voor een joint en kwam zo thuis aan... haleluja.. ik heb er weinig vertrouwen in.
quote:Stoeptegel schreef op 04 december 2009 @ 10:49:

Ja Capibara dat is beetje een dooddoener.

Het kind is er nu dus om terug te kijken naar het verleden is zinloos m.i.Nu gaan zitten miepen over dat je liever je kind met een andere vent had gekregen is ook zinloos m.i.
Dat is geen loyaliteit. Dat is een teken dat hij zijn band met zijn vader niet dusdanig sterk vind om eens ruzie te maken met hem, of ''stout'' te doen.

Als je zeker over je band bent met bijvoorbeeld je moeder dan durf je ruzie te maken, je ongenoegen te uiten want je weet dat je van elkaar houdt en het toch wel weer goedkomt na een ruzie. Dat gevoel heetf je zoon bij zijn vader dus niet.[/quote]

oooh ook weer waar.. ik word er alleen maar verdrietiger van
quote:Bianca40 schreef op 04 december 2009 @ 10:51:

Jeetje, het is inderdaad wel een stuk ingewikkelder dan uit je Openingspost blijkt (logisch, anders werd het een OP van 1,5 kantje )

ehh... ff denk hoor:

- mobieltje meegeven met de instructie dat hij die niet aan papa laat zien? (dat zal niet werken als hij zo loyaal naar zn vader is, want uit medelijden zal hij dan toch die mobiel aan zn vader uitlenen)

- alleen nog overdag naar papa en hem voor de avond/nacht weer ophalen? we wonen zo'n 40 km bij elkaar vandaan

Wil hij zelf nog wel naar zn vader? Of zou het een idee zijn om met je zoon te bespreken of het een beter idee is als hij pas na de afkickpoging weer naar hem toe gaat. Geef hem daarbij niet al te veel hoop, want het is natuurlijk niet gezegd dat zn vader na die poging weer helemaal clean en gezellig blijft.Ja hij wil graag naar zijn vader, ik heb hem eerlijk gezegd dat het gezegd mag en kan worden als hij niet wilt, en dat ik dat met papa wel oplos.. hij wil altijd heen, kan hij ook zijn zus zien
quote:Capibara schreef op 04 december 2009 @ 10:54:

[...]

Nu gaan zitten miepen over dat je liever je kind met een andere vent had gekregen is ook zinloos m.i.Capibara zeg... wat is er met jou aan de hand? Zou je misschien ff normaal kunnen doen. Heb jij je leventje altijd zo goed in de hand en allemaal verstandige keuzes gemaakt die na 10 jaar ook nog verstandig bleken te zijn?
quote:omdatdaaromdaarvoor schreef op 04 december 2009 @ 10:57:

[...]

Ja hij wil graag naar zijn vader, ik heb hem eerlijk gezegd dat het gezegd mag en kan worden als hij niet wilt, en dat ik dat met papa wel oplos.. hij wil altijd heen, kan hij ook zijn zus zienZn zus? Is die ouder dan je zoon? Ik neem aan dat het een halfzus is van hem. Als dat zo is zou je dan met haar moeder kunnen overleggen hoe zij er mee omgaat of wonen ze in een gezinssituatie?
quote:Capibara schreef op 04 december 2009 @ 10:54:

[...]

Nu gaan zitten miepen over dat je liever je kind met een andere vent had gekregen is ook zinloos m.i.

Nou dat is niet wat ik bedoelde hoor ( toevallig wel een feit want ja ik krijg een kindje met een ander maar dat terzijde)

Nergens schrijf ik dat ik liever een andere pa wil.. kan wel zi overkomen dat snap ik wel hoor.

Maar af en toe bedenk ik me wel eens van oooh suffe was je toen om in een verliefde bui met een man die ik niet lang genoeg en goed genoeg kon daarvan een kindje te willen nemen.

Kwam er snel genoeg helaas achter dat ik de verkeerde keuze maakte, maar heb er daarna wel alles aan gedaan om het te laten slagen.. ik hield veel van hem.

Maar soms ja soms denk ik shit dat hij de vader is
quote:Bianca40 schreef op 04 december 2009 @ 11:00:

[...]

Zn zus? Is die ouder dan je zoon? Ik neem aan dat het een halfzus is van hem. Als dat zo is zou je dan met haar moeder kunnen overleggen hoe zij er mee omgaat of wonen ze in een gezinssituatie?

Oei Bianca, nu zou ik meer moeten vertellen dan ik wil en kan en dat is niet echt een mogelijkheid.

Dat is weer een heel ander en moeilijk dillemma.. en wordt dit een toppic die ik nooit meer stoppen kan.

Kort gezegd, nee dat is geen optie.

Ja zus is ouder dus en is zijn halfzus met wie hij is opgegroeid.. zij woonde al bij haar vader toen ik met hem een relatie kreeg zij was toen 1.5)
quote:Bianca40 schreef op 04 december 2009 @ 10:58:

Heb jij je leventje altijd zo goed in de hand en allemaal verstandige keuzes gemaakt die na 10 jaar ook nog verstandig bleken te zijn?

Nee hoor, zeker niet. Maar ik ga niet achteraf zitten miepen over dingen die nu eenmaal zo zijn en waar niets meer aan te veranderen is. Dat zijn nu eenmaal de consequenties van die keuzes in het verleden. Je kunt er beter goed mee om proberen te gaan dan jezelf o zo zielig vinden omdat het resultaat van die keuzes niet is wat je ervan verwacht had. Lijkt mij.

Edit: ik lees nu de reactie van TO en snap nu beter hoe ze het bedoelde.
TO, zet je eroverheen en probeer blij te zijn dat je ex nu wel toe is aan een nieuwe stap. Ook al is dat wat jou betreft 10 jaar te laat.

Wie weet loopt het allemaal prima af voor ex, en daar plukken zoon en jij uiteindelijk ook de vruchten van.
Overigens ben ik straks pleite om de kids van school te halen en naar de VK tegaan..

Ik kom zeker terug.. maar ga dus over een half uur weg.
Eigenlijk goed nieuws dat je ex nu met zichzelf aan de slag gaat. Of het gaat lukken is wat anders, maar ik zou hem het voordeel van de twijfel geven. Dat maakt dat je je zoontje ook "goed nieuws" kan brengen: Je weet dat papa problemen heeft en daar gaat hij proberen wat aan te doen. Ik denk dat hij dat ook doet omdat hij dan voor jou een lievere papa kan zijn. Dat betekent dat hij daardoor één weekend met jou moet overslaan en dat je hem in januari weer kan zien. En misschien kun je proberen er zelf ook wat positiever in te gaan staan. Hij gaat er nu (weliswaar gedwongen door omstandigheden) wat aan doen. Misschien gaat zijn detox wel heel veel goeds brengen voor jullie toekomst.
Ik begrijp het TO dat je hier niet teveel uitleg kunt geven. Maar wel fijn voor je zoon dat hij zn halfzus bij zich heeft als hij bij papa is.

En inderdaad, wat Milo zegt, probeer heel positief te zijn over het feit dat ie de afkickpoging gaat doen. Is het zn eerste poging of heeft ie al meerdere pogingen gedaan?

Heb jij er vertrouwen in dat het zal gaan lukken?

Capibara, eigenlijk wil ik je negeren, dat houdt dit topic een stuk beter en leuker en effectiever voor TO. Maar toch even een klein vraagje. Waar zie jij dat TO zit te miepen? Ze vraagt om raad over hoe ze er het beste mee om kan gaan. En er staat helemaal nergens dat ze zichzelf zielig vindt. Waarschijnlijk heb jij zin om eens lekker te rellen, misschien kun je even een kilometer of 40 gaan hardlopen?
quote:Capibara schreef op 04 december 2009 @ 11:05:

[...]

Nee hoor, zeker niet. Maar ik ga niet achteraf zitten miepen over dingen die nu eenmaal zo zijn en waar niets meer aan te veranderen is. Dat zijn nu eenmaal de consequenties van die keuzes in het verleden. Je kunt er beter goed mee om proberen te gaan dan jezelf o zo zielig vinden omdat het resultaat van die keuzes niet is wat je ervan verwacht had. Lijkt mij.

Dan miep ik wel...

Ik kijk naar mijn zoon en wordt blij en warm van binnen en bedenk me dan niet dat hij niet het resultaat is van een bepaalde keuze.

Ik schreef volgens mij ook dat ik nog 5 jaar gebleven ben met zijn vader..

Ik vind nogmaals mezelf niet o zo zielig, ik vind het zielig voor ZOON.. was dat nu nog niet duidelijk dan?

Zo niet... laat mij dan maar miepen.

Edit: ik lees nu de reactie van TO en snap nu beter hoe ze het bedoelde.
@ Capibara ik lees nu net de EDIT pas,,

mijn excuses voor de felheid
quote:thakinka schreef op 04 december 2009 @ 11:07:

Eigenlijk goed nieuws dat je ex nu met zichzelf aan de slag gaat. Of het gaat lukken is wat anders, maar ik zou hem het voordeel van de twijfel geven. Dat maakt dat je je zoontje ook "goed nieuws" kan brengen: Je weet dat papa problemen heeft en daar gaat hij proberen wat aan te doen. Ik denk dat hij dat ook doet omdat hij dan voor jou een lievere papa kan zijn. Dat betekent dat hij daardoor één weekend met jou moet overslaan en dat je hem in januari weer kan zien. En misschien kun je proberen er zelf ook wat positiever in te gaan staan. Hij gaat er nu (weliswaar gedwongen door omstandigheden) wat aan doen. Misschien gaat zijn detox wel heel veel goeds brengen voor jullie toekomst.En misschien wel helemaal niet... en daarom zeg ik liever mijn zoon dat niet.. ik schreef al dat ik goede redenen heb het niet te zeggen.. alshij zelf zo overtuigd is van zijn kunnen had ex zo dapper kunnen zijn het hem te vertellen hoe het zit,, en het niet het allerlaatste moment aan mij over te laten min of meer
Tja TO, met zo'n instelling houdt het op. M.i. is het al 'dapper' zat dat hij de stap zet naar afkicken.
quote:Bianca40 schreef op 04 december 2009 @ 11:09:

Ik begrijp het TO dat je hier niet teveel uitleg kunt geven. Maar wel fijn voor je zoon dat hij zn halfzus bij zich heeft als hij bij papa is.

En inderdaad, wat Milo zegt, probeer heel positief te zijn over het feit dat ie de afkickpoging gaat doen. Is het zn eerste poging of heeft ie al meerdere pogingen gedaan?

Heb jij er vertrouwen in dat het zal gaan lukken?

Capibara, eigenlijk wil ik je negeren, dat houdt dit topic een stuk beter en leuker en effectiever voor TO. Maar toch even een klein vraagje. Waar zie jij dat TO zit te miepen? Ze vraagt om raad over hoe ze er het beste mee om kan gaan. En er staat helemaal nergens dat ze zichzelf zielig vindt. Waarschijnlijk heb jij zin om eens lekker te rellen, misschien kun je even een kilometer of 40 gaan hardlopen?

Ja helaas is dit niet zijn eerste poging... en als ik er nog vertrouwen in had was ik misschien zelfs wel gebleven,

Maar door zijn roekeloze levenstijl heeft hij niet alleen zichzelf maar ook ons huwelijk stuk gemaakt, zijn kinderen zijn er toch wel de dupe van.

Zijn oudtse woont inmiddels niet meer bij hem, en de voogdzij ligt bij een toeziend voogd.

hij heeft alles met zoontje op papier nog wel.. gezamelijk gezag en voogdij.

ik wil hem dat niet ontnemen.. al zou ik een kan maken.

Ik heb wel te doen met die man... maar hij beterd zijn leven never ever dus vertrouwen erin nee dat niet.

Hopen erop voor zoon en zijn andere bloedje, ja dat doe ik wel.. die gun ik een goede lieve zorgzame en verantwoorde papa
quote:milo schreef op 04 december 2009 @ 11:18:

Tja TO, met zo'n instelling houdt het op. M.i. is het al 'dapper' zat dat hij de stap zet naar afkicken.

Het is ook dapper Milo.. heus wel.. ik heb er alleen bar weinig geloof in.

En vind het jammer dat hij dan zelf niet de verantwoording neemt om zoon het te zeggen...

Overigens weet zijn zus het allemaal haarfijn wel.

daar wringt ook de schoen
@Omdatdaaromdaarvoor: Rot dat het allemaal zo gelopen is, jullie geschiedenis. Hij heeft z'n problemen, jij hebt je (nieuwe) gezin en samen hebben jullie 1 kind. Zijn geschiedenis en problemen kun je niet uitwissen. Waarom je ex niet eerder afgekickt is en of het hem nu wel of niet gaat lukken zijn factoren waar je toen en ook nu geen invloed op hebt.

Ik wil eigenlijk heel concreet ingaan op het wel of niet vertellen van die detox. Als je het mij vraagt: niet. Je zoontje is nog maar 8. Hij hoeft nog niet te weten wat verslaving precies is, wat alcohol en drugs met een mens kan doen. Eigenlijk lijkt het me dat hij nu al meer dan genoeg weet. Welbeschouwd gaat hij voor je zoon gewoon 1 extra weekendje weg, meer hoeft hij toch niet te weten? Het is een jochie van 8! Natuurlijk kun je wel tegen hem zeggen dat papa probleempjes heeft en dat z'n papa zijn best doet om daar aan te werken maar meer hoeft hij nu echt niet te weten, zeker niet inhoudelijk. Verslavingsproblematiek is veel te ingewikkeld om te begrijpen voor een 8 jarige. Het verzwijgen van die detox is niet liegen, het is beschermen en dat is denk ik veel belangrijker voor een kind van die leeftijd.
Ik zou niet aan je zoon laten blijken dat jij er geen vertrouwen in hebt TO, alhoewel ik het heel begrijpelijk vind hoor, je hebt natuurlijk al zoveel beloftes e.d. van hem gezien in de loop der jaren.

Dat hij het wel aan zn oudste heeft verteld is rottig voor je, net alsof die belangrijker is dan jullie zoon. Maar misschien heeft ie dat gedaan om zij wat ouder is? Misschien schat hij in dat zij beter begrijpt wat het allemaal inhoudt?

Er moeten toch ook zat momenten zijn dat hij wel nuchter en helder is? Kun je op zulke momenten - als die er zijn - ook niet met hem over jullie zoon praten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven