de erwten in de soep

04-12-2009 14:52 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Even een vraagje over erwtensoep, ben het nu aan het maken, en alles loopt goed, maar de erwten zijn nog niet 'opgelost' terwijl dit volgens mij wel zo zou moeten zijn.

Ik heb wel alles gedaan zoals het moest, ook erwten eerst uren laten weken voordat ze de pan ingingen. Ik zit nu in de fase waarbij er alleen nog rookworst bij hoeft.

Of is dit normaal? Help!
Ze koken toch vanzelf stuk?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Heb je wel spliterwten gebruikt? Je moet ze trouwens ook een paar uur op het vuur laten staan, hè, ze lossen niet zomaar op in koud water.
Enneh, je moet erwtensoep toch altijd voor morgen maken? Volgens mij wordt hij pas dik als je hem een dag laat staan.
Bij ons ging het volgens mij echt uren in de snelkookpan, en dan nog aten we het de dag er op.

Succes.
Hoe lang staat het op? Spliterweten moeten minstens 2 uur zachtjes koken, langer zou nog beter zijn. Dan koken ze vanzelf kapot.
Ja ze hebben wel minstens 2 uur gekookt (we eten het trouwens wel vandaag op, maar dat is tijdgebrek), maar ik zal het anders nog wel een tijdje gaan laten koken, kijken of dat helpt.

Thanks.
Als de erwten oud waren worden ze niet of heel langzaam gaar.

En als je peulvruchten kookt moet je er geen zout in doen. Dan worden ze ook niet gaar. Zout doe je er dan pas achteraf bij.
anoniem_64cf6f24eb981 wijzigde dit bericht op 04-12-2009 15:08
Reden: typo
% gewijzigd
quote:Mazou schreef op 04 december 2009 @ 15:06:

Ja ze hebben wel minstens 2 uur gekookt (we eten het trouwens wel vandaag op, maar dat is tijdgebrek)Da's wel echt niet de bedoeling bij zelfgemaakte erwtensoep. Meestal zie je de dag dat je het maakt dat de soep nog niet dik genoeg is. Alsof er een laagje water op staat. En als je hem dan een nachtje laat staan is hij pas goed.
Hmm als ik erwtensoep maak dan is dat toch echt voor die dag zelf. En het smaakt prima, de soep is dik zat. En die spliterwten zet ik gelijk op met het vlees en water, en tegen de tijd dat het vlees gaar is zijn de erwten ook tot moes gekookt. (uurtje of 2)

Ik maak het wel vaak in de ochtend al, om het in de avond op te eten.
Water loopt in mijn bekje van erwtensoep alleen al.

Gelukkig volgende week erwtensoepparty bij mijn tante...

zelf maken is niet handig omdat sprokkelman het niet vreet.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik heb alles al in huis voor morgen, ik neem een grote pan snert mee naar mijn werk....zalig!
quote:sprokkelientje schreef op 04 december 2009 @ 15:58:

Water loopt in mijn bekje van erwtensoep alleen al.

Gelukkig volgende week erwtensoepparty bij mijn tante...

zelf maken is niet handig omdat sprokkelman het niet vreet.Geen probleem. Breng maar hier
wie sprokkelman???

hahaha

misschicken..kan ik geen collega voor 1 dag van je worden?
Tuurlijk!
Zeg maar wat ik morgen moet doen chick....
bewoners kalmeren die hyperdepieper zijn door die ouwe vent met die baard.... (kan het vast 6 december worden?)
jonge bewoners, oude bewoners, bewoners met een beperking of geestelijke aandoening????
quote:Spijker schreef op 04 december 2009 @ 15:24:

[...]

Da's wel echt niet de bedoeling bij zelfgemaakte erwtensoep. Meestal zie je de dag dat je het maakt dat de soep nog niet dik genoeg is. Alsof er een laagje water op staat. En als je hem dan een nachtje laat staan is hij pas goed.

Hoeft niet hoor. Heb het al twee keer eerder voor de dag zelf gemaakt en dat lukt wel, zeker als je spek met zwoerd gebruikt (want dat maakt het ook dikker).

Maar ik heb dus nog nooit gehad dat die erwten niet goed oplossen, misschien komt het omdat ik dit keer biologische erwten gebruikt heb.

Ik zal nog wel laten weten of het uiteindelijk gelukt is (heb het nu weer opgezet om te laten koken).
En ik hoop dat de erwten in de soep uiteindelijk zoiets worden als de krenten in de pap.
quote:Spijker schreef op 04 december 2009 @ 15:24:

[...]

Da's wel echt niet de bedoeling bij zelfgemaakte erwtensoep. Meestal zie je de dag dat je het maakt dat de soep nog niet dik genoeg is. Alsof er een laagje water op staat. En als je hem dan een nachtje laat staan is hij pas goed.Huh? Dat heb ik nooit. Ik kook het voor de dag zelf en soms eten we de volgende dag weer.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik heb die ervaring ook niet, maar het helpt soms wel om even flink met een garde door de pan te roeren. Als het goed is, zijn de spliterwten sowieso wel al heel zacht en maak je ze dan met de garde 'kapot'.

*gaat zo ook erwtensoep eten*
Peas on earth!
quote:Mazou schreef op 04 december 2009 @ 17:06:

[...]

Hoeft niet hoor. Heb het al twee keer eerder voor de dag zelf gemaakt en dat lukt wel, zeker als je spek met zwoerd gebruikt (want dat maakt het ook dikker).

Maar ik heb dus nog nooit gehad dat die erwten niet goed oplossen, misschien komt het omdat ik dit keer biologische erwten gebruikt heb.

Ik zal nog wel laten weten of het uiteindelijk gelukt is (heb het nu weer opgezet om te laten koken).Hier is vaker een topic over geweest op de eten-pijler. Dat lag toen geloof ik aan de spliterwten van een bep. merk. Zal eens kijken of ik dat topic nog kan vinden.
...
Erwtensoep?

Dit is dat topic. Het kan dus ook heel goed aan de spliterwten liggen die je hebt gebruikt.
...
quote:queenie1 schreef op 04 december 2009 @ 17:15:

Erwtensoep?

Dit is dat topic. Het kan dus ook heel goed aan de spliterwten liggen die je hebt gebruikt.Bedankt voor het opsporen van dat topic...maar ik heb dus niet de erwten van dat 'verkeerde merk' gebruikt. Het zal wel komen doordat het biologische erwten zijn, dat doe ik dus niet meer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven