Koffieverslaafd

dinsdag 8 december 2009 om 08:42
Mijn vriend is verslaafd aan koffie. Het is niet voor te stellen hoe veel kopjes koffie hij drinkt. Ik denk dat hij per dag zo aan de 20 kopjes komt. En dan ook nog met megaveel suiker en melk.
Thuis hebben we alleen een senseo. Ik drink 3 kopjes koffie, regular. Hij heeft de dark roast...
Ik heb het wel eens met hem over gehad. Zijn adem wordt er namelijk ook niet echt frisser van zeg maar... Bij het eten drinkt hij een glas cola en verder weer alleen koffie. Ik word er niet goed van. Dat hij überhaupt nog kan slapen mag al een wonder heten.
Hoe slecht is het eigenlijk om zo ontzettend veel koffie te drinken?
En hoe kan ik het hem aan zijn verstand brengen dat hij toch echt eens wat anders moet drinken?
Thuis hebben we alleen een senseo. Ik drink 3 kopjes koffie, regular. Hij heeft de dark roast...
Ik heb het wel eens met hem over gehad. Zijn adem wordt er namelijk ook niet echt frisser van zeg maar... Bij het eten drinkt hij een glas cola en verder weer alleen koffie. Ik word er niet goed van. Dat hij überhaupt nog kan slapen mag al een wonder heten.
En hoe kan ik het hem aan zijn verstand brengen dat hij toch echt eens wat anders moet drinken?

dinsdag 8 december 2009 om 08:56

dinsdag 8 december 2009 om 08:58
Lijkt me inderdaad niet heel gezond, zeker niet als hij er ook nog veel suiker indoet. Ik ben zelf helemaal geen koffieliefhebster, dus ik kan me er niks bij voorstellen.
Misschien kan ie proberen om het beetje bij beetje af te bouwen? Dus niet meteen cold turkey, maar ipv 20 kopjes 15 kopjes te drinken.
Misschien kan ie proberen om het beetje bij beetje af te bouwen? Dus niet meteen cold turkey, maar ipv 20 kopjes 15 kopjes te drinken.

dinsdag 8 december 2009 om 08:59
vochtgebrek is niet het probleem.
de vochtonttrekkende werking die koffie heeft staat niet in verhouding tot de hoeveelheid vocht die een kopje bevat.
daar zou ik me dus niet druk over maken. lees dit.
wel over de caffeine en de megahoeveelheid suiker die hij dus binnenkrijgt....
ziet hij het zelf als een probleem?
de vochtonttrekkende werking die koffie heeft staat niet in verhouding tot de hoeveelheid vocht die een kopje bevat.
daar zou ik me dus niet druk over maken. lees dit.
wel over de caffeine en de megahoeveelheid suiker die hij dus binnenkrijgt....
ziet hij het zelf als een probleem?
dinsdag 8 december 2009 om 09:01

dinsdag 8 december 2009 om 09:01
Vanavond maar weer eens met hem praten. Het gaat me niet alleen om al die cafeïne maar al die suiker! Er gaan 2 grote klonten suiker in één kopje koffie. Gelukkig heeft hij lichamelijk werk, hij loopt héél veel op een dag, anders woog hij ook nog eens 100 kilo.
Hij ziet zelf absoluut niet in dat hij verkeerd bezig is. In de zomer drinkt hij op zijn werk nog wel eens wat water en verder weer koffie, koffie en nog eens koffie.
Hij ziet zelf absoluut niet in dat hij verkeerd bezig is. In de zomer drinkt hij op zijn werk nog wel eens wat water en verder weer koffie, koffie en nog eens koffie.
dinsdag 8 december 2009 om 09:06
Ratteke, koffie zonder suiker (en melk) kun je leren drinken.
ik lustte eerst echt geen zwart, maar nu wil ik niet anders meer.
mezelf aangewend, eerst de melk weggelaten. daarna 1 klontje suiker en later dus zwart. eerste paar x was echt vies, maar wat ik al zei... nu wil ik niet anders meer.
misschien hem dat voorleggen? die suiker scheelt al veel
ik lustte eerst echt geen zwart, maar nu wil ik niet anders meer.
mezelf aangewend, eerst de melk weggelaten. daarna 1 klontje suiker en later dus zwart. eerste paar x was echt vies, maar wat ik al zei... nu wil ik niet anders meer.
misschien hem dat voorleggen? die suiker scheelt al veel
dinsdag 8 december 2009 om 09:08
Sja, van alle mogelijke verslavingen is koffie wel een vrij onschuldige. Snap ook niet zo goed waar je je druk om maakt eerlijk gezegd. Die vochtonttrekkende werking is een fabeltje en ja, het is voor je hersenen beter om het zonder te doen, maar die vlieger gaat al op bij één kopje per dag. En ook bij thee dus. Vind je theeleuten net zo verwerpelijk?
Als hij hartkloppingen krijgt van de caffeïne, dan lijkt me dat een prima moment om ermee te stoppen. Maar zo niet: wie doet hij er kwaad me? Niemand toch? Tel je zegeningen, zou ik zeggen. Het had ook bier, wijn of coke kunnen zijn...
Als hij hartkloppingen krijgt van de caffeïne, dan lijkt me dat een prima moment om ermee te stoppen. Maar zo niet: wie doet hij er kwaad me? Niemand toch? Tel je zegeningen, zou ik zeggen. Het had ook bier, wijn of coke kunnen zijn...

dinsdag 8 december 2009 om 09:13
quote:qwertu schreef op 08 december 2009 @ 09:08:
Sja, van alle mogelijke verslavingen is koffie wel een vrij onschuldige. Snap ook niet zo goed waar je je druk om maakt eerlijk gezegd. Nou, de gezondheid van de man waar ik van hou? Mijn vraag was dan ook hoe slecht het voor iemand is om zo veel koffie te drinken. Niet om het koffie drinken an sich..Die vochtonttrekkende werking is een fabeltje en ja, het is voor je hersenen beter om het zonder te doen, maar die vlieger gaat al op bij één kopje per dag. En ook bij thee dus. Vind je theeleuten net zo verwerpelijk? Waar heb ik het over iets verwerpelijk vinden?
Sja, van alle mogelijke verslavingen is koffie wel een vrij onschuldige. Snap ook niet zo goed waar je je druk om maakt eerlijk gezegd. Nou, de gezondheid van de man waar ik van hou? Mijn vraag was dan ook hoe slecht het voor iemand is om zo veel koffie te drinken. Niet om het koffie drinken an sich..Die vochtonttrekkende werking is een fabeltje en ja, het is voor je hersenen beter om het zonder te doen, maar die vlieger gaat al op bij één kopje per dag. En ook bij thee dus. Vind je theeleuten net zo verwerpelijk? Waar heb ik het over iets verwerpelijk vinden?
dinsdag 8 december 2009 om 09:17
dinsdag 8 december 2009 om 09:24
En met een kop koffie per dag kun je bepaalde functies van je hersenen al ontregelen. Als je een probleem met koffie hebt, zou het dan in mijn ogen zuiverder zijn om dat al vanaf die eerste kop te hebben.
Over negatieve gevolgen voor de gezondheid is mij verder niets bekend. Tenzij je al bepaalde afwijkingen hebt, zal het volgens mij wel meevallen dus.
Aan koffie worden overigens ook de nodige goede eigenschappen toegedicht, bijvoorbeeld in combinatie met diabetes. En koffie bevat kalium, wat weer goed voor je bloeddruk zou zijn...
Over negatieve gevolgen voor de gezondheid is mij verder niets bekend. Tenzij je al bepaalde afwijkingen hebt, zal het volgens mij wel meevallen dus.
Aan koffie worden overigens ook de nodige goede eigenschappen toegedicht, bijvoorbeeld in combinatie met diabetes. En koffie bevat kalium, wat weer goed voor je bloeddruk zou zijn...
dinsdag 8 december 2009 om 09:26
quote:Ratteke schreef op 08 december 2009 @ 08:42:
Mijn vriend is verslaafd aan koffie. Het is niet voor te stellen hoe veel kopjes koffie hij drinkt. Ik denk dat hij per dag zo aan de 20 kopjes komt. En dan ook nog met megaveel suiker en melk.
20 koppen is wel erg veel, de hoeveelheid suiker en caffeïne die hij binnenkrijgt is ehm..."aan de hoge kant.."
Senseo is een theevariant, da's geen koffie . Maar het maakt geen moer uit of je regular of dark roast drinkt... (smaakt beide niet)
Ik heb het wel eens met hem over gehad. Zijn adem wordt er namelijk ook niet echt frisser van zeg maar... Bij het eten drinkt hij een glas cola en verder weer alleen koffie. Ik word er niet goed van.
En hij, wordt hij er ook niet goed van of ben jij de enige met dit probleem?
Dat hij überhaupt nog kan slapen mag al een wonder heten.
Zoveel koffie is echt niet best, maar hij heeft er geen last van. Is er werkelijk niets anders wat hij graag drinkt?
Kan hij de suiker niet vervangen door zoetjes (weet niet of hij dat op zijn werk gaat doet, bij ons wordt een kerel die om zoetjes vraagt toch echt vreemd aangekeken... )
20 koppen is wel erg veel, de hoeveelheid suiker en caffeïne die hij binnenkrijgt is ehm..."aan de hoge kant.."
Senseo is een theevariant, da's geen koffie . Maar het maakt geen moer uit of je regular of dark roast drinkt... (smaakt beide niet)
Ik heb het wel eens met hem over gehad. Zijn adem wordt er namelijk ook niet echt frisser van zeg maar... Bij het eten drinkt hij een glas cola en verder weer alleen koffie. Ik word er niet goed van.
En hij, wordt hij er ook niet goed van of ben jij de enige met dit probleem?
Dat hij überhaupt nog kan slapen mag al een wonder heten.
Zoveel koffie is echt niet best, maar hij heeft er geen last van. Is er werkelijk niets anders wat hij graag drinkt?
Kan hij de suiker niet vervangen door zoetjes (weet niet of hij dat op zijn werk gaat doet, bij ons wordt een kerel die om zoetjes vraagt toch echt vreemd aangekeken... )
dinsdag 8 december 2009 om 09:28
@ Wolletje, die indruk heb ik ook, vandaar ook mijn vraag. Nu zit er in thee ook wel wat minder caffeïne, maar toch... Iemand die de ene pot thee na de andere wegklokt noemen we gezond en thee wordt zelfs aan zeer jonge kinderen gegeven... maar als het dan om koffie gaat is er opeens een probleem? Ik snap dat niet zo goed eerlijk gezegd...
dinsdag 8 december 2009 om 09:30
Wat verstaan jullie onder 1 kopje? Want ook ik heb een vriend die in mijn ogen koffieverslaafd is. Hij zegt dat hij 'maar' 5 tot 7 kopjes drinkt. Maar dat zijn mokken, ter grootte van 2 tot 3 kopjes van de mijne. Hij moet het zelf maar weten, kan me er niet zo druk om maken... Alleen hebben we hier dan wel eens kinderachtige strijd over
dinsdag 8 december 2009 om 09:31
Wat ook helpt is (en ik ga nu wellicht vloeken in een kerk) échte koffie drinken. Die komt veel harder aan dan een senseo of andere automatenkoffie. Mijn broer was ook een diehard senseo drinker (als in een kop of 20 per dag), was hier een weekje en ik heb een cafétière en daar had ie aan twee koppen 's ochtends en één kop 's middags voldoende aan.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
dinsdag 8 december 2009 om 09:33
Waar haal je de tijd vandaan.. 20 koppen! pfffff.
Volgens mij merk je vanzelf wel dat je lichaam het niet trekt. (misschien niet op een leuke manier) Hartkloppingen enzo. Dan is minderen wel handig, lijkt me.
En zoveel suiker.. getsie!
Volgens mij merk je vanzelf wel dat je lichaam het niet trekt. (misschien niet op een leuke manier) Hartkloppingen enzo. Dan is minderen wel handig, lijkt me.
En zoveel suiker.. getsie!
\"Float down a river forever and ever, Emily, Emily There is no other day Let\'s try it another way\" see.emily.play1@gmail.com