Sociaal gedrag in bekend gezelschap (Help & Wat Nu enz.)

04-12-2009 11:31 17 berichten
Graag advies van mensen die wat socialer zijn dan ik. Ik voel me er zeer ongemakkelijk over, maar weet gewoon niet hoe het ''hoort" in de volgende situatie:

Op een feestje of gelegenheid waar je de meesten wel van gezicht kent, en waarschijnlijk ook al een paar keer eerder hebt gezien, maar niet meer weet hoe ze heten, wat ze doen, of bij wie ze horen, wat doe je dan?

Stel je jezelf voor, met het risico bot te zijn omdat je dat al eens eerder had gedaan? Zeg je eerlijk: sorry, ik ken je wel maar ik ben je naam kwijt (en dan x 10 omdat je bijna iedereens naam kwijt bent?) Geef je alle aanwezigen een hand of zwaai je een beetje vaag naar iedereen in de kamer?

Hoe doe los je zoiets een beetje elegant op?
Alle reacties Link kopieren
Ehm, ik geef meestal iedereen een hand, tenzij de hele ruimte vol staat, dan roep ik iedereen een goede avond toe.

Als je in gesprek gaat met iemand die je 'vaag' kent: "Ik ben zo slecht in namen, hoe heet je ook alweer? Ohja!"
Ja, ik zie zoveel mensen, ook door mijn werk. Soms weet ik een naam nog wel, soms niet. Dan zeg ik gewoon: Ik ken je gezicht wel, maar jouw naam is me ontschoten. Niks mis mee toch?

Tijdje geleden kwam ik in een heel andere stad een jonge vrouw tegen, die ooit leerling was op school. Háár naam wist ik nog wel...daar was ze heel verbaasd over!
-dubbel
Ik zou niet twintig mensen de hand gaan schudden en zeggen 'sorry, ik ken je wel...' etc. Misschien zwaaien & hallo zeggen bij binnenkomst en bij de mensen met wie je in gesprek raakt wel opnieuw voorstellen + excuses.

Bij een heel klein feestje (5 of 10 man ofzo) zou ik me wel aan iedereen voorstellen denk ik. Maar dat hangt ook van de sfeer af. Zitfeestje: ja. Al het andere: ws. niet.
- veel mensen, zwaai en roep 'hallo mensen'

- persoonlijke begroeting, geef iemand een hand en zeg 'hai leuk je weer te zien maar in ben helemaal de context kwijt hoe we elkaar kennen, help me even' of 'ik heb een vreselijk slecht geheugen,sorry, hoe kennen wij elkaar ook al weer'

Dit soort zinnen doe ik in elk geval indien nodig. Kan soms mensen helemaal kwijt zijn. het is niet persoonlijk, ik bedoel het niet onbeleefd, dus als het ff kan kom ik er rond voor uit.
Als de hele ruimte gevuld is met visite, ga ik vaak niet iedereen persoonlijk af. Dan doe ik het af met een zwaai en een 'goede avond'. Zijn het maar een paar mensen, en ik twijfel of ik iemand al ken, dan zeg ik gewoon 'Sorry, ik ben je naam even kwijt'.
Weten de anderen dan nog wel hoe jij heet?

Grote kans van niet. Hoe vaak hoor je niet mensen zeggen: Ik ben heel slecht in het onthouden van namen.

Je hoort eigenlijk maar hoogst zelden het tegenovergestelde beweren.
Overigens heb ik een heel raar geheugen, ik kan totaal vergeten zijn hoe iemand heet, terwijl ik iemand al tien jaar vaag ken van feestjes, maar wel onthouden hebben dat haar zusje op dezelfde dag jarig is als mijn broertje, of zoiets, dus met dat soort bizarre weetjes compenseer ik het een beetje.
quote:LunaBlue schreef op 04 december 2009 @ 11:39:

Weten de anderen dan nog wel hoe jij heet? Ha, waarschijnlijk niet! En waarschijnlijk ook niet of ze moeten zwaaien of hand geven of whatever. Dat wordt weer gezellig om elkaar heen draaien.
heel herkenbaar hoor korenwolf.

Bij een feest zorg ik altijd dat ik eerst de gastheer/vrouw feliciteer, bedank voor de uitnodiging. Als het een verjaardag is en ik ken de ouders/belangrijke familie niet, vraag ik ook altijd even waar die zijn of wie het zijn zodat ik ze kan feliciteren.

Vervolgens ga ik bij een groepje staan. Bij mensen die ik herken zeg ik dan altijd: 'Wat leuk je weer te zien, hoe is het met je?'. Terwijl ik een hand geef. Ik stel me dan niet meer voor.

Ik stel me aan mensen die ik niet ken voor. Maar vaak doen ze dat zelf dan ook al.

Het is niet erg om te vragen waar jullie elkaar de vorige keer gezien hebben. Zo geef je aan dat je die persoon wel herinnert. Je weet immers het gezicht nog.

Op zakelijke bijeenkomsten doe ik zelfs voorwerk (moet veel netwerken voor mijn werk), even via de genodigde lijst kijken wie er zijn en kijken wie ik moet spreken. Als ik niet weet wie iemand is dan zorg ik dat iemand mij introduceert.

Misschien is dat trouwens voor jou ook een aanrader? Gewoon even van te voren via hyves kijken wie wie is?
quote:dametje27 schreef op 04 december 2009 @ 11:43:

Overigens heb ik een heel raar geheugen, ik kan totaal vergeten zijn hoe iemand heet, terwijl ik iemand al tien jaar vaag ken van feestjes, maar wel onthouden hebben dat haar zusje op dezelfde dag jarig is als mijn broertje, of zoiets, dus met dat soort bizarre weetjes compenseer ik het een beetje.

Dat heb ik ook! Ik kan altijd heel goed onthouden wat mensen mij verteld hebben. Zo lang het maar geen namen zijn

Het geeft me wel altijd de gelegenheid om meteen even wat persoonlijks te zeggen. En dat is handig. Heb je meteen vaak weer een begin van een gesprek.
quote:Liselotte4 schreef op 04 december 2009 @ 11:47:

Misschien is dat trouwens voor jou ook een aanrader? Gewoon even van te voren via hyves kijken wie wie is?Goed idee!
In zo'n geval geef ik een hand en zeg ik mijn naam en, als het relevant is, wat de reden is dat ik op dat feest sta. ( Hallo, weet je nog, ik ben Lola, zus van de bruidegom) Ik krijg regelmatig dankbare blikken dus het werkt wel. Het is dan ook makkelijker om de naam etc. van de ander te vragen, maar vaak komen mensen er zelf al mee.

Ik ga niet eerst iedereen af, tenzij het een erg klein gezelschap is.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alleen op het derde deel van een begrafenis (eerste deel = mis in kerk, tweede deel = teraardebestelling, derde deel = koffie en cake) geef ik alle aanwezigen elk een hand. Bij andere bezoeken, vaak feesten zeg ik "hallo!"

Van mij vinden ze het niet erg dat ik de naam van oud-collega's of (van gezicht) bekenden vergeten ben. Op het werk ken ik ruim honderd collega's van gezicht en naam, en dan vinden ze het niet erg dat ik hierin kleine foutjes maak.
World of Warcraft: Legion
Ik zeg gewoon tegen dat soort vaag bekende kennissen zoiets als 'Hee, hallo... hoe is het met je?' en dan haak ik wel aan op wat ze zo al vertellen. Je hoeft zelden of nooit iemands naam te noemen, valt mij altijd op.
Ik zeg gewoon dat ik slecht in namen ben, klaar. Gewoon open en eerlijk, grapje maken, niks aan de hand.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven