Geld & Recht alle pijlers

Geef sportles en uurtarief is nog niet vast wat to do?

09-12-2009 10:38 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,

Ik ben sportdocente en geef freelance lessen.

Ik ben voor 1 uurtje op een avond gevraagd. Standaard geeft de eigenaar een bedrag per les / uur. Ik had voordat de lessen begonnen met hem besproken over het tarief (omdat het lager is dan wat ik gemiddeld krijg) en hij zou er nog over na denken. Na de 1e les te hebben gegeven met een volle zaal belde ik hem op of hij over nagedacht had. Ik stelde hem een bedrag voor OF nog een lesuur erachter aan zodat ik niet voor 1 uurtje daar naartoe hoef te komen. Hij zou mij terubellen maar tot op heden niet gedaan en ik krijg steeds zijn voicemail. Heb hem ook gesms-t.

Nu is vanavond de 2e les. Ik ben geneigd om niet te gaan en het zo te laten. Hij is zelf amper aanwezig in de zaak om het face to face te spreken.

Wat zouden jullie doen?
Er is dus niet iets van een overeenkomst getekend? Grote kans dat je voor de kat zn viool daar staat vanavond en uiteindelijk gewoon helemaal niks betaald krijgt.

Ik zou hem NU een sms sturen en zeggen dat als je binnen 2 uur niets van hem hebt gehoord je je helaas genoodzaakt voelt om vanavond geen les te gaan geven. Zet er nog even bij dat je dan wel naar de sportschool gaat om aan de cursisten/sporters even haarfijn uitleg te gaan geven over waarom je geen les geeft die avond.

Succes!
Niet meer gaan.

Eerst afspraken maken, dan pas werk leveren. Dit loopt op ruzie uit.
Bedankt Bianca,

Nee er is geen overeenkomst getekend. Ik weet zeker dat ik wel dat ene bedragje krijg.

Ja idd ik zal hem sms-en. Maar ik heb altijd zoiets van als ik niks van hem hoor hoe weet ik dat hij mijn sms heeft gelezen.

Met dit soort dingen wordt de schuld dan weer lekker in jouw schoenen gestoken zo van..." ik heb niks ontvangen" etc...
Het mooie is daar werkt ook een dame die dan al die lessen verzorgd op dit ene uurtje na en toen ik met haar over allerlei zaken begon (afspraken - inval - uitval) ze deed alsof ik een zeur was ofzo. Dus met die eigenaar had ik wel een goed gesprek maar hou hier absoluut niet van...
Bizar, ik neem aan dat ze een receptie met receptioniste hebben in het sportcentrum? Bel die persoon op en zeg dat je, aangezien je nog geen contract en werkafspraken hebt met de eigenaar, vanavond onder geen beding komt lesgeven.

Laat haar het dan maar aan hem doorgeven en een oplossing zoeken. Hem zou ik een sms sturen dat je het ook bij de sportschool zelf gemeld hebt. Dan kan hij er niet onderuit met de smoes dat hij nergens van wist.
Ik neem aan dat de sportschool een receptie heeft?

-Bellen met de receptie en het verhaal kort uitleggen.

-Een ultimatum stellen met een bepaalde tijd bv. 14.00 uur. Als eigenaar voor die tijd geen contact met je opneemt en de zaken regelt, zeggen dat je vanavond niet komt.

-Als er geen receptie is, dit verhaal op voicemail inspreken.

Jij hebt dan in ieder geval correct gehandeld.

Succes!
SMS-en voor zakelijke afspraken vind ik echt not done.

Bel die man op en stel voor om het direct te regelen, omdat je het vervelend zou vinden als jullie daar een misverstand over krijgen. Als je iets hebt afgesproken, bevestig je het in een e-mail, met daarbij het verzoek te reageren voor (en noem een tijd, kan in jouw geval heel snel in verband met de les van vanavond) als je de afspraak niet goed hebt opgeschreven.

Maak ook direct afspraken over wanneer je gaat factureren (per les, per maand?), hoe de lessen rond de kerst/nieuwjaar/vakantietijd worden geregeld, naar welk adres je je factuur moet sturen (als hij nooit op de sportschool aanwezig is, is er misschien een ander adres voor de administratie), of hij nog een VAR-verklaring, een kopie van je id-bewijs of een uittreksel Kvk nodig heeft voor de administratie.
En trek je niks aan van mensen die je een zeur vinden als je dit soort dingen goed wilt regelen. Duidelijke afspraken voorkomen gezeur achteraf en als jij zakelijk bent, kom je professioneel over. Je bent niet onvriendelijk, maar gewoon zakelijk en helder!
Super bedankt dames! De tips helpen mij enorm. Ik ga aan de slag.

Email heeft deze man niet maar het verhaal met de receptie is een goeie.

@ appelsientje - je hebt helemaal gelijk zo zie ik dat ook, helaas anderen weer niet.
Ik zou toch de afspraken op papier willen hebben, als het niet via e-mail is, dan maar in de post. Je kunt op je klompen aanvoelen dat je hier ruzie over gaat krijgen.

Receptie: ik zou dit niet via de receptie regelen. Het gaat om een zakelijke afspraak tussen jou en de sportschooleigenaar. De receptie heeft er eigenlijk niks mee te maken.
Ik ben zangdocent, en voor een uurtje kom ik niet.
Jammer dat jullie sportschool geen CAO heeft. Bij ons is dat wel het geval, dan heb je meer poot om op te staan.

Ik zou nogmaals proberen contact op te nemen en alles zwart op wit laten zetten.
quote:Appelsientje schreef op 09 december 2009 @ 10:52:

En trek je niks aan van mensen die je een zeur vinden als je dit soort dingen goed wilt regelen. Duidelijke afspraken voorkomen gezeur achteraf en als jij zakelijk bent, kom je professioneel over. Je bent niet onvriendelijk, maar gewoon zakelijk en helder!

Die duidelijke afspraken heeft ze nou juist niet gemaakt.

Niet zakelijk dus.

Normaal gesproken ga je pas ergens werken als er overeenstemming is bereikt over het salaris.

De eigenaar heeft duidelijk aangegeven wat hij wil betalen.

Dan kan TO wel aangeven dat ze normaal gesproken meer krijgt maar dat wil nog niet zeggen dat deze eigenaar ook bereid is om dit te betalen.

Als hij niemand anders heeft voor die les wil hij niet het risico lopen dat er helemaal geen lesgever staat dus geeft hij als zoethoudertje dat hij er over na gaat denken.

Bovendien vind ik het logisch dat de collega niet ingaat op hoe te handelen bij inval en uitval. Dit valt ook onder de arbeidsvoorwaarden en dient dus ook gewoon met de eigenaar besproken te worden.
quote:Appelsientje schreef op 09 december 2009 @ 11:01:

Ik zou toch de afspraken op papier willen hebben, als het niet via e-mail is, dan maar in de post. Je kunt op je klompen aanvoelen dat je hier ruzie over gaat krijgen.

Helemaal eens.

Ik zeg altijd maar zo, een klant die niet betaald, is geen klant. Dan ben je dus ook geen klant kwijtgeraakt.

Er is geen overeenkomst met deze sportschool. Er is geen prijs afgesproken, je hebt geen geld gekregen, er staat niets op papier. Je hebt geen enkele verplichting naar deze sportschool.

Laat weten per brief dat je pas komt als er een overeenkomst is. Als ze daar boos over worden, dan wil je ze ook niet als klant hebben, want dat levert gedonder.
@ Sugarmiss

Ehm - afspraken maken komt van beide kanten. Tuurlijk voel je je gevleid als je gevraagd wordt en probeer je de dingen goed te regelen.

Als de eigenaar niet te bereiken is en alles via die andere "collega" regelt is het logisch dat ik haar aanspreek.

Zij werkt ook niet onder een CAO - Cao is niet verplicht of vanzelfsprekend dacht ik.

Mee eens - eerst goed afspraken dan in dienst, maar dit is geen 40 - urige werkweek en betreft 1 uur in de sportschool.

Klopt misschien wel als zoethoudertje maar hij heeft mij gevraagd via die ene collega, iemand anders (die ik geadviseerd had, ook de les te kunnen geven bijvoorbeeld voor inval) wilde zij en de eigenaar niet!
Ik zou de les wel geven, maar proberen om vooraf nog duidelijkheid te krijgen over het tarief. Je zou kunnen zeggen op de voice mail: vanavond is les twee, Ik heb nog niet gehoord wat je vindt van mijn uurtarief. Ik heb je dit en dit voorstel gedaan, dus ik ga er vanuit dat je accoord bent, want de cursisten zijn niet afgebeld, en de les gaat gewoon door
Je kan het beste een mail maken
quote:Zamirah schreef op 09 december 2009 @ 11:04:

Ik ben zangdocent, en voor een uurtje kom ik niet.Ik normaliter ook niet. JIj snapt denk ik ook wat ik bedoel met freelance lessen geven
quote:meds schreef op 09 december 2009 @ 11:24:

Ik zou de les wel geven, maar proberen om vooraf nog duidelijkheid te krijgen over het tarief. Je zou kunnen zeggen op de voice mail: vanavond is les twee, Ik heb nog niet gehoord wat je vindt van mijn uurtarief. Ik heb je dit en dit voorstel gedaan, dus ik ga er vanuit dat je accoord bent, want de cursisten zijn niet afgebeld, en de les gaat gewoon door

Ja zou ook kunnen maar stel ik heb de les gegeven en hij gaat uit van het oude tarief...

Misschien weet jij wel hoe het bij sommige sportscholen gaat?
quote:meds schreef op 09 december 2009 @ 11:25:

Je kan het beste een mail makenHij heeft geen mail heheheh - nu weet ik waarom
Bizar, een klant die slecht bereikbaar is, is dat meestal met een goede reden.

Ik krijg een slecht gevoel bij deze man. Heb niet het idee dat als je tot een afspraak komt, je ook betaald gaat worden. Maar dat is slechts intuïtie.

Voor één uurtje per week zou ik me deze ellende niet op de hals halen.
Jij hebt hem toch een voorstel gedaan? Spreek anders in op zijn voicemail dat je graag vandaag nog hoort of hij accoord is anders kom je niet. Dat zal hij zeker niet willen. Dus voor jou riante positie. Laat je niet afschepen met een uur extra, want dat kan ie natuurlijk niet regelen op korte termijn. Als je voor 1 uur moet komen, gelden jouw voorwaarden, en evt. kan je iets naar beneden als er een uur achteraan komt maar daar is nu geen sprake van en dus gelden jouw voorwaarden. Als hij niet reageert, kom je niet. Maar waarschijnlijk ben je dan wel dit uur kwijt.

Verschilt per Spschool wat gebruikelijk is hoor, het is logisch dat je voor 1 uur meer krijgt dan voor 15 uur.
Stel hij zegt neeeh ik geef zus en zo dan houdt het voor mij ook op.
quote:absoluteEinstein schreef op 09 december 2009 @ 11:37:

Bizar, een klant die slecht bereikbaar is, is dat meestal met een goede reden.

Ik krijg een slecht gevoel bij deze man. Heb niet het idee dat als je tot een afspraak komt, je ook betaald gaat worden. Maar dat is slechts intuïtie.

Voor één uurtje per week zou ik me deze ellende niet op de hals halen.Ja daar dacht ik ook aan... bedankt voor je concerns..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven