Ex en onze zoon...en alle shit erbij

04-12-2009 10:08 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet me even geen raad...

Ik ben bijna een jaar of 3 weg bij mijn ex.. samen hebben wij een zoontje van nu 8.

De relatie liep moeizaam.. er was geen gelijkwaardigheid.. hij dronk en blowde zich een ongeluk en had de ballen niet om bepaalde hele normale verantwoordelijkheden te nemen naar mij en ons gezinsleven toe.

Dit koste me teveel op het end, en na veel pijn en uiteindelijk ook een deel fysiek geweld ben ik weggegaan uit mijn woning.

Dit als korte intro.

Nu wil het dat mijn ex de detox gaat doen en is vanaf half dec tot begin januari in de klinike om zo te leren van de drank en drugs af te blijven en hopelijk ook verantwoorder met zijn med om leert gaan die hij neemt tegen-voor zijn adhd.

Ik weet dus al een maandje of 1,5 dat hij weggaat even en dat komt er op neer dat onze zoon in de praktijk 1 x extra zijn vader niet ziet ( normaal 1xper 2 weken een weekend)

Officieel weet ik niets van het gebeuren af, maar mijn exschoonma die ik nog wel eens spreek heeft me dit verteld.

Hij weet dat ik het dus weet, maar rept er met geen woord over met mij en wat dit dus betekend voor zoon en de ophandezijnde feestdagen en kerstvakantie.

Zoontje wist niet beter dat hij een deel bij papa is en een deel bij mij is.. maar niet dat het erop neer komt dat hij aanstaand weekend voor het " laatst " zijn vader zal zien en dan waarschijnlijk pas weer begin januari.

Dat eerste weekend ( in jan) is zijn beurt zeg maar... weet niet eens of hij dat realiseert.. hopelijk voor zoon wel.

Ik heb hem gezegd dat papa voor zijn werk even naar het buitenland moet.. heb ik hier wel goed aangedaan.. zo heb ik ex het wel erg makkelijk gemaakt?

Ik zit hier zo mee in me maag!

Natuurlijk kan en zal onze zoon dan bij mij blijven.. ik heb alles er opgezet dat ik gewoon thuis ben die periode en of dat mijn vriend thuis is zodat hij gewoon lekker thuis is met de feestdagen.

Ik maak me druk.. ik ben boos op ex.. die mij maar niet op de hoogte houdt van zijn plannen en van mij verwacht dat ik zoon even inligt dat hij papa zowat een maand niet ziet.

Teleurgesteld.. waarom perse hij nu de papa is van onze jongen.

Ja de detox in is een dappere zet.. ik weet helaas veel meer ervan over het hoe en waarom hij dit gaat doen, en heb er dus bar weinig vertrouwen in dat het werken zal.

Persoonlijk zie ik het zo : hij kon voor mij en ons gezin niet eens de kloten opbrengen om te stoppen/minderen en/of hulp te gaan zoeken.. maar nu hij alles dreigt kwijt te raken zet meneer zijn beste beentje voor.

terwijl ik hem al die jaren gesteund heb en hem getracht heb te helpen.

Zelf ben ik er van doorgepiept.. en was zelf rijp voor de psych.

Maar dat is eigenlijk allemaal maar bijzaak wat ik ervan denk of voel.

temeer gaat het mij om onze zoon... ik kan rottig zeggen wat papa werkelijk gaat doen.

Hij weet dat papa altijd drinkt en blowt, hij weet ook uit ervaring dat als hij eens geld meeheb ( zoon) om iets te kopen als ie met papa op stap is ( want papa geeft zijn centen anders uit dan zou moeten), dat een deel van zijn centjes in papa zijn nek gegoten wordt of door zijn mond geinhaleerd wordt.

Hij praat die jongen zijn geld uit zijn zak.

Als ik hem ophaal is ie beteuterd omdat hij geen geld meer heeft er niets van heeft kunnen kopen en dat papa eigenlijk niet echt gezellig was.

Pff ik vreet me op met zo'n ex..

Soms denk ik, die man kan beter uit de ouderlijke macht ontzet worden,.. hij brengt geen goeds voor die kleine.

Anderzijds zijn ze dol op elkaar.. missen ze elkaar erg en is zoontje altijd blij als ie weer naar papa kan.

Hij doet die jongen geen kwaad, maar goed ook niet.

Snappen jullie een beetje mijn punt?

Het is natuurlijk een veel groter iets en er spelen nog tig andere zaken en bijzaken.. maar sumier is dit een beetje waar ik tegenaan loop.
[quote]Bianca40 schreef op 04 december 2009 @ 10:21:

Waarom zeg je dat hij naar het buitenland gaat? Je kunt hem toch gewoon vertellen dat papa gaat proberen om van zn verslaving af te komen? Hij weet er toch al van. quote]

Helemaal mee eens!

Waarom zou je liegen? Als je zoontje toch al weet wat er gaande is waarom geen duidelijkheid?

Eerlijkheid voor alles, want als je zoontje er achter komt dat je gelogen hebt wie leert hem dan iets verkeerds? Jij toch?

En een keertje z'n vader missen zou geen probleem moeten zijn, kan hij vast tegen.

Ik denk dat je te moeilijk doet, laat t gaan, zolang je zoon geen kwaad gedaan wordt en nog steeds graag naar zn vader gaat kun je t beter laten gaan zoals t gaat.

Zodra je zoon niet meer wil dan op je strepen staan.

Fijne feestdagen!
quote:Serafina schreef op 04 december 2009 @ 11:25:

@Omdatdaaromdaarvoor: Rot dat het allemaal zo gelopen is, jullie geschiedenis. Hij heeft z'n problemen, jij hebt je (nieuwe) gezin en samen hebben jullie 1 kind. Zijn geschiedenis en problemen kun je niet uitwissen. Waarom je ex niet eerder afgekickt is en of het hem nu wel of niet gaat lukken zijn factoren waar je toen en ook nu geen invloed op hebt.

Ik wil eigenlijk heel concreet ingaan op het wel of niet vertellen van die detox. Als je het mij vraagt: niet. Je zoontje is nog maar 8. Hij hoeft nog niet te weten wat verslaving precies is, wat alcohol en drugs met een mens kan doen. Eigenlijklijkt het me dat hij nu al meer dan genoeg weet. Welbeschouwd gaat hij voor je zoon gewoon 1 extra weekendje weg, meer hoeft hij toch niet te weten? Het is een jochie van 8! Natuurlijk kun je wel tegen hem zeggen dat papa probleempjes heeft en dat z'n papa zijn best doet om daar aan te werken maar meer hoeft hij nu echt niet te weten, zeker niet inhoudelijk. Verslavingsproblematiek is veel te ingewikkeld om te begrijpen voor een 8 jarige. Het verzwijgen van die detox is niet liegen, het is beschermen en dat is denk ik veel belangrijker voor een kind van die leeftijd.

Amen... zo zie ik het ook... hij is 8 .. en weet helaas al veels teveel en heeft teveel gezien en dus meegemaakt al.

Mijn hart huilt echt om dit soort dingen.

Ik hoop dat na het weekendmeer duidelijk is voor hem..

En als hij erg verdrietig is en van slag, waar ik rekening mee hou zal ik hem opvangen en liefhebben en troosten waar ik kan... ook weer zonder zijn pa af te zeiken.

Maar de tranen zullen wel vallen dan denk ik
quote:Bianca40 schreef op 04 december 2009 @ 11:27:

Ik zou niet aan je zoon laten blijken dat jij er geen vertrouwen in hebt TO, alhoewel ik het heel begrijpelijk vind hoor, je hebt natuurlijk al zoveel beloftes e.d. van hem gezien in de loop der jaren.

Dat hij het wel aan zn oudste heeft verteld is rottig voor je, net alsof die belangrijker is dan jullie zoon. Maar misschien heeft ie dat gedaan om zij wat ouder is? Misschien schat hij in dat zij beter begrijpt wat het allemaal inhoudt?

Neee heeft hij niet verteld.. maar die meid is ook niet achterlijk, en weet het dus door zelf inzicht... en ze heeft iets ogevanegn..

Kleine kopjes grote....

Er moeten toch ook zat momenten zijn dat hij wel nuchter en helder is? Kun je op zulke momenten - als die er zijn - ook niet met hem over jullie zoon praten?
Het is de verslaving die spreekt..en familie gaat helaas heel vaak niet voor verslaving.

Waarom heb je je ex niet gewoon gebeld en gevraagd wat zijn plannen zijn? Wist je direct waar je aan toe was toch?
quote:Pannetje schreef op 04 december 2009 @ 11:32:

Het is de verslaving die spreekt..en familie gaat helaas heel vaak niet voor verslaving.

Waarom heb je je ex niet gewoon gebeld en gevraagd wat zijn plannen zijn? Wist je direct waar je aan toe was toch?

If it was that simpel Pannetje..

Ex drukt standaard de telefoon weg als ik bel.

Ik heb niet een ex zoals andere exen... mijn ex is heeeeeeeeeel speciaal
TO, op papier is hij 8, maar hij heeft al iets meer meegemaakt dan de gemiddelde leeftijdgenootjes en is dus waarschijnlijk al een stuk wijzer. Dat zou voor mij doorslaggevend zijn om toch in zijn eigen woorden te vertellen wat papa gaat doen. En aan de hand van de vragen die zoonlief vervolgens aan je stelt kun jij bepalen in hoeverre hij ermee bezig is in zn koppie.

Kun je niet bij een Jellinek-kliniek ofzo om advies vragen? Misschien zijn er wel brochures ofzo voor kinderen waarin duidelijk en beknopt wordt uitgelegd over Detox.
Die nuance, dat het misschien niet gaat lukken, kun je ook best in je verhaal aanbrengen, denk ik. Je kan zeggen dat het om een heel lastig probleem gaat en dat het best kan zijn dat het misschien niet gaat helpen, maar dat je ex nu wel zijn best gaat doen om zijn leven weer op de rails te krijgen. Kijk, als je zoontje zijn vader in januari weer ziet, zal hij toch wel een 'andere papa' aantreffen, dan hij nu kent. Dan kan hij ook snappen waarom dat zo is. Ik begrijp daarentegen dat je wel weer min of meer rekent op een terugval. Maar, ik denk toch dat het voor je zoontje goed is dat hij (zonder al te veel details over drank en drugs) op de hoogte is van het proces. Dat kan veel onzekerheid bij hem wegnemen.
quote:omdatdaaromdaarvoor schreef op 04 december 2009 @ 11:31:

[...]

Wat lief dat je me quote en vervolgens stilvalt Ben ik zo adembenemend??
quote:Bianca40 schreef op 04 december 2009 @ 11:35:

Kun je niet bij een Jellinek-kliniek ofzo om advies vragen? Misschien zijn er wel brochures ofzo voor kinderen waarin duidelijk en beknopt wordt uitgelegd over Detox.

Zo die is wel goed ja...zou ik kunne doen.

Ik kan wel iets aan zoon vertellen.. iets wat hij feitelijk al weet.

ben alleen erg bang dat mijn emoties in deze zo gaan spelen.. en hoe kan ik dan toch een troost zijn voor mijn zoon.
Lieve allemaal... ik ga de deur uit richting school en de vk.

Later op de dag kom ik waarschijnlijk wel terug nog.

Bedankt zover
Bianca????????

Wat deed ik

Ik qoute en daar bleef het bij?

Whahaha... ik ben niet zo heel erg goed in forummen nog.

Heb ff geen idee wat ik dan wilde zeggen..

wat qoute ik dan van je?
Hmm.. misshien deeed ik het wel fout ja.. maar wat ik wilde zeggen poste ik om 11.37
TO schreef wel wat in haar post van 11:31 hoor, het is alleen opgegaan in de tekst van Bianca:

Neee heeft hij niet verteld.. maar die meid is ook niet achterlijk, en weet het dus door zelf inzicht... en ze heeft iets ogevanegn..

Kleine kopjes grote....
Oke Capibara, ik heb het nu gelezen.. thanxxx

Sorry TO, ik las te snel, je had wel degelijk een reactie in de quote gezet. Alleen is het handig om deze dan vet te drukken ofzo, zodat ie eruit springt!

Tot laterrrr
Nou het weekend is achter de rug en zoonlief weer thuis.

papa had er helemaal niets over gezegd, alleen dat hij dat weekend dat hij er niet is hij bij oma logeert....

Ik wilde er wel mer ex over praten maar hij zag er niet erg fijntjes uit zeg maar.

Hij was zichtbaar aangeslagen.. althans zo leek het..

Ik heb er zo mijn bedenkingen bij., maar gaf hem het voordeel van de twijfel.. het zal hem heus wel 'iets doen.

Heb hem oprechte sterkte en succes gewenst en gevraagd als hij kan bellen of hij dat ff doet voor die kleine.

Terugweg in de auto was er dus niet sprake van een huilend ventje.. heb hem wel erover verteld/meegedeeld en aardig ingepakt dat hij gezellig bij oma gaat logeren als papa weg is.

Hij vroeg hoelang.. ik zei ja ik denk paar weekjes.. en als papa terug is gaat ie nog ergens anders heen naar mensen die papa gaan helpen met het afblijven van biertjes en jointjes..

Hij reageerde heel erg opgelucht.,.,. hij zei.... helpen ze hem ook van de stress af?? ik zei ja ik denk dat dat een beetje samengaat.. en dat papa daarna wel beter in ze vel zou zitten.

Hji was erg blij..want zonder stress was papa een stuk gezelliger.

Dus al met al viel het me mee. en is hij niet erg onder de indruk.

Wel zei ik erbij dat papa het graag wilde doen voor hem en zijn zus.. en dat we met z'n alle moeten hopen dat het papa lukt.

Ik heb er wel een redelijk gevoel aan over gehouden gelukkig
het lijkt mij positief dat je ex wil afkicken. Je kan nu gaan zeuren over bezoekrecht voor je zoontje, maar je zoontje heeft meer baat bij een vader die clean is
quote:meds schreef op 07 december 2009 @ 14:02:

het lijkt mij positief dat je ex wil afkicken. Je kan nu gaan zeuren over bezoekrecht voor je zoontje, maar je zoontje heeft meer baat bij een vader die clean isMis ik iets Meds.. zeur ik over bezoekrecht?
Quote OP

Ik weet dus al een maandje of 1,5 dat hij weggaat even en dat komt er op neer dat onze zoon in de praktijk 1 x extra zijn vader niet ziet ( normaal 1xper 2 weken een weekend)

Officieel weet ik niets van het gebeuren af, maar mijn exschoonma die ik nog wel eens spreek heeft me dit verteld.

Hij weet dta ik het dus weet, maar rept er met geen woord over met mij en wat dit dus betekend voor zoon en de ophandezijnde feestdagen en kerstvakantie.
quote:omdatdaaromdaarvoor schreef op 07 december 2009 @ 13:53:

Nou het weekend is achter de rug en zoonlief weer thuis.

papa had er helemaal niets over gezegd, alleen dat hij dat weekend dat hij er niet is hij bij oma logeert....

Ik wilde er wel mer ex over praten maar hij zag er niet erg fijntjes uit zeg maar.

Hij was zichtbaar aangeslagen.. althans zo leek het..

Ik heb er zo mijn bedenkingen bij., maar gaf hem het voordeel van de twijfel.. het zal hem heus wel 'iets doen.

Heb hem oprechte sterkte en succes gewenst en gevraagd als hij kan bellen of hij dat ff doet voor die kleine.

Terugweg in de auto was er dus niet sprake van een huilend ventje.. heb hem wel erover verteld/meegedeeld en aardig ingepakt dat hij gezellig bij oma gaat logeren als papa weg is.

Hij vroeg hoelang.. ik zei ja ik denk paar weekjes.. en als papa terug is gaat ie nog ergens anders heen naar mensen die papa gaan helpen met het afblijven van biertjes en jointjes..

Hij reageerde heel erg opgelucht.,.,. hij zei.... helpen ze hem ook van de stress af?? ik zei ja ik denk dat dat een beetje samengaat.. en dat papa daarna wel beter in ze vel zou zitten.

Hji was erg blij..want zonder stress was papa een stuk gezelliger.

Dus al met al viel het me mee. en is hij niet erg onder de indruk.

Wel zei ik erbij dat papa het graag wilde doen voor hem en zijn zus.. en dat we met z'n alle moeten hopen dat het papa lukt.

Ik heb er wel een redelijk gevoel aan over gehouden gelukkig

Ik lees nu je topic pas, TO, en wil ook graag reageren omdat ik een aantal zaken herken. Ook mijn ex heeft een drankprobleem (gaat helaas niet afkicken) en ik heb met de vraag geworsteld of ik de kinderen hierover moest vertellen.

Vanwege dat drankprobleem heb ik maatregelen moeten nemen m.b.t. de kinderen, en toen was de vraag: vertel ik ze hier de waarheid over, leg ik niets uit of verzin ik iets? Ik heb toen - na overleg met verschillende hulpverleners - besloten om de waarheid te vertellen. Dit leidde tot een heel moeilijk maar goed verlopen gesprek met de kinderen over alcohol en wat dat met een mens doet. Ik heb het heel feitelijk gehouden en uitgelegd dat papa vaak te veel drinkt en wat voor effecten te veel drinken op iemand heeft.

Op een niet beschuldigende toon heb ik ze duidelijk gemaakt wat de risico's hiervan zijn en waarom iemand in dronken toestand niet in staat is goed voor kinderen te zorgen. Ik heb ook uitgelegd - op hun niveau uiteraard - wat een verslaving is en dat het moeilijk is om te stoppen met drinken als je verslaafd bent. Ook wat de verschijnselen zijn (fysiek en psychisch) als je stopt met drinken.

De kinderen hebben goed op dit gesprek gereageerd, wat ik o.a. afleid uit het feit dat ze hem niet gingen verdedigen. Ik heb daarna nog wel eens erop teruggegrepen of praat n.a.v. gebeurtenissen of berichten nog eens in het algemeen met hen over alcoholgebruik.

Ik zou in jouw situatie ook open kaart spelen met je zoon, uiteraard op zijn niveau. Hij is al 8 (mijn oudste dochter ook) en begrijpt al veel. Bovendien wéét hij al dat zijn vader problemen heeft, alleen kan hij die niet plaatsen of verklaren. Dat betekent dat hij zelf een verklaring gaat verzinnen en misschien zou je schrikken als je wist wat die is. De waarheid is altijd makkelijker te behappen als je die op de juiste manier brengt.

Je zoon weet nu dat zijn vader een probleem heeft, maar mag niet weten dat zijn vader probeert dit probleem op te lossen. Hij voelt van alle kanten dat zijn ouders geen open kaart met hem spelen en dat voedt de onzekerheid bij hem. Het lijkt me dat het voor hem ook onveilig voelt als hij de spanningen aanvoelt en niet weet waar die vandaan komen.

Jouw eigen gevoelens zitten je hierbij in de weg. Ook al heb je een nieuw leven opgebouwd, jouw zoon hoort nog bij het leven dat je met hem had en daarom word je nu weer ongewild geconfronteerd met de problemen van je ex. Afkicken doe je niet voor een ander, hoeveel je ook van diegene houdt, maar doe je voor jezelf. Anders lukt het zeker niet. Het lijkt me niet goed als je je zoon voorhoudt dat de poging om af te kicken ergens "voor hem" is. Als die poging mislukt, zou dat dus betekenen dat zijn vader niet genoeg van hem houdt.

Ik zou uitleggen dat zijn vader problemen heeft met drank en drugs (dat ADHD daar de oorzaak van is weet je niet, dus dat zou ik niet zeggen) en dat hij verslaafd is. Het is bijna onmogelijk om in je eentje van een verslaving af te komen en papa heeft dus besloten naar een kliniek (?) te gaan waar mensen zijn die ervoor geleerd hebben om verslaafde mensen te helpen van hun verslaving af te komen. Ik zou erbij zeggen dat dat heel erg moeilijk is en dat het niet iedereen lukt. Soms lukt het wel maar gaan mensen later toch weer door met drinken of drugs gebruiken.

Ik zou erbij zeggen dat het iets is wat papa voor zichzelf wil doen en wat hij ook zelf moet doen. Andere grote mensen kunnen hem daarbij helpen, maar uiteindelijk moet papa het zelf doen (dit zodat je zoon niet denkt dat hij hier op een of andere manier een rol in speelt).

Dit is een realistische manier om de zaken voor te stellen, die is afgestemd op zijn leeftijd. Het zal hem ook helpen dingen te plaatsen die zijn voorgevallen als hij bij zijn vader is. Je kan bv. ook uitleggen dat een verslaving veel geld kost. En dat mensen die verslaafd zijn soms rare of vervelende dingen doen om drank en drugs te kunnen kopen. Dat is waarschijnlijk waarom zijn vader geld van hem pakt.

Je zult zien dat het jullie allebei veel lucht zal geven als je op een open en respectvolle manier over dit onderwerp praat (dus zonder negatief te zijn over je ex, maar wel realistisch over het problematische ervan). Je kunt je zoon vanaf dat moment uitleggen wat hij in bepaalde situaties kan doen (bv. jou bellen, iemand anders waarschuwen). Je kunt ook naar waarheid uitleggen waarom papa bv. rond de feestdagen wekenlang niet belt (misschien mag hij tijdens het afkicken niet bellen - ik weet niet of hij opgenomen wordt - of is hij dan te veel met zichzelf bezig).

Het is ook goed mogelijk dat je ex helemaal niet fris en vrolijk van de rehab terugkomt maar juist megachagrijnig is. De opmerking van je zoon over stress is veelzeggend. Je kan uitleggen dat afkicken in het begin heel zwaar is, ook lichamelijk, en dat het ook stress kan geven. Dan kan je zoon ook begrijpen waarom zijn vader niet te genieten is als hij hem na een maand weer ziet.

De waarheid vertellen is heel moeilijk, maar levert uiteindelijk meer op dan liegen, waarbij je uiteindelijk vooral de verslaafde in bescherming neemt.
Ga in therapie!
Kinderen van 8 zijn al best wijs. Ik had voor die tijd ook al door dat het gedrag vna mijn moeder kwam door de vele drank die zij dronk. Mij vertelden ze het wel als ze probeerde af te kicken, maar na een paar keer had ik zelfs wel door dat dit niet ging lukken. Overigens heeft mijn moeder altijd ontkent aan de drank te zijn en dat is echt heel erg lachwekkend, aangezien ze echt altijd straalbezopen was. Om teleurstelling te voorkomen zou je misschien beter kunnen zeggen dat hij in therapie gaat en niet dat hij van de drank en drugs af gaat komen. Maak duidelijk dat het probleem absoluut niet door hem komt. Ik lees in je posts dat je echt wil dat je kind een relatie met zijn zoon heeft, maar het lijkt mij ook heel moeilijk als hij bij een sjaggerijnige pa zit die zijn geld uitgeeft. Moeilijk.
quote:meds schreef op 07 december 2009 @ 16:18:

Quote OP

Hij weet dta ik het dus weet, maar rept er met geen woord over met mij en wat dit dus betekend voor zoon en de ophandezijnde feestdagen en kerstvakantie.

Oh zo.. nou ja ik zeur toch niet echt.. twas een kleine samenvatting over hoe het er normaal uitziet.

Ik dacht meer dat je doelde op de rechten van het zien van onze zoon.. die regeling loopt eigenlijk prima.
Dubiootje.. ik heb een paar stukjes tekst van je geplakt zodat het wat makkelijker is om te reageren.. mijn tekst zie je als het allemaal goed overkomt ertussen door

Op een niet beschuldigende toon heb ik ze duidelijk gemaakt wat de risico's hiervan zijn en waarom iemand in dronken toestand niet in staat is goed voor kinderen te zorgen..

Dit is iets wat hij inderdaad weet.. hij ziet dit bij een goede vriend van zijn vader die door de drank zijn huis vrouw en kids is kwijtgeraakt.. en nu ergens onder een brug slaapt en over straat zwalkt en soms bij ex slaapt als het extreem koud is.. de effecten van alcohol ziet hij dus geregeld.

Sommige dingen zijn al zó duidelijk voor hem ,dat die verder geen uitleg behoeven of nauwelijks.

Ook moet ik uiteraard opassen met bepaalde info.. ik woon niet alleen en hem ook de maken met een stiefkindje in huis en mijn vriend uiteraard.. ik bespreek deze dingen dus wel maar redelijk sumier en in afwezigheid van de rest.

Afkicken doe je niet voor een ander, hoeveel je ook van diegene houdt, maar doe je voor jezelf. Anders lukt het zeker niet. Het lijkt me niet goed als je je zoon voorhoudt dat de poging om af te kicken ergens "voor hem" is. Als die poging mislukt, zou dat dus betekenen dat zijn vader niet genoeg van hem houdt. .

Daar zit wat in.,.. ik heb idd zo uitgelegd dat papa het voor hem en zus doet..

Voor zichzelf doet hij dit absoluut niet... er staat veel op het spel voor ex.. dit alles wil hij niet verliezen, en nu hij alles dreigt kwijt te raken wil hij het wel weer proberen.

Zijn eigen woorden zijn ook dat hij niets voor zichzelf doet maar dat hij het voor de kids doet.

Ik hoop hoe dan ook dát het lukt.. voor de kids dus met name.

Feit dat er iets gebeuren moet is wel duidelijk.. 2,5 jaar gelee heeft hij al eens een handje vol medicatie van MIJ notabene genomen om zo proberen een einde te maken aan zijn leven.

Hij is toen opgenomen geweest en liep na 1 dag zo de afdeling af.. de mensen zagen een ander mens verdwijnen als die binnen werd gebracht.

Hij was weer bovenjantje. kreeg een nieuwe dosis ritalin mee en meneer was weer happy.

Ik vind het hartverscheurend zuks..

Je kan bv. ook uitleggen dat een verslaving veel geld kost. En dat mensen die verslaafd zijn soms rare of vervelende dingen doen om drank en drugs te kunnen kopen. Dat is waarschijnlijk waarom zijn vader geld van hem pakt. ..

Dat vind ik iets te moeilijk.. maar daar ga ik zeker over nadenken.

Voor nu... ik moet hollen want ik werk de hele dag vandaag.

Ik probeer nog even in te loggen op de zaak.

Ontzettend bedankt Dubiootje en de rest uiteraard voor de bijdrage .
quote:omdatdaaromdaarvoor schreef op 08 december 2009 @ 08:05:

Dit is iets wat hij inderdaad weet.. hij ziet dit bij een goede vriend van zijn vader die door de drank zijn huis vrouw en kids is kwijtgeraakt.. en nu ergens onder een brug slaapt en over straat zwalkt en soms bij ex slaapt als het extreem koud is.. de effecten van alcohol ziet hij dus geregeld.

Sommige dingen zijn al zó duidelijk voor hem ,dat die verder geen uitleg behoeven of nauwelijks.

Je denkt dat als je zoon ziet dat zijn vader verslaafd is aan drank en drugs en een vriend heeft die hierdoor totaal aan lager was is geraakt, dat helemaal duidelijk is voor hem? Wat zou er duidelijk aan zijn? Hoe zou hij daarover denken? Weet je dat eigenlijk? Het lijkt me heel bedreigend voor hem om dat schrikbeeld voor zich te zien.

Van de ene kant wil je je zoon niet vertellen dat zijn vader gaat afkicken, van de andere kant vind je hem wel oud genoeg om zelf conclusies te trekken uit de heftige dingen die hij in zijn omgeving ziet gebeuren. Het lijkt me juist belangrijk om wel met hem over die dingen te praten en uit te leggen hoe een verslaving werkt, zowel lichamelijk als psychisch. Jij bent volwassen en zelfs jij hebt het idee dat iemand een verslaving kan overwinnen als hij maar genoeg van iemand anders houdt. Het is heel goed mogelijk dat je zoon ook denkt dat als hij maar lief genoeg is voor zijn vader, hij wel zal stoppen met drinken en blowen.

Hij moet begrijpen dat hij zijn vader niet kan helpen en dat dat ook niet hoeft. Het is de rol van zijn vader om voor hém te zorgen, hij is klein en zijn vader is groot - en bovendien zijn vader. Daarbij kun je uitleggen dat daar jouw zorgen liggen - dat zijn vader o.a. door het alcohol- en drugsgebruik niet altijd goed in staat is goed voor hem te zorgen en dat jij als moeder ervoor moet zorgen dat hij altijd veilig en beschermd is.

Het is heel erg moeilijk om precies de juiste woorden te vinden, maar waar het om gaat is dat je zoon het gevoel krijgt dat er twee mensen zijn die voor hem moeten zorgen, van wie er één dat niet altijd goed kan. Jij moet er daarom extra goed op passen dat alles goed gaat met hem. Wat je wilt overbrengen, is dat jij dat uit liefde doet. Hij moet een positief gevoel krijgen bij het gesprek, niet het gevoel dat er een strijd gaande is tussen jou en zijn vader en dat hij daartussenin zit. Je hebt, als ik het goed begrijp, altijd gevonden dat het belangrijk is dat hij naar zijn vader gaat, dus dat kun je nog een keer benadrukken (en ook uitleggen waarom).

Maak er een positieve boodschap van, geen negatieve. Dat bedoel ik ook heel letterlijk. Het onderbewuste registreert geen ontkenningen, zoals niet, nooit, niemand. Door te zeggen "jij bent niet schuldig aan dit probleem" zal hij de boodschap oppakken dat hij wel schuldig is. Dus formuleer het positief: het is een probleem van je vader dat hij alleen zelf kan oplossen. En dat is hij nu aan het proberen.[/fgcolor]Afkicken doe je niet voor een ander, hoeveel je ook van diegene houdt, maar doe je voor jezelf. Anders lukt het zeker niet. Het lijkt me niet goed als je je zoon voorhoudt dat de poging om af te kicken ergens "voor hem" is. Als die poging mislukt, zou dat dus betekenen dat zijn vader niet genoeg van hem houdt. .

Daar zit wat in.,.. ik heb idd zo uitgelegd dat papa het voor hem en zus doet..

Voor zichzelf doet hij dit absoluut niet... er staat veel op het spel voor ex.. dit alles wil hij niet verliezen, en nu hij alles dreigt kwijt te raken wil hij het wel weer proberen.

Zijn eigen woorden zijn ook dat hij niets voor zichzelf doet maar dat hij het voor de kids doet.

Ik hoop hoe dan ook dát het lukt.. voor de kids dus met name.

Feit dat er iets gebeuren moet is wel duidelijk.. 2,5 jaar gelee heeft hij al eens een handje vol medicatie van MIJ notabene genomen om zo proberen een einde te maken aan zijn leven.

Hij is toen opgenomen geweest en liep na 1 dag zo de afdeling af.. de mensen zagen een ander mens verdwijnen als die binnen werd gebracht.

Hij was weer bovenjantje. kreeg een nieuwe dosis ritalin mee en meneer was weer happy.

Ik vind het hartverscheurend zuks..

[/fgcolor]

Inderdaad hartverscheurend, vooral voor je kinderen. Wat hij zichzelf aandoet, moet hij zelf weten, maar hij sleept heel zijn omgeving erin mee. Wees duidelijk tegen je zoontje over de slagingskansen van deze stoppoging. Vertel de waarheid, maak het niet mooier dan het is, ook al zou je je zoontje zo graag hoop geven. Valse hoop is killing en die heeft hij nu al. Je kan hem vertellen dat zijn vader al eerder heeft geprobeerd om te stoppen en dat je hoopt dat het dit keer wel lukt.

Iets anders wat ik veel belangrijker vind dan hoe je met je zoon communiceert over zijn vader, is de vraag hoe veilig je zoon bij hem is. Je ex gebruikt drank en drugs, is psychisch instabiel en heeft lichamelijk geweld tegen jou gebruikt. Je denkt dat je zoon bang is voor zijn reactie op bepaalde dingen.

Zou hij bang zijn voor zijn vader? Het feit dat hij drank en drugs direct associeert met gestrest gedrag van zijn vader, doet me denken dat zijn vader uit zijn slof schiet als hij gedronken of geblowd heeft (of dat juist niet gedaan heeft misschien...). Heb je een idee hoe zijn vader met hem omgaat, of hij ook (verbaal) agressief wordt tegen je zoon? Hoe schat je de kansen in dat hij op een dag je zoon mishandelt?

Heb je contact met hulpverlening/instanties?

Nog een praktische tip: er zijn speciale kindermobieltjes op de markt waarmee je naar een beperkt aantal (door jou in te stellen) nummers kan bellen. Je zou hem zo'n mobiel kunnen meegeven waarmee hij alleen naar jou kan bellen. Ik neem aan dat je ex daar niet op zit te wachten Dat is wel een heel belangrijk beschermingsmiddel voor je zoon als er eens iets zou gebeuren.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 08 december 2009 @ 09:04:

[...]

Inderdaad hartverscheurend, vooral voor je kinderen. Wat hij zichzelf aandoet, moet hij zelf weten, maar hij sleept heel zijn omgeving erin mee. Wees duidelijk tegen je zoontje over de slagingskansen van deze stoppoging. Vertel de waarheid, maak het niet mooier dan het is, ook al zou je je zoontje zo graag hoop geven. Valse hoop is killing en die heeft hij nu al. Je kan hem vertellen dat zijn vader al eerder heeft geprobeerd om te stoppen en dat je hoopt dat het dit keer wel lukt.

Iets anders wat ik veel belangrijker vind dan hoe je met je zoon communiceert over zijn vader, is de vraag hoe veilig je zoon bij hem is. Je ex gebruikt drank en drugs, is psychisch instabiel en heeft lichamelijk geweld tegen jou gebruikt. Je denkt dat je zoon bang is voor zijn reactie op bepaalde dingen.

Zou hij bang zijn voor zijn vader? Het feit dat hij drank en drugs direct associeert met gestrest gedrag van zijn vader, doet me denken dat zijn vader uit zijn slof schiet als hij gedronken of geblowd heeft (of dat juist niet gedaan heeft misschien...). Heb je een idee hoe zijn vader met hem omgaat, of hij ook (verbaal) agressief wordt tegen je zoon? Hoe schat je de kansen in dat hij op een dag je zoon mishandelt?

ik weet in ieder geval dat zoon niet alles durft te zeggen tegen papa omdat hij dan een snauw krijgt... hij heeft hem wel eens aan zijn oortje gepakt en voor de grap een shcop gegeven.. ik hou daar zelf helemaal niet van... zuks is niet subtiel.. en ook helemaal niet geoorloofd.

Wel vind ik het vreselijk moeilijk om op te reageren.. het liefts klim ik zelf in ex om hem een pomp op ze knar te verkopen.. maar het is het woord van onze zoon tegen de zijne.,. ik heb hem wel eens eerder op bepaalde woorden aangesproken en hij keer het dan zo alsof zoon het verkeerd heb begrepen en of overdreven/uit zijn verband heeft gehaald.

Bang voor echte mishandeling nee dat ben ik niet.. maar de dingen die zoon wel eens benoemd en goddank is dat zeer zeer weinig geven me wel zorg, maar niet zo erg dat ik denk dat hij mishandelt wordt.

Bovendien is zijn zus er ook altijd, als er een niet op haar bekkie gevallen is is zij het wel.

Met haar heb ik wel onlangs een soort van gesprekje gehad.

Zij zegt gewoon dat ze dan weggaat en papa met rust laat.

Ze loopt dan naar oma toe...

Ik kan denk wel vragen of ze zoon dan mee kan nemen...

Maar anderzijds verwacht ik dan misschien wel teveel van het meisje.. met andere woorden is zij dan verantwoordelijk voor haar broertje dan... Moeiljk.. maar misschien is er in deze wel iets mogelijk.

Heb je contact met hulpverlening/instanties?

Nee dat heb ik niet.. maar ik ga wel morgen even bellen met de klinike denk ik.. dan weet ik misschien ook of hij contact mag hebben en/of kan bellen met zoon..

Nog een praktische tip: er zijn speciale kindermobieltjes op de markt waarmee je naar een beperkt aantal (door jou in te stellen) nummers kan bellen. Je zou hem zo'n mobiel kunnen meegeven waarmee hij alleen naar jou kan bellen. Ik neem aan dat je ex daar niet op zit te wachten Dat is wel een heel belangrijk beschermingsmiddel voor je zoon als er eens iets zou gebeuren.

Ik zal hier even over nadenken en me laten informeren.

Wellicht is dit iets voor hem,.. maar stel, stel he, zoontje belt mij, ik ga dan heen om hem te halen, papa heeft niets door, weet niet dat zoon gebeld heeft, en is van plan de deur uit te gaan met de kids.. en ik ben onderweg ( min 30 km) .. dat is toch ook niet echt te planen?
Ik sta paf... ik dacht bel ff me ex schoonma om te horen of alles goed gegaan is gister omdat ex de opname in zou gaan..

Hoor ik dat hij telaat was er niet in mocht en dus een maand opschuift... of hij me zal bellen en inlichten hierover weet ik dus niet...maar reken er niet op.

Ik ben geneigd hem te bellen maar hou me maar in.

Ik ken hem langer dan vandaag om te weten dat hij niet sikkeneurig op de bank gaat hangen.

Voorstel van schoonma is dan ook het volgende weekend na afloop de kids gewoon door hem te laten ophalen zodat hij zijn deel kan doen.

Immers wordt van haar ook verwacht dat zij dan maar de hele maand december thuis bljft om dochter op te vangen... wat ze met liefde doet en al heeeeeeel lang doet, maar tis te hopen voor zoon en zus dat ze dan toch nog een leuke vakantie hebben.

Zie je he... en zo gaat het altijd met ex..

Niets gaat zoals moet, hele volkstammen worden er bij betrokken en gek gemaakt zo gezegd, iedereen moet passen meten en buigen zodat hij aan zijn 'leven' kan werken.

Dus alles is geregeld met een beetje moeite, presteerd meneer het een uur te laat te komen en dus mag hij er niet meer in en is volgende maand aan de beurt.

Das super weer...

Heb zoon toch deels verteld , dat als hij terug is van zijn werk elders, dat hij daarna aan zichzelf ging werken.. en dan nu dit.

Ik ben eigenlijk best wel pissed.

Ik voor hem de kolen uit het vuur halen, en hij gewoon lekker laks omgaan ermee.

Wat moet ik nu weer tegen zoon zeggen.

Kijk dit is dus wat ik al die tijd ook bedoel en gevoeld heb.. niets gaat normaal aan die kant.. en ik maar me stinkende best doen.

Ik heb met schoonmoeder afgesproken dat zij mij laat weten hoe of wat.

Ik kan me beter afzijdig houden van ex want ik vreet hem op.

Had ik vanmorgen nog wel netjes gebeld met de kliniek om te vragen of hij contact mag maken naar buiten

PFF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven