Tips om een schoonloeder te worden.

07-12-2009 21:36 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Rond Kerst spatten de irritaties over schoonmoeders van het scherm.

Als het nou je ambitie is om zelf zo'n heks te worden ( of juist een hele leuke schoonmoeder wil zijn ) kun je heel wat van die topics opsteken.

Maar het kan vast nog beter ( erger )....

Ik trap af:

Noem je schoondochter altijd bij de naam van je zoons ex, of noem haar " Dinges " .

Geef haar altijd een niet duur, lelijk kado , liefst iets wat aan de muur moet worden gehangen.

Negeer haar dieet ( nou, een gebakje maakt ook niet meer uit in jouw geval ) / vegetarische levensstijl ( geef alleen maar BBQ's of ga gourmetten zonder groente )

Kam haar afkomst af , zodanig dat het kwartje pas valt als ze op weg is naar huis.

Haal je vinger over de plinten als je daar op visite bent en snuif afkeurend.

Wie vult aan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vraag aan schoondochter als ze komt vertellen dat er een (eerste!) kleinkind op komst is of ze dat wel zeker weet. Bij een tweede vraag je of ze echt nog niet genoeg hadden aan de eerste.

(beiden trouwens uit de doos van mijn moeder, maar vond het een behoorlijke schoonloederactie )

Boro die van jou klinkt ook behoorlijk als een heks. Die heb je na dat bezoekje aan de longarts toch wel mee naar huis genomen en je plinten en bovenrandjes van je schilderijen e.d. laten aflikken als straf he.
Mijn ouders hebben het geprobeerd maar helaas:

Na een weekendje met zijn vieren (mijn ouders, man en ik) brachten we mijn ouders naar het vliegveld, mijn man stuurde en draaide zich opeens om en zei:

"Nou, jullie vielen me hartstikke mee!"

Okeeeeeeey.................
-
Nog meer bijdragen van mij:

-na miskraam van Dinges, terwijl Dinges aan het huilen is om het verse verdriet, even luid verkondigen dat kinderen toch heus niet alleen maar leuk zijn hoor

-na aankondiging van Dinges dat het kleinkind dat op komst is met 99 procent zeker een meisje is aan komen zetten met donkerblauwe jongenskleertjes met de mededeling dat ze zelf welliswaar ook graag een meisje had gehad maar enkel zoons kreeg en dat ze daarom niet verwacht dat kleinkind een meisje zal zijn

-Met oprechte verontwaardiging zeggen dat Dinges'-moeder het maar mooi voor elkaar heeft met d'r scootmobiel want nu hoeft ze niet meer te lopen terwijl zij dit wel nog moet doen. Daarbij buiten beschouwing laten dat Dinges'-moeder een ernstige handicap heeft terwijl ze zelf zo fit als een hoentje is.
quote:Bonny82 schreef op 08 december 2009 @ 12:50:

Ik realiseer me ineens dat Donny stamhouder is, enige zoon van oudste zoon. Oh, mijn Nugget ook!
Dinges zou hiermee weleens te herkenbaar kunnen worden voor kwaadwillende schoonloeders dus edit helaas.
quote:Lieve1976 schreef op 08 december 2009 @ 13:32:

[...]

Ik zou haar gewoon in de kliko zetten.
Een hele simpele: laat in alles, maar dan ook alles wat je zegt doorschemeren dat Dinges net niet goed genoeg is voor je zoon, maar dat je er genoegen mee neemt. Omdat je de rotste niet bent.
Als schoondochter al een keer te vaak bewezen heeft de slechtste niet te zijn en toch wel erg d'r best voor je doet en je met goed fatsoen geen aanval kunt bedenken, val dan schoondochters moeder aan (en val (bijna letterlijk ) van je stoel als je gelijk krijgt).
quote:eleonora schreef op 08 december 2009 @ 13:35:

en was ze over haar toeren toen Fien na het ontvangen van een paar gratis verkregen Albert Heijn Sneeuwitje poppetjes uitriep: Jezus, moet ik nou alweer bidden?!'
quote:whopper schreef op 08 december 2009 @ 14:05:

Een hele simpele: laat in alles, maar dan ook alles wat je zegt doorschemeren dat Dinges net niet goed genoeg is voor je zoon, maar dat je er genoegen mee neemt. Omdat je de rotste niet bent.

En verwacht daar dan wel gepaste dankbaarheid voor van Dinges.

Wat nog lastig zal worden voor Dinges, want bij alles wat ze aan je geeft zeg je: "oh, goh, apart" en "Nou, Bedankt dan maar" of, "Neem jij de chocolade maar mee hoor, bij mij gaat er nog wat vanaf, maar aan jouw gewicht valt niet veel meer te redden"
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:americagirl schreef op 08 december 2009 @ 12:04:

BGB: zijn dit allemaal real life experiences?

Wat een heks moet die schoonmoeder van jou zijn,.....Alles van mij komt uit mijn dikke duim , op dat overal een uur te vroeg komen na.
Gebruik nooit "ik denk / misschien / ik geloof " .... beweer de boutste dingen en wees ongelooflijk stellig.
Vraag hoe de vakantie in Spanje was als ze naar Frankrijk geweest zijn en beweer bij hoog en bij laag dat Dinges jou bewust foute informatie geeft.
ik heb al 16 jaar een ontzettend lieve schoonmoeder, maar daarvóór..... Had ik er eentje die zo mee zou kunnen schrijven aan dit handboek.

Haar nr 1 tip:

Als je merkt dat je o-zo subtiele hints dat dit toch geen meisje voor je zoon is niet werken, ga dan fietsen. Fiets vervolgens meerdere keren per dag langs het huis van de ouders van het betreffende meisje, een paar dorpen verderop (dat al jaren niet meer thuis woont trouwens), net zo lang tot je de vader buiten treft, schoffelend in de tuin.

Begin dan een vriendelijk praatje "ja, ik ben de moeder van R, toevallig dat ik u nu tref, prettig nu eens kennis te maken met de vader van Dinges" maar voer het gesprek dan een minder vriendelijke kant op: "zeg, wat doet u voor de kost? Oja? goh, mijn man heeft universiteit gedaan. We willen dat R ook universiteit gaat doen. Wat doet uw dochter ook alweer? Oja, die heet MBO gedaan en heeft nu een prulbaantje."(dat was een overbruggingsjaar tot ik naar de HBO van mijn keus kon trouwens)

En dan vertrouwelijk aan hem vragen "of hij het ook zo ongepast vond, zo'n onderontwikkeld meisje uit een onderontwikkeld nest, met haar veelbelovende zoon. Dat zij en haar man erg bang waren dat Dinges hem aan zou steken en dat er van R dan nooit meer wat terecht zou komen, net als van Dinges".

Een half uur later belde een mevrouw nogal overstuur de politie in onze woonplaats. Ze zou zijn bedreigd door een man met een schoffel terwijl ze alleen maar een praatje wilde maken. Nou wonen wij in een klein dorpje, en de plaatselijke bromsnor fietste dus even langs bij mijn vader om eens te vragen hoe het zat. Gaf mijn vader vervolgens groot gelijk en heeft mevrouw op een of andere manier van het idee afgepraat om aangifte te doen.

Ik heb dit verhaal pas veel later gehoord, mijn ouders vonden dat het niet eerlijk was tegenover R om uit de doeken te doen dat zijn moeder een snobistische trut was. Een half jaar later was het uit tussen R en mij. Ik ging verder met mijn opleiding, R werd concierge op de plaatselijke mavo. Mijn vader heeft máááánden gehoopt dat ze nog eens langs zou komen fietsen.
Trouwens een hilarisch topic is dat, als je leest wat er voorbij komt! Haha, helpt de boel toch te relativeren zullen we maar zeggen. Zou ook een topic willen lezen over hoe je het meest irritante schoonkind wordt!

Die ga ik starten! Haha Goed idee BGB!
..popcorn?
quote:Alles van mij komt uit mijn dikke duim , op dat overal een uur te vroeg komen na.Met zo'n fantasie zou je een geweldig schoenloeder zijn!
Home is where your wifi connects automatically.
Zeg dat je de kinderen wel een dagje wilt opvangen, zodat je meteen met ze naar de kapper kunt. Ze zien er tenslotte slonzig uit. Als je schoondochter vervolgens kwaad wordt, zeg je poeslief dat je alleen maar wilt helpen.

Dat komt uit 'Everybody loves Raymond', een goede serie op ideeën op te doen.

Ik lees trouwens met verbazing - en dat is nog een understatement - de waargebeurde verhalen. Wat een ongelofelijke mensen heb je toch
Onderstaande post vind ik eerder een voorbeeld van een vervelende schoondochter dan van een vervelende schoonmoeder, eerlijk gezegd --> zie dikgedrukte.quote:chagrijn schreef op 08 december 2009 @ 08:29:

Tips overgehouden aan pakjesavond:

Geen cola light in huis halen terwijl je weet dat je schoondochter dit drinkt. Waarom zou er altijd speciaal voor jou een bepaald soort drankje aanwezig moeten zijn? Alleen omdat je dat graag drinkt?

De door schoondochter meegebrachte prosecco lekker uitschenken zonder bedankje (idem voor de 2 taarten). Die dingen zijn toch ook om gegeten en gedronken te worden? Lief en normaal toch juist dat ze het meteen met jullie deelt?

Je kleinkind geitenmelk geven terwijl hij thuis gewone koeiemelk krijgt, en daar een soort statement van maken. Wat is er mis met geitenmelk? Maak jij nu niet van 'gewone koeienmelk' een statement?

Aan je schoondochter vragen of ze het andere kleinkind (van haar eigen dochter) ook zo leuk vindt. Mag er bij jou niet over andere (klein)kinderen gesproken worden? waarom zou jij je aangevallen voelen als andere kinderen óók leuk zijn volgens schoonmoeder?

Geen begintijd afspreken en dan direct bij binnenkomst uithalen naar je schoondochter omdat ze te laat is( 16.30). Of 16.30uur laat is ligt geheel aan de context. Als jullie hadden afgesproken voor de luch maar zonder tijd vind ik het ook rijkelijk laat. Als jij al weer om 17.00uur weg moet vanwege 'op tijd eten met de kids' vind ik het ook een kort bezoekje. Etc.

Je kleinkind met een witte trui aan een flesje bessensap geven zonder rietje, wat schoondochter er dan uit moet wassen. Is niet handig, maar wie geeft een kind dat niet nog niet zelf goed kan drinken dan ook een witte trui aan naar een Sinterklaasviering? Bovendien: papa kan toch ook wassen, dat jij dit automatisch doet ligt meer aan de afspraken tussen jou en je man, dan aan oma.

Een diner serveren bestaande uit 1 bord soep. Ik ben na een hele middag Sinterklaassnaai blij dat ik gewoon een bord soep krijg en geen gangenmenu met goed fatsoen hoef weg te eten.

En verder te pas en te onpas "subtiel" laten merken dat je zoon en schoondochter te druk zijn en hun kind te laat naar bed doen (wat meestal niet waar is). Je kunt haar toch gewoon zeggen dat je haar bezorgdheid lief vindt maar dat het niet nodig is, en het verder naast je neerleggen? Of heeft ze misschien ergens een punt?

Ik verheug me nu al op de kerst! :cry:
  • Met zo'n instelling wordt het vast gezellig.
Ongelooflijk, er vanuit gaand dat de meeste tips echte ervaringen zijn!!! Ik weet soms echt niet wat ik lees. Wat zijn dat voor rare vrouwen?

Is er als tegenhanger ook al een topic over lieve schoonmoeders?

Ik heb er één die elke keer tegen haar zoon zegt hoe gelukkig ze is met zijn keuze, wat een geweldige familie uitbreiding.

En altijd met mij en de kinderen door het dorpje willen lopen, langs huizen van mensen die ze kent, en ons trots tonen.

Dringt zich nooit op, vraagt of het uitkomt, etcetera...

Een unicum als ik het zo lees!!!
bij elk kadootje dat je ontvangt zeggen 'goh.. ja'.

Zoonlief met sinterklaas, kerst en verjaardag (waar schoondochter uiteraard bij is) grote dure kado's geven, en schoondochter nooit wat. Zelfs geen kaart. Ook al weet ze dat schoonouders van zoon hem wél altijd wat geven.
oeoeoe mag ik meedoen?!

-weiger hallo te zeggen tegen je schoondochter, ook als ze zelf wat zegt

-weiger uberhaupt om ooit eens een geinteresseerde vraag aan haar te stellen

-zeur wanneer schoondochter en zoon meer dan 1 (half) glas (van het goedkoopste) drinken per avond nemen

-zeur wanneer ze meer dan 1 meelkoekje eten

-zet daarentegen ALLES wat er maar te vinden is aan lekker eten en drinken op tafel wanneer dochter en schoonzoon op bezoek komen

-en eis ook altijd een gedeelte op van het door schoondochter en zoon uit ellende zelf meegebrachte lekkers/drinken op

-weiger te koken wanneer schoondochter op bezoek komt, (en wordt boos als schoondochter dan zelf iets kookt, waarvan ze dondersgoed weet dat schoonmam het niet lust natuurlijk;))

-verbied schoondochter (ook na 4 jaar nog) een spoor van haar aanwezigheid achter te laten, nog geen tandenborstel mag blijven staan!

geef me een uurtje en ik schrijf een heel forum vol ;)
Waarom gaan jij en je vriend dan niet gewoon iets voor jezelf zoeken Pluis? Ik vind het echt niet meer dan logisch dat je niet ongevraagd/ongewenst in andermans keuken gaat staan koken en dat je niet in andermans badkamer ongevraagd/ongewenst je tandenborstel neerplempt.

Regel je eigen huis waarin je elke avond kan koken dat het je een lieve lust is, zou ik zeggen. Het leven kan zo simpel zijn.

* voelt zich meer verbonden met sommige schoonloeders dan schoondochters *
quote:Spinster schreef op 08 december 2009 @ 19:34:

Onderstaande post vind ik eerder een voorbeeld van een vervelende schoondochter dan van een vervelende schoonmoeder, eerlijk gezegd --> zie dikgedrukte.

[...]

Je lijkt me precies het goede type voor mijn schoonfamilie. Als je wilt kan ik je voorstellen!
quote:chagrijn schreef op 08 december 2009 @ 21:20:

[...]

Je lijkt me precies het goede type voor mijn schoonfamilie. Als je wilt kan ik je voorstellen!Stel je me dan ook even voor aan je man?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven