zo vroeg..... gaap....
dinsdag 8 december 2009 om 09:24
Dochter van drie is de laatste tijd dagelijks rond vijf uur, half zes wakker. Dan is ze ook écht wakker, praat voor tien en is geenszins van plan om weer te gaan slapen.
Terug sturen, in bed nemen, streng toespreken, later naar bed... Heb volgens mij al van alles geprobeerd.
Wat te doen?! Tips en ideeën zijn van harte welkom.
Terug sturen, in bed nemen, streng toespreken, later naar bed... Heb volgens mij al van alles geprobeerd.
Wat te doen?! Tips en ideeën zijn van harte welkom.
dinsdag 8 december 2009 om 09:38
Wat ik doe bij mijn zoontje van 3... werkt echt!!!!
Een timer kopen, zo'n digitale. Daar doe je dan een nachtlampje in. Stel je in op bijvoorbeeld half 7 (bij ons thuis) en heel goed met je kind afspreken dat ze pas mag kletsen, zingen, roepen als het lampje aan is.
Wij hebben er een beloningsposter naast hangen, en als het goed is gegaan mag hij een sticker plakken!
Het gaat hier fantastisch, héél soms slaapt hij nog wel eens door zijn lampje heen. Maar dat is juist het mooie, wakker wordt hij er niet van zoals bij een wekkertje ofzo.
Succes (verzekerd)!
Een timer kopen, zo'n digitale. Daar doe je dan een nachtlampje in. Stel je in op bijvoorbeeld half 7 (bij ons thuis) en heel goed met je kind afspreken dat ze pas mag kletsen, zingen, roepen als het lampje aan is.
Wij hebben er een beloningsposter naast hangen, en als het goed is gegaan mag hij een sticker plakken!
Het gaat hier fantastisch, héél soms slaapt hij nog wel eens door zijn lampje heen. Maar dat is juist het mooie, wakker wordt hij er niet van zoals bij een wekkertje ofzo.
Succes (verzekerd)!
dinsdag 8 december 2009 om 09:39
Och, ik dacht dat je mij was! Vanmorgen was onze dochter om 05.10 uur wakker. Gisteren overigens ook. Zucht... Dat trek ik echt niet.
Normaal slaapt ze tot 7 uur, half 8 zelfs. Dit is dus een uitzondering. Ik ga vanavond vroeg naar bed. En vandaag? Lekker veel frisse lucht mijn kantoor in.
Zijn het wellicht after-Sinterklaas-blues?
Normaal slaapt ze tot 7 uur, half 8 zelfs. Dit is dus een uitzondering. Ik ga vanavond vroeg naar bed. En vandaag? Lekker veel frisse lucht mijn kantoor in.
Zijn het wellicht after-Sinterklaas-blues?
Volg je hart. Dat klopt.
dinsdag 8 december 2009 om 09:43
We hebben altijd wat speelgoed in bedje van de jongste(bijna 3) liggen waar hij mee mag spelen als hij wakker is. Ook hebben we afgesproken dat hij alleen mag roepen als er echt iets is. Heeeel gelukkig voor ons doet hij dat ook. Maar met een beetje mazzel is hij in het weekend niet voor 9 uur wakker. Doordeweeks schijnt hij bij zijn moeder ook voor dag en dauw wakker te zijn. Heb het idee dat hij de weekenden bij ons als een kuuroord beschouwd en helemaal bijslaapt.
dinsdag 8 december 2009 om 09:48
Klinkt tegenstrijdig, maar wat bij mijn dochter hielp was... vroeger naar bed doen. Tip van mijn moeder, waarvan ik écht dacht... moeders... nu ben je het écht kwijt. Maar toch geprobeerd, half uur eerder dan normaal naar bed. En ze sliep dus een uur langer door! Slaat nergens op, absoluut onlogisch, en toch hielp het!
Om een kort verhaal lang te maken...
dinsdag 8 december 2009 om 09:50
quote:weatherwax schreef op 08 december 2009 @ 09:48:
Klinkt tegenstrijdig, maar wat bij mijn dochter hielp was... vroeger naar bed doen. Tip van mijn moeder, waarvan ik écht dacht... moeders... nu ben je het écht kwijt. Maar toch geprobeerd, half uur eerder dan normaal naar bed. En ze sliep dus een uur langer door! Slaat nergens op, absoluut onlogisch, en toch hielp het!
Oh die regel geld hier ook meestal wel.
Ze gaan bij ons om 7 uur naar bed, en die tijd ervoor hebben we ook wel nodig, half uurtje eerder is gewoon te vroeg om alles optijd gewassen in bed te krijgen.
Ze gaan bij ons om 7 uur naar bed, en die tijd ervoor hebben we ook wel nodig, half uurtje eerder is gewoon te vroeg om alles optijd gewassen in bed te krijgen.
dinsdag 8 december 2009 om 10:58
quote:s0ezy schreef op 08 december 2009 @ 09:50:
[...]
Mijn zoon van inmiddels 11 weet ook dat het zo werkt. Hij slaapt vaak heel laat en regelmatig gaat hij expres een keer vroeg naar bed, want dan wordt hij later wakker.
Mijn jongste was ook zo'n vroege wakker worder. Ik gaf hem dan altijd iets te eten en drinken en dan viel hij meestal wel weer in slaap.
[...]
Mijn zoon van inmiddels 11 weet ook dat het zo werkt. Hij slaapt vaak heel laat en regelmatig gaat hij expres een keer vroeg naar bed, want dan wordt hij later wakker.
Mijn jongste was ook zo'n vroege wakker worder. Ik gaf hem dan altijd iets te eten en drinken en dan viel hij meestal wel weer in slaap.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 8 december 2009 om 11:17
quote:weatherwax schreef op 08 december 2009 @ 09:48:
Ja inderdaad, wilde ik ook net zeggen. De van mij gingen altijd rond 19:00 naar bed, maar op een gegeven moment waren ze zo moe dat ze soms wel ron 18:00/ 18:30 naar bed gingen en gek genoeg slapen ze meer dan het klokje rond. Ik kan het je dus aanraden om haar eens iets vroeger naar bed te doen.
SUCCES!
Ja inderdaad, wilde ik ook net zeggen. De van mij gingen altijd rond 19:00 naar bed, maar op een gegeven moment waren ze zo moe dat ze soms wel ron 18:00/ 18:30 naar bed gingen en gek genoeg slapen ze meer dan het klokje rond. Ik kan het je dus aanraden om haar eens iets vroeger naar bed te doen.
SUCCES!
dinsdag 8 december 2009 om 11:22
Lampje op timer werkt hier ook perfect! Als zoon wakker is mag hij met zijn knuffels knuffelen, lekker liggen, nadenken over leuke dingen die hij die dag wil doen. Maar er wordt niet geroepen, niet hard gezongen en niet gek gedaan. Duurde even voor hij het concept begreep, hier ook eerst stickers gedaan. Nu gaat het al heel lang goed en gaan we in het weekend soms opeens iets leuks doen (zwemmen) "omdat hij steeds zo goed slaapt". Je ziet hem dan groeien van trots.