Gezondheid alle pijlers

Conisatie?

08-12-2009 22:16 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, heb gisteren te horen gekregen, na 3 x uitslag pap 3B en CIN III dat ik een conisatie moet ondergaan....

Wie heeft ervaring?
Wat is een conisatie/conistatie? Je schrijft het twee op een andere manier...
Oops sorry, heb t meteen veranderd...(oorzaak drank? )

Conisatie: "medische ingreep waarbij de opening van de baarmoederhals naar de vagina wordt omsneden en een kegelvormig stukje weefsel als geheel wordt verwijderd. Het doel is meestal het verwijderen van (bij een uitstrijkje of colposcopie gevonden abnormaal weefsel) . Daarmee KAN het ontstaan van baarmoederhalskanker worden voorkomen."

(bron: wikipedia)
Klinkt niet echt prettig op zijn zachtst gezegd.

Dat is een ingreep onder narcose neem ik aan?
ja greta, of algehele of ruggenprik....
Ik heb een jaar of vijftien geleden een conisatie gehad, onder volledige narcose. De ingreep viel me 100% mee en de napijn ook (was er tot mijn verbazing nauwelijks). Ik weet niet meer hoe snel ik weer helemaal op de been was maar het staat me niet bij dat dat langer dan een paar dagen heeft geduurd. En nadien nooit meer een verkeerd uitstrijkje gehad. Ze kijken na de ingreep of de snijvlakken van het weggehaalde weefsel 'schoon' zijn, dus of er geen afwijkende cellen meer langs de randen zitten. Dat is wel even spannend, omdat de operatie anders niet afdoende is geweest. Bij mij was alles gelukkig ok. Ik had PAP 3b toen het gebeurde.
.
Heb het helaas al 3 keer ervaren. Kwartiertje onder narcose. Nauwelijks na-pijn. Heel beetje bloed. Niet te druk doen maar het is niet zo dat je niet mag tillen ofzo. Het ergste vond ik de naweeën van de narcose, ik lag echt 2 dagen voor pampus. Maar pijn heb ik nauwelijks gehad. Sterkte ermee!!
O, oeps. Ik ben in de war met lisexcisie. Sorry! Kwam doordat ik aan slechte pappen dacht. Eniewee toch heel veel sterkte!
Dank dames! Hoopvol Impala...maar vooral het wachten op de uitslag is zo slopend...

@Schnubbel: ja idd, lisexcisie heb ik ook al 3 x gehad..helaas niet afdoende, nu conisatie...hoop dat het genoeg zal zijn...
Hoi Brillemoosje, ik heb ook een conistatie gehad nadat ik pap4 had. Ben 2 keer achter elkaar geopereerd want ze hadden de eerste keer niet alles weggehaald.

Vond het heel erg meevallen, geen pijn gehad erna alleen een beetje soort van bruin slijm. Ook van de narcose geen last gehad en toch 2 keer binnen 1 maand gehad.

Alleen is een uitstrijkje maken moeilijker na de conisatie omdat de baarmoedermond een stuk verwijderd is, ze moeten nu dieper met die eendebek erin en dus ietsje pijnlijker.

Gr. Annmary
Hier vind je meer ervaringen...

Pap 3a
@ Brillemoosje, ik heb het ook gehad na pap4. Ik koos voor algehele narcose. Het is toch al zo'n kutplek en ik was die gyneacologenstoel zo zat. Heel veel sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven